Hasegawa (diverse kits : A-4E/F , TA-4J, OA-4M)
Door Pat Beentjes (bijlage bij de IPMS Douglas A-4 Skyhawk special...)
Eigenlijk is deze Hasegawa eenzitter doos de oude Frog kit, waarvan Hasegawa de mal overnam! De Frog tekening zie je hier..
Zo'n kit die ik al in 1971 gebouwd heb, meer dan dertig jaar geleden zie je hier...
Deze bouwde ik dus natuurlijk in Israelische kleuren, zoals ook aangegeven. Bij deze oudere kit is de detaillering natuurlijk spaarzaam, opliggende detaillering van de huidplaten maar zonder de ovale luikjes op de vleugel.
decals
Cockpitdetaillering is redelijk hoewel vrijwel onzichtbaar; ik heb wel de beugel voor het afvuren van de schietstoel aangebracht. Ik heb daarvoor dun stroomdraad en secondenlijm gebruikt. Het grootste probleem bij deze kit zit hem in de vormen van alle vleugels en het kielvlak. De grote delta is naar achteren een millimeter te breed. Gemakkelijk af te schuren en weer spits te maken. De achtervleugel moet bij de aansluiting met het kielvlak 4 mm en bij de tip 1 mm breder gemaakt worden met plasticard. Verder moet van de voorrand van het kielvlak ongeveer twee mm aan de onderkant weggehaald worden, verlopend naar nul bij de tip. De hoofdwielen hebben ook een twee mm te grote diameter, ook hier eventueel vervangen. Verder ontbreekt de dunne extra telescoopstang bij het neuswiel. Die heb ik gemaakt van dun sprue of stroomdraad (alleen bij de Fujimi kit wordt deze stang geleverd). Er wordt een volledige bewapening meegeleverd, maar eigenwijs als ik ben heb ik het Multiple Ejection Rack vervangen door die van een Fujimi kit.
De Skyhawk heeft verder twee details die bijna niet op deze schaal weer te geven zijn: Het eerste opvallende detail zijn de slats aan de voorzijde van de vleugel. Als het toestel geparkeerd is staan ze altijd naar beneden als gevolg van het eigen gewicht
slats
Afgezien van de Fujimi kit zijn de slats aan de voorranden van de vleugel bij alle kits meegegoten met de vleugel. Gelukkig heb ik een paar foto's waarop te zien is dat soms met een soort paperclip de slats in dichte stand worden gehouden. Een realistische oplossing maar ja, je bent modelbouwer of niet!
Voordat de beide vleugelhelften samengevoegd worden kan langs de aangegeven lijnen het brede deel boven en het smalle deel onder weggesneden en gezaagd worden. De aldus verkregen smalle stripjes kunnen op elkaar gelijmd worden om zo de slat te krijgen. Snij nu een dun plasticard stripje en lijm dat schuin over de open voorkant van de inmiddels samengevoegde vleugelhelften. Schuur en vijl de nieuwe voorkant een beetje rond. Snij nu voorzichtig haaks op de voorkant drie sleufjes t.b.v. slatrails. Maak die van het rechthoekige ijzerdraad van een nietje.Wacht met vastlijmen tot het model helemaal geschilderd is, de uitstekende piefjes zitten tijdens de bouw alleen maar in de weg. Lijm ze vast met secondenlijm en let erop dat ze iets schuin naar beneden gericht staan waarbij ze in een vlak gebracht worden door er een lineaaltje langs te houden. Lijm daarna de slats op de piefjes. Het lijkt ingewikkeld maar het valt mee en maakt een wereld van verschil!
Het tweede detail is veel lastiger op te lossen. Op alle modellen zijn de vortex generators op de vleugelbovenkant als rechthoekige blopjes plastic weergegeven. In werkelijkheid zijn het zig-zag aangebrachte dunne plaatjes aluminium. Deze wekken wervels op waardoor bij de landing op het vliegdekschip de draagkracht drastisch afneemt en het toestel positiever op het dek zinkt. Deze blopjes zitten helaas in de weg van de aan te brengen transfers van de sterren. Bij die van Superscale zakken ze er m.b.v Microset etc. en geduld wel overheen maar het lijkt niet echt. Bij een van de modellen heb ik echter het transfer aangebracht en met een scherp mesje het transferdeel dat zich over de blopjes drapeert weggesneden. Daarna de ster weer hersteld door de blopjes te schilderen met de kleuren dark sea blue en wit. Verder zitten deze vortex generators ook op de buiten slats.
Hoewel in de Hasegawa kit een leuke transferset zit ben ik eigenwijs en wilde ik de beroemde Lady Jessie beschildering aanbrengen. Ik gebruikte een Modeldecal set.
