Model : Eurocopter SA 365 Dauphin 2
Merk : Revell
Schaal : 1/72
Soort model: Spuitgiet
Nieuw model: nee , voorheen door Matchbox uitgebracht
Geschikt voor: voor iedereen
Aantal onderdelen: 54 waarvan 10 doorzichtig
Het model: Het model zit verpakt in de bekende schuifdoos van Revell. Jammer genoeg zitten alle onderdelen ook de doorzichtige in 1 zakje dus er is kans op beschadigingen. Aan de rekjes kun je ook de afkomst van Matchbox herkennen niet de ronde sprues maar de vierkante. Maar het is allemaal strak gegoten zonder flash. Ook zijn de doorzichtige delen wel van wat dik materiaal gemaakt.
De decals zijn van de bekende goede Revell kwaliteit en je kunt twee versies maken namelijk een HH-65A Dolphin van de US Coast Guard gebruikt bij de Naval Test Pilot School of een SA-365N Dauphin van het Centre d'essais en Vol, te Bretigny.
Eigenlijk is alleen de laatste versie direct uit de doos te bouwen want om een goede Amerikaanse Coast Guard Dolpin te bouwen moeten de motoren heel ingrijpend worden verbouwd. Maar voor wie daar geen zin in heeft is er toch een leuke Coast Guard kist van te maken. Het interieur is wat kaal en zeker achterin kan er nog wel een stoeltje bij geplaatst worden zeker voor de Amerikaanse kist. Dit is wel aan te raden want het glaswerk is goed doorzichtig ondanks de dikte en er is heel wat glas in de Dauphin.
De pasvorm is redelijk en alleen bij de motoren en de romp verbinding is wat putty nodig om de kiertjes weg te werken. De deuren kunnen geopend of gesloten worden gemonteerd dus de keuze is aan de bouwer. Verder geeft de bouw van het model geen problemen.
Reviewer: Henk Hirs
Gepubliceerd in de PIM 2001
===============
MODEL: Eurocopter SA 365 Dauphin 2
MERK: Revell (doos nr. 04467)
SCHAAL: 1/72
PRIJS: Euro 5,29
NIEUW MODEL: Nee, ex-Matchbox model met nieuwe decals, heruitgegeven in Februari 2002;
GESCHIKT VOOR: beginners en gevorderden.;
AANTAL ONDERDELEN: 55 in rood en 11 in helder polystyreen;
AANTAL VERSIES: 2, SA365N van Centre d'Essais en Vol reg. F-ZAGD en HH-65A ser.nr 6540 van Patuxent River Test Pilot School in US Coast Guard beschildering;
SCHAALNAUWKEURIGHEID: Vrij goed, rotordiameter 2mm te groot, romp 3,5mm te kort;
GELIJKENIS: t.o.v. een SA365N is goed, op een punt na: de draairichting van de rotor is verkeerd om! Zowel bij de SA365 als bij de HH-65A draait de rotor met de klok mee van boven gezien. Om dit te verhelpen moeten zowel de rotor op z'n kop gemonteerd worden als de hoek van de vertikale vinnen (16 en 17) t.o.v de langs-as worden omgekeerd (uiteinden vinnen 6 en 9 bijwerken). Op de schilderschema's is de rotor en de stand van de vinnen correct aangegeven. Verder moet bij F-ZAGD de onderhelft van de hoofddeuren aan beide kanten geblindeerd worden en een bult op de linker achterdeur worden gemaakt. De US Coast Guard vliegt echter met de HH-65A Dolphin variant en die wijkt op een aantal punten flink af: - de vorm van de motorgondels is anders - het gedeelte van de staart rond de fenestron (staartrotor) is groter en dikker - de diameter van de fenestron is groter en het aantal bladen is 11 i.p.v 13 - de achterste deuren links (ruitje 50) zijn geheel vervangen door een dichte plaat, de achterste deuren rechts zijn vervangen door een enkele nooddeur (is fout op boxart) met een ruit over de volle breedte (boven de 'star-and-bar', zelfde breedte als hoofddeur). - er hoort een opklapbaar luik in het dak boven de rechter hoofddeur - de draaibare lier rechts ontbreekt (is correct voor de USN Test Pilots School versie in deze doos !) - nog wat klein spul zoals antenne's, een zoeklicht onder de romp links, een vaste lasthaak onder de romp en een staaf met twee probes bovenop de rotorkop. kortom, de SA365N in de doos lijkt niet erg op een HH-65A.
