224

  

 bouw 0

merk:      Kitty Hawk    
schaal:   1/35 
doosnr.:  KH50009
aantal onderdelen:   200++
prijs:  ca. 115 euro

 

   english   English readers may read the review here....  a flag

Eerste indruk

De Sikorsky UH/SH-60 helikopter familie is al weer heel wat jaren in dienst. Het begon allemaal in 1972 met de Utility Tactical Transport Aircraft System (UTTAS) competitie van de United States Army om de UH-1 Huey te vervangen. Sikorsky won de competitie in 1976 met de YUH-60A. De eerste productiekist van de UH-60A BlackHawk kwam in 1979 in dienst. De US Navy was op zoek naar een helikopter om de Kaman Sea Sprite te vervangen en selecteerde in 1978 een marineversie van de BlackHawk, de SH-60B SeaHawk. De taken waren onderzeebootbestrijding en oppervlakteschepenbestrijding. Inmiddels staat de SH-60B in het museum, maar de Blackhawk/ SeaHawk familie is continue doorontwikkeld en daarom nog steeds in dienst.

In 2019 bracht Kitty Hawk de MH-60L BlackHawk op 1/35 uit en net als het origineel wordt dit een hele familie van BlackHawks en SeaHawks. Deze SH-60B versie kwam eind 2020 uit.
De hoge doos zit werkelijk ramvol met lichtgrijze en doorzichtige onderdelen. Op volgorde van uitpakken:


• De bouwbeschrijving.
• Een klein wit doosje met doorzichtige sprue voor SH-60F.
• Gietraam HA voor SH-60F OceanHawk in eigen plastic zak.
• Doorzichtig gietraam voor MH-60L BlackHawk in eigen plastic zak.
• Gietraam C voor MH-60L BlackHawk in eigen plastic zak.
• Gietraam HD voor SH-60F OceanHawk in eigen plastic zak.
• Gietraam HC voor SH-60F OceanHawk in eigen plastic zak. Die zit er bij mij twee keer in, dat is een foutje, maar goed voor de onderdelendoos.
• Gietraam HF voor SH-60B SeaHawk in eigen plastic zak.
• Gietraam HB voor SH-60F OceanHawk in eigen plastic zak.
• Gietraam E voor MH-60L BlackHawk 2 stuks samen in plastic zak.
• Gietraam HE voor SH-60F OceanHawk 2 stuks samen in plastic zak.
• Gietraam F voor MH-60L BlackHawk 2 stuks samen in plastic zak.
• Twee prachtige decalvellen en een setje foto-ets onderdelen in een afsluitbare plastic zak.

Het is duidelijk: met een slimme mix van gietramen is dit model samengesteld. Dat betekent ook een mooie aanvulling voor de onderdelendoos. Dit model is echt waanzinnig mooi en uitgebreid gedetailleerd. De oppervlaktedetails op de romp zijn deels opliggend en deels heel fijntjes ingegraveerd, inclusief de klinknagels. Dat is echt heel netjes gedaan, maar niet iedereen zal daar blij mee zijn, omdat de romp van de SeaHawk overwegend opliggende klinknagels heeft en nauwelijks geen verzonken exemplaren. Het zij zo.
Volgens de bouwbeschrijving moet worden begonnen met het interieur. Dat is heel compleet. Dat geldt zowel voor de cockpit als voor de cabine. Daar is onder andere een mooie instrumentenconsole voor de sensor operator en de afwerpinstallatie van de sonoboeien te vinden. De hele cabine wordt als een complete module tussen de romphelften gezet. In on-line bouwverslagen van andere modellen van de BlackHawk/ SeaHawk familie is te lezen dat de toleranties nogal krap kunnen zijn en dat droogpassen en soms wat aanpassen noodzakelijk is voordat naar de lijm gegrepen wordt.

De cockpit is voorzien van het juiste instrumentenpaneel. Dat heeft mooie opliggende details met een paar grote knoppen. Daaroverheen komt een decal. Die is niet helemaal correct, want geeft aan de beide buitenkanten twee beeldschermen boven elkaar. En dat klopt niet, want dat zijn toch echt klassieke instrumenten. Met grote knoppen. Het is aan te raden de decal op te knippen en die beeldschermen te vervangen door wat anders. Dan hoeft ook niet geprobeerd te worden met decalvloeistof de hele decal over die knoppen te draperen. Dat wordt hem niet.

De kleuraanwijzingen in de bouwbeschrijving zijn overigens heel summier. Er wordt overwegend zwart aangegeven. Dat klopt wel een beetje voor de cockpit, maar zeker niet voor de cabine. Daarbinnen zijn zeker 50 tinten grijs te vinden. Gelukkig zijn er op internet Walk Arounds van de SH-60B (zoals hier op onze eigen IPMS NL pagina) te vinden, hij staat immers al in het museum. Met interieurfoto’s die hard nodig zijn om alle onderdelen in de juiste kleur te zetten.

