6062

mpm-g1 

MODEL: Fokker G-1 
MERK: MPM 
SCHAAL: 1/72 


PRIJS: fl. 29,-
SOORT: spuitgiet met etched metal onderdelen.
NIEUW: ja
AANTAL ONDERDELEN: 62 kunstof en 14 etched metal.
VERSIES: 1.
SCHAALNAUWKEURIGHEID: De spanwijdte is 2 mm te klein, de romplengte 3 mm.
GELIJKENIS: Goed.
BOUWBESCHRIJVING: duidelijk, met een waarschuwing dat het een short run kit is met alle beperkingen van dien.
DETAILLERING: redelijk
UITVOERINGEN: Nederlands met rood-wit-blauwe roundels en Duits.

OPMERKINGEN 1: Deze kit is al enige tijd te koop en ook vaak verkocht. Gebouwde exemplaren zie je echter maar weinig. Zou drs. Plasticus gelijk hebben of is de kit gewoon lastig te bouwen? In elk geval heb ik deze kit gebouwd en naast mijn oude Rareplanes kit gezet.  De eerste indruk is niet verkeerd. Er wel wat flash aan de onderdelen en kleine onderdelen zijn meestal te dik. De romp, het kritieke onderdeel, bestaat uit twee doorzichtige delen met de naad horizontaal. De vele ramen zitten op de goede plaats. Er is veel materiaal voor het interieur, deels in etched metal. Helaas passen de spuitgietonderdelen slecht in de romp en worden ze te grof. Zelf maken dus. De openingen voor de mitrailleurs zijn helaas al aangebracht en veel te groot. Dicht maken en opnieuw uitboren is een hele opgave, want het doorzichtige materiaal van de romp is bros. De mitrailleurs worden meegeleverd, maar die heb ik vervangen. Alleen de buitenste twee steken uit de rompneus.  Bij het lijmen van het interieur met een secondenlijm is er groot gevaar van matteren van de ramen. De passing van de romphelften is niet denderend en er valt niet veel aan te schuren.  Zoals bij alle dubbelstaarters is het uitlijnen van de staartbomen een precisie kwestie. Met het tussenvoegen van wat plasticard lukt dit goed. De overgang van staartboom naar vleugel moet behoorlijk geplamuurd worden. De vleugels worden koud aan de romp gelijmd zonder lip. Met enig schuurwerk passen de vleugels goed tegen de romp.
De propellors in de kit zijn contraprops, goed bedoeld, maar overbodig. Niet gebruiken, maar wel bewaren! Ik heb de propellors van mijn Rareplanes model getransplanteerd. Diverse kleine onderdelen zoals het vizier op de rompneus kan men beter zelf maken.

DETAILLERING: Voor de motoren en landingsgestel zijn wat leuke metalen onderdelen beschikbaar, anderzijds zijn de inlaten van de oliekoelers flink massief evenals de motoruitlaten.

DECALS: De MPM decals zijn mooi, maar heel kwetsbaar. Bovendien zijn de roundels flets van kleur. De Dutch Decal set heeft dan ook mijn voorkeur. Daarbij echter een opmerking. Bij mijn exemplaar hadden de oranje decals voor de staartvlakken gemeen zichtbare witte randjes. Heel scherp uitknippen dus.

OPMERKINGEN 2: Ondanks alle opmerkingen is de MPM kit een flinke verbetering ten opzichte van het Rareplanes product, al was het maar vanwege de betere maatvoering en het grote aantal details. Het blijft echter een redelijk lastig geval om te bouwen en wellicht is dat de reden dat je er niet veel gebouwd ziet. Wie echt tot het gaatje gaat, kan nog een flink stel luiken open zagen en het interieur nog verder uitwerken.

LITERATUUR: Nederlandse Vliegtuigencyclopedie, Fokker G-1.

Reviewer: Dick Boogaard

2000-2

Website Rob d B. info [externe link]