Er zijn talloze bouwdozen van de Harrier verschenen in de vele varianten. We kunnen hier niet alle bouwdozen behandelen, maar een aantal Harrier en Sea Harrier modellen zullen de revue passeren. (De bouwdozen van de tweede generatie AV-8B vindt u hier....)
KIJK OOK BIJ DE 1/72 MODELLEN FOTO GALLERIJ......
Artikel uit 1995 van Meindert de Vreeze en Bas Damen (C) Copyright IPMS Nederland. Naderhand nog wat aanvullingen.
Bouwdozen van de Harrier (eerste generatie)
Schaal 1/144
Crown/Revell Harrier GR.3
Het originele model is van Crown uit de jaren zeventig, Revell heeft vanaf 1981 dit model ongewijzigd met identieke decals verkocht. Er zijn bouwkitjes gemaakt van de vroege GR.3 (zonder laserneus) en de Sea Harrier FRS1. Dit zijn stuk voor stuk kleine modelletjes (spanwijdte 5cm, romplengte 10cm). xLater heeft Crown een ongewijzigd model met US Marines decals uitgebracht als AV8A. Wie andere types wil maken (GR.3 laserneus, T2 of T4) kan ook deze met naar verhouding weinig moeite uit een Sea Harrier kit creëren. (Behalve de tweezits cockpit dan!). Als stores zijn 4 Matra rocketpods, twee bommen en een inflight refueling probe bijgevoegd. De karakteristieke Aden gunpods en droptanks moeten zelf gemaakt worden. Het model lijkt redelijk goed. Maar let op:
Romp: diameter romp 0.5mm te klein, 2mm te kort ter hoogte van de luchtinlaten, romprug tussen vleugels te vlak (vaak zelfs hobbelig door gietfouten), buitenkant cockpitwanden zijn vlak ipv. bol. Uitlaten alle vier gelijk ipv. twee smalle koude en twee brede warme pijpen, voorruit canopy te steil, canopy te laag, vorm inlaten te recht, wieldeuren te dik, neuswieldeuren missen hobbel voor neuswiel, uitlaatstroomlijnkappen (tussen inlaat en voorste uitlaten) missen knik in overkappingen bij uitlaatscharnieren.
Vleugels: spanwijdte 3mm te klein, binnenste vleugelpylons 1.5mm te dicht bij de romp, positie wingfences fout. Staartvlakken: koorde hoogteroeren te klein, tips te rond Details: veel kleine details missen: antennes, blow-in doors, inlaatjes op romprug, intrekcylinders steunwielpootjes, camera in neus.
Deze GR.3 kits zijn niet meer verkrijgbaar, maar een Sea Harrier is op deze schaal snel omgebouwd, vooral omdat Crown de Sea Harrier uit de GR.3 mal heeft gecreëerd. De neus veranderen in een GR.3 is een kwestie van "alleen even bijvijlen".
Crown/Revell Sea Harrier FRS1
De GR.3 mallen zijn door Crown rond 1992 omgewerkt tot Sea Harrier. Hierbij is alleen de rompneus, de staartvin en een deel van de stores veranderd. Revell kit 4008 heeft ook dit model ongewijzigd met identieke decals uitgebracht. Dit zelfde model ook door Minicraft/Academy uitgebracht. De neus toont wat vreemd, de canopy is lelijk. Alle fouten genoemd bij de GR.3 zijn ook op dit model van toepassing.
Bovendien: neus 4mm te kort tussen cockpit en inlaat, romp tussen vleugel en staartvin 1mm te kort, staartboom te dik en 2mm te lang, staartvin 2mm te laag, RWR housing 1.5mm te laag, voorrand staartvin helt te sterk achterover, vorm canopy fout: voorruit te steil, doorsnede te hoekig, glas veel te dik. Als stores zijn 2 Matra rocketpods, 2 bommen, 2 Sidewinders met mooie lanceerrails en een inflight refueling probe bijgevoegd.
