czechm-s14

Model: Fokker S-14 MACH TRAINER

Merk : Czech Master, resin.

Schaal : 1/72

TYPE: Gietshars / resin bouwdoos

SCHAAL: 1/72

PRIJS: eur 20, ongeveer.

NIEUW: al enige tijd in de handel

GESCHIKT: voor geoefende bouwers

AANTAL VERSIES: 1, met decals voor vijf toestellen.

GELIJKENIS: het totale beeld is goed, de lengte is 2 mm te klein, de spanwijdte klopt precies.

DETAILLERING: Paneellijnen zijn scherp en strak, maar wel wat diep. Remkleppen kunnen geopend worden gemonteerd. De cockpit is heel ruim bemeten en doet mede daardoor leeg aan. Met dichte cockpitkap is daar weinig van te zien. Wie de canopy open laat, moet wel het een en ander bijfabriceren. Het landingsgestel is eenvoudig, maar dat was bij het origineel ook zo.

BOUWBESCHRIJVING: Simpel, maar voldoende. De passing van de rompdelen is redelijk, de aansluiting van de vleugels behoeft het nodige plamuurwerk. De inlaatopening is op zich goed gevormd, maar niet diep genoeg. Verder uitboren is een gedeeltelijke oplossing, omdat je snel in de cockpit uitkomt. Wie echt tekeer wil gaan, kan dan de inlaatpijpen doortrekken langs de zijkanten van de cockpit. Er moet een flinke portie ballast in de beperkte neusruimte om het model met drie poten op de grond te houden.

DECALS: Decals en schilderinstructies voor de L 2, L 6, L 8, L 13 en L 20, de eerste en de laatste ook te voorzien van een gunpack onder de romp. Van die optie heb ik nog nooit een foto gezien, wie wel? De decals zijn prima van kwaliteit, maar vrij kwetsbaar. Wie wil, kan natuurlijk ook het prototype maken, maar die moet dan wel varen op de literatuur.

OPMERKINGEN: De enige vorige modelbouwbeschrijving die ik kon vinden was in de MIP van februari '83, handelend over een vacformkit. Zelf heb ik aan die kit ook geen beste herinneringen. Deze kit is een aanzienlijke verbetering. Het is aardig om te zien hoe in het grijze verleden steeds hoog werd opgegeven van de kwaliteit van de S 14 en hoe men meende dat de "gratis" T 33 de S 14 geen eerlijke kans gaf. Op dit moment wordt eerlijk vastgesteld, dat de S 14 een groot, zwaar en dus duur toestel was en dat de T 33 voor aankomende jachtvliegers een realistischer oefentoestel was. Overigens is de plaatsing van de dayglowvlakken op sommige foto's anders dan in de bouwbeschrijving, kennelijk is daarmee nogal geëxperimenteerd.

LITERATUUR: Uitvoerige artikelen vond ik in Luchtvaart, juni 1988, Piloot en Vliegtuig september 2001 en Onze Luchtmacht juni 2001. De Modelbouwer had in 1980 een artikel met uitgebreide tekeningen voor het grote modelbouwwerk, maar nu voor degenen die meer details willen nog steeds nuttig.

Reviewer: Dick Boogaard

MIP/PIM 6-2004

 


S-14 NedMil info op deze IPMS site...