MODEL: Fairey Barracuda Mk II/III
MERK: Sierra scale models
SCHAAL: 1/48
Type: VACUFORM MODEL
PRIJS: US $ 32,50 + verzendkosten
ONDERDELEN: 36, 10 doorzichtig, 28 onder lagedruk gespoten plastic, 2
lichtmetalen onderdelen.
DECALS: Het decalvel is gedrukt door MicroScale en is uitstekend. Er staan 2 versies op: een Royal Navy toestel van no. 831 Squadron en een Royal Navy (SEAC) toestel van no. 810 Squadron. Helaas staat er geen stencilling op het decalvel.
HANDLEIDING: De handleiding is vrij beperkt en niet altijd even duidelijk.
OPMERKINGEN: De Fairey Barruda was een eenmotorig torpedo-, aanvals- en fotoverkenningsvliegtuig dat in 1943 in dienst kwam bij de Royal Navy en o.a. bekend is van een aanvalsmissie tegen de "Tirpitz".
De hoofdcomponenten zijn in 3 witte plasticplaten vacuüm getrokken. De romp, inclusief het kielvlak, is in twee verticale delen uitgevoerd. De vleugels bestaan uit 2 boven- en 2 onderkanten. Het stabilo bestaat uit 1 bovenkant en 1 onderkant. Verder zijn de flaps, wielbakken, wielkleppen, wielen, radiatorgrille, de cockpitstoelen en de radar voor de MK III ook in vacuümgetrokken plastic gevormd. Deze onderdelen zijn zeer goed gevormd maar zijn net ietsje minder qua detail en scherpte van de ingraveringen dan die op de Hornet van Dynavector te vinden zijn. De canopy en de ruiten aan de zijkant van de romp zijn in doorzichtig
vacuümgetrokken plastic uitgevoerd en van ieder is er een extra exemplaar bijgevoegd. Deze onderdelen zijn mooi helder en behoren tot de betere vacuümcanopies die op de markt zijn.
Het landingsgestel, propellers, spinner, uitlaten en een paar kleine onderdelen voor het exterieur zijn gemaakt van onder lage druk gespoten wit plastic. De kwaliteit van deze onderdelen is ronduit slecht. Ze bevatten zeer veel flash en de spinner is bij mij zo misvormd dat die niet meer te gebruiken is. De propellerbladen hebben ook niet de juiste vorm en lengte. Hier valt voor de echte modelbouwer nog eer te behalen door deze onderdelen zelf te maken. De twee machinegeweren zijn uitgevoerd in lichtmetaal en zijn redelijk goed gedetailleerd.
CONCLUSIE: Dit is mijn eerste kennismaking met de modellen van Sierra Scale Models. Ik heb naast de Barracuda ook de schaal 1/48 de vacuümgevormde Curtiss Wright CW21B aangeschaft (zie de reviews van een aantal van Sierra's modellen door Rob van Oosterzee in PIM 6/96). Ik ben blij dat ze van resin overgestapt zijn op vacuümgevormd plastic. Dit materiaal is in vele opzichten makkelijker en beter te bewerken dan resin (probeer maar eens mooie lijnen te graveren in resin, dan begrijp je wat ik bedoel). Ik begrijp nog steeds niet dat veel fabrikanten volledig resingegoten vliegtuigmodellen uitgeven wanneer er met vacuümgevormd plastic een mooier en een goedkoper resultaat behaald kan worden. Alleen kleine onderdelen met veel detail moeten uit resin gegoten worden. Hier is resin bij uitstek geschikt voor. Het spreekt voor zich dat ik veel kleine onderdelen van de Barracuda, die in lage druk gespoten plastic zijn uitgevoerd, liever in goed gegoten resin had gezien (over de kwaliteitsverschillen van diverse resinsets kan ik ook nog een A4-tje volschrijven). De vacuümgevormde onderdelen zijn zeer goed, al zou ik de radiatorgrill vervangen door een fotogeëtste versie en de wielen en de stoelen door resin exemplaren. Deze kit is een zeer goede basis voor een mooi model, al moet je dan de hele cockpit, wielbakken en de vele andere details volledig zelf bouwen. Dit is natuurlijk een uitdaging voor de echte modelbouwer.
Sierra Scale Models, 2010 Douglas Blvd #1 Louisville, Kentucky 40205, U.S.A.
Reviewer: Huub van Dijk
1999-3