3855

04629trac

Revell Grumman S-2A Tracker
MERK: Revell nr. 04629
SCHAAL: 1/72


PRIJS: circa 14 Euro
SOORT: Spuitgiet
NIEUW MODEL: nee, heruitgave van Hasegawa model.
GESCHIKT VOOR: iets gevorderden.
AANTAL DELEN: 51 lichtgrijze op twee gietrekken en 5 doorzichtige onderdelen op een apart verpakt gietrek. Hulde, Revell!
AANTAL VERSIES: 2; MLD: nr. 160 van VSQ 320, gestationeerd op Valkenburg, 1974 en US Navy, VS-24 aan boord van USS Intrepid, 1963.
SCHAALNAUWKEURIGHEID: Deze review is een goede gelegenheid om deze oude bekende maar eens op te meten. De schaalnauwkeurigheid is slechter dan ik dacht: de spanwijdte is 15 mm te kort en de romplengte 5 mm te kort.
GELIJKENIS: Zeer goed, daardoor zijn de afwijkingen in de afmetingen nooit opgevallen.
DETAILLERING: naar huidige maatstaven niet zo bijzonder. De oppervlaktedetails zijn netjes, met fijne opliggende lijntjes. De cockpit is eenvoudig, maar daar is weinig van te zien door de kleine ruitjes. De wielbakken zijn errug kaal en ze zijn errug groot... De MAD-boom is meegegoten in dichte toestand, het wapenruim kan niet geopend worden zonder zaag. De radarkoepel in de buik kan ingeklapt of uitgeschoven worden gemonteerd. De vleugelhelften zijn aan de binnenkant van groeven voorzien, zodat doorzagen en opvouwen vrij eenvoudig is. De zichtbare vleugelribben zullen echter zelf moeten worden gemaakt. Het is ook aardig om de spleten in de buitenvleugel (v??r de ailerons) open te maken zodat je er doorheen kan kijken.
PASSING: Na al die jaren nog vrij goed. Het is te zien dat de matrijzen op leeftijd komen. Hier en daar is er wat flash, de binnenkant van een aantal onderdelen laten beschadigingssporen zien. Door dat alles is de passing niet meer zo loepzuiver als deze vroeger was, maar met zorgvuldig werken kan een hoop schuur- en plamuurwerk worden voorkomen. Met zorgvuldig werken kan er ook voor worden gezorgd dat alle wielen en de tailbumper de grond raken (heb ik gecontroleerd). Is dat niet het geval, dan kan er met de positie van de tailbumper nog wat gespeeld worden. Ik had vroeger met mijn oude model het probleem dat ??n van de hoofdwielen de grond niet raakte. Na lang prutsen heb ik toen maar het hoofdonderstel verlengd. Heus dat is niet nodig, gewoon zorgvuldig werken!
BOUWBESCHRIJVING: Duidelijk, volgens bekend Revell recept: eerst een overzicht van alle onderdelen op de gietramen, daarna de bouwbeschrijving in 21 duidelijke stappen.
SCHILDERINSTRUCTIES: tijdens de bouw worden correcte verfaanwijzingen gegeven met de bekende vlaggetjes, de kleurenschema's worden correct weergegeven op vier-aanzichtentekeningen, inclusief beide aanzichten van de motorgondels en vooraanzichten van de propellers. Het enige dat op die tekeningen niet deugt is de weergave van de draadantennes. Er is er slechts ??n aangegeven. Dat is heel onvolledig, de Tracker heeft een aardig spinnenweb op zijn rug, kijk maar op de tekening op de doos en op foto's.
Helaas zijn de kleuren alleen weergegeven voor mengrecepten van Revell-verf, de echte benamingen worden niet vermeld. Hier komen ze:
MLD: bovenkant Extra Dark Sea Grey, Humbrol 123 of Xtracolor X5 of X376; onderkant: Sky, Humbrol 90 of Xtracolor X607.
US Navy: bovenkant Light Gull Grey FS 36440, Humbrol 129 of Xtracolor X137, onderkant wit. De cockpit is van binnen Dark Gull Grey, FS 36231, Humbrol 140 of Xtracolor X131 of X403 (de overige ruimten in de romp, niet zichtbaar bij de kit, zijn Interior Green, Humbrol 78 of Xtracolor X10).
DECALS: zeer goed. Ze zijn goed van kleur en volledig. Extra aandacht gaat in deze review uit naar de MLD-versie: De Nederlandse decals zijn exact dezelfde als op de oude Modeldecal sheet nr.30. Het is dus geen probleem als deze sheet niet meer te vinden is. De cockpitdecals zijn wel uitgebreider: naast het instrumentenpaneel zijn er ook decals voor de middenconsole.
AANBEVOLEN AANPASSINGEN: aan de kit zelf weinig. Het loont totaal niet de moeite de afwijkingen in de afmetingen te corrigeren. Ze vallen niet op en het zou heel veel werk zijn. Het zit meer in verbetering van de detaillering. Als de figuurtjes in de cockpit worden weggelaten is het raadzaam twee stuurtjes op het instrumentenpaneel te zetten en wat gashendels op de middenconsole te plaatsen. Meer is niet nodig, er valt weinig te zien. Overwogen kan worden de opliggende paneellijnen te vervangen door inliggende. De liefhebbers kunnen zich uitleven in de wielbakken en in het vouwen van de vleugels. Het openzetten van toegangsdeur en wapenluiken, met detaillering van de daarachter liggende ruimten behoort voor de masochisten onder ons ook tot de mogelijkheden.
DOCUMENTATIE: MIP 4/1975;
Greuter e.a., "De geschiedenis van camouflage en kentekens op vliegtuigen van de Nederlandse strijdkrachten, uitgeverij Bonneville; Internet: een uitgebreide Nederlandse site over de Grumman Tracker met veel foto's, adres:    http://home.wxs.nl/~roden171.
CONCLUSIE: Dit model is het enige dat in schaal 1/72 voorhanden is. Het is al enige jaren oud en dat is de onderdelen aan te zien, maar het is nog steeds een goede kit. Dankzij de deal met Hasegawa kan Revell deze kit uitbrengen met uitstekende Nederlandse decals, iets dat ik alleen maar kan toejuichen.
Met dank aan Revell en Rinus

Reviewer: Peter Booy
2002-2
Kijk ook op IPMS NL Nedmil website