me 410 prts 0

MODEL:    Messerschmitt Me 410A-1/U2& U4 
MERK:      Airfix
SCHAAL:  1/72
AANTAL ONDERDELEN: 127
PRIJS: circa   25 euro
NIEUW MODEL:  ja, 2023

“eerste indruk”

Het origineel:
De Me410 is in feite een doorontwikkeling van de teleurstellende Me210. Dit toestel was gedacht de Me110 op te volgen, maar werd door het RLM lauwtjes ontvangen. Vanaf 1943 werd de Me410 ingevoerd. Deze beschikte over betere vliegeigenschappen en was acceptabel voor de Luftwaffe.
De Me410 A-1 was voorzien van twee 20 mm MG151/20 kanonnen en twee 7,92 mm MG17machinegeweren in de rompneus en twee 13 mm MG 131 machinegeweren in de, uit de Me210 overgenomen, elektrisch bediende koepels die aan de rompzijkant waren aangebracht. De maximum bommenlading bedroeg 2.000 kg.

Het model:
Het model van Airfix stelt de subtypes Me 410A-1/U2 zware jager en de Me 410A-1//U4 voor, ontwikkeld voor het aanvallen van bommenwerperformaties die Duitsland gedurende de oorlog steeds zwaarder teisterden. De U4 variant heeft hiervoor zelfs een bewapening van een 50 mm BK5 kanon in de romp.

Dit model kwam als een verrassing van Airfix, dat vooral bekend is om zijn Britse onderwerpen. In de bekende, stevige, rode doos met aantrekkelijke “boxart“ bevinden zich 5 in plastic verpakte grijze gietramen, en een apart verpakt transparant gietraam. Vijf hoor ik u denken, dat moeten er toch zes zijn? Dat klopt inderdaad! Op een of andere manier is er bij het verpakken van deze bouwdoos iets mis gegaan, waardoor er een compleet gietraam niet bij zit! Ik heb daarom via email met de consumentenafdeling van Airfix contact opgenomen. Na enige weken kreeg ik bericht dat de missende delen opgestuurd werden, en een week later had ik ze in huis. Ik moet zeggen dat dit zeer goed opgepakt is door Airfix, dus hulde voor de aftersales afdeling.
Maar ik dwaal af, dus terug naar het model;

Er is een A4 formaat instructieboekje, mooi overzichtelijk gedrukt met 77(!) stappen voor de bouw van dit model. Ten slotte is er nog een verfschema in kleur voor de twee te bouwen varianten, met kleurnummers voor Humbrol verf en RLM nummers, en een decalvel, met markeringen en stencils voor de twee opties, te weten; een Me410A-1/U2 van 11. Zerstörergeschwader 26, Gardermoen, Noorwegen 1945 en een Me410A-1/U4 van Stab II. Zerstörergeschwader 26, Königsberg 1944.

De decals zijn mooi dun, glanzend en scherp gedrukt. Het vel bevat geen hakenkruizen, dus die moet je, desgewenst, ergens anders vandaan halen. De plastic onderdelen zijn mooi strak gegoten, zonder zichtbare flash of krimpdeuken. De uitstootlittekens zitten op plekken waar ze na de bouw van het model niet meer zichtbaar zijn.

Het eerste wat opvalt als je de doos opent is de verfijnde uitstraling van de gietramen. Het is alsof je naar een Tamiya model zit te kijken, mede door de kleur van het plastic. Alle onderdelen zijn in een plastic zak verpakt, en de transparante delen zijn in een apart zakje bijgeleverd om ze tegen beschadigen te beschermen. Waar Airfix bij haar vroegere uitgaven nogal eens kritiek kreeg op de grove paneellijnen is dat hier zeker niet van toepassing. Alle onderdelen zijn zeer strak en hebben mooie details.

Alle onderdelen voor het ‘basismodel’ van de Me410 zijn over vijf gietramen verdeeld, met een extra gietraam voor de bewapening erbij. Airfix zal in de toekomst waarschijnlijk meer varianten van dit model gaan uitbrengen, te denken aan de A2 en de fotoverkenner bijvoorbeeld.