Voordat het interieur tussen de twee romphelften wordt geplaatst, wordt in de bouwbeschrijving de aandacht verschoven naar de dakaandrijving. Die hele module moet dan worden opgebouwd om vervolgens in z’n geheel op de romp te worden geplaatst. Dat is volgens mij vragen om moeilijkheden en kan het hele bovengedeelte beter in fasen op de romp worden opgebouwd, dan kun je indien nodig alles goed pas maken. Ofwel, goed de bouwbeschrijving bestuderen en een eigen volgorde bepalen!

In ieder geval worden er volgens de bouwbeschrijvng eerst twee motoren opgebouwd. Die kunnen later naar wens worden getoond of worden afgedekt met aparte motorkappen. Ook hier zijn de kleuraanwijzingen karig. Vervolgens is de heel gedetailleerde rotorkop aan de beurt. Die mag dan opzij worden gezet zodat de aandrijfassen van de motoren met de transmissie van de hoofdrotor (“main gearbox”) kunnen worden verbonden. Het nummer van die transmissiekast is niet aangegeven, maar het is onderdeel C11 op gietraam C. Vervolgens mag de rest van de beplating, inlaten e.d. worden geplaatst.

Dan mogen volgens de bouwbeschrijving de rotorbladen aan de rotorkop worden gelijmd. Die bladen zijn heel mooi doorgebogen gegoten. Daarna mag het geheel worden vastgezet aan de transmissiekast. Dat laatste is nooit een goed idee bij een helikopter in aanbouw. En al helemaal niet bij dit model, want... ergens aan het eind van de bouwbeschrijving blijkt dat er ook de mogelijkheid is om het model met gevouwen rotorbladen te bouwen. Alle stokken die de gevouwen bladen ondersteunen zijn aanwezig. Maar hoe de bladen dan aan de rotorkop moeten worden vastgezet? De bouwbeschrijving geeft helaas geen uitsluitsel. De walkaround foto’s op internet gelukkig wel.

Maar goed, voordat het zover is wordt eerst de romp verder opgebouwd met onderstel, deuren, antennes, wapendragers etc. Dat ziet er allemaal erg goed uit. Wat er precies nodig is voor de mogelijke kleurenschema’s staat er niet bij en zal je dus zelf moeten uitzoeken aan de hand van foto’s. Als een van de laatste onderdelen wordt de vouwbare staart met staartrotor geplaatst. Hierbij wordt doodleuk aangegeven dat de staart ook gevouwen kan worden geplaatst, maar wordt je niet verteld hoe. Wel, beide stabilohelften worden eerst naar boven gevouwen tegen het kielvlak aan en vastgezet. Daarna wordt het geheel linksom tegen de staartboom gevouwen en vastgezet. Je raadt het al, een en ander is goed te zien op walkaround foto’s van internet. Er zijn ook twee brandstoftanks en twee torpedo’s bijgeleverd. Hoe die aan het model moeten? Twee keer raden waar je dat kan vinden.

De decals zijn fantastisch en naar verluid ontworpen met hulp van de mensen die ook de echte kisten hebben beschilderd. Dus dat zit vast goed. De decals bieden de volgende zes mogelijkheden:


• YSH-60B LAMPS - prototype Helicopter US Navy
• SH-60B HSL-41 "Seahawks" – US Navy
• SH-60B HSL-43 "Battle Cats" – US Navy
• SH-60B HSL-45 "Wolfpack" – US Navy
• SH-60B HSL-51 "Warlords" – US Navy
• SH-60B Spaanse Marine

Het is heel moeilijk kiezen, er zitten een paar hele mooie kleurige opties bij. De kleurcodes in de kleurenschema’s zijn die van Gunze Mr. Color, al staat dat nergens aangegeven. Gelukkig staan ook de FS-nummers erbij, zo kon ik de link leggen.

Conclusie:
Deze SH-60B is een waanzinnig gedetailleerd model. Met hele mooi kleurenschema opties. Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn de vormen in orde en dat is ook de consensus op het internet. De bouwbeschrijving is helaas ondermaats voor zo’n complex model en veel zal moeten worden uitgezocht aan de hand van foto’s op het internet. Dit maakt het model nog meer alleen maar geschikt voor gevorderden dan het al was. Die gevorderde bouwer zal zich flink kunnen uitleven met de in de doos aanwezige details en daarvoor is dit model van harte aanbevolen. Een bouwverslag zal in een toekomstige MIP verschijnen, maar niet van mijn hand. Op dit moment heb ik genoeg andere projecten onder handen. Gelukkig is er een goede bouwer beschikbaar!

Met dank aan Glow2B en de IPMS voor het recensiemodel,

Reviewer:  Peter Booij

 

 

Kijk ook eens bij onze walk arounds hier op onze eigen IPMS NL pagina

   english   English readers may read the review here....  a flag

dit artikel werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 4 juni 2021