lockheed p-38.t

Model: Lockheed P-38 Lightning

Merk: TRUMPETER & REVELL

EEN VERGELIJKING!

Schaal: 1/32

Kitreview: de P 38J Lightnings 1:32 van Revell (Eur 19,95) en de P 38L van Trumpeter (Eur 79,95)

Al rond 1981 werd aangegeven dat er een concurrent moest komen tegenover de Revell 1:32 P 38 Lightning. Eindelijk in 2004 is ie er dan: de P 38 Lightning 1:32 van Trumpeter. Deze kitreview behandeld twee net vers op de markt gekomen modellen van zowel Revell (4/2003) als Trumpeter (2/2004). De prijzen verschillen behoorlijk. De modellen onderling ook. Met Revell begin ik als eerste:

revp38 rev-p38-32 

Revell art.nr. 04701 P-38

Kit heeft 102 onderdelen waarvan 4 transparant en een uitstekende en uitgebreide decalset voor 2 versies van de USAAF. Het gaat hier om een midproductie van de J versie met afwerpbare brandstoftanks en raketten. De bouwbeschrijving is duidelijk. Naslagwerk is zeer gewenst, de "P 38 Lightning In Action" van Squadron/Signal Publications (nr. 109) en Detail In Scale nr. 58, "P 38 Lightning, deel 2".

Let op: de spuitgietmal is niet van 1992 maar van 1970 waaraan stapsgewijs accessoires zijn toegevoegd. Opliggende lijnen en klinknagels waren gebruikelijk toentertijd. Vorm en maatgeving zijn redelijk correct, hetgeen ook geldt voor de passing van de onderdelen. Er is wat flash voor wie dit interessant vindt om te weten.

Na het wegschuren van het teveel aan en foutieve klinknagels blijft er voldoende oppervlaktedetaillering over. Inwendig deugt er weinig van deze kit: het cockpit interieur is simpel en niet correct en komt totaal niet overeen met welke P 38 versie dan ook. Nieuw opbouwen met scratchmateriaal is absoluut vereist. Door de holle wielvelgen kijk je zo heen. Beter is deze te voorzien van een blinde plaat (aanwezig t/m de J versie). De banden zijn zonder profiel. Aan te raden is deze te vervangen door een resin setje (welke met het uitbrengen van de Trumpeter P 38 nu verkrijgbaar zou moeten zijn.) De landingspoten zijn redelijk en met hydraulische leidingen uitgevoerd. Met het bovendeel van de motorkap eraf is een enkele Allison motor met steunen zichtbaar. Deze is simpel en de vraag is hoeveel energie je erin wil steken om deze   motor een representatief uiterlijk te geven. De glycolkoelers aan weerszijden van de twee staartbomen zijn niet aanwezig en moeten uit card materiaal vervaardigd en aangebracht worden anders kijk je er doorheen. Na een flinke verbouwing, een gecorrigeerde cockpit en/of waar nodig van extra detaillering voorzien ziet het model er indrukwekkend en redelijk representatief uit, maar de extra inspanningen zijn behoorlijk groot, zeker op deze schaalgrootte. Gezien de prijs van eur 19,95 krijg je vele uurtjes knutselplezier en een uitstekende decalset.

rev-p38-32-2

OORDEEL: Gezien de huidige trend van Revell om tegen redelijke prijzen fraaie modellen te produceren is deze kit met een oude spuitgietmal wel een hele grote misser. Naar de huidige maatstaven is dit een erg matige kit, echter wel met een uitstekende en complete decalset. In deze serie (en met dezelfde spuitgietmal) heeft  Revell ook een Droop Snoot (met bommenlast) geproduceerd (art.nr. 04791) bestaande uit 76 onderdelen waarvan 6 transparant en een uitstekende uitgebreide decalset voor 2 versies van de USAAF. De hierboven genoemde missers zijn helaas ook weer van hetzelfde.

 


 

trump-p38

P-38L 5 LO Lightning van Trumpeter, art.nr 02227.