Op deze schaal 1/144 was de Revell kit jarenlang nog het beste voor een FRS.1
Academy Sea Harrier
Dit Koreaanse merk met doos 4425 had een Sea Harrier FRS.1 op 1/144. Identiek als Revell/Crown model, zie hierboven.
Minicraft Sea Harrier
Deze kit uitgekomen in 1997 als doos 14425 is dezelfde FRS.1 kit als de Crown kit.
FOXONE
Het schijnt dat dit merk meer recent diverse 1/144 Harriers heeft uitgebracht zoals van de Harrier GR1, GR.3, Sea Harrier FRS1, FA2e.d.
Bouwdozen Schaal 1/72
Frog Harrier
Dit is een van de eerste modellen van de Harrier GR.1 op 1/72. Het is ruw. De luchtinlaten zitten vreemd tegen de romp, waardoor veel geplamuurd moet worden om de gladde romp terug te krijgen en tevens klopt de vorm van de fairing naar de voorste uitlaat volstrekt niet. Er is een rare brede schietstoel. Tevens slecht passende wieldeuren, dikke opliggende klinknagels, de camera in de neus is nauwelijks gemodelleerd, etc. Deze oude kit is zelfs veel later nog uitgebracht door Chematic, Aeroplast, Eastern Express, Donetsk als "Harrier V" en ARK Models!
Airfix P1127
Alleen Airfix heeft ooit eens een kitje van de P1127 op de markt gebracht. De kit is wel een beetje basic, maar redelijk correct, met rechte vleugel en oude uitlaten. De neus heeft de testprobe. Er wordt echter met de decals niet gekozen voor de XP831/836, maar voor de XP972. Deze heeft andere inlaten, een andere staart en een ronde neus. (Kijk voor een bouwverslag op de externe site van ons IPMS lid Meindert...)
Airfix Harrier GR1 (oude mal)
Dit model was het eerste model van Airfix voor de Britse uitvoering van de Harrier GR.1. Het model heeft wel wat fouten. De sleuven in de cockpitkap, die voor de antennes aangebracht zijn, missen. De hitte beschermer achter de achterste uitlaat is erg massief. Erger is dat is de fairing/ bult voor de voorste uitlaat verkeerd is en weinig uitspringend. Daarom lijkt ook de neus niet. Ook de bult voor de achterste uitlaat is te hoog, en moet niet helemaal tot de ondervleugel doorlopen. De gunpods zijn redelijk met ook de Amerikaanse VHF antenne voor de AV8A. Dit model heeft de lange grote brandstof tanks met een foute vorm voor ferry vluchten. Hier horen dan eigenlijk ook de ferry tips bij en de refueling probe. Decals voor een Britse RAF uitvoering, zonder sqn markings of wat ook. Al met al geen aanbevolen kit.
Airfix Harrier GR1 (NIEUWE mal 2014)
Airfix heeft een prachtig en accuraat nieuw GR.1 model uitgebracht in 2014. Dit is de beste kit van deze versie op 1/72.
Hasegawa Harrier AV8A
Dit model is niet best. Het is de oude Frog kit voor een GR.1 waar de AV-8A erg op lijkt. De luchtinlaten zitten vreemd tegen de romp, waardoor veel geplamuurd moet worden om de gladde romp terug te krijgen en tevens klopt de vorm van de fairing naar de voorste uitlaat volstrekt niet. Er is een rare brede schietstoel. Tevens slecht passende wieldeuren, dikke opliggende klinknagels, de camera in de neus is nauwelijks gemodelleerd, etc. Summiere decals voor twee Britse (3 en 20 sqn) en een Amerikaanse versie (VMA 513). Geen aanrader voor een goede AV8A. Ook uitgebracht in een doos met decals voor "Tigers" VMA-542 US Marine Corps en No 1 Sqn. RAF.
