Model | MiG-21F-13 Export Version |
Merk | Kovozávody Prostějov |
Schaal | 1/72 |
Doosnummer | KPM0504 |
Aantal onderdelen | ca. 70 |
Prijs | ca. € 25,00 |
Inleiding
Dit is de derde KP MiG-21F-13 die we in onze handen gedrukt kregen van Erwin Stam, nadat hij was teruggekomen van de Moson modelbouwshow.
Voor de beschrijving van de onderdelen verwijs ik naar de eerste indrukken van de andere uitgaven van deze bouwdoos van de Chinese F-7 van Meindert de Vreeze en MiG-21 F13/S-106 Warschapact door Henk Hirs.
Een korte samenvatting: short run, relatief netjes gegoten, mooie oppervlaktedetails.
De onderdelen heb ik vergeleken met het model van Revell en met de tekeningen uit het Tsjechische 4+ boekje over de MiG 21. Alledrie zijn ze het over de vormen eens, dus dat is mooi.
De romp en de vleugels heb ik nog even gepast. Het is short run, dus de pasvlakken moet je wel even voorbewerken. Zo te zien past een en ander vrij aardig. En dat is vooral voor de romphelften van belang. Er zijn geen losse uitlaat- en inlaatringen aanwezig, dus een goede passing is noodzakelijk om deze goed zichtbare plekken netjes te kunnen afwerken. Zowel in- als uitlaat zijn mooi rond en zullen zich naar het aanziet netjes laten afwerken. Binnen in de romp is met richeltjes en randjes aangegeven waar de wielbakken, de cockpit, de mooi diepe uitlaat en de inlaatkegel moeten worden vastgelijmd. Dat was wel eens anders bij KP en maakt de bouw een stuk makkelijker. Overigens is in de bouwbeschrijving de montage van de neuskegel niet goed weergegeven. De uitstulpingen boven en onder (niet getekend, wel op het onderdeel en zijn er ook bij de echte kist) moeten tegen twee randjes boven en onder in de romphelften worden gelijmd.
De vleugels en staartvlakken moeten stomp tegen de pasvlakken op de romp worden gelijmd. Dat is een uitlijnklusje dat goed te doen is, maar wat pennetjes hadden hier wel geholpen. Afijn, het is geen model voor beginners, KP geeft dan ook “skill level” 3, het hoogste, aan op de zijkant van de doos.
Het nette decalvelletje voorziet in kentekens voor 4 export versies:
- Finse luchtmacht, luchtmacht museum Helsinki 2006, gecamoufleerd;
- Joegoslavische luchtmacht, Pleso airport, Joegoslavie 1968, zilver (verf of blank metaal, moet ik eens uitzoeken);
- Syrische luchtmacht, 67th fighter squadron, Syrië ca 1974, gecamoufleerd;
- Noord Koreaanse luchtmacht, midden jaren zestig, zilver.
Zoals gebruikelijk bij KP staan de kleurenschema’s achter op de doos en moet je zelf maar uitzoeken welke kleuren er nodig zijn.
De Finse kist sprak me aan, dus daar ben ik maar eens ingedoken. Op internet is wel een en ander te vinden, maar je moet wel goed zoeken.
De F-13 in de Finse luchtmacht
Het blijkt dat Finland in 1963 22 MiG-21-F-13 toestellen in gebruik nam. Die waren echter allemaal zilver. In 1978 werden de F-13s in Finland vervangen door de veel modernere en capabelere Mig-21Bis. 14 F-13’s werden gestript van hun uitrusting en motoren, kregen het camouflageschema van de Mig-21Bis met een nep registratienummer en werden vervolgens her en der geplaatst als decoys voor de Mig-21Bis. Hierbij werd ook de pitotbuis bovenop de neus geplaatst en werden sommige exemplaren voorzien van opvouwbare vleugels, waarschijnlijk om ze makkelijk te kunnen vervoeren. Zo’n decoy staat er nu bij het Finse luchtmachtmuseum in Helsinki en dat is het onderwerp van het Finse kleurenschema. Zo’n decoy is natuurlijk ook leuk om te bouwen, zeker als je de vleugels doorzaagt en opvouwt, zoals bij de echte. Dan kan het ook een model worden waarbij flinke verwering nu eens wel op z’n plaats is. Maar ik denk dat ik toch voor een luchtwaardig exemplaar ga. Wat betreft de kleuren van de Finse Mig-21Bis: daarover is een discussie te vinden op Britmodeller, er zijn in de loop der jaren verschillende kleuren gebruikt.
Conclusie
De Revell bouwdoos is momenteel niet verkrijgbaar, de Modelsvit bouwdoos is duurder en waarschijnlijk lastiger te bouwen. Een welkome uitgave van KP dus waarmee een mooie vroege MiG-21-F-13 is te bouwen, met leuke kleurenschema’s van exportklanten.
Met dank aan Erwin Stam van de Aviation Megastore voor het recensie exemplaar.
Reviewer: Peter Booij
gepubliceerd door IPMS webredacteur Gino 13 juni 2025