A400 1

Model: Airbus A400M  (RAF en Spain)   
Merk:   Revell
Schaal: 1/72
Kitnummer: 03822 
Aantal onderdelen:  212
Prijs: circa 70,- Euro

Eerste indruk 

De Airbus A400M is een militair transportvliegtuig dat wordt gebouwd door de Europese vliegtuigbouwer Airbus Military. Het toestel is ontworpen om vracht en troepen te transporteren, maar kan ook worden gebruikt voor medische evacuaties en het opzetten van luchtbruggen.

De A400M begon als een initiatief van een groep Europese landen, waaronder Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, om een nieuw militair transportvliegtuig te ontwikkelen om de verouderende vloot te vervangen. Het toestel maakte zijn eerste vlucht in 2009 en kwam in dienst in 2013.

Het vliegtuig is uitgerust met vier turbopropmotoren die elk 11.000 pk leveren. Het kan tot 37 ton vracht vervoeren over een afstand van meer dan 3.000 kilometer. Het toestel kan ook parachutisten laten springen en vliegtuigen bijtanken in de lucht.

In totaal zijn er meer dan 170 A400M-toestellen besteld door negen landen, waaronder Duitsland, Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Turkije. Het toestel heeft echter te kampen gehad met vertragingen in de productie en kostenoverschrijdingen, wat heeft geleid tot kritiek op de ontwikkeling ervan. Desalniettemin blijft de A400M een belangrijk vliegtuig voor Europese defensie- en transportbehoeften. Het was al in 1982 dat de eerste plannen gemaakt werden om een Europese opvolger te ontwikkelen ter vervanging van de C-160 Transall en de C-130 Hercules. Hiervoor werd de FIMA group in het leven geroepen. Dat staat voor Future International Military Airlifter.
In deze groep zaten BAe, Lockheed en MBB. Lockheed stapte er al vrij snel uit en Alenia en CASA stapten in, waarna de groep Euroflag ging heten.
Ze gingen voor een toestel dat naast transport ook in staat moest zijn tot het bijtanken in de lucht van andere toestellen en het evacueren van gewonden uit probleemgebieden.

In 2003 werd het programma dan eindelijk onder de naam A400M gelanceerd waarbij de A staat voor Airbus en de M voor Military.
Zeven Europese landen hadden zich bij dit programma aangesloten te weten, België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Spanje en Groot Brittannië. In 2005 sloot ook Maleisië zich aan.
Alle toestellen worden geassembleerd in Sevilia, Spanje. De romp word gebouwd in Groot Brittannië terwijl Duitsland de vleugels voor haar rekening neemt.

In 2008 rolde het eerste exemplaar van de band, dat op 11 december 2009 zijn eerste vlucht maakte. Vanaf 2011 werden de eerste toestellen aan de klanten afgeleverd.

Even wat cijfertjes, de A400M kan een hoogte bereiken van 40,000ft wat gelijk staat aan ongeveer 12km en heeft een kruishoogte van 37,000, ongeveer 11km.
Haar maximale snelheid is Mach 0.72, ongeveer 750km/u.
Ze kan 37ton aan lading over een afstand van 8900km vervoeren.
Qua grootte zit de A400 tussen de C-130 Hercules en de C-17 Globemaster in.

Dan nu de bouwdoos:
Revell heeft deze bouwdoos voor het eerst in 2011 uitgebracht met heruitgaves in 2015, 2017 [ recensie IPMS ] en 2022. 
Het eerste wat opvalt is het formaat van de doos: het is echt een joekel!
Je krijgt echt veel plastic voor je geld. Dat plastic is verdeeld over 15 gietramen, die zitten in zakken verpakt.
De onderdelen zien er mooi uit maar je kan wel merken dat de mallen uit 2011 stammen want hier en daar zit er wat flash op, het plastic voelt goed aan is niet te hard of te zacht.

Het glaswerk is mooi en helder.

House of Phantoms heeft zich ontfermd over de decals, die zien er erg scherp uit ik verwacht er geen problemen mee tijdens de bouw. Je hebt de keuze uit een Engelse Royal Air Force versie met speciale staartbeschildering en een toestel van de Spaanse luchtmacht Ejercito del Aire.


Revell levert tegenwoordig een mooie duidelijke kleuren bouwbeschrijving bij hun bouwdozen waarin de bouwstappen duidelijk beschreven worden. De tekening voor de decals is duidelijk.

Al met al een mooie bouwdoos.

Reviewer: Bas Jansen

 

  • A400-_1
  • A400-_10
  • A400-_11
  • A400-_12
  • A400-_13
  • A400-_14
  • A400-_15
  • A400-_16
  • A400-_17
  • A400-_18
  • A400-_19
  • A400-_2
  • A400-_20
  • A400-_21
  • A400-_22
  • A400-_3
  • A400-_4
  • A400-_5
  • A400-_6
  • A400-_7
  • A400-_8
  • A400-_9

 

dit artikel werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 21 augustus 2023