Nu de regio-avonden zijn stilgelegd, houden we in de IPMS regio Zuid-Holland contact met elkaar via een webpagina, waar iedereen kleine updates van zijn modelbouwavonturen kan posten. Dit is het gedeelte dat in de maand mei is gepost: 26 bijdragen met 68 foto's.

 

2 mei 2020

Rob de Bie: "Vanwege de oorverdovende stilte van de laatste paar dagen laat ik nog maar wat zien. Een deel van de modellen die ik bouw zijn nogal klein, en als ik ze op de modellentafel van een regioavond plaats, vallen ze nauwelijks op. Vandaar dat ik deze nog eens laat zien: een 1/72 RQ-7B Shadow van het Poolse merk Attack Squadron. De eerste foto laat het formaat zien in verhouding tot een Humbrol-blikje. De twee foto laat de onderdelen zien: drie resin delen, een foto-ets setje en een stukje buis. In de derde foto kun je onder andere de vanghaak onder de romp zien, waarmee deze UAV van de US Army een kabel over de baan grijpt bij de landing. Zoals je zult begrijpen was het een gepruts om dit modelletje te bouwen, maar het is wel een mooi dingetje."

rzh p mei2020 01

rzh p mei2020 02

rzh p mei2020 03

 

3 mei 2020

Rob de Bie: "Dit modelletje heb ik vorig jaar november gebouwd in een middag en een avond. Het was een kadootje voor een Amerikaanse 'penvriend' die ik Telford zou ontmoeten, tijdens de IPMS-UK Nationals. Het een 1/72 AQM-34L Firebee, gebouwd van zelfgemaakte en -gegoten resin onderdelen. Ik heb het modelletje gebouwd als een metalen bureau-model. De verf is Humbrol Polished Steel. Het voetje is gemaakt van plastic-card en gespoten in Revell 9 antraciet. De AQM-34 Firebee was een onbemande fotoverkenner, ontwikkeld uit het BQM-34 Firebee doelvliegtuigje. Er zijn 3500 missies mee gevlogen tijdens de Vietnam-oorlog, en op het einde daarvan werd zelfs alle fotoverkenning met Firebees gedaan omdat het te gevaarlijk was geworden voor bemande fotoverkenners. Desondanks is de AQM-34 relatief onbekend."

rzh p mei2020 05

rzh p mei2020 04

 

3 mei 2020

Erik Leijdens: "Hier een kleine update van mijn 104s. Ik had nog een CMK remparachute-container liggen voor de F-104, en met wat boren/zagen/schuren is die makkelijk te plaatsen. Een klein detail dat er mooi uitziet. Overigen zit die container ook op de DACO-set en dan inclusief parachute. Ik wacht nog steeds op de DACO sprues om mijn 306 squadron RF-104 mee aan te vullen. Op die set zit onder andere een NACA duct welke bij de KLu 104s ventilatie gaf aan de ECM-apparatuur. Bij 306 kisten zat die net achter de (afgedekte) gun muzzle en bij 311/312 kisten bijna bovenop romp achter de canopy. Hasegawa heeft die niet meegegoten (de nieuwe Kinetic ook niet) dus deze zal je zelf 'moeten' creëren door te scratchen of de van de DACO sprue te halen en dan met wat chirurgie te plaatsen. Overigens hadden 322/323 squadron F-104s deze NACA duct niet, aangezien ze geen ECM hadden. Ook blijkt dat door Fokker gebouwde 104s een afwijkend paneel hebben op de staart. Daar zit een luik met toegang tot wat hydrauliek en deze week bij door Fokker gebouwde 104s door het ontbreken van drie cirkelvormige luikjes. Dus wil je een D-8xxx serie maken dan moeten deze dus eigenlijk weg. De TF-104Gs werden door Lockheed gebouwd en de F-104Gs met D-6xxx registraties door Fiat, en zodoende die hadden de drie cirkelvormige luikjes wel."

rzh p mei2020 06

rzh p mei2020 07

rzh p mei2020 08

 

3 mei 2020

Reinhold Bogaard: "Een update van mijn kant. Terwijl het met de Jungle Jim Camaro funny car nog niet erg opschiet ben ik aan een tweede dragster begonnen. De basis is een Monogram '7-Eleven Mustang funny car' kit. Wat een verschil met de Heavy Hugger kit van Revell! De body ziet er out of the box al heel strak uit. Alleen de grote spoiler achterop gaf passingsproblemen die ik met Tamiya putty en schuurwerk heb opgelost."

rzh p mei2020 09

rzh p mei2020 10

rzh p mei2020 11

 

