Eerste indruk
Historie
De FWD Type B was een in Amerika gebouwde vrachtwagen met vierwielaandrijving en het werd in de Eerste Wereldoorlog veel gebruikt door zowel het Amerikaanse als het Britse leger. Het voertuig werd al in 1912 voor de commerciële markt ontworpen en gebouwd door de Amerikaanse Four Wheel Drive Auto Company uit Clintonville (Wisconsin). Commercieel was de vrachtwagen geen succes, maar door de interesse van het Amerikaanse en Britse leger werd dit voertuig uiteindelijk in grote aantallen gebouwd. Het Britse leger was de eerste klant en bestelde in 1915 vijftig exemplaren. Uiteindelijk zijn er 2965 voertuigen aan het Britse leger geleverd. Het Amerikaanse leger was de grootste afnemer en na de wapenstilstand in 1918 waren er 12.498 voertuigen afgeleverd. Na de Eerste Wereldoorlog werden veel vrachtwagens door het Amerikaanse leger verkocht en zijn tot in de jaren ’30 bij allerlei verschillende bedrijven in gebruik geweest.
Het FWD Type B was een vrachtwagen met de bestuurderscabine boven de motor en met aandrijving op alle vier de wielen. Dit gaf de vrachtwagen de mogelijkheid om over slechte en modderige wegen vooruit te komen. Het chassis bestond uit een binnen frame waar de motor en versnellingsbak op gemonteerd werden en een groter buitenframe voor de cabine en laadbak. De aandrijving op beide assen werd via een versnellingsbak van het merk Cotta overgebracht met drie versnellingen en een vergrendelbaar middendifferentieel. Deze tussenbak was uitgerust met twee differentieelsloten zodat het voertuig ook alleen met voor- of achterwielaandrijving kon rijden. Het remmen gebeurde via een band op de as achter de versnellingsbak.
De vrachtwagen was uitgerust met een Wisconsin benzinemotor met vier cilinders en een cilinderinhoud van 6,4 liter (389 kubieke inch). De motor had een vermogen van 36 pk (27 kW) bij 1800 toeren per minuut en gaf de 5,5 ton zware vrachtwagen op wegen een topsnelheid van 24 km/uur. Het FWD Type B was oorspronkelijk voorzien van massieve banden op spaak- of schijfwielen. Na de oorlog werden die geschikt gemaakt voor het gebruik van luchtbanden, wat het comfort tijdens het rijden aanzienlijk verbeterde.
De standaard FWD Type B was uitgerust met een houten laadbak, maar er werd ook een versie voorzien van een metalen laadbak voor het transport van munitie. Er waren ook uitvoeringen voor specifieke taken zoals het transport van luchtcompressoren of zoeklichten, als reparatiewerkplaats, mobiel kantoor of magazijn voor reserveonderdelen.
Het model
Het model van ICM betreft de versie met de metalen laadbak voor het transport van munitie. Het model is op basis van het in 2019 door ICM nieuw ontwikkelde model met de standaard houten laadbak en in de doos zijn daar ook onderdelen van terug te vinden, die niet worden gebruikt.
ICM levert het model in een stevige kartonnen doos met een fraaie kleurenprint op het deksel. Op het deksel zijn op de zijkant ook de 3 uitvoeringen te zien waarin het model gebouwd kan worden.
De doos is gevuld met 5 gietramen met lichtgrijze onderdelen, een gietraam met transparante onderdelen, een decalvelletje en een zwart-witte bouwtekening.
De lichtgrijze onderdelen zien er goed gedetailleerd en scherp gegoten uit. De onderdelen vertonen nauwelijks flash en het lijkt dat het normale opschoonwerk op dit model van toepassing is. De bouwtekening is zwart-wit en oogt duidelijk en is opgedeeld in 110 bouwstappen. Het model oogt door de vele (deel)bouwstappen complex, maar de bouw zal uitwijzen of dit inderdaad ook het geval is. Jammer genoeg levert ICM geen figuur van een chauffeur bij dit model. Die zal apart aangeschaft moeten worden.
De 3 versies waarin het model te bouwen is, verschillen alleen in kleurschema en decals. Mijn voorkeur heeft versie 2, waarop een camouflagepatroon is toegepast i.p.v de andere 2 geheel groene versies.
Conclusie
Het model van dit voertuig uit de Eerste Wereldoorlog ziet er op het eerste gezicht goed uit. Het bestaat uit veel onderdelen en oogt goed gedetailleerd. In eerste instantie lijkt de bouw wat complex, maar dat zal de tijd uitwijzen.
Met dank aan ICM en IPMS Nederland voor het beschikbaar stellen van dit model.
Reviewer: marco Jongerden
Dit artikel werd gepubliceerd door M. de Vreeze op deze IPMS website augustus 2024