MODEL: Republic P-47D Thunderbolt 'Razorback'
MERK: Tamiya (doos nr. 60769)
SCHAAL: 1/72
PRIJS: Euro 19,95
NIEUW MODEL: ja, April 2004.
GESCHIKT VOOR: draagkrachtige, zorgvuldige gevorderden.
AANTAL ONDERDELEN: 86 in grijs en 8 in glashelder polystyreen. 7 delen worden niet gebruikt, 19 delen zijn voor losse bewapening.
AANTAL VERSIES: 1 met keus uit twee typen propellers en twee beschilderingen.
SCHAALNAUWKEURIGHEID: Zeer goed, alle maten binnen 0,5mm.
GELIJKENIS: Zeer goed, zelfs de subtiele kromming in de romprug zit er in. De romp toont bij de staart iets slanker dan de echte op de foto's.
DETAILLERING: Zeer goed, oppervlakte detaillering bestaat uit fijne inliggende lijnen afgewisseld met fijne opliggende details als pianoscharniertjes aan luikjes, pijpjes enz. Uitstekend gedetailleerd cockpitinterieur en wielbakken, mooie motor en wielpoten.
PASSING: grote delen uitstekend, kleine delen hebben soms wat werk nodig.
BOUWBESCHRIJVING: 9 duidelijke stappen met extra tekeningen voor aandachtspunten en schilderinstrukties.
SCHILDERINSTRUKTIES: twee sets 4-zijdenaanzichten en kleurcodes in de bouwstappen voor details. Uitsluitend Tamiya verfcodes en mengrecepten. De interieurkleur is trouwens geen Chromate Yellow of Interior Green, maar een eigen Republic kleurtje, Tamiya duidt dit aan met gewoon mat groen maar de echte kleur is donkerder en blauwer. DECALS: Mooie set met keuze uit twee beschilderingen: P-47D-15-RA van 5th AF, 58th FG, 69th FS,42-23224 "A23" "Sleepy Time Gal" en P-47D-15-RE van 8th AF, 56th FG, 61st FS, 42-76179 "HV-V" "Little Chief".
AANBEVOLEN AANPASSINGEN: 't is sneu, maar de cockpitvloer klopt niet: geribbelde vloeren zitten volgens mijn bronnen alleen in P-47B/C types en in de door Curtiss gebouwde P-47G (versie van P-47D razorback). Bij Republic gebouwde D's (zoals de kisten in de schilderschema's) horen een vlakke vloer te hebben. De pedalen zijn wel van het juiste type, evenals de rest van het cockpitinterieur. Het enige wat verder aan het interieur ontbreekt is het losse metalen ringvizier wat naast het reflectievizier gemonteerd hoort te zijn. De intercooler uitlaten staan bijna helemaal open, dat betekent dat je behalve de achterste 4mm van de kanalen recht in een holle romp kijkt. De kanalen met plasticard een centimeter verlengen lost dit op. De motor heeft wel het harnas voor de bougiekabels langs de reductietandwielkast zitten, maar de bougiekabels moeten zelf toegevoegd worden.
CONCLUSIE: Erg mooi model en vrijwel helemaal perfect ,
REVIEWER: Eric Verschuur
Gepubliceerd exclusief op de wesbite, tekst opgesteld 2004