Blackbird models: 1/72 conversie set voor Lockheed Neptune P2V-5
Uitgebracht in 2017, prijs circa 35 GBP Engelse Pond
Bij deze conversie set in giethars/ resin lijkt het dat de maker is uitgegaan van dezelfde (foute) tekeningen uitgegaan als de Falcon vacu conversie kit. Het is waarschijnlijk dat voor deze set van de P2V-5 de basis tekeningen die uit de Aviation News zijn geweest. Als gevolg bevatten de wijzigingen aan de romp ook dezelfde fouten. Helaas!
Wat zie ik bij deze P2V-5 conversie set?
- Neus te lang,
- Cockpitkap te lang
- Cockpitkap mist afgeronde rand van de zijruiten voor.
- Plaats van het spant voor de cockpit (fr 118) waaraan de verschillende neuzen worden opgehangen klopt niet
- Radome veel te klein (nog kleiner dan de Hasegawa/Frog)
Maar het goede nieuws is:
- Twee verschillende neuskoepels (Aero-B en Aero-C), en de langste komt tamelijk goed overeen met de MLD versie! In de Falcon set zat alleen de korte variant (Aero-B)
- Met wat kunst-en vliegwerk is de cockpitkap wel bruikbaar. Maar dat gold ook voor de Falcon kap, en die was glashelder.
Wel ook daarbij nog wat minpuntjes:
- De neuskoepel is erg mat doorzichtig helaas.
- Tussen de neuskoepel en de neus komt een montagenaad die helemaal weggewerkt moet worden.
- Pitotbuizen en kanonnen moet je zelf scratchen.
Eindconclusie:
Als je kunt kiezen ben je met de Falcon vacu conversie set beter af. Dit omdat er een heel heldere cockpitkap en neuskoepel bij zitten, en wat betreft de rest moet je toch heel veel zelf maken cq corrigeren, in beide gevallen. Alleen de langere rechte neus heb je een beetje voordeel bij de Blackbird kit, maar door de matte neuskoepel kan ik dat voordeel niet erg groot vinden. Een neus zelf scratchen is dan toch niet zo erg moeilijk, als je de juiste maten hebt.
Dus 35 GBP voor een erg matig uitgevoerd ding. Helaas!
Recensie: Maarten Schönfeld
Kijk verder voor meer informatie over deze Neptune P2V-5 in IPMS NL magazine "Modelbouw in Plastic" 1990-1 met een tekening en in MIP 2014 - 2
deze recensie werd gepubliceerd op deze IPMS site december 2017