Model : Boeing AH-64D Apache
Merk : Italeri (cat.nr. 080)
Schaal : 1/72
Prijs: EURO 5,=
Soort: Spuitgiet
Het model is een aangepaste versie van de bestaande kit van de AH-64A in schaal 1/72. De veranderingen om te komen tot de -D variant bestaan uit:
- Een nieuwe romp met nieuwe, grotere elektronica-bakken;
- Longbow mm radar dome bovenop de hoofdrotor;
- Stinger-pods aan de vleugeltippen;
- Navigatie lichten verhuisd van vleugeltips naar de zijkanten van de motorgondels;
- Aanwezigheid van een aantal "wire-cutters"op de romp;
- Een nieuwe decal-set.
De cockpit van de kit is ongewijzigd gebleven. In werkelijkheid is deze ingrijpend veranderd. Beide instrumentenpanelen zijn nu voorzien van beeldschermen in plaats van de klokkenwinkel in de AH-64A. Verder zijn beide collective sticks voorzien van twee achter elkaar geplaatste handvaten. De reden hiervan is dat er meer schakelaars op deze stuurorganen gemonteerd moesten worden dan bij de oudere versies. De ontwerpers hebben hiertoe simpelweg een extra handvat met knoppen op de bestaande stick gezet.
Het onderdeel dat de cockpitkuip en de hoofdrotor bevestiging vormt is te smal. Het is raadzaam aan beide zijden een randje van 1mm breed te lijmen, zodat dit onderdeel stevig in de romp gelijmd kan worden. Plastic strip is hier erg handig. Eventuele resterende kieren laten zich goed opvullen met houtlijm.
De nieuwe electronica-bakken die Italeri gegoten heeft zijn correct. Deze bakken moeten echter wel vloeiend aansluiten aan de vleugelwortels: bij de rechtervleugel alleen aan de achterrand, bij de linkervleugel aan de voor- en achterrand. Dit is bij de kit niet het geval. Enig vulwerk is hier wel nodig. Dat is hier en daar ook bij de romp nodig. Zorgvuldig werken beperkt dit tot een minimum. De ruitvormige rand aan de linkerkant van de behuizing van de staart rotor-tandwielkast, op het verticale staartvlak, moet worden verwijderd. Dan kan gelijk de vierkante koelopening aan de voorkant open gevijld worden.
Met de bestaande onderdelen heeft Italeri ook de bestaande foutjes meegenomen. Om bij de staart te blijven: in werkelijkheid bestaat de staartrotor uit twee boven elkaar geplaatste tweebladige rotoren. Die van Italeri bestaat nog steeds uit vier bladen in een vlak en dat is nog steeds geen gezicht. Er zal zelf een nieuwe naaf gemaakt moeten worden. En een swash-plate (dat was die rare verwijderde ruit op het staartvlak...).
De TADS, de cylindervormige sensorbehuizing onder aan de neus, zit ondersteboven. Het onderdeel ondersteboven onder de neus lijmen is niet voldoende. Het ronde pasvlakje en de vierkante plaat aan de voorkant zullen dan ook naar boven moeten verhuizen. Een extra "wire-cutter " van strip kan ook meteen op de TADS gemonteerd worden.
De naaf van de hoofdrotor mist in het centrale deel de onderhelft. Hier moet van strip even een kopie van de bovenhelft worden gemaakt. Verder moeten nog vier stuurstangen en twee torsiescharen aangebracht worden tussen de tuimelschijf en de rotorkop. De Klu heeft de Apache besteld met voorbereidingen voor de Longbow mm radar. De radar zelf wil men in een later jaar aanschaffen. Voor de modelbouwer betekent dit dat op de rotor eventueel alleen de cylindervormige bok geplaatst hoeft te worden. De radome zelf moet nog een paar jaar apart gelegd worden. Gelukkig heeft Italeri beide onderdelen los gegoten.
Doordat de Longbow radar bovenop de rotor is geplaatst, moesten de pitot-buizen verhuizen. Op beide motorgondels is nu een draaibare pitotbuis op een staak genonteerd, van hetzelfde type als op de AH-1S Cobra te vinden is. Deze moeten zelf gemaakt worden, ze zitten niet bij de kit.
De romp kan verder nog aangekleed worden met opstapbeugels en nog ontbrekende wire-cutters.
Het ijzerwerk om het 30mm kanon ontbreekt ook en zal derhalve ook zelf gemaakt moeten worden..
De bewapening is, afgezien van de Stingers, zonder meer bruikbaar voor een Klu-kist.
Bij de Italeri-kit zitten decals voor een Amerikaanse, Engelse en Nederlandse Apache. Die laatste, voor ons interessante versie bestaat uitsluitend uit de opschriften "Koninklijke Luchtmacht", nog goed gespeld ook. Echter geen roundels of registratienummers. Die waren bij Italeri nog niet bekend toen de kit uitkwam. De KLu heeft inmiddels de nummers Q-1 t/m Q-30 gereserveerd. De Nederlandse AH-64D's hebben dezelfde kleur groen als de Amerikaanse.
Deze Apache van Italeri is correct. Ze hebben alle belangrijke veranderingen aan de romp goed uitgezocht. Dat niet alle wijzigingen aan de Apache zijn meegenomen in de kit heeft volgens mij alles met de lage prijs te maken.
de AH-64D
Literatuur:
- Longbow Apache Technical Description Document, McDonnell Douglas Helicopter systems; documentatie van de fabrikant.
- Posters van Boeing Helicopters (zoals bekend heeft Boeing heeft McDonnell Douglas opgekocht)
- Foto's in Aviation Week en Rotor & Wing (vakbladen)
- Jane's all the world Aircraft 1996-1997
- Onze Luchtmacht van juni, juli of augustus 1998 (heb ik zelf niet)
- Overige, ongewijzigde details van de AH-64A: Lyle Monson and Kenneth Peoples: Mc.Donnell Douglas (Hughes) AH-64 Apache, Aerofax Minigraph 18
- Lock On Nr.13 'AH-64A Apache', Willy Peeters, Verlinden Publications
Reviewer: Peter Booy
1998