MODEL: McDonnell Douglas F-15A 'Tigermeet'
MERK: Revell (doos nr. 04005)
SCHAAL: 1/144
PRIJS: fl 6,95;
NIEUW MODEL: Ja, begin 1995;
AANTAL ONDERDELEN: 23 in lichtgrijs en 1 heldere canopy;
AANTAL VERSIES: 1 speciaal kleurenschema van 53 TFS, Bitburg ter gelegenheid van Tigermeet 1981;
SCHAALNAUWKEURIGHEID: bij het kopieeren van de LS kit is rondom een randje verloren gegaan, daardoor is de hele kit net iets aan de kleine kant;
GELIJKENIS: redelijk, neus is wat te smal, waardoor vooraanzicht wat vreemd toont en hoofdwielpoten zijn te lang (dit laatste is een erfenis van LS kit) waardoor de kist wat voorover hangt.
DETAILLERING: Simpel, vrij goede oppervlakte details, geen cockpitinterieur;
PASSING: matig: voor rompdelen zie 'aanpassingen'. Verder is plamuur nodig bij de naden langs de vleugels en tussen vleugel en staart, bij de naad tussen rompneus en romp, bij de staartvinnen en rond de canopy.
BOUWBESCHRIJVING: Let op: in stap 5 zijn hoofdwielpoten links en rechts verwisseld en in stap 6 zijn hoofdwieldeuren 12,13,14 en 15 links en rechts verwisseld. Dat is al de zoveelste keer dat ik Revell hierop betrap, ik geloof dat ik daar maar eens ga solliciteren als corrector... Juist is dus: wielpoot 9 met deuren 12 en 15 aan de rechterkant van het model. Plak bovendien wieldeuren 14 en 15 altijd in dichte stand, het tabje wat weggesneden moet worden bij gesloten stand in de wielbak plakken zodat de deur niet te ver naar binnen zakt.
SCHILDERINSTRUKTIES: Correct klein 4-zijden schema, Fed.Std codes: A= FS36375, B= FS36320;
DECALS: fraai setje, in 5 kleuren met in totaal 26 items, waaronder squadron emblemen, kant-en-klare 'tijgervellen' voor op de staart en fraai gedrukte service opschriften. Helaas zijn bij mijn exemplaar het rood en het geel wat verschoven.
AANBEVOLEN AANPASSINGEN: Gewicht in neus aanbrengen (4 rechte stukken sprue van 5cm lang zijn voldoende) anders kiept het model te makkelijk achterover. Paspuntjes van romphelften 1 en 2 afsnijden, lijmranden voorzichtig vlak maken op een vel schuurpapier, tussen romphelften een stuk plasticard van 0,3mm dikte plakken. Eventueel boven de bevestigingsnok aan de achterkant van de rompneus een zaagsnede schuin naar beneden maken en hierin een stuk plasticard steken wat iets dikker is dan de zaagsnede, zodat de achterkant van de rompneus iets dikker wordt. Dat scheelt een boel lastig plamuurwerk. Vervolgens 1mm van bovenkant van de vloeistukken langs de zijkant van de rompneus (tussen de neus en de inlaten) afvijlen, anders steken deze boven de inlaten uit. De romphelften passen matig, maar door eerst het middelste deel te lijmen, daarna de achterkant (klemmen met wasknijpers!) en tenslotte de inlaatranden komt het toch nog goed. Hoofdwielpoten zijn zo'n 1,5mm te lang, waardoor het model met z'n neus omlaag staat. Dit is te verhelpen door de wielpoten van de bevestigingstabjes af te snijden, de poten iets in te korten, in de tabjes een gaatje te boren en daar de poten in te lijmen. Staartvinnen (6 en 7) netjes uitlijnen en exact vertikaal zetten. Sprieten aan tips van staartvinnen vervangen: linker moet dikker, rechter moet dunner. Kanonopening in rechter vleugelwortel maken. Voor deze beschildering moeten eigenlijk nog een drietal zaken worden aangepast: de bewuste kist vloog met uitlaten zonder de beruchte 'turkey feathers' en vloog zonder Sparrows, maar met een centreline tank en (lege) vleugel pylons. De kit bevat uitlaten met de afdekplaten erop en pylons en droptank zijn niet bijgeleverd. Aanpassen en toevoegen naar smaak.
OPMERKINGEN: In eerste instantie had ik dit model links laten liggen omdat ik verwachtte dat het op basis van die akelige oude Crown kit zou zijn (Revell nr. 4010). Groot was mijn verrassing dan ook toen ik deze review kit ontving en er een model op basis van een LS-kit in bleek te zitten. Hier had Revell best wat meer aandacht aan mogen schenken door bv. 'nieuwe mal' op de doos te zetten. Het betreft echter geen echte LS kit maar een kopie daarvan. Zodoende ontbreken er wat opliggende details en is een en ander 'gekrompen' ten opzichte van het origineel. Ook zijn de randen van vleugels en staartvlakken minder scherp. Het lastigste is echter dat de rompneus te smal en te klein is geworden, dit is met de hiervoor beschreven correcties echter redelijk aan te passen. Ondanks mijn gemopper ben ik toch wel blij met dit model: ten opzichte van het LS model is wel wat detail en hier een daar een millimetertje verloren gegaan, maar deze kit is qua afmetingen en
GELIJKENIS toch superieur aan het Dragon/Italeri model. Zelfs wat details betreft ontlopen ze elkaar weinig: de Dragon kit biedt wel meer onderdelen, maar slechts weinig is bruikbaar (hooguit de uitlaatpijpen en de centerline tank). Ook de decals van deze Revell kit winnen het zonder moeite van die van Dragon/Italeri;
DOCUMENTATIE: 'F-15 Eagle', P.Foster, ISBN 0-7110-1885-5 (momenteel bij de Slegte) toont fraai zijaanzicht van deze kist in Tigermeet beschildering.
CONCLUSIE: 't is even wat werk, maar met wat plasticard en plamuur is hier toch een fraaie Eagle van te maken. Zo'n tijgerstaart steekt bovendien leuk af tussen al die grijze kisten! Gelukkig maar dat Revell voor deze doos geen gebruik heeft gemaakt van de oude Crown kit.
REVIEWER: Eric Verschuur
GEPUBLICEERD IN DE PIM 1995