Zoals de eerder vermelde 77 stappen in het instructieboekje al doen vermoeden is dit een complex en gedetailleerd model. Een snelle blik in het instructieboekje laat zien dat er tijdens de bouw veel te kiezen is. Dat begint al bij de eerste stappen waar er gekozen moet worden tussen de twee varianten en hun specifieke bewapening. Verder is er de keuze om twee externe kerosine tanks on de vleugels te hangen, ‘slats’ in- of uitgezet op de voorranden van de vleugels te plaatsen en ook de hoogteroeren kunnen in twee posities geplaatst worden. Onder de vleugels krijg je dan de keuze om de kleppen van de oliekoelers open of dicht weer te geven en kunnen de rolroeren in elke gewenste positie gezet worden. Ten slotte is er de keuze om het toestel in de vlucht of met de wielen op de grond te bouwen. Hiervoor zijn er meerdere alternatieve onderdelen beschikbaar op de gietramen, zeer indrukwekkend, zeker in deze schaal, waar je vaak op aftermarket of eigenbouw delen aangewezen bent om dat aan jouw model toe te voegen. Het is zaak goed bij de les te blijven, zodat je de juiste delen gebruikt voor de opties die geboden worden. Kleine foutjes hebben hier grote gevolgen voor het eindresultaat.

De cockpit is mooi gedetailleerd, en wordt in zeven stappen opgebouwd. Er zijn geen foto ets delen bijgevoegd, en de stoelen hebben geen gordels, dus deze zul je elders moeten zoeken, of zelf maken. Voor het instrumentarium zijn een paar kleine decals bijgevoegd, al met al bouwt het geheel zich op tot een prima cockpit, zeker voor een 1/72 model.

De bouw gaat verder met het onderste deel van de vleugel, hierop komt een ligger, die zorgt voor een stevig geheel en meteen ook de juiste hoek van de vleugel bepaalt, een methode die Airfix vaker met succes in zijn modellen toepast. Hierop komen daarna het cockpitdeel van de copiloot en de wielbakken voor het landingsgestel.
Hierna gaan we verder met de romp. Er worden diverse onderdelen toegevoegd voor de zijwanden van de cockpit en de wielbak van het staartwiel. De cockpit word als laatste, samen met een getand busje, voor de latere plaatsing van de mitrailleurs, tussen de twee helften van de romp ingeklemd. Om de mitrailleurs later beweegbaar te houden moet het busje niet vastgelijmd worden. Als dit klaar is volgen de vleugels, staartdelen en motorgondels. De uitlaten van de motoren hebben dichte uiteinden, die moeten dus uitgeboord, of vervangen worden. Ik heb voor de bouw van dit model een set holle uitlaten van SBS model gekocht om me het wat makkelijker te maken. Het landingsgestel is zeer mooi weergegeven, fijn gedetailleerd, en met mooie afgevlakte wielen. Als laatste worden de propellers, alle deuren voor het landingsgestel, en het glaswerk van de cockpit aangebracht. De cockpitkap wordt opgebouwd uit drie delen, iets waar niet iedereen blij van zal worden. Airfix zal de keuze hiervoor ongetwijfeld gemaakt hebben vanwege de begrenzingen van het spuitgiet proces. Hier is dus het zaak goed op te letten, zodat het ‘glas’ niet verpest wordt door lijmvlekken en/ of wit uitslaande delen.

Conclusie:
Airfix heeft ons met dit model op zeer aangename wijze verrast. Het model is zeer mooi vormgegeven, er zijn veel keuzemogelijkheden die het model naar een hoger plan tillen, en het is zeer mooi gedetailleerd. Ik kijk dan ook al uit naar de bouw van dit model! Een volledig bouwverslag gaat volgen.

Ik wil bij deze Ashwin de Korte/ IPMS Nederland bedanken voor het recensie model, en hun vertrouwen.

 

REVIEWER:   Jan Peters

 

 

  • me-410-prts-_0
  • me-410-prts-_1
  • me-410-prts-_10
  • me-410-prts-_11
  • me-410-prts-_12
  • me-410-prts-_13
  • me-410-prts-_14
  • me-410-prts-_15
  • me-410-prts-_16
  • me-410-prts-_17
  • me-410-prts-_18
  • me-410-prts-_19
  • me-410-prts-_2
  • me-410-prts-_20
  • me-410-prts-_21
  • me-410-prts-_22
  • me-410-prts-_23
  • me-410-prts-_24
  • me-410-prts-_3
  • me-410-prts-_4
  • me-410-prts-_5
  • me-410-prts-_6
  • me-410-prts-_7
  • me-410-prts-_8
  • me-410-prts-_9

 

 photo camera TIP:  kijk bij onze IPMS.NL  Walk around van de Me-410 

dit artikel werd gepubliceerd 24 juni 2024 door de IPMS.NL webmaster