Hasegawa Harrier GR.3
Dit is een totaal nieuwe kit die veel beter is dan de vorige kit. Netjes alle panellines ingegraveerd, goede bewapening, refueling probe, yaw vane etc. Deze kit is kortom een aanrader. Het positielicht bovenop de romp moet iets links ipv precies in het midden zitten. Tevens zijn de outrigger wheel fairings niet hol. De uitstekende RAF decals zijn voor een Harrier van 3 sqn in normaal two tone groen grijs met licht grijze onderkant of een Harrier van 4 sqn in two tone groen grijs wrap around. De Hasegawa kit was jarenlang de beste 1/72 kit voor een GR.3 (maar nu de nieuwere Airfix kit).
Matchbox Harrier
Deze firma kit no. PK-16 heeft ook een GR1 of AV8A. Met de beroemde panellines, vermomd als loopgraven. De achterkant van de canopy is niet juist van vorm. Wel leuk is dat ze de luchtinlaat met open blow-in doors hebben gegeven. Hierdoor goed te corrigeren. De kit is geen aanrader. De luchtinlaten lopen maar 1 cm door en springen daarna naar de fan. Diverse doos afbeeldingen waar hetzelfde plastic in zit:
Matchbox Harrier GR.3
Een gemodificeerde GR1 met neus, kit no. PK-45. Zelfde nadelen.
Novo Harrier GR1
Gewoon de oude Frog kit nu met kit no. 78087 .
Heller/ Humbrol/ Bobcat Harrier T4 trainer
De kit is heel erg basic, maar er komt een redelijk model uit. Met wat extra werk zijn alle tweezits varianten te maken. Het is een snap-tite model geweest/geworden. De cockpit moet hierdoor verbeterd worden. Vergeet het interne scherm tussen beide cockpits niet. De piloten zijn integraal meegegoten, evenals het onderstel. Hierdoor zijn er voor de complete romp slechts twee onderdelen nodig! De luchtinlaten zijn maar 1 cm diep en er is geen fan te zien. Het basis model is een T4 met laserneus, hoge staart en RWR. Voor een T2, TAV8A of T4N met de gewone neus deze spits schuren. Ook hebben niet alle tweezitters de RWR (de T4N wel!) zodat deze ook verwijderd moet worden indien gewenst. Ook de lage staart variant zelf maken is geen probleem. Dit model heeft de ferry wingtips. Voor korte wingtips gewoon bijsnijden en afschuren. Er zijn ook geen pylons of bewapening of strakes (moeten erop of gunpods) bijgeleverd. De outrigger wheels zijn wat erg simpel. De decals zijn onbruikbaar. Om er wat van te maken zijn aftermarket setjes van Heritage wel aan te bevelen.
Sword T4
Deze kits zijn uitgekomen in 2011. Het zijn erg goede bouwdozen met plastic onderdelen, wat resin voor de airbrake en gekleurde etched metal onderdelen. Het is wel wat short-run maar goed te bouwen. Wel is jammer dat de suction doors op de inlaten dicht zijn, de bovenste 4/5 luikjes staan in rust op de grond in de praktijk open. Verder prima kits met mooie decals. De onderdelen van de T.mk4 en mk.2 zijn identiek, alleen andere decals.
Airfix Harrier GR.3
Dit is dezelfde kit als hierboven beschreven maar nu met een aangepaste neus: dus de nieuwe laserneus en nieuwe decals. Nog steeds een moeilijke kit.
Airfix Harrier GR.3 (NIEUWE mal 2013)
Airfix heeft een prachtig en accuraat nieuw GR.3 model uitgebracht in 2013. Dit is de beste kit van deze GR.3 versie op 1/72.
Fujimi Harrier AV8A
Redelijke kit, maar ook met zijn tekortkomingen. Daar men drie versies wilde maken uit een mal, zitten er wat rare delingen in het model. De vleugel onder- en bovenhelft zijn raar gedeeld, en de luchtinlaten zijn twee keer vertikaal gedeeld. Dit model kost heel wat plamuur, schuurwerk en dus tijd. De bult voor op de canopy is veel te groot. Let ook op de constructie van de te grote speedbrake. De antennes zijn bijna compleet (bij de ventral fin mist er een), de cockpit is redelijk, de panellines zijn ingegraveerd en er is een refueling probe. Twee decal versies voor de toned down markings van VMA-542 en VMA-231 USMC.