DETAILLERING: Gladde romp (dat hoort ook zo, op wat fijne naden na) met vrij dikke lijnen voor deuren en luikjes. Cabineinterieur met stoelen, sticks, pedalen en instrumentenpanelen met opliggende instrumenten. Vrij groffe rotorkop (delen 33 en 40 zijn veel te dik).
PASSING: Goed, de overgang romp-motorkap heeft wat plamuur nodig, laat de naad tussen de motorkappen (12 en 13) echter zitten! De vloer past heel netjes tussen de romphelften.
BOUWBESCHRIJVING: Goed, een overzicht van de gietrekken, gevolgd door de bouw in 20 stappen. Afgezien van de verwarring rond de rotor (was ook al fout bij Matchbox) zijn me geen problemen opgevallen.
SCHILDERINSTRUKTIES: Goed, de bekende vlaggen voor details, twee mooie 3-zijden tekeningen voor schema en decalplaatsing. Let op dat een aantal decalnummers onjuist zijn: HH-65A rechts: 3 moet 4 zijn. SA365N links: 29 moet 33 zijn, 15 moet 18 zijn, 32 moet 31 zijn, 45 loopt langs motorgondel naar voren, bovenkant staart moet kleur C (niet K) SA365N rechts: 33 moet 32 zijn, 18 moet 15 zijn, 29 moet 33 zijn, 47 loopt langs motorgondel naar voren. Voor het witte schema van F-ZAGD is een laagje lichtgrijze grondverf aanbevolen.
DECALS: Zeer goed gedrukte, grote set met fraaie emblemen en alle cheatlines. Een paar aandachtspunten: - de oranje vlakken voor F-ZAGD zouden eigenlijk dayglow moeten zijn. - de binnenste cheatlines langs de staartvin (31 en 32) van F-ZAGD zijn te breed en zouden net als de onderste lijnen (50, 51) lichtblauw (kleur K) moeten zijn. - de decalfilm binnen witte cirkel om de fenestron voor de HH-65A moet weggesneden worden;
AANBEVOLEN AANPASSINGEN: Voor de HH-65 komt binnenkort een ombouwset van Model Alliance. Zelf verbouwen kan natuurlijk ook maar vooral de staart en de motorgondels vormen veel werk. Voor de HH-65A moet nog een 3e stoel geplaatst worden, voorwaarts gericht, net achter de achterrand van de hoofddeur (stoel is zijdelings verplaatsbaar). Voor F-ZAGD moet een heel rek met testapparatuur links achter de piloot worden toegevoegd.
OPMERKINGEN: Matchbox heeft zelf destijds ook het plan gehad om Coast Guard decals in hun SA365 kit te stoppen. De boxart stond al in de catalogus toen men ontdekte dat de verschillen toch wel erg groot waren. Revell heeft dat blijkbaar niet gezien. Jammer, na een paar kits die netjes voorzien zijn van extra delen (oa. AB-412, Medicopter) is men hier dus flink de fout in gegaan. Op de kit zelf valt weinig aan te
MERK en, het is typisch Matchbox met weinig oppervlakte details en hier-en-daar groffe lijnen, maar wel correct en met leuke detail-onderdelen zoals losse ruitenwissers.
DOCUMENTATIE: voor de HH-65A: - Osprey Superbase 25 "Pax River", T. Malcolm English ISBN 1-85532-215-3 - Osprey "Air Rescue", B.D. Smith ISBN 0-85045-927-3 - Osprey "Drug Busters", Rasmussen ISBN 0-87938-247-3 (plus het intro van de James Bond film "The Living Daylights" en natuurlijk uuuren Baywatch video's !) voor de SA365N: Air.International May 1984 (vol26nr5) Scale Models afleveringen 3/1985 en 4/1985 (bouwbeschrijving) en 12/1985 (foto's interieur SA365N, Iceland Coast Guard).
CONCLUSIE: Ondanks de verwarde versies toch een welkome heruitgave van een mooi helikopter model.
REVIEWER: Eric Verschuur
Gepubliceerd in de PIM 2002