daf yp 0

    nedvlag  English readers find the review here.... 

 
MODEL:       DAF YP 408 PWI  
MERK:         uitgave Robert-Jan van Raamsdonk      
MATERIAAL:  resin/ 3D print
SCHAAL:  1/35
AANTAL ONDERDELEN :  42 groot + zak met kleine deeltjes. 
PRIIS:   151,- Euro
 
 

De YP-408 werd ontwikkeld om de infanterie snel en beschermd naar en op het gevechtsveld te verplaatsen. Het geheel in Nederland ontworpen en gefabriceerde pantserwielvoertuig werd in 1959 in beproeving genomen. Het ontwerp van het voertuig is gebaseerd op dat van de DAF YA-328. Doordat gebruik werd gemaakt van een groot aantal onderdelen van deze 'Dikke Daf' drie-tons vrachtwagen was het voertuig gemakkelijk in het bestaande militaire bevoorradings- en onderhoudssysteem op te nemen.
Alle YP's, met uitzondering van de PWAT en PWGWT waren voorzien van een ringaffuit waarop een zwaar Browning M2 .50 (12.7 mm) machinegeweer kon worden gemonteerd. Ook hebben alle YP’s een rookbuslanceerinrichting die bestaat uit twee groepen van drie lanceerlopen die voor aan de buitenzijde van de romp zijn gemonteerd.
Er werden 750 YP’s gebouwd: (429 PWI’s (waarvan 29 omgebouwd tot PWRDR - Pantser Wiel RaDaR en 55 tot PWAT - Pantser Wiel Anti Tank); 179 PWCO’s (Pantser Wiel COmmandovoering-uitvoering); 28 PWGWT’s (Pantser Wiel GeWonden Transport-uitvoering); 86 PWMR’s (Pantser Wiel MoRtier-uitvoering) en 28 PWV’s (Pantser Wiel Vracht-uitvoering).
Samen met de AMX PRI deed het voertuig tussen 1965 en 1986 dienst bij de pantserinfanterie. Tussen 1986 en 1989 werd de YP 408 in Nederland vervangen door het FMC YPR 765 pantserrupsvoertuig. De AMX was al eerder uit dienst genomen.
In het voorjaar van 1987 was de oefening Last Wheels van de 12e Pantserinfanteriebrigade de laatste waarin de Nederlandse landmacht nog op grote schaal gebruik maakte van de YP 408. Van 30 maart tot 10 april 1987 werd onder brigade-generaal J.W.C. van Ginkel door de staf van 1 Divisie '7 December’ geoefend. Gedurende twaalf dagen waren 7700 man, 110 Leopard 1 tanks, 210 pantservoertuigen (YP 408, YPR 765 en M-113) en 2300 vracht- en personenauto's actief. Deze oefening vond plaats in het toenmalige West-Duitsland, in het gebied tussen Wildeshausen, Bassum, Syke en Diepholz. De naam Last Wheels was door de divisieleiding speciaal voor deze gelegenheid gekozen, omdat dit de laatste maal was dat de YP 408 aan een dergelijke grootschalige oefening deelnam, voor de vervanging van de YP 408 door de YPR 765.

PWI
De Pantser Wiel Infanterie-uitvoering was de basisversie waar alle andere versies van zijn afgeleid, en was tevens de meest voorkomende uitvoering. Deze uitvoering biedt plaats aan 1 chauffeur, 1 schutter, 1 commandant en zeven infanteristen. De PWI was bewapend met een zware Browning M2 .50 mitrailleur. Anders dan het PWI GRoepsvoertuig (PWI-GR) beschikte de subversie PWI-PC voor de Pelotonscommandant over een extra radio en bevestigingsklemmen voor de Carl Gustav M2CG TLV en later M47 Dragon antitankwapens.

Het Model
Voor velen zal de van Raamsdonk serie Koninklijke Landmacht modellen inmiddels een bekend fenomeen zijn. Voor wie niet, Robert-Jan van Raamsdonk laat al een jaar of twee landmachtmodellen produceren, compleet gebouwd van giethars. Sinds kort ook als te bouwen model. Het aanbod varieert van de DAF YA serie (niet alle) tot en met de Patria en Bushmaster, deze laatste twee komen in 2024 en er zijn meer plannen. Ze zijn echt de moeite waard en vullen een gat in de Nederlandse markt.
Recent was het weer een van Raamsdonk “weekend”. Een weekend waarbij Robert-Jan zelf alle bestellingen rondbrengt en door het hele land aflevert wat ongelooflijk gewaardeerd wordt! Op naar een park & ride om mijn bestelde YP408 kit af te halen. Helaas ben ik financieel niet zo draagkrachtig dat ik alle modellen van Robert-Jan kan aanschaffen, alhoewel ik dat graag zou willen, maar de YP408 is wat mij betreft zo iconisch dat ik deze echt wilde hebben en bouwen.

Wat mij, helaas, direct al opviel was dat bij het overhandigen de doos rammelde, dus losse onderdelen. Thuis gekomen, uiteraard, gelijk gekeken en inderdaad, echt tegenvallend, alle onderdelen zaten gewoon los in het doosje, behalve de kleine onderdelen (plastic zakje met nietjes). Dat was niet wat ik van Robert-Jan gewend was. Alhoewel de giethars onderdelen van goede kwaliteit zijn heeft het model ook 3D geprinte onderdelen en hele kleine onderdelen. Uit ervaring weet ik dat, hoe goed geprint ook en met de beste kwaliteit giethars, 3D onderdelen breekbaar blijven. Jammer dit kan beter en was beter! Eerlijk is eerlijk, ik heb geen kapotte onderdelen kunnen vinden.