Fujimi Harrier GR.3
Zelfde kit als de AV8A met goede neus. Dezelfde opmerkingen.
ESCI AV8A Matador
De prima kit voor de AV8A of een GR1, maar niet meer leverbaar. De panellines zijn netjes ingegraveerd met alles er op en eraan. Ook heeft deze kit onder de vleugel een fairing bij de buitenste pylon. Op foto's is te zien dat die er soms wel en soms niet is. De gunpods lijken wat te klein in hoogte. De deuren op de luchtinlaat zijn een beetje open. Niet echt overtuigend. Tevens zijn de voorste uitlaten niet helemaal correct van vorm. De buitenkant van de uitlaat is prima maar het uitlaat rooster is ovaal ipv bijna rechthoekig. De decals zijn voor een spaanse uitvoering (de enige bouwkit die ze heeft) en voor een Amerikaanse uitvoering VMA-542, maar de hechting is bij Esci helaas een ramp.
Esci AV8A Marines
Zelfde kit als boven alleen andere decals voor een toned down Harrier van VMA-542 van de Amerikaanse marine. Decals voor USMC "WH" 25 158967 VMA542 en een Spaanse AV8A Matador van 8 Esquadrilla De La Armada.
Esci Harrier GR.3
Dit is een gemodificeerde mal met nieuwe staart, neus en bewapening, en dus een goede kit voor een GR.3. Net als de GR1 netjes ingegraveerd met alles er op en eraan. Wel is de neus is ongeveer 2 mm te kort. Decals voor 3 Britse GR.3's: van 1417 flight in Belize in two tone green grey wrap around, van 1 sqn in wit groen wrap around (de white wash versie voor het hoge noorden) en een standaard versie voor 4 sqn.
Eastern Express GR.1/AV-8B
Deze kit van de AV-8A is erg eenvoudig enlijkt de oude FROG mal.
C-scale conversion AC20 (1/72)
Dit is een conversie set voor een GR.3 met Shrike missiles, I-band antenne onder de laserneus, Blue Iris waarnemingspod en chaff dispensers onder de staart.
Aeroplast GR1
Dit is een erg eenvoudige kit, oorsprong is weer de oude FROG mal. Maar de tekening toont een Sea Harrier!
SEA HARRIER:
Fujimi Sea Harrier FRS1
Deze kit heeft een soortgelijke opbouw als de gewone Harrier kits. Daar men drie versies wilde maken uit een mal, zitten er wat rare delingen in het model. De onderdelen zijn wel fijntjes zoals nette cockpit, airbrakes, AIM-9L Sidewinders, AS37 missiles, maar geen Sea Eagles! Decals voor zes Royal Navy aircraft, HMS Hermes. Kit no. F30.
Hasegawa Sea Harrier FRS1
Dit model uitgebracht in 1983 is een gemodificeerde GR.3 kit met dezelfde fouten. Dus een prima kit al oogt het neusje wat iel. Ook zit er mooie bewapening bij in de vorm van Sea Eagles, en hele goede 1000lb bommen en er zit zelfs een trapje bij. Decals voor vier versies te weten een EDSG met witte bodem van 801 en 899 sqn, een EDSG all over van 899 sqn en een two tone medium sea grey versie van 809 sqn. De kit werd uitgebracht in talloze dozen met andere decals zoals eerst met jubileum decals van 899 Sqn.
Esci Sea Harrier FRS1
Dit uitstekende model no.9030 is een gemodificeerde GR.3 kit maar toch een erg goede Sea harrier. Dit is een goed model al zit er geen speciale bewapening zoals Sea Eagles bij. Decals voor twee versies te weten een two tone medium sea grey versie van 899 sqn en een extra dark sea grey all over schema van 899 sqn. Het cockpitkuipje binnenin kan 5 mm verlengd worden, dan ziet het er beter uit. (ook uitgebracht onder Italeri.. en AMT en Academy).
Matchbox Sea Harrier FRS1
Deze kit met no PK-37 heeft dezelfde problemen als de gewone Harrier van Matchbox. Erg grof. Maar wel decals van de Indian Navy en die zijn alleen in deze kit verkrijgbaar. Ook decals voor Royal Navy 801 NAS HMS Invincible.
