Model: Mikoyan Mig-29 "fulcrum"
Merk: Eastern Express
Schaal: 1/72
TYPE: Versie MiG 29 SMT en Type 9 13.
DOOS: 72108 en respectievelijk 72118.
PRIJS: Euro 12,95
SOORT: Spuitgiet.
AANTAL ONDERDELEN: ca.85 (incl. 10 transparante).
PASSING: Goed (na opschonen).
GELIJKENIS / SCHAALNAUWKEURIGHEID: Beide modellen ogen zeer goed en zijn ook qua schaal goed. Het venijn zit in de staart, maar later meer hierover.
DETAILLERING: Opliggende paneellijnen bij SMT en ingegraveerde bij de ander. De cockpit is summier en behoeft wat extra's. De complexe MiG 29 motor in en uitlaten zouden beter kunnen.
BOUWBESCHRIJVING: Vrij summier, maar voldoende. De bouw wordt uitgelegd aan de hand van tekeningen, zonder in te gaan op onderdeel kleuren.
DECALS / BESCHILDERING: Van de SMT bestaat 1 exemplaar, voor demo doeleinden, met een wisselend registratie nummer, het complete camouflageschema zit niet in de bouwdoos. Voor type 9 13 'Fulcrum C' krijg je een decalvel voor 3 toestellen, maar helaas is de uitleg over de schema's onvoldoende.
ALGEMEEN: MiG 29 bouwdozen zijn er meer dan voldoende, elk met hun eigen voor en nadelen, maar meestal betrof het de versies Fulcrum A of B. De ontwikkeling van de MiG 29 is niet stil blijven staan. Met name de behoefte aan meer ruimte voor brandstof en elektronica heeft geresulteerd in versies met een hoge, brede rug. Helaas was er tot op dit moment nog steeds geen modelbouw versie van de Fulcrum C of S (type 9 13) die in de Sovjet tijd reeds veel gebruikt werd en momenteel bij vele andere luchtmachten vliegt. De door Eastern Express als eerste uitgebrachte MiG 29SMT had weliswaar de hogere, bredere rug, maar was eigenlijk al weer te veel aangepast om als basis te dienen voor een Fulcrum C.
Op basis van de MiG 29SMT bouwdoos heeft Eastern Express nu een Fulcrum C uitgebracht die zeer veel mogelijkheden biedt. Beide bouwdozen hebben vrijwel identieke onderdelen en wijken slechts af op specifieke onderdelen als romp, stabilizers en vleugeltips. De recentere bouwdoos ziet er iets beter uit dan de voorgaande, maar toch moet je nog vele onderdelen bijwerken, zoals het verwijderen van 'flash', of misschien vervangen, bijv. door etched metal en misschien is 'cross kitten' en goede oplossing om tot een perfecte MiG 29 te komen. Minpuntje van beide bouwdozen is het staartdeel. De uiteindelijke lengte lijkt 2 Ć” 3 mm te lang en is ergens in het motordeel toegevoegd, maar storend is het zeker niet. Wel goed zichtbaar en foutief is de airbrake op de SMT tussen de uitlaten, deze moet een verlengstuk zijn van de romprug, maar is dit niet.
REFERENTIE: MiG 29, Publication 4+.
CONCLUSIE: Beide modellen zijn zeer geschikt om eens een andere dan anders MiG 29 te bouwen. De SMT kan bijvoorbeeld als basis dienen voor een vol bewapende "Super MiG 29" en het type 9 13 kan een heel exotische Fulcrum C opleveren.
Reviewer: Frans Scheve
5-2004