785

 

Foto 1 Doos voorkant

Merk:         Special Hobby
Model:       FH-1 Phantom 
Nr:             SH72297    , uitvoering “Demonstration teams and trainers “
Schaal:     1/72
Prijs:         ca. 18,=  

 

Een stukje geschiedenis van de FH-1 Phantom: Ontworpen door de firma McDonnell in 1943 in opdracht van de Amerikaanse Marine. Het toestel werd eerst nog aangeduid als FD-1, maar in 1947 kreeg McDonnel een andere letter en werd dit veranderd in FH-1. De eerste vlucht werd op 26 januari 1945 uitgevoerd doordat het toestel opsteeg tijdens een snelle taxi-run. Jammer genoeg werd ditzelfde toestel in november 1945 vernield in een crash tijdens het testprogramma.
De Amerikaanse Marine bestelde eerst 100 toestellen maar al snel werd dit aantal verminderd tot 30. Het toestel maakte op 21 juli 1946 zijn eerste deklanding. Na alle testvluchten werd de order van 30 toestellen opgeschroefd naar 60 toestellen.
De FH-1 Phantom heeft slechts bij vier US Navy en bij twee US Marines squadrons gevlogen. De operationele inzet was niet groot omdat het toestel niet kon worden aangepast aan nieuwe navigatiemiddelen en de inmiddels in andere toestellen gebruikte schietstoelen. Voordat de Koreaanse oorlog uitbrak werd het toestel ingezet in trainingssquadrons en heeft het dus geen gevechtsmissies gevlogen. De FH-1 Phantom werd opgevolgd door de Grumman F9F Panther en de McDonnell F2H Banshee. De FH-1 ging uiteindelijk naar reserve squadrons en in 1955 viel het doek voor het toestel: Het werd uit dienst genomen.
Toch hebben twee demonstratieteams met de FH-1 gevlogen, 1 team gevlogen door drie rear admirals van het Naval Test Centre die het team “the Gray Angels” vormden. Marine squadron VMF-122 vormde het team “Marine Phantoms”, dit team werd ook wel eens “Flying Leathernecks” genoemd.
In 1964 kocht de firma Progressive Aero Incorporated drie FH-1 Phantoms om civiele piloten op te leiden met jetvliegtuigen. Twee toestellen werden in gebruik genomen maar hebben slechts kort dienst gedaan.

Dit is niet het eerste 1/72 model van de FH-1 Phantom, want jarenlang moesten we het doen met de kit van MPM/CMK. Op zich nog niet eens in outline een heel slecht modelletje maar wel erg erg basic.

En dan nu de Special Hobby kit: wat een verademing. Ondanks dat het model maar 4 gietrekken heeft (3 grijs plastic en 1 doorzichtig) barst het van de detaillering. Alle delen zijn erg mooi ingegraveerd.
Alleen de cockpit heeft al 14 plastic onderdeeltjes aangevuld met een mooi geprinte decal voor de instrumenten en foto-ets delen voor de gashandels en de stoelriemen. Vergeleken met de MPM/CMK frutsels, die moeten lijken op de cockpitvloer en stoel, is dat een hele verbetering.
Ook de wielkasten zijn mooi gedetailleerd, net als de motorinlaten die een echte tunnel hebben en eindigen met de compressorbladen. Ook de uitlaten zijn erg mooi. Het glaswerk bestaat uit het windscherm en de cockpitkap, beide mooi helder en zonder beschadigingen.
Een hele verbetering als we dit vergelijken met het oude model. Dat heeft slechts 2 gietrekken, met op de romp en vleugels wel ingegraveerde paneellijnen, maar ook erg basic cockpit onderdelen. Bij dit model is het windscherm en kap een vacuform onderdeel.

De bouwbeschrijving is erg duidelijk, in sommige bouwfases wordt de kleur van het onderdeel aangegeven door in de tekening het onderdeel die kleur te geven (vooral bij de cockpit en de wielkasten wordt dit gedaan). Vergelijk dit maar eens met de bouwbeschrijving van de MPM/CMK Kit.
Ook wordt duidelijk aangegeven welke antenne bij welke versie moet worden gemonteerd.
De decals zijn geprint door Cartograf en zijn erg fijn en scherp gedrukt. Voorbeeld: Er zijn 52 minuscule witte opschriften die je met een loep moet bekijken want anders zie je ze niet.

Kortom: Een mooie bouwdoos en een hele verbetering ten opzichte van de oude FH-1 Phantom, een aanrader.

Met dank aan de familie voor het verjaardagsgeld; het is goed besteed aan deze doos.

Reviewer:    Henk Hirs

 

 

tip: kijk ook bij onze FH-1 walk around...

deze eerste indruk werd gepubliceerd 17 december 2018