3 mei 2020

Edu de Roos: " 'Marusha of the Red Army' is een 54 mm resin model uit de serie 'Hot & Dangerous Female Hero' van het merk Wargamer. "She will warm you up in the cold Siberian winter" aldus de tekst op het doosje. Daarop is ook een 'artistical impression' met kleursuggestie afgebeeld, die ik wel leuk vond en één op één heb overgenomen. Op de achterzijde van het doosje een afbeelding van het gebouwde model en de volgende tekst: "This girl is so hot that even the cold Siberian climate is a piece of cake for her. Together with her best friend, pet bear Misha, she is always ready to pursue another great plan for motherland Russia." Ach, wat heb ik daar nog aan toe te voegen? Een leuke aanvulling van mijn verzameling 'Hot & Dangerous' van onze vrienden uit Polen."

rzh p mei2020 12

rzh p mei2020 13

 

3 mei 2020

Dick Boogaard: "Dit is één van mijn Russische 'misbaksels', de Lavochkin 200B. In de jaren vijftig hadden de Russen een sterk verbeterde radar ontwikkeld, waarvoor een veel grotere neus vereist was. Ook Lavochkin kreeg de taak een bestaand ontwerp aan te passen. Hij koos de La-200, een bestaande onderschepper met een radarneus en daaronder een inlaat met tussenschot. De La-200 had twee motoren schuin boven elkaar en de hoofdwielen werden in de romp ingetrokken. Bij elkaar een nogal plomp geheel met dunne vleugels. De nieuwe radar eiste de volledige diameter van de romp op. Lavochkin kon dit niet anders oplossen dan onder de neus een inlaat voor de buikmotor te plaatsen, en aan weerskanten van de neus inlaten voor de achterste motor. De foto's spreken voor zich. Yakovlev kon de Yak-25 (met motoren onder de vleugels) veel eenvoudiger aanpassen en zodoende werd diens ontwerp gekozen. Volgens mij is Lavochkin de ontwerper die er altijd net naast zit. Zo vloog bijvoorbeeld de La-15 beter dan de MiG-15, maar was minder bestand tegen een ruwe behandeling, en Mikojan had vrienden in het Kremlin. Daarna is het niet meer beter geworden. De kit is van Artmodel, die een leuke range van dit soort buitenbeentjes levert. Het bouwen is lastig, want wielpoten en andere zaken worden mijns inziens in veel te veel onderdelen gesplitst. De interne kanalen naar de motoren kun je ook maken, maar het past niet lekker en je ziet er niets van. Er is ook een losse motor bij op een standaard en dat is wel aardig."

rzh p mei2020 14

rzh p mei2020 15

 

3 mei 2020

Brian Kirwan: "Ik heb vandaag de laatste hand gelegd op een Avia Av.135 van MPM 1/48, een vacuform van uit het jaar nul. Was een cadeau van mijn oude maat Jos Gouman. Het is niet mijn mooiste model maar wel mijn eerste vacuform en het is redelijk mooi kistje. Ik heb het model niet als Bulgaar geschilderd (zoals op de doos) maar in de kleuren waarin het hoort: Tsjechisch. De cockpit is scratchbuilt en onderstel en wielen zijn van een Airfix Hurricane. Ik ben wel een beetje teleurgesteld, want ik had alle klinknagels er op gedaan, maar onder de verf is er weinig van terug te zien. Volgende keer beter.."

rzh p mei2020 16

rzh p mei2020 17

 

8 mei 2020

Rob de Bie: "In de meeste Amerikaanse automodellen van AMT en MPC zit een motorblokje, dat vaak nogal ongeïnteresseerd ontworpen lijkt te zijn. Op een forum zag ik hoe iemand met een Waldron 'punch & die' de poelies op de voorzijde van de motor verbeterde. Ik heb dat ook eens geprobeerd, op een Ford Flathead V-8 uit 1949. Het effect was verrassend leuk. De V-snaar (hier als test) is een stukje plastic strip, zachtgemaakt met Tamiya Extra Thin om het beter buigbaar te maken. Zo wordt het blokje langzaam toch een leuk modelletje."

rzh p mei2020 18

rzh p mei2020 19

rzh p mei2020 20

 

