MERK:  Airfix
Model:  Avro Lancaster  "dambuster"
Nr:  A09007
Schaal:  1/72
Prijs:  EUR  34,-

 

airfix dambuster 2

De Dambuster is een versie van de fameuze Avro Lancaster die werd ontwikkeld om met een grote bom de Duitse dammen te vernietigen in oorlogsgebied.

In een grijs verleden heeft Airfix al eens een Lancaster Mk III uitgebracht in 1/72. Bezaaid met klinknagels, figuurtjes in alle geschutskoepels met bewegende roervlakken zoals dat voor die tijd gewoon was. Pas eind jaren tachtig van de vorige eeuw kwam Airfix met een compleet nieuwe model van de Lancaster en dat was op dat moment de allerbeste die er te koop was in die schaal, met een goed gedetailleerd en uitgerust bommenruim. Het concurrerende model was van Revell, dat eind jaren 60 verscheen. Revell bracht al snel een Dambuster versie uit, met aangepast bommenruim met bom en zonder de rugkoepel. Airfix besloot om van hun voorlaatste Lancaster ook een Dambuster uitvoering te maken en bracht het uit als cadeauset met een vacuform diorama van de Möhnedam, verf en lijm.

Hasegawa heeft daarna een Lancaster uitgebracht en op bijna hetzelfde moment kwam Revell met een compleet nieuw model, waardoor het Airfix model toch wat gedateerd over kwam. Revell kwam ook weer met een Dambuster versie, terwijl Hasegawa een Dambuster, een Grand Slam en een ASR versie in het programma heeft zitten.

finger2  KIJK VOOR EEN KIT VERGELIJKING HIER OP ONZE IPMS WEBSITE....

Vroeger heb ik de eerste Revell Dambuster al eens gebouwd, nadat ik de “oer” Airfix Lancaster had gemaakt. De Revell en Airfix modellen verschilden nogal wat van elkaar, met name het glaswerk viel me daarbij op. Het Revell glaswerk was “groter” en helderder dan het materiaal van Airfix. Helaas, het Revell model kwam weer zonder bemanning.

Zou Airfix het met hun huidige, echt nieuwe, Dambuster beter doen?
De Dambuster afgeleid van de Lancaster uit de jaren 80 was al een enorme verbetering met een aangepaste romp zonder rugkoepel en een apart bommenruim. Jammer dat er toen maar één pilootje werd meegeleverd, voor een vliegend model is dat wel wat weinig. Opvallend, de Airfix bom was niet van het juiste type. De oude Revell bom was glad, en zo hoort het ook. Airfix heeft de beplankte versie nagemaakt, maar de bommen zijn op het laatste moment ontdaan van hun houten jasje. Dat is goed zichtbaar op een foto gemaakt in de buurt van Haldern, waar de AJ- E verongelukte zonder dat de bom ontplofte. Maar nu is er een 70th anniversary versie, een compleet nieuwe uitvoering van de Lancaster. Inliggende
paneellijnen, gedetailleerd interieur, gedetailleerde wielbakken, een juiste bom, met bommenwagen, afgeplatte banden voor het landingsgestel en een fraai gedetailleerd bommenruim met aandrijving voor de draaiende bom. Maar nog steeds slechts één pilootje en een ronde afdekplaat die op de plek moet komen van de rugkoepel (net als Revell deed 40 jaar geleden). De hoofdbestanddelen van dit model zijn de gewone Lancasterbommenwerper, met als extra een nieuw gietraam voor de Dambusters uitvoering. Wat betreft de decals, nu eens geen
AJ-G gevlogen door Gibson, maar de E of T kunnen nu gebouwd worden. Bij het bestuderen van de bouwbeschrijving valt wel gelijk op dat voor deze Lancaster is gekozen voor een totaal andere aanpak van het bouwen van de vleugels, hierover verderop meer.

Bij het ontwerpen van de mallen is er heel erg goed gekeken naar de laatste Hasegawa en Revell Lancs. De constructie is derhalve bijna hetzelfde. Handig? Niet altijd heb ik gemerkt. De bouw begint met het interieur, dat er goed uitziet. Met de grote broeikas van de cockpit is dat niet verkeerd, de details zijn door het heldere glaswerk goed zichtbaar. Het bommenrichtapparaat, C32, kan je eigenlijk wel weglaten, want aan die dingen hadden de bemanningen niets bij deze aanval. Er werd gekozen voor eigen gemaakte richtmiddelen die redelijk voldeden. Een algemeen punt van aandacht is de passing van het interieur in de romp. De sleuven in de romp voor de vleugelliggers moeten ietsje ruimer gemaakt worden, de bijbehorende spanten moeten wat afgerond en platter gemaakt worden om goed in de romphelften te vallen. Romp met vleugelliggers klaar? Dan kun je de wielbakken gaan opbouwen. Juist dit klusje zorgt ervoor dat je daarna eerst de bovenvleugels moet monteren en dan de ondervleugels.

