2129

falcon-rvph

MODEL:    Curtiss CW 22B Falcon
MERK:      RVHP (7295)
SCHAAL:  1/72

PRIJS: ca. 35,00 Euro
SOORT: Resin model
NIEUW MODEL: Ja.
GESCHIKT VOOR: tamelijk gevorderden.
AANTAL DELEN: ca. 32, beige polyurethaan en acetaat cockpitkap.
AANTAL VERSIES: Een.
DECALSHEET: Eén: lestoestel van de ML KNIL te Andir, 1942. Decals zijn summier maar afdoende, wel ontbreken de opvallende witte strepen voor op de romp, die waren aangebracht als een primitief bomvizier.
SCHAALNAUWKEURIGHEID: Goed.

GELIJKENIS: Heel goed, met één opvallende misser: de motorkap heeft een drie mm te grote diameter, waardoor de neus te fors oogt. Meer hierover bij de opmerking. Vorm van de romp en vleugels stemt goed overeen met de tekeningen die ik heb.

DETAILLERING: Heel netjes, alle paneellijnen licht ingegraveerd. Detaillering cockpit bestaat uit stoelen, stuurknuppels, instrument paneel en voetensturen.
PASSING: Zoals verwacht mag worden van een resin kit, redelijk. De hoogteroeren passen niet goed aan de romp, en er moeten plastic wiggetjes tussen geplakt worden, zodat de hoogteroernaad haaks op de romp staat (net zoals bij de MPM kit, trouwens).
BOUWBESCHRIJVING: Summier, alleen een schetsje waar de onderdelen horen, en een kleurschema met helaas de foutieve kleuren Earth Brown en Olive Green. Dit hoort zoals bekend Jong Blad en Oud Blad te zijn (Zie "Camouflage en Kentekens", Greuter c.s. waarin ook een mooie gouache van een Falcon staat)

OPMERKING: Deze kit is de eerste van dit vliegtuigtype, in welke schaal dan ook. Alleen een moeilijk verkrijgbare vacuform kit (Execuform) van de US Navy SNC 1 is hier aan vooraf gegaan. Of je moest een Curtiss CW 21 Demon jager ombouwen, en dat is kennelijk precies wat RVHP gedaan heeft: tot in de details lijkt het model precies een afgietsel van de MPM CW 21, met natuurlijk de wijzigingen in cockpit en onderstel aangebracht. Hierbij is echter ook iets mis gegaan: de motor van de Falcon (een Wright Whirlwind R 975) was veel kleiner dan die van de Demon (Wight Cyclone R 1820), maar aan de motorkap van het model is dat niet of nauwelijks te zien. Voor een accuraat model moet hier dus aan gewerkt worden, en eventueel kan een vervangende motor van Aeroclub (E036) daarbij helpen: dan zie je onmiddellijk het forse verschil in diameter. Ook uit de verfinstructies blijkt dat RVHP die gewoon van de MPM instructies heeft overgenomen. Ze komen tenslotte allebei uit Praag!
Al met al een zeer welkome kit, maar er moet wel een beetje aan gewerkt worden om alles netjes te krijgen,

Reviewer    Maarten Schönfeld

gepubliceerd in PIM 2002-5

 


 

Op deze IPMS Nederland website staat maar een beperkt deel van onze recensies. In het clubblad MIP staan alle recensies! Wordt dus vooral IPMS lid om ons mooie blad te ontvangen!