Revell Sea Harrier FRS1
Deze kit uitgebracht in 1986 hebben we niet gebouwd. Geen info, maar zelfde kit als de Fujimi uit 1983.
Airfix Sea Harrier FRS1
FRS1 van Airfix uit 2010, ziet er netjes uit maar met wat ruwe details zoals diepe panellines. Het karakteristieke hogere cockpitkapje lijkt wat iel voor een Sea Harrier. Ook in een combi-doos met acryl verf, lijm en kwastje.
Airfix Sea Harrier FA2
FA2 van Airfix uit circa 2011, identiek commentaar als bij de FRS1. Wat ruwe details zoals diepe panellines. Het karakteristieke hogere cockpitkapje lijkt wat iel voor een Sea Harrier. In ook doos met acryl verf, lijm en kwastje.
Zie ook een eerste indruk van de Airfix Sea Harrier FA2 hier...
Xtrakit Sea Harrier FA2
Een nauwkeurig en goed model, kit no. XK72006 uitgebracht in 2008. Maar let wel: de passing vergt wel wat werk! De decals zijn voor drie Royal Navy Sea Harriers. Later ook door Special Hobby uitgebracht.
Special Hobby BAe Sea Harrier FRS.Mk.2
Deze kit no 72154 was eerst in 2008 onder het label Xtrakit uitgebracht en een jaar later door MPM/ Special Hobby. Het is hetzelfde kitje maar de Special Hobby doos bevat extra onderdelen, zgn. Hi Tech. Vraagt werk want short run. De decals zijn voor drie Royal Navy Sea Harriers.
Bouwdozen Schaal 1/48
Airfix Harrier GR.3
Op deze schaal blijft de kit erg basic. De blow-in doors op de inlaat zijn wel open, maar de deurtjes zelf ontbreken. De schietstoel is wat simpel. Ook de outrigger wheels zijn eenvoudig. Als een grotere fout geldt dat de aileron en flap tekening op de vleugel fout is. De flaps moeten langer zijn dan de ailerons. Dichtplamuren en opnieuw ingraveren. Ook de hoofdwielen kunnen wat beter. Als laatste zijn de "engine nozzle blast shields" meegegoten met de romp. Dat is wat grof, het is een losse plaat.
diverse uitgaven
Tamiya Harrier GR1
Dit is een erg groffe kit welke uit kwam in 1971. De motor-inlaten zijn te klein, en moeten vooral aan de onderkant wat dieper. Ook de neussectie is wat te klein van opzij gezien. De schietstoel is fout. En de blow-in doors op de inlaat zijn dicht. Voor deze schaal mochten ze wel open. Ook heeft het positielicht op de romp niet de gewenste offset naar links. De ingegraveerde panellines zijn wel netjes met een redelijke gedetailleerde motor.
Monogram - Revell AV8A / GR1
Dit is een keurige kit met deuren die netjes open staan op de inlaat. De schietstoel is wel de Amerikaanse Stencel II, dus niet geschikt voor de Britse GR1.
Hobbycraft Harrier GR1
Dit is ook geen goede kit. Er zitten vreemde platen op de inlaten gegoten. Veel details ontbreken, wel is de motor bijgevoegd, maar wel slechts als twee onderdelen. Kortom, niet aan te bevelen. Is het een nog slechtere kopie van de Tamiya kit?
Hobbycraft Harrier GR.3
Deze kit is dezelfde als de GR1 en niet goed. De RWR in de vertikale staart mist echter ook nog in deze kit.
Airfix Sea Harrier FRS1
Dit is een gemodificeerde GR1 met de andere Sea Harrier neus. Hiervoor gelden dezelfde opmerkingen als de GR1 ??.
Tamiya Sea Harrier FRS1
Deze kit no. 61026 heeft dezelfde problemen als de GR1. De vorm is nogal slechts bij de inlaten. Ook mag de RWR op het vertikale staartvlak wat meer detaillering hebben.
