MERK: AFV Club
MATERIAAL: Spuitgiet
AANTAL ONDERDELEN: ongeveer 190
PRIJS: circa 65 Euro
Eerste indruk
De eerste indruk die je krijgt als AFV-Club’s nieuwe U-2C bouwdoos op de werkbank ligt is dat het een goedgevulde doos is. Het deksel staat een beetje bol van de 12 gietramen, de 10 grijze en 2 transparante gietramen bevatten samen zo’n 190 onderdelen, niet alles is nodig vermoed ik want dit is een heruitgave van het eerdere U-2 model van AFV-club. Dit is een heruitgave van het eerste “new tool” U-2 model van AFV-club van de vroege Lockheed U-2A in 1/48 schaal, volgens mij is de enige andere optie voor een vroege U-2 het oude Hawk model uit de jaren 60.
Zoals gezegd zijn er zo’n 190 onderdelen, waaronder 20 transparante onderdelen, ook heb je een keuze uit heldere buikpanelen voor de cameracompartiment, een realistische met alleen openingen voor de camera’s en een geheel heldere voor als je de camera die erin zit wilt kunnen laten zien. De zeer gedetailleerde camera bestaat uit 15 onderdelen, en die kan je naast monteren in het cameracompartiment ook op een aparte trolley neerzetten, dat is wel een leuke optie vind ik.
De cockpit heeft een redelijk gedetailleerde schietstoel, instrumentenpaneel met opliggende details die je goed naar voor voren zou kunnen brengen met een dry brush. Het instrumentenpaneel heeft een apart deel voor de kegelvormige kap over de monitor in het midden van het paneel, nodig voor navigatie en zowel detectie als ontwijking van luchtdoelraketten. De cockpitkuip heeft ook instrumentpanelen aan de zijkant met wat opliggende details. Ook zijn interne inlaatkanalen present en afhankelijk van welke versie je bouwt, een late of een vroege worden er ook 2 formaten inlaten meegeleverd, de latere had een andere motor die grotere inlaten vereisten. Ook wordt er voor de late U-2C een apart elektronicacompartiment dat op romp naar de staart loopt, en een achteruitkijkspiegel die op een van de drie plaatsen op het voorruitframe moet worden aangebracht.
Er zit zelfs een zonnekap bij die over de cockpit kan worden geplaatst wat leuk kan zijn voor diorama toepassingen, de stiknaden van het textiel zijn wel wat grof weergegeven, eerlijk gezegd. In de doos zitten ook twee "slipper" tanks die kunnen worden gemonteerd op de voorrand van de vleugels. Deze tanks werden achteraf gemonteerd op U-2C's om hun bereik te verbeteren, met een totale brandstofcapaciteit van 6.956 liter. Het bereik met deze tanks was meer dan 7.275 km. De slipper tanks moeten niet worden verward met de grotere elektronica pods, die zowel aan de voor- als achterkant van de vleugels zaten en pas verschenen bij de introductie van de U-2R/TR-1 in 1967-68.
De doos bevat decals voor drie vliegtuigen: Twee toestellen zijn van het beroemde “Black Cat squadron; no. 35 Squadron van Taiwan, deze stonden overigens formeel onder bevel van de CIA. De eerste is uit de laten jaren ‘60 met vrij kleine Nationalistische Chinese markeringen op de romp en geheel in mat zwart zoals vanaf 1967 de standaard werd. De tweede is in een schema van Midnight Blue zoals de vroege U-2’s gespoten waren en heeft grotere Nationalistische Chinese markeringen, opnieuw alleen op de romp. De derde optie is voor een machine van de U.S. Air Force's 100th Strategic Reconnaissance Wing, circa 1975, en is geschilderd in een tweekleurig camouflageschema van grijze en lichtgrijze bovenvlakken met lichtgrijze onderkanten, deze is ook te zien in het National air and Space museum in Washington DC (zie Walk Around).
Over het algemeen ziet dit eruit als een prima te bouwen model, hoe de passing is daar komen we vanzelf achter bij de bouw. Enige minpunt die ik zo als eerste indruk kan benoemen is dat de aanhechtingen van de gietramen op de lijmvlakken zitten, dus je hebt als bouwer extra werk om dit glad te maken. Ook zouden wat masks en stoelriemen niet misstaan maar die kunnen ook via aftermarket of via eigen creativiteit toegevoegd worden.
Reviewer: Erik Leijdens
TIP: kijk ook eens bij onze IPMS U-2 Walk Around...
dit artikel werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 24 april 2023 door M. de Vreeze