Model: Junkers G-38 Military Transporter
Merk: Revell (cat.nr. 04021)
Schaal: 1/144
Prijs: fl. 24,95
Aantal delen: 56 spuitgiet in semi-mat donker groen, 23
spuitgiet helder transparant;
Gelijkenis: zeer goed;
Detaillering: zeer goed;
Passing: zeer goed;
Bouwbeschrijving: 3 vellen prima Revell kwaliteit;
Schilderinstructies: duidelijk;
Geschiedenis: Er zijn slechts twee G.38's gebouwd (1931/32) die in 1933 in dienst
kwamen bij de Deutsche Lufthansa, aanvankelijk met registraties D-2000 en
D-2500, later met D-APIS en D-AZUR. Deze registraties zitten overigens niet op het
decalvel (de civiele D-APIS is verkrijgbaar als doos nr. 04203, Red.) .
De G.38 was toen 's werelds grootste landverkeersvliegtuig. De D-AZUR ging in
1936 bij een start-ongeval verloren, maar de D-APIS hield het een jaar of vijf langer
vol. In verband met de transportbehoefte voor Operatie Weser (Noorwegen) werd
de D-APIS door de Luftwaffe overgenomen, aanvankelijk in de Lufthansa
beschildering (aluminium en zwart) met Luftwaffe registratie GF+GG (op decalvel).
Een maand later, ten tijde van de duitse inval in West-Europa, vloog het toestel in
camouflagekleuren met dezelfde registratie. Beide uitvoeringen zijn dus mogelijk op
het model.
De G.38 deed nog een jaar dienst bij de Luftwaffe, eind mei 1941 werd ze op het
vliegveld van Athene door britse jachtbommenwerpers vernietigd.
Opmerkingen: De bouw van het model geeft geen problemen wanneer de
beschrijving goed wordt gevolgd. Niettemin een tweetal tips: De binnenindeling van
de romp bestaat uit een stuk. Deze moet met zorg in positie worden gebracht om te
voorkomen dat de romphelften kieren gaan vertonen.
Het aanbrengen van de decals op de ribbelhuid van romp en vleugels dient te
gebeuren met rijkelijk gebruik van decal-verzachter (ik gebruikte Micro-Sol) om een
goede mee-geribbelde hechting te verkrijgen.
Conclusie: Het is uiterst grappig om tijdens de bouw te ontdekken hoe de nuttige
ruimte van het toestel was ingedeeld, met twee cabines achter, trapjes en kruip-door
sluip-door gangetjes naar de neus cabine (2 zitplaatsen) en naar de vleugelcabines (3
zitplaatsen elk). Monteurs konden tijdens de vlucht door de dikke vleugel naar de vier
motoren kruipen. Om hun werk daar te vergemakkelijken hebben de motorgondels
een "glazen dak".
Het model is zeer fraai, zij het klein op zo'n schaal, maar zeker een aanrader voor de
1/144 bouwers. Zelf zou het mij niet spijten als het model ook op schaal 1/72 uit zou
komen. Maar ja, er moet altijd iets te wensen overblijven !
Reviewer: Carel Lichtveld
gepubliceerd in de PIM 2002