scammel 0

MODEL:       Scammell Commander met 62 ton Crane "Fruehauf semi-trailer"
MERK:         Hobbyboss   
MATERIAAL:  spuitgiet
SCHAAL:  1/35
AANTAL ONDERDELEN :  circa 800 
PRIJS:   tussen 139 tot 158  Euro
 

Ik heb een zwak voor krachtpatsers, en dan bedoel ik niet gewichtheffers of bodybuilders maar voer- en vaartuigen gemaakt voor zwaar werk. Als ik schepen bouw dan het liefst sleepboten en bij voertuigen hebben de tanktransport wagens een apart plekje in mijn hart veroverd. Ik was dan ook blij verrast toen ik deze bouwdoos op de IPMS lijst als recensiemodel zag staan en ik dit model ook nog eens mag bouwen.

De Scammel Commander was een transporttruck voor zwaar materieel tot wel 62 ton waarbij hij sterk genoeg is om een Challenger tank te vervoeren. Gebouwd voor het Royal Corps of Transport door het in 1921 door George Scammel opgerichte automotive bedrijf “Scammell”, is het een voertuig van Britse oorsprong, dat midden jaren zeventig werd ontwikkeld als opvolger van de Thornycroft Antar in Britse militaire dienst. Hij werd in 1984 in dienst genomen en tussen 1983 en 1985 werden er 125 gebouwd, waarbij het Royal Corps of Transport de enige klant was. De meesten werden geëxploiteerd door het 7e Tank Transporter Regiment, Royal Corps of Transport, in West-Duitsland, met slechts een paar in het Verenigd Koninkrijk. Ze werden begin jaren negentig op grote schaal tijdens de Golfoorlog gebruikt en werden allemaal in de jaren 2000 vervangen door Oshkosh M1070's. Helaas voor deze bouwdoos is het een voertuig met weinig affiniteit met de gemiddelde Nederlandse modelbouwer. De Scammell heeft geen dienst gedaan in Nederland of in de Tweede Wereldoorlog en is daarom ook niet zo bekend als bijvoorbeeld de Famo of de Dragon wagen van Tamiya, of de Faun van Trumpeter. Wel heb ik op mijn zoektocht naar informatie een UN versie in het wit gezien, misschien dat dit onze Nederlandse harten iets harder laat kloppen voor dit werkbeest?


De doos waar het model in word geleverd is groot, 54 x 32,5 x 12 centimeter en zit goed vol, de kit bestaat uit 12 gietramen waarvan 1 met glas een bescheiden decalvel, twee bladen foto-ets, losse rubber banden voor zowel de truck als de trailer en een afplaksetje, bedoeld om het glas werk af te plakken voor het spuitwerk. Dit heb ik zelf bij een militaire bouwdoos nog niet eerder gezien dus dat is een groot pluspunt. De gietramen zijn op het eerste gezicht netjes gegoten waarbij voor mij de nummers van de onderdelen in de gietramen een beetje lastig te zien zijn, ook zitten bij één gietraam niet alle cijfers aan één kant maar bij een klein stuk van het gietraam zitten de cijfers aan de andere kant. Dit heb ik zelf nog nooit bij een andere bouwdoos gezien maar is niet echt storend. De bouwbeschrijving is een behoorlijk boekwerk van 36 pagina’s in gewoon traditioneel zwart/wit met duidelijke tekeningen. Blad 2 laat een overzicht zien van alle gietramen die in de doos zitten maar alleen de cijfers van de ramen staan erop, niet de nummers van de onderdelen. Of dit een minpunt is kan ik pas na het bouwen zeggen. Voor de trekker heeft Hobby Boss 21 pagina’s aangehouden, de trailer heeft nog 12 pagina’s bouwbeschrijving. Dit wordt een bouwdoos die heel wat lange winteravonden zal kosten voordat hij klaar is.

Eerste conclusie: het model ziet er goed uit, veel onderdelen en heel compleet, de prijs is redelijk hoog zeker gezien het feit dat de M1070 truck van Hobbyboss voor € 129,95 te vinden is. Het zal gezien de aantal onderdelen en de prijs dan ook geen model voor een beginner zijn.

Met dank aan de IPMS voor het ter beschikking stellen van deze bouwdoos.

 

Reviewer:   Erik Schaap

  • scammel-_0
  • scammel-_1
  • scammel-_10
  • scammel-_11
  • scammel-_12
  • scammel-_13
  • scammel-_14
  • scammel-_15
  • scammel-_16
  • scammel-_17
  • scammel-_18
  • scammel-_19
  • scammel-_2
  • scammel-_20
  • scammel-_21
  • scammel-_22
  • scammel-_23
  • scammel-_3
  • scammel-_4
  • scammel-_5
  • scammel-_6
  • scammel-_8
  • scammel-_9
 

 

Dit artikel werd gepubliceerd 4 januari 2024 door webmaster  M. de Vreeze