Na het aanbrengen van deze transfers en een tweede laag Klear om ze te sealen of Glitza nieuwe waterbasis formule zijdematlak, heb ik de kieren van de diverse roervlakken late vollopen met een zeer dun sapje gemaakt van in water oplosbare gebrande omber olieverf. Dit is een nieuwe vorm van olieverf maar i.p.v. terpentine kan hier water gebruikt worden voor het verdunnen. Veiliger en milieuvriendelijker. Het voordeel voor ons is dat het zonder meer over bijvoorbeeld Humbrol gestreken kan worden zonder die op te lossen. Ik gebruik het dunste penseeltje dat te koop is om het sap in de kieren te laten vloeien. Het maakt het geheel erg realistisch. Talens brengt dit product in de handel ondere de naam H2O en Winsor and Newton als Artisan water mixable color.
Deze kit van de tweezitter trainer is gebaseerd op de Hasegawa eenzitter kit waardoor de vleugels dezelfde fouten in de afmetingen hebben. Het onderstel heeft te grote hoofdwielen, white metal set kan uitkomst bieden. De Hasegawa doos werd op een gegeven moment verpakt en geimporteerd door Hales in Engeland.
De tweezitter trainer romp is nieuw, helaas is het cockpit interieur wat grof, de stoelen zijn te breed, heb ik opgelost door de zijkanten eraf te zagen en later weer aan te lijmen. De zaagsnedes waren voldoende om de juiste breedte te krijgen. Dit creeerde ook wat ruimte voor de zwarte zijpanelen.
Overigens zitten in de kit transfers voor een Blue Angel tweezitter (hun PR man en speciale gasten konden dan meevliegen) en een set voor de Chief Naval Air Training. (Een foto van dit toestel staat in US Navy Airwings, Flamboyant markings 1965-1975 pg 99 van Rene Francillon, Osprey color series).
In de kit worden twee cockpitkappen geleverd. Resp. een met een los 'windscherm' en een met de twee delen aan elkaar vast. Kennelijk met de bedoeling de mogelijkheid te geven om de kap in open stand te monteren. Helaas past bij de ongedeelde kap de achterkant van de grote kap niet in de uitsparing van de romp en wel de gedeelde. Dat doet hij wel in geopende stand, maar dan moet de voorkant losgezaagd worden. Bizar. Ik heb de gedeelde kap dicht gemonteerd, maar het blijft jammer. Overigens heb ik het frame van de kap gesimuleerd met van te voren wit geschilderde strookjes Bare metal foil. Kun je niet tegenop schilderen qua strakheid! De slats heb ik los gemaakt, zie hierboven.
In de kap heb ik nog het blindvlieg gordijntje nagemaakt van een gebogen draadje en wat tissue. Nog een tip: gebruik voor het interieur niet echt zwart maar heel donker grijs Humbrol 78. Gek genoeg lijkt het dan echter.
TA-4 model van Meindert de Vreeze, geheel wit basis kleur FS36875
Bij toeval liep ik tegen een prachtige Scale Master decal nr sm-14 op van een bi-centennial kist. Dit was een speciale beschildering om twee honderd jaar US te vieren. Veel rood-wit-blauw en sterren en prachtig van dun.
Twee prachtige kleurenfoto's zijn te vinden op A-4 association site
Hasegawa OA-4M
Dit is een Skyhawk variant van een zg. Fast Forward Air Controller (Fast FAC in het jargon). Op de doos een dramatische schildering door mijn favoriete japanse doosjesschilder Shigeo Koike san. En dat terwijl de kist in het saaie drie tonen grijs is geschilderd. Dit is dezelfde, op de oude Frog matrijs gebaseerde kit met dezelfde fouten v.w.b de vleugelafmetingen!! De romp is nieuw en de cockpit nog steeds een beetje ruw gedetailleerd. Omdat ik al een tweezitter met open cockpit en ik eigenlijk de vorm van de kist mooier vind als de kap dicht is (en ik dat gedoe met latches en spiegels zat was!) valt het met de zwarte cockpitkuip echter wel mee.
Niet echt nieuw maar ik heb hele toestel eerst in het lichtste onderkant-grijs gespoten. Toen dat afgedekt met Bison Textiellijm (lijmt textiel, geen plastic) en de daaropvolgende tint gespoten. Dat weer, waar nodig, verder afgedekt en de laatste tint gespoten. Als ik in zo'n geval met Maskol werk heb ik vaak bij het weghalen van de afdeklagen wat rafelige randen. Dit spul werkt echter heel goed en het resultaat is overtuigend.
Opmerking: alle verf was van Testor model master, werkte super. De voorruit heb ik met een blauwe viltstift doorschijnend blauw gemaakt zoals voorgeschreven. Over alles heen een laagje Johnson Klear gekwast met een zacht plat penseel als basis voor de kit transfers die uitstekend zijn.. Daarna kun je een laag Glitza zijdemat aanbrengen om het geheel te verzegelen en de ergste glans weg te halen.
Overigens heeft ook Fujimi deze versie van de Skyhawk uitgebracht, die qua kit beter is!
Veel plezier met deze modellen!
Pat Beentjes