8 mei 2020

Patrick Verschut: "Vandaag heb ik de Revell 1/72 Macchi MC. 200 Saetta (Pijl) afgebouwd. Het is een heel simpel kitje uit de jaren zeventig, dat ik een tijdje geleden van Chris kon overnemen. De opliggende paneellijnen op de vleugels heb ik weggeschuurd en ingegraveerd (een mooie oefening). De paneellijnen ingraveren op de romp was een stuk lastiger, zeker aan de voorzijde bij de motor. Aan de voorzijde heb ik opliggende zaken deels gelaten voor wat ze zijn. De cockpit heb ik voorzien van instrumentenpaneel en stick. De boven- en onderzijds van de vleugeltips sluiten niet aan. Evenzo was de aansluiting van vleugels en romp niet geweldig, maar met plamuur en schuren kom je een heel eind. Voordeel was wel dat de ondervleugel uit één stuk bestond, waardoor je geen gedoe hebt met vleugels in de juiste hoek plaatsen. Vanuit de (afwezige) wielbakken kon je zo de cockpit in kijken. Dat kon dat worden opgelost met een bodem in de bak plaatsen. De motorgondel was een flinke klus: de gietnaad bevindt zich bovenop de uitstulpingen van de cilinderkoppen. En door de gedateerdheid van de kit zijn die naden wat verschoven, waardoor het veel werk vergt al die uitstulpingen weer enigszins op één lijn te krijgen, met veel puttywerk en schuren. Mijn idee was om een wat complexer camoschema te maken, zoals in het eerste plaatje. Uiteindelijk is het geheel toch nog te groen en te weinig zandgeel/bruin geworden."

rzh p mei2020 25

rzh p mei2020 21

rzh p mei2020 22

rzh p mei2020 23

rzh p mei2020 24

 

8 mei 2020

Rob Hamann: "Het was veel gepruts om het doorzichtinge resin onderdeel van het prototype voor de Fokker S.IIa Ambulance redelijk geschilderd te krijgen. Het cabinedeel met de ramen zit op de romp, de bovenvleugel ook, beide gelijmd met witte houtlijm, en de decals voor de romp zijn ook aangebracht. Het schilderen was geen onverdeeld genoegen: die heldere resin is erg gevoelig voor sporen van wat dan ook, zoals lijmresten van tape, verfresten, soms zelfs vingerafdrukken. Het is ook heel slecht te reinigen: eigenlijk werkt alleen maar water, want de hars houdt niet van organische schoonmaakmiddelen. Al met al ben ik er meer dan twee weken mee bezig geweest en heeft het vier testonderdelen gekost, die nu waardeloos zijn. Met hulp van Benno Groot Wassink en Jan de Wit voor het snijden van de verfmaskers uit verschillende materialen ligt er uiteindelijk een redelijk resultaat. Desondanks denk ik dat ik voor de kit ook een cabinedak in gewone resin met raamopeningen ga maken. Dat laat de keuze van de marteling aan de bouwer. Nu begint het spelletje met de vleugelstijlen, maar dat is bekend terrein. Het enige lastige hier is het op de goede lengte maken van de stijlen, want die zijn met opzet te lang gemaakt om te compenseren voor eventuele bouwonnauwkeurigheden."

rzh p mei2020 26

 

8 mei 2020

Reinhold Bogaard: "Het frame voor de Heavy Hugger, pardon Jungle Jim Camaro funnycar, ziet er aardig recht uit dankzij de mal die ik daarvoor gemaakt heb. Het staat nu grotendeels in de rode lak. Ook het motorblok is rood geworden dankzij wat referentiefotos. Ik ben voorts de binnenzijde van de bodies alvast donker gaan maken. Dat heeft minder risico's dan schilderen na het lakken van de buitenkant. Ik heb geairbrushed met Revell 9 antrazit, verdund met Revell color mix. Dat gaf een mooi resultaat. Ik vind het beter ogen dan mat zwart. Over het afplakken moet ik nog even nadenken."

rzh p mei2020 27

rzh p mei2020 28

 

10 mei 2020

Rob de Bie: "Ik heb een nostalgie-aankoop gedaan op Marktplaats: een oude Star Wars kit van MPC, oorspronkelijk uit 1980. Ik ben geen Star Wars fan, maar deze kit herinnerde ik me goed van vroeger. Het bekijken van de DVD van 'The Empire Strikes Back' versterkte de interesse om eens een science-fiction model te bouwen. Het MPC 1/22 model wordt meestal beschreven als redelijk nauwkeurig, echter de bemanning ziet er heel raar uit, met belachelijk ingekorte beentjes om in de te kleine cockpit te passen. Mijn plan was om ze te vervangen door de figuren van Tamiya 1/20 F1 modellen, die ik netjes 35 jaar bewaard had in de onderdelendoos. Ik heb aardig wat van de achterkant van het figuurtje moeten vijlen voordat hij diep genoeg zat. Daarna heb ik de helm grondig verbouwd tot de fantasie-helm uit de film. Wordt vervolgd."