De basis van het model zijn de twee rompdelen, de kuip en het bovendek. Gemaakt van giethars, die zijn stevig en zullen niet snel kapotgaan. Wat me direct opvalt is dat het bovendek, gekeken van achteren niet goed aansluit op de kuip, de ruimte die daar zit is veel te groot. Pak je beide beet en oefen je druk uit op de achterkant van het bovendek dan zit het wel goed. De schroefjes moeten hier dan het werk doen. Als je ervan uitgaat dat de achterkant van het bovendek exact gelijk moet vallen met de achterkant van de kuip dan houd je aan de voorkant (bij de wielen) tussen bovendek en kuip een enorme kier over. (Zie foto). De twee passen gewoon niet goed. Door op de neus van het bovendek te drukken verdwijnt aan de voorkant de kier, niet aan de zijkant, maar daar is wel erg veel kracht voor nodig! Ik vraag me af of je deze spanning met lijm kunt laten houden, nu moet daar ook nog een schroefje in dus dat zal ongetwijfeld helpen. Dan nog moet je de zijkant dicht “plamuren” en dat is niet makkelijk want je kunt er niet echt goed bij. Gewapend met deze ervaring ben ik wat meer gaan passen en meten en ben behoorlijk wat dingen tegengekomen.
Zo passen de 3 luiken niet goed er zit een enorme kier tussen. Wil je de luiken per se dicht hebben dan zal dit verholpen moeten worden. Eigenlijk is de simpelste oplossing de luiken open te monteren. In dat geval zul je wat aan de binneninrichting moeten sleutelen ofwel minimaal de binnenkant goed zwart schilderen. Wellicht de simpelste oplossing is om een aantal figuren, van bijvoorbeeld Sylly’s Mini Models, te gebruiken om in of op de luiken te plaatsen. Er zijn meer onderdelen die niet geheel aansluiten, dat kom ik wel tegen bij de bouw.
Overigens zijn alle onderdelen die betrekking hebben op het dek en de kuip van giethars. Het onderstel, de velgen en het machinegeweer zijn 3D geprint, ze zien er solide uit, maar het blijft 3D geprint. De banden zijn van rubber, gelukkig zonder naad.
Ik heb voorzichtig hier en daar wat met de 3D onderdelen gepast en dat gaat redelijk goed. De velgen hebben 3 nokken, vermoedelijk bestemd om in het rubber wiel te vallen, dat zal je niet lukken, die moeten met de nodige voorzichtigheid weggehaald worden zodat ze zonder kieren nog wel keurig in de banden passen. De .50 boordmitrailleur is helaas wat minder gedetailleerd, hiervoor zijn betere op de markt en ik denk dat ik hem bij de bouw dan ook ga vervangen.
Het zakje met kleinere onderdelen is een combinatie van giethars en 3D onderdelen.

Bijgeleverd wordt een klein velletje met decals te gebruiken om een versie van de PWI te bouwen. Helaas is dit vel op een witte ondergrond gedrukt waardoor ik met mijn gezichtsbeperking de witte letters cijfers en opschriften absoluut niet meer kan lezen en geen flauw idee heb wat er staat en in principe met deze decals dus een model niet echt kan afmaken. Persoonlijk vind ik dit heel erg jammer en wellicht wat minder doordacht.

Bij het model zit geen bouwbeschrijving. Robert-Jan e-mailt een summiere bouwbeschrijving (meer een uitgebreide 3D tekening van het model) naar de kopers van het model om van te bouwen. Ik ben dat niet van hem gewend. Bij bijvoorbeeld de DAF YA314 die ik ook als model gekocht heb zat, ook weliswaar beperkt, een wat uitgebreidere beschrijving en ook nog in kleur.

Conclusie
Ik kan niet anders zeggen dat ik blij ben met het feit dat er nu een 1/35 schaalmodel is van dit iconische voertuig van onze Koninklijke Landmacht. Een combinatie van giethars en 3D druk is logisch gezien de beperktheid van het onderwerp. Giethars modellen zijn bij voorbaat al in het nadeel t.o.v. de standaard spuitgiet modellen. De bewerking is sowieso al anders en door het materiaal wil de pasvorm te wensen over laten.
Bij de YP408 van Robert-Jan is dit het geval dus moet er gewerkt worden aan het model en er moeten keuzes gemaakt worden, zoals bijvoorbeeld bij de luiken. Het model vraagt de nodige aandacht. Jammer van de summiere bouwbeschrijving en jammer voor mij van het wit op wit van het decalset. Ondanks deze minpuntjes kan er met de nodige inspanning en handigheid een mooi en accuraat model mee gebouwd worden dat een waardige aanvulling zal zijn voor elke verzameling. Als PWI bedoeld, maar het is zeker ook mogelijk om een andere versie samen te stellen, hier zal dan wel soms scratchbuilding voor nodig zijn.

LET OP! Werken met giethars is schadelijk voor de gezondheid. Schuur, vijl en zaag altijd nat. Ventileer voldoende en draag een masker. Ruim zo snel mogelijk alles op.

Reviewer:  Fred Bachofner

 

  • daf-yp-_0
  • daf-yp-_1
  • daf-yp-_3
  • daf-yp-_4
  • daf-yp-_5
 

 

Bekijk onze YP408 walk around hier...

Dit artikel werd gepubliceerd december 2023 door webmaster  M. de Vreeze