Dit is een totaal ander verhaal en bestaat uit 435 onderdelen, waarvan 3 rubberen banden, 20 transparant, 57 metalen etsdelen en 18 metalen asjes, 1 cockpit instrumenten negatiefplaatje en 1 kleine decalset voor 2 versies van de USAAF. De kit is voorzien van fijne ingegraveerde lijnen en klinknagels en waar nodig aan de binnenzijde geprofileerd. De bouwbeschrijving is duidelijk en er wordt een aanzicht in kleuren bijgeleverd. Ook hier is enig naslagwerk zeer gewenst omdat er flink wat detailwerk in de kit zit en dit om correcte of verdere afwerking vraagt. Helaas heeft ook deze kit wat missers. Te beginnen met de decalset. Op zich fraai en strak maar met te weinig oog voor de complete belettering van dit model dat er gewoon om schreeuwt. De hierboven genoemde decalset van Revell biedt hier uitkomst. Twee tot in de puntjes gedetailleerde Allison motoren kunnen ingebouwd worden. De turboboosters zijn prima in detail uitgewerkt en met het leidingwerk naar de motor voorzien. Voor de oliekoelers zijn t.b.v. de radiatoren metalen foto etsdelen meegeleverd. Helaas, als de staartboomhelften om de motoren heen gelijmd worden, vind je van al dit fraais nog bitter weinig terug. Suggestie: Bouw 1 motor in en plaats de ander als display ernaast en begin te zagen en te snijden in de andere staartboom zodanig dat e.e.a. lijkt of er aan de P 38 wordt gewerkt. Idem voor de glycolkoelers aan weerszijde van de staartbomen zijn foto etsdelen meegeleverd. De uitstroomkleppen worden vast verlijmd. Scharnierend zou mooier zijn geweest.

De panelen, wieldeuren en wielkasten zijn inwendig perfect geprofileerd. Een misser zijn de scharnierpunten van de wieldeuren. Deze zijn te simpel uitgevoerd. De wieldeuren zelf zijn inwendig geprofileerd. De landingspoten zijn goed echter niet voorzien van de hydraulische leidingen. Ook hier kan nog wat extra detaillering aan leiding en kabelwerk toegevoegd worden. De rubberen banden zijn oké. Een resin setje kan nog wel wonderen doen. De mitrailleurs en het kanon in de neus kunnen met scharnierende panelen toonbaar gebouwd worden. Minpuntjes zijn de uitstootpunten van de gietmal. Deze kunnen echter goed geplamuurd worden.

De cockpit is heel gedetailleerd uitgevoerd. Echter hier mis ik de spiegel, diverse handels aan de binnenzijde van het dakframe en dashboard. Er moet beslist wat aan kleinere handels en bekabeling toegevoegd worden. Samen met de metalen foto ets gespen kunnen de veiligheidsriemen gerealiseerd worden. De machine kan uitgevoerd worden met de extra brandstoftanks, bommen en/of raketten opgehangen aan de kerstboom onder de vleugels. Worden de bommen of tanks niet gebruikt kan het ophangpunt voorzien worden van een deksel. Bij het ophangpunt zijn de brandstofleidingen of het ophangmechanisme niet als extra voorzien. Leuk om dat zelf nog even te doen! De driebladige propeller is helaas simpel uitgevoerd. Eentje vervangen met naaf en stuurbare spoed zou een pré kunnen zijn. De flaps kunnen in en uit gemonteerd worden door toepassing van de metalen foto ets onderdelen, deze zijn qua vorm overeenkomstig de echte en voorzien van metalen assen. De binnenzijden van de vleugels zijn geprofileerd en ook de ailerons zijn voorzien van foto etsdelen.

OORDEEL: Ik vind dit voor eur 79,95 een uitstekende Trumpeter kit waarbij ik me echt zou kunnen laten verleiden om de Revell decals te gebruiken. Voor wie dit allemaal te gedurfd is kan terug grijpen naar het 1:48 en 1:72 materiaal waartussen ook heel veel moois zit. Enkele 1:48 P 38 oudjes van Monogram/Revell met opliggende lijnen doorstaan de huidige eisen en dus ook de tand des tijds (t.o.v. het nieuwe materiaal van Hasegawa, Academy, Tamiya en ook Revell mag nog een deuntje meespelen). Nostalgie mag gekoesterd worden. Deze kit van Trumpeter is voor mij dan ook wel de top.

Reviewer: Hans Oostendorp

4-2004