Model : Augusta AB-412 KLu / RAF
Merk : Revell (cat.nr. 04461)
Schaal : 1/72
Prijs: fl. 24,95
Soort: Spuitgiet
Nieuw model: Nee, grotendeels identiek aan Italeri (cat.nr. 084)
Geschikt voor: Beginners en gevorderden
Aantal delen: 108, geel en doorzichtig plastic
Aantal versies: 2: Agusta Bell 412 Koninklijke Luchtmacht, Bell 412 Griffin HT1 Royal Air Force
Decals: 2 versies, KLu 303 SAR Squadron, Leeuwarden 1999, en RAF Defence Helicopter Flying School/Nr. 60 (Reserve) Squadron, RAF Shawbury 1999. Opmerking: de basisaanduiding (Pompeblên, 28) op de staart is pas recent aangebracht, toen de skids al vervangen waren, en komen dus niet overeen met de drijvers zoals die in de kit zitten. Zie verderop over de moeilijkheid met de drijvers en de skids! Kwaliteit van de decals is prima, heel gedetailleerd.
Schaalnauwkeurigheid: Romp zeer goed, rotor diameter 2 mm te klein, rotorbladen iets te smal.
Gelijkenis: Goed.
Detaillering: Zeer netjes, interieur aangekleed aanwezig. Schuifdeuren kunnen open gezet worden. De interne rescue uitrusting ontbreekt helaas echter en moet zelf gemaakt worden naar foto's. De losse neusradar is iets te lang (2 mm) en eigenlijk te smal (3 mm).
Passing: Goed
Bouwbeschrijving: Duidelijk. Wel een foutje: de rotorbladen van de Klu zijn van boven wit (3x) en niet grijs (en één blad rood, inderdaad!). Bij de RAF zijn alle vier bladen van boven wit. Opmerking: Helaas is Revell een beetje de weg kwijtgeraakt! Het probleem zit ''m in de combinatie van skids (landingsslede) en drijvers. De Klu heeft hiervan inmiddels twee versies gehad: eerst verhoogde (en verbrede) skids, met aan elke skid drie losse drijvers, en sinds ongeveer twee jaar de normale lagere standaard skids met een ander type drijver, dat makkelijk afneembaar is. Dit type wordt halverwege de stijlen met klemmen bevestigd.
In de Italeri kit zaten alleen de lage standaard skids, en geen drijvers. Wat heeft Revell nu toegevoegd: juist, de drie losse drijvers die op de oorspronkelijke hoge skids gebruikt werden, maar dat hoge type skids zelf zit er niet bij ! Zo heb je er dus niet veel aan. Je kunt dus twee kanten uit: zelf de hoge skids maken, bijv. van messing stangetjes solderen, en daarop de drijvers van Revell aanbrengen, of genoegen nemen met de skids uit de doos, en zelf het nieuwere type drijver maken, of weglaten.
Verder moet nog opgemerkt woorden dat het achterste stel drijvers (75) zo'n 2 mm te lang is, maar dat kan eenvoudig gecorrigeerd worden. Ook is er een uithouder voor de lierkabel toegevoegd (77) maar deze is veel te fors uitgevallen, waarschijnlijk omdat Revell over het hoofd had gezien dat de oorspronkelijke skids veel breder uitstaken. Tenslotte zijn de instaptreeplanken (76) niet ruitvormig, maar rechthoekig.
Verder ontbreken de bolle zijramen in de schuifdeuren (rechts achterste, links voorste raam). Ook het 'Nightsun' zoeklicht onder de neus ontbreekt: KLu kisten vliegen vaak zonder, maar dan blijft wel de ophangbeugel gemonteerd. Overnemen uit bijv. de Matchbox/Italeri/Revell Chinook.
Voor de Britse versie zijn geen rescue hoist en floats toegevoegd, want die hebben weer andere types. Ernstig is het niet, want deze heli''s worden er alleen mee uitgerust als ze gedetacheerd worden bij de Search and Rescue Training Unit (SARTU) op RAF Valley, anders blijven ze achterwege.
Nog een algemeen foutje, dat helaas geldt voor alle kits van de Huey in 1/72: de cargohaak onder de romp hoort niet op een verhoginkje te zitten, maar is in een zwarte holte ('well') gemonteerd.
Overall commentaar: De Italeri kit was al prima, deze doet er niet voor onder. De rotor ziet er netjes uit. Jammer dat Revell de poging tot verdere verbetering onjuist heeft uitgevoerd. Met de decals daarentegen zijn we heel erg blij!
IPMS NL Walkaround agusta-ab412.html
Reviewer: Maarten Schönfeld
gepubliceerd origineel 1998
=========================
UPDATE: DF Helostuff heeft een Klu SAR detailset uitgebracht zomer 2020. Meer info....