Dat is niet erg, maar in de beschrijving is men “even” vergeten om de binnenkant van de ondervleugel ook van een kleurtje te voorzien. Matzwart of interior green voldoen. De wielbakken komen toch wel goed vol te zitten met een gedetailleerd onderstel, maar als je het lichtgrijze plastic niet verft, valt dit aan het eind van de rit enorm op. Het spreekt voor zich dat na het bouwen van de romp de passing van de vleugels aan de romp en rondom de wielbakken weer de nodige aandacht vraagt. De soepele kwaliteit van het plastic speelt daarbij ook wel
een rol. Het plaatsen van de uitlaat afschermplaten is een beetje lastig, de tekening lijkt er wel goed uit te zien, maar in de praktijk valt het nog wel wat tegen. Met name als je de uitlaten pas erg laat aanbrengt, zoals ik heb gedaan. Lastig om dan te bepalen wat de onderkant en wat de bovenkant is. De bouw van de staart gaat ook gepaard met wat passen, meten en wat ruimte maken, maar gaat redelijk vlot. Door een kuiltje te maken in het middendeel weet je hoe het horizontale deel in de romp geschoven moet worden, dat kan niet mislukken. Als je oplet….

airfix dambuster 1

En dan is het tijd om rondom de details te doen die deel uitmaken van de ombouw naar een Provisional Lancaster in Dambuster uitvoering. Stap 72 en 85, het plaatsen van de Aldis lampen (bedoelt om de vlieghoogte te kunnen bepalen) heb je voor de AJ-T niet nodig. Die kist werd namelijk pas ’s middags op Scampton afgeleverd, en er was geen tijd
meer voor het aanbrengen van die lampen voor de missie, een puntje dat de beschrijving even over het hoofd ziet. Overigens, het middenkoepeltje onder de romp, met slechts één machinegeweer, dat hoort weer wel bij de AJ-T alleen, dat zit wel goed. Tot besluit is er nog de probleemloze constructie van de bommenwagen. De bom kan daar op, of je hangt de bom onder de romp van de Lancaster. Als het model “af” is, kan je de kwast of airbrush ter hand nemen voor de nodige kleurtjes. Ik heb het model gespoten zonder onderstel en props. Ik vind het model zonder die losse uitstekende delen net even wat meer handelbaar, en gezien het schema kan het makkelijk. De passing van de delen F-29 op de motorgondels is ook goed strak, dus dat levert ook geen problemen op als je die onderdelen na het spuiten gaat monteren.

Helaas zul je het model wel met glanslak moeten behandelen voordat de decals erop gaan. De decals van de vorige generatie Dambusters waren silvering vrij, maar de huidige decals zijn wat dat betreft een stuk minder goed. Na aanbrengen van de decals, aflakken met matte lak, en het model is klaar. Wat betreft de decals, er blijft discussie rond de /G tekens achter het vliegtuignummer. De /G was bedoeld om aan te geven dat deze vliegtuigen ten allen tijde onder bewaking moesten staan als ze op de grond stonden. Dat had te maken met geheimhouding of zo. De allereerste Revell doos had de /G erin zitten, maar andere Dambusters niet. Bij dit model heeft alleen de AJ-T de ED 825/G. Fotomateriaal heb ik niet echt kunnen vinden, in de naslagwerken staat de ene keer wel elke kist met /G in de verslagen, maar de andere keer weer niet. Hoelang de overlevende Lancs met de /G hebben rondgevlogen blijft ook een beetje de vraag, want na afloop zijn niet alle Lancs weer teruggebouwd naar de originele MKI/III specificaties. Leuke puzzel derhalve.


Conclusie
Airfix heeft weer een mooi model toegevoegd aan de collectie, de beste Lancaster die ze ooit hebben gemaakt. Helaas, niet meer een model voor de beginnende bouwer, daarvoor is de constructie te lastig. De detaillering is prima, het eindresultaat ziet er goed uit. De kwaliteit van de decals vond ik wat minder en ik word niet vrolijk van de “over-engineering” waar het model volgens mij last van heeft. Daar waar je vroeger met een Airfix Lancaster bij de schooljeugd kon aankomen, kun je deze nu beter laten staan voor hen, en dat vind ik wel jammer. Terwijl die grote kisten juist ook beginnende bouwers enorm aanspreken. Door te kiezen voor wat andere registraties is dit een goede keuze als je een Dambuster wilt bouwen.

Met dank aan Hobbytime voor het ter beschikking stellen van het model voor recensie via de IPMS.
 
REVIEWER:    Peter Neinhuis

 

Dit artikel (uit MIP 2015-1)  werd ook gepubliceerd op deze IPMS website december 2017