2416

tmy meteor 48

Model : Gloster Meteor  F.1    
Merk : Tamiya l 
Schaal : 1/48

DOOS: TAMIYA  doos nr 61051-2400
PRIJS: ongeveer 35,- Euro
NIEUW MODEL: Nee, 1997, modificatie van eerder uitgebracht model
AANTAL ONDERDELEN: 81 (+2), waarvan 9 transparant, 1 gewicht
GESCHIKT VOOR: vanaf beginners
PASSING: perfect!
DETAILLERING: goed, ingegraveerde panneellijnen
AANTAL UITVOERINGEN: 3 (Prototype 1, en tweemaal 616th RAF squadron, YQ-Y en YQ-E)

ALGEMEEN: Met het oog op een relaxed project voor het vakantieadres heb ik deze kit uit de kast getrokken. Ik heb dan ook niet gecontroleerd of en in welke mate de detaillering en de maten overeenkomen met het origineel. Ook heb ik geen modificaties of aanvullingen gemaakt. Zoals je van Tamiya en bij de prijs van de kit mag verwachten, zijn de onderdelen vrij van flash, is de passing (nagenoeg) perfect en de detaillering van behoorlijk niveau.
De kit is eerder uitgebracht, ook als Mk.1, de versie waarvan de eerste uit de productieserie van 20 in januari 1944 werd voltooid na het prototype uit 1941. Tamiya heeft op de eerste uitgaaf echter wat commentaar mogen incasseren. Het voornaamste probleem was dat er op de vleugels tussen de romp en de motorgondels airbrakes zaten. Deze verschenen echter pas vanaf de Mk.3 (december 1944). Dit is door Tamiya gecorrigeerd in een heruitgave van de kit waarbij de airbrakes wel zijn bijgeleverd, maar niet meer worden gebruikt, nu de vleugels zijn aangepast. Tenzij je een liefhebber bent van complexe ombouwprojecten, let dan goed op dat je de juiste aanschaft. Overigens heeft Tamiya ook een volledige Mk. III uitgegeven, inclusief de aangepaste canopy.

DETAILS:  uit diverse recensies op internet (o.a. Hyperscale.com) blijkt dat de stoel van matige kwaliteit zou zijn en het instrumentenpaneel te Spartaans. Zoals eerder vermeld, heb ik hier verder niet opgelet: de kit ziet er voor mijn onwetend oog erg goed en compleet uit.
Alleen voor het weghalen van een kleine naad tussen de romphelften aan de onderzijde heb ik wat putty nodig gehad. Voor het overige was de passing ideaal.

BOUWBESCHRIJVING: deze is erg duidelijk. Bijgeleverd is een schilderinstructie op schaal, waarbij de camouflagevlakken in de verschillende perspectieven net niet 100% goed op elkaar aansluiten. Hier valt echter goed mee te werken. Met Tamiya tape, een pen en een mesje, was het zo heel eenvoudig de exacte lijn op het toestel over te brengen. En accuratesse is bij een Brits vliegtuig natuurlijk van groot belang, nu zij ieder toestel met spuitmatten het exact gelijke camouflagepatroon gaven, vertrouwend op de informatie die Tamiya hierover heeft verworven. Ik heb hiervoor het tape op de tekening geplakt, de lijnen overgetrokken, en op een snijmatje de tape over de lijn gesneden: Voilá, een perfect overgenomen camouflagepatroon.

DE BOUW: wat het bouwen bij mij heeft versneld, is dat de romp bijna helemaal in elkaar kan worden gezet vóór de cockpit in de romp gelijmd moet worden. Deze kan je dus eerst simultaan bouwen. Zo hoeft het beginnen aan de romp niet te wachten tot je eindelijk de cockpit afgeschilderd hebt.
Om te voorkomen dat het toestel op zijn staart staat, is een stevige brok metaal bijgeleverd, die vlak achter de cockpit vastgezet moet worden. Dit gewicht zorgt er – schijnbaar op de gram nauwkeurig – voor dat de kit op drie wielen blijft staan. Het minste of geringste zuchtje wind zorgt ervoor dat hij toch weer op de staart leunt. Een extra verzwaring van de neus kan dus zeker geen kwaad en er is ruimte genoeg voor.
De kit geeft voor de canopy twee opties met of zonder achteruitkijkspiegel. Ik heb zelf voor de versie 'zonder' gekozen. Een andere mogelijkheid is het al dan niet gebruiken van transparante motorkappen. De Welland motoren zijn zeer uitvoerig vormgegeven. Dit, terwijl ze door de luchtinlaten zeer slecht te zien zijn. Wil je van dat werk nog iets terug zien, zal je de kappen of open moeten laten – een monteursdiorama? – , of de transparante kappen gebruiken. Ik heb zelf beide versies gespoten, waarbij ik de transparante deels transparant heb gelaten. De passing van de paspinnen is z'o accuraat, dat ik ze niet gelijmd heb de kappen vrij verwisseld kunnen worden. Een beetje jammer of overdreven zijn de straalpijpen. Ook die zijn - in drie onderdelen per stuk uitgevoerd met gedetailleerd oppervlak – behoorlijk gedetailleerd. Hier zie je na voltooiing van de kit helemaal niets meer van. Nog een reden voor een monteursdiorama...

AFWERKING EN DECALS: de bijgeleverde decals zijn op zich goed, met de volgende twee kanttekeningen. Tamiya heeft ervoor gekozen om de stoelriemen met een decal uit te beelden. Hoewel de detaillering van riemgaatjes dan goed is, betreur ik dan toch het gebrek aan photoetch hier.
Verder heb ik vreemd genoeg met de grote roundels die op de nagenoeg gladde vleugels zitten, onverwachts veel problemen gehad. De decals braken en kreukelde wat niet met Microsol en –set weg te werken was. Het aanbrengen van de overige decals ging zonder enig probleem.

CONCLUSIE:  naast deze kit heeft Tamiya ook een Meteor Mk.I met V-1 uitgegeven, naar ik aanneem voor een (nog) iets hogere prijs. De V-1 is overigens ook los uitgegeven. Een leuke aanvulling, omdat de Mk. I de meeste eer heeft binnengehaald door een reeks V-1's uit te schakelen. Destijds een grote opvijzeling van de moraal, zowel voor de Britse troepen als de Britse burgers. Tamiya haakt hier mooi op in met een kit waarmee je zonder kunst en vliegwerk een erg goed resultaat mee kan bereiken. Een kit die erg plezierig en gemakkelijk bouwt. Een absolute aanrader!

Reviewer:  Sander van Kreijl

2003