Hobbycraft Sea Harrier FRS1
Zelfde kit als boven met dezelfde fouten. Wel is bovendien de neus van deze kit helemaal niet goed. Veel te bol, terwijl de echte neus kaarsrecht is in zij-aanzicht.
Kiddyland
De oorsprong van deze FRS1 is onduidelijk maar lijkt Tamiya te zijn.
Kinetic
Vanaf 2015 kwam Kinetic met een serie prima gedetailleerde 1/48 bouwdozen uit, o.a. van de Sea Harrier FRS1, FA2, tweezits Harrier T2 / T4. Dit zijn nu de beste modellen op deze schaal.
Bouwdozen Schaal 1/32
Revell Harrier GR1
Op deze schaal is er alleen het model van Revell dat in 1972 uit kwam. Deze is met verschillende doos afbeeldingen uitgebracht, met o.a. de naam "Jump jet" omdat de Harrier verticaal kan starten en landen.
Het is een leuke kit die niet duur is en na afloop een redelijk goede Harrier laat zien. Grootste fouten zijn de motor inlaten die te klein zijn hetgeen moeilijk te verbeteren is, en de fairing naar de eerste uitlaat is te klein. De wieldeuren zijn dicht. Er zitten decals bij voor de Amerikaanse en de Britse uitvoering. De decals hadden last van silvering.
Eigenlijk is het gek dat er geen enkele andere kit is van de oude Harrier op 1/32!
Voor een GR3 kan je een ombouw doen en als je dat wilt is dat goed zelf te doen. En natuurlijk kun je een Amerikaanse AV-8A er van maken.
ID Models had ooit een vacuform conversion set om er een tweezitter van te maken, maar daar zat volgens ons niet eens een nette cockpitkap bij! Maar Tigger heeft dezelfde mal overgenomen en levert in ombouwsetje #14 ook een cockpit kap die redelijk is.
Bouwdozen op schaal 1/24
Airfix Harrier
Hier is op deze zeer grote schaal alleen het model van Airfix beschikbaar in een GR1 of AV8A versie. Het is goed basis model om verder te detailleren. Er zitten rubber banden bij, een mooie decalset en een goed gedetailleerde cockpit. De motor is gedetailleerd en het toegangsluik kan open en dicht (de hele vleugel is demontabel, net als in het echt!). Ook kan de canopy kan open en dicht schuiven. En als laatste kan het onderstel ingeklapt worden. Dit heeft helaas als gevolg dat de neuspoot oleo niet goed meer is. Een kit met veel mogelijkheden en een aanrader.
Er is ook een versie verschenen als GR.3/AV-8A/AV-8S met wat extra onderdelen.
Flight Path kondigde eind 1999 een GR.3 conversie set aan voor deze kit. Nieuwe schietstoel, nieuwe neuspoot, nieuwe neus, bewapening, met veel details. De prijs was toen ongeveer 130 gulden wat bijna net zoveel is als de kit zelf. Of ie uitgekomen is? Immers, Airfix kwam er mee!
de latere kit
Airfix Sea Harrier
Ook is van deze 1/24 Harrier kit de mal weer aangepast en is ze verschenen als "Sea Harrier". Op zich heeft Airfix dat goed gedaan. Het is net als de gewone kit een goede basis voor super detaillering. Een kit met veel mogelijkheden en een aanrader. Diverse heruitgaven.
Kleurenschema's van de eerste Harrier generatie
Er wordt in dit artikel minder ingegaan op allerlei kleurenschema's, er zijn er zoveel! Maar wat zijn de hoofdzaken?
Cockpit kleuren:
Alles mat donker grijs. De stoel mat zwart. Stoel kussen zitting mat zwart. Rug kussen gloss olive drab. Headrest satin zwart. Instrumenten panelen zwart. Side consoles mat zwart. Riemen metal grey.
Shoulder harness olive drab.
Engeland:
Harrier GR1 en GR1A:
- Gloss light grey BS.381C/627, dark sea grey BS.381C/638, dark green BS.381C/641.
