Historie
In de periode voor de Tweede Wereldoorlog groeide bij het Britse leger het besef dat men in een moderne oorlogsvoering niet alleen voldoende wapens diende te hebben, maar ook goede transportvoorzieningen. Om te voldoen in de behoefte van vooral vrachtwagen voor he transport van wapens, munitie, voorraden en personen, werden Britse vrachtwagenfabrikanten zoals Austin, Morris en Bedford geïnstrueerd om een vrachtwagen voor het leger te ontwikkelen en te bouwen op basis van een 4-wielig chassis. In 1939 werden door Austin twee basismodellen ontwikkeld met een open bestuurderscabine. Deze werden aangeduid als K2 en K3 met een respectievelijk laadvermogen van 2 en 3 ton. Aan deze 2 basismodellen werd ook de K30 toegevoegd met een laadvermogen tussen de 2 en 3 ton in. Ook deze versie was voorzien van een open bestuurderscabine.
Veel van de bovengenoemde vrachtwagens zijn, na de evacuatie uit Duinkerken in juni 1940, door het Britse expeditieleger in Frankrijk achtergelaten. Om het verlies van de vrachtwagens te compenseren, werd de productie door Austin opgevoerd en kreeg de vrachtwagen een gesloten bestuurderscabine, welke ook op de normale commerciële vrachtwagens werd gebruikt.
De vrachtwagen was voorzien van een 6-cilinder benzinemotor met een maximale snelheid van rond de 50km/uur. Tevens had de vrachtwagen hydraulische remmen, een versnellingsbak met 4 versnellingen en was geveerd met bladveren. Naast het gebruik als vrachtwagen, leende het basischassis zich ook goed voor de ontwikkeling van de Austin ambulance.
Vanaf eind 1940 en begin 1941 werden de vrachtwagen op alle terreinen waar het Britse leger actief was ingezet.
Het model
Airfix timmert op dit moment flink aan de weg en brengt aan de lopende band vernieuwde of nieuwe bouwpakketten uit. In het verleden stond Airfix bij mij vooral bekend om een wat mindere pasvorm, maar daar is een flinke verbeterslag in gemaakt.
De kit wordt geleverd in een grote stevige kartonnen doos met daarin maar 2 zandkleurige gietramen met voertuigonderdelen, 1 transparant gietraam voor de ramen, een klein foto-ets velletje, een velletje met decals voor 2 verschillende versies van het voertuig en een uitgebreide en duidelijke bouwtekening met 2 kleurenschema’s voor 2 versies van het voertuig. De onderdelen zien er strak en netjes gegoten uit en hebben goed detail. Zo op het oog is er geen flash aanwezig. Het model kan worden gebouwd met gesloten of open deuren. De laadbak kan alleen als open versie worden gebouwd, al zal de meer ervaren bouwer daar nog wel wat meer mee kunnen.
Airfix heeft ervoor gekozen om de wielen ook mee te gieten. De wielen hebben een goed detail, maar missen de doorhang van de wangen, die ontstaan als het voertuig beladen zou zijn. Wielen van giethars zouden een goede aanvulling kunnen zijn, net als eventuele belading.
Conclusie
Een op het oog strak gegoten model van een ook door veel andere fabrikanten geleverd onderwerp. Gezien de beperkte hoeveelheid onderdelen, lijkt het dat de kit zich vlot in elkaar gaat laten zetten. Het detail ziet er goed uit en een ervaren modelbouwer kan zich er nog op uitleven voor meer detaillering. Ik heb er zin in om deze bouwdoos in elkaar te zetten en het model in een bescheiden diorama te plaatsen. Voor een dergelijk model zijn er vele mogelijkheden.
Airfix en IPMS Nederland bedankt voor het beschikbaar stellen van deze bouwdoos.
Reviewer: Marco Jongerden
Dit artikel werd gepubliceerd december 2023 door webmaster M. de Vreeze