READ THROUGH GOOGLE TRANSLATE....
MODEL: North American X-15A-2
MERK : MONOGRAM doos nr. 5908
SCHAAL: 1:72
ADVIESPRIJS: fl 19,95
GESCHIKT VOOR: beginners
NIEUW MODEL : november 1987.
3CHAALNAUWKEURIGHEID: goed.
GELIJKENIS T.O.V. HET ORIGINEEL: zeer goed.
AANTAL ONDERDELEN: 39, waar- uit twee versies gebouwd kunnen worden. De A-2 in de -meest bekende- blauwzwarte uitvoering en het toestel (ook een A-2) dat werd voorzien van een" witte, hittebestendige laag en een z-s. "scran-jet". Deze jet kan alleen aangebracht worden als men het toestel 'in de vlucht' op de standaard plaatst. De trolley voor grondvervoer vervalt dan.
PASSING VAN DE ONDERDELEN: redelijk tot goed. Hier en daar is wat plamuur nodig, de cockpitkap doet even moeilijk, maar met wat extra aandacht en bijwerken steekt dit model netjes in elkaar. De hoofdvleugels zitten aan het bovenste deel van de horizontaal gedeelde romp. Een staande piloot- figuur in speciaal fligt suite is los ijgevoegd.
DETAILLERING: zoals we van MONOGRAM kennen, van prima kwaliteit. Zeer fijne, opliggende paneellijnen. Een fraaie cockpitkuip met opliggend detail op de zijconsoles, evenals op het instrumentenpaneel en aan de binnenzijde van de kap. Zeer gedetailleerd onderstel van de trolley, waarop de kist verplaatst werd.
BOUWBESCHRIJVING: duidelijk, in 20 stappen. Het instrumentenpaneel is vergroot weergegeven en komt exact overeen met die in het model. Dit vergemakkelijkt het gedetailleerd schiideren.
SCHILDERINSTRUCTIES: duidelijk, middels letters op aparte tekeningen voor de beide versies. De letters vindt men terug op een duidelijk, 6-talige verftabel welke de nummers van Humbrol vermeldt. Het vliegerspak moet inderdaad zilverkleurig zijn, vgl. de toenmalig gebruikte Mercury en Gemini ruimtepakken.
DECALS: van goede kwaliteit en zeer uitgebreid t/m de kleine opsohriften toe. Foto'3 uit het uitstekende Aerofax Datagraph boek nr.2 "X-15/X-15A-2" bevestigen het idee, dat MONOGRAM het huiswerk goed heeft gedaan.
OPMERKINGEN: de X-15 is natuurlijk een toestel dat tot veler verbeelding zal spreken. In een periode van 10 jaar voerde het 199 vluchten uit als onderdeel van een programma dat tot de huidige Space Shuttle zou leiden. De eerste glijvlucht werd op 29 juli 1959 gemaakt en de laatste vlucht op 3 oktober 1967, waarbij een snelheid van 4.520 m.p.h. werd bereikt. Hoewel sinds 1970 een X-15 in het National Air en Space Museum in Washington D.C. staat, is deze bouwdoos van MONOGRAM de eerste goede 1:72, afgezien van de oude vacuformkit van Airmodel. Al het andere spul was in afwijkende schaal en in kwaliteit niet vergelijkbaar. Velen zuilen zich reeds juichend een of twee van deze X-15A-2 hebben aangeschaft. Voor wie het nog niet wist: een absoluut aanbevolen model, van een toestel dat in het grensgebied tussen lucht- en ruimtevaart van historische betekenis is.
P.S. MONOGRAM bracht tegelijkerijd de combi B-52 met X-15A-2 uit, waarbij de B-52 kit aanzienlijke wijzigingen heeft ondergaan, waardoor de originele drager van de X-15 zeer goed wordt weergegeven. Veel plek is wel nodig om het imposante geheel neer te zetten.
REVIEWER: Wim de Jong
Gepubliceerd PIM 1988-2
Kijk ook bij de IPMS NL Walkaround van de X-15