- Mat light grey, dark sea grey, dark green. Harrier GR.3:
- Mat light grey, dark sea grey, dark green.
- Artic schema. Vervang dark sea grey door "white wash" wit dat er met de verfroller opgebracht is. Dus niet altijd even goed dekkend.
- Experimenteel semi matt two tone grey. Dark sea grey 638 boven en medium sea grey 637 onder.
- Experimenteel semi matt two tone green. RAF dark green (of NATO IRR green) boven en litchen green BS4800 12B 25 onder. Harrier T2 en T2A en T4:
- Glanzend light grey, dark sea grey en dark green.
- Mat light grey, dark sea grey en dark green.
Harrier T4N: Gloss extra dark sea grey rondom.
Sea Harrier FRS1:
- Satin dark sea grey overall.
- Satin extra dark sea grey overall.
- Gloss extra dark sea grey met witte bodem.
- Satin medium sea grey met Barley grey undersides.
Sea Harrier FA2:
- Satin extra dark sea grey.
- Satin medium sea grey met barley grey.
Alle Britse Harriers kunnen met de diverse kitdecals of de Modeldecal sets gemaakt worden.
USA Amerika :
AV8A/AV8C/TAV8A:
Mat light grey 36440, mat dark green 34096, mat dark sea grey 36173. Helaas zijn de diverse bronnen het hier niet over eens. Ook 34064 en 36099 ipv 34096 en 36173 worden genoemd. Sorry, we
weten het ook niet precies.
De AV8A heeft gevlogen met twee marking schema's. Eerst met kleurrijke squadron markings en vanaf 1978 werden alle markings toned down / low visibility. De verschillende bouwdozen leveren elk hun
bijdrage tot het verkrijgen van de benodigde markings. Maar met behulp van diverse Microscale sets kunnen alle kleurrijke schema's gemaakt worden. De toned down versies zitten bij de Fujimi en de Esci AV8A kits.
De trainer met de code KD is eventueel uit een TAV8B kit te halen. (bv. Italeri). De trainer heeft bovendien niet toned down gevlogen. Als laatste schema heeft VMA-231 in 1977 een tour op de USS Roosevelt gevlogen. Hier hoort dan de Staartcode NM bij en niet CG, de naam van het schip USS ROOSEVELT naast de text VMA-231, en de nummers op de neus (600 serie).
Spanje :
Spanje heeft een schema voor beide type's. Van boven grijs 36440 en van onder glanzend wit. Esci's AV8A levert hiervoor goede decals. Wel is dit schema er in vier variaties in de loop der tijden geweest.
1) Tot 1980 Marina als aanduiding op de vleugel en romp, en tevens nog geen formatie lichten.
2) Na 1980 als 1), maar Armada als aanduiding op de vleugel en romp, en tevens nog geen formatie lichten.
3) Als 2), maar met de formatie lichten.
4) Als 3), na 1982, nu met de aircraft numbers niet in de vorm van 008-1 etc, maar 01-801 tm 01-814 (minus -813).
India :
300 sqn heeft het standaard Sea Harrier schema van de britten overgenomen. Gloss extra dark sea grey bovenkant en witte onderkant. Een latere uitvoering laat zien dat de nummers en de sqn batch op een
andere positie zitten. Ook de tweezitter heeft precies dit schema. Als de vliegtuigen op de wal gestationeerd zijn hebben ze geen letter achterop de romp. Als ze op zee zijn een W voor de carrier Vikrant en een X voor de "Vikraat".
Decal Sets
Veel! Een greep...
- Micro Scale / SuperScale set 72-355 Amerikaanse AV8A's in alle vier de marine sqn's, met bovendien een van de twee detachments van VMA 513.
- Micro set 72-379 GR1 , GR.3 en T4 van 1, 4 en 20 sqn.
- Micro set 72-393 Sea Harrier van alle sqn's.
- Micro set 48-248 Sea Harrier 700 sqn en GR.3 van 1 en 4 sqn
- Modeldecal nr 46 Harrier GR.3 van 233 OCU.
- Modeldecal nr 65 Sea Harrier FRS1 van 899 sqn. Dark sea grey met witte bodem.
- Modeldecal nr 66 Sea Harrier FRS1 van 800, 801, 899 sqn. Extra dark sea grey (EDSG) all over schema's.
- Modeldecal nr 67 Sea Harrier FRS1 van 809, 899 sqn. Medium sea grey (MSG) all over schema's.
- Modeldecal nr 70 Sea Harrier FRS1 van 800, 801, 899 sqn. EDSG en MSG all over schema's.
- Modeldecal nr 71 Sea Harrier FRS1 van 809 sqn. Medium sea grey schema's bij terugkeer Falklands met alle namen vd vliegtuigen als decal bijgeleverd.
- Modeldecal nr 74 Heel veel Harrier GR.3 en T2A en T4 schema's.
- Modeldecal nr 75 Royal Navy T4N schema voor 899 sqn.
- Modeldecal nr 78 Harier GR.3 twee experimentele schema's voor 3 en 4 sqn.
- Fineline 2005 899 Sea Harrier schema's inclusief 50 jarig bestaan speciaal schema.
Algemene Bouwtips Harrier
Algemene tips van belang bij de bouw om op te letten, want sommige items missen bij de meeste kits of zitten op de verkeerde plaats:
- De Harrier heeft vier draaibare motoruitlaten. Verder zitten er jet uitlaatjes (JC: Jet Control Valve) aan de uiteinden van het vliegtuig: een onder in de neus, een onder en een boven op iedere vleugeltip, en= twee in de rompstaart zijkanten en een onderin de staart.
- De Harriers hebben achter de cockpit soms een of soms twee antennes. Op de oudere Harrier uitvoeringen (een en tweezitters) zit meestal een antenne net achter de cockpit met een offset naar rechts. Bij latere versies (GR.3 en T4) werden dat er twee. Sea Harriers hebben er twee en de Amerikaanse versies ook.Let ook op de cockpit kap vorm en twee sleuven daarin aan de achterkant.
- De wieldeuren en de speedbrake zijn in principe dicht na een vlucht, maar als de hydraulische druk langzaam wegloopt, gaan ze open.
- Aan de romponderkant zitten altijd strakes of gunpods of op de AV8C zelfs AV8B skirts.Ook is het mogelijk om de refueling probe op de grote linker inlaat te monteren. Deze probe is langer bij de tweezitter.
- Montage van de ferry tips is zeldzaam maar mogelijk voor lange vluchten (zie tekening [5]). Dan wel de 300 gallon brandstoftanks er bij monteren. Ook kunnen onder de vleugel fairings worden gemonteerd ter vermindering van de luchtweerstand als er geen pylons worden gevoerd (zie tekening [5/7]. Dit komt in de praktijk echter niet vaak voor.
- Tevens hebben alle Harriers twee inlaatscopes bovenop de grote luchtinlaten. Echter, sommige hebben twee uitlaatscopes op het motorluik, net voor de twee grote uitlaatroosters, andere hebben er maar een, en sommige hebben er geen.
- Luikjes (blow-in/suction doors) op de inlaat hebben een veerscharnier: de bovenste staan meestal open op de grond, ondersten vallen dicht dan dicht.
- Let op de diepte en een mooie overgang in de grote inlaat met motorfan.
- Er zit altijd een fuel drain op de rechter voorste uitlaat fairing, met daar schuin achter/onder een grote antenne.
- Op het horizontale stabilo zitten verticale eindplaten bij de romp.
- Vortex generators op vleugel bij de kits zijn vaak veel te dik of missen.
- De outboard wheel riggers aan de vleugeltips zijn vrij bol van buiten en hol van binnen. Let er op dat alle vier de wielen de grond raken.
KIJK OOK BIJ DE 1/72 MODELLEN FOTO GALLERIJ......
Artikel van Meindert de Vreeze en Bas Damen (C) 1995 Copyright IPMS Nederland.
..
De eerste serie Harrier artikelen werd gepubliceerd in MIP 1995 en op de website 2012 als Harrier Special