rzh p mei2020 29

rzh p mei2020 30

rzh p mei2020 31

rzh p mei2020 32

 

11 mei 2020

Edu de Roos: "Ook dit keer weer een figuur, nu in 75 mm van Alexandros Models. Het gaat hierom luitenant Thomas Pullings. We schrijven 1805, nog volop in de Napoleontische tijd. De luitenant staat dan ook naast en met één been op een 'British Napoleonic naval cannon' aan boord van de HMS Surprise. Het setje bestaat uit een mix van van resin en tin. Grappig genoeg is de luitenant van tin en het kanon en de rest van resin. Zoals bekend kun je resin heel goed buigen als het goed heet is, en dat is nodig om de kabels in de juiste vorm te krijgen. Voor de kleuren en beschildering van de luitenant ben ik uitgegaan van een afbeelding in een Osprey boekje, alhoewel het doosje ook wel hielp met het bepalen van de beschildering. De loop kon in brons of zwart, maar aangezien ik al een kanon van ongeveer dezelfde afmeting in zwart heb, is deze brons geworden. De HMS Surprise kreeg deze naam pas nadat het schip door de Engelsen in 1796 op de Fransen was buitgemaakt. De originele naam toen het schip in 1794 van de werf liep was Unité. De Surprise is maar tot 1802 in dienst geweest en toen afgevoerd. Interessant om te vermelden is dat bovenstaande is gebaseerd op de film 'Master and Commander: The Far Side of the World' uit 2003, echter zoals met de meeste Amerikaanse films nemen ze de waarheid niet zo nauw. Het was een leuke set om te bouwen."

rzh p mei2020 33

rzh p mei2020 34

 

11 mei 2020

Frits Krieg: "Ik heb een Tupolev Tu-2T van het merk Xuntong in schaal 1/48 gebouwd. Het model bevat 278 onderdelen. De pasvorm is goed. Het is zeer gedetailleerd, vooral de bewapening. Het is daarom geen model voor beginners. Er zitten geen foto-etsdelen of maskers voor het glaswerk bij. De decals zijn uitstekend, voor maar liefst zes verschillende uitvoeringen. Ik heb het model gespoten met Vallejo verf. Het 'T' type was als torpedo-vliegtuig ontwikkeld uit de Tu-2 bommenwerper. Deze torpedobommenwerpers werden door de USSR gebruikt tussen 1945 en 1947. Er zijn er honderden van gebouwd. Het door mij gebouwde toestel behoorde tot Soviet Pacific Fleet in 1946. Het merk Xuntong heeft slechts drie modellen uitgebracht: twee verschillende Tu-2s en een Ilyushin Il-4. Dit is inmiddels al een aantal jaren geleden; de laatste jaren is er niets meer vernomen van dit merk. Jammer. Na dit toch wel moeilijke model ben ik maar weer eens begonnen met een Me-109."

rzh p mei2020 35

rzh p mei2020 36

 

13 mei 2020

Frans en Rody Verkruissen: "Een tijdje geleden heb ik (Frans) op Marktplaats twee Airfix 1/32 bussen gekocht, waarvan één incompleet ongebouwd en de tweede aan begonnen. De laatste had een half wegsmolten zijkant, maar dit was geen groot probleem. Na wat zoeken op diverse sites kwamen we uit op een watertanker en een 'pigeon loft'. De watertanker is door Rody gebouwd. Deze heeft het chassis en de motorkap en cabine van de bus. De opbouw is scratch built van plastic plaat van diverse diktes. De watertank is gemaakt van een hamsterdrinkfles. Om het geheel wat levendiger te maken is er een dioramaatje voor gemaakt. De figuurtjes zijn van Airfix 'multipose WWII British Army' en flink aangepast. De 'pigeon loft' is gebouwd door Frans. Deze bestaat voor een groot deel uit de originele onderkant van de bus. De banken zijn vervangen voor een interieur met een tafel, stoel, kasten en opbergruimtes, plus twee slaapplaatsen. De bovenbouw is van plastic plaat van diverse diktes en de kooien zijn voorzien van tule gaas. De figuren zijn van Airfix, de duifjes zijn gemaakt van Fimo-klei. Ook dit model staat op een klein grondplaatje om het te kunnen hanteren."

rzh p mei2020 37

rzh p mei2020 38

rzh p mei2020 39

rzh p mei2020 40

 

16 mei 2020

Reinhold Bogaard: "Een update: het motorblok voor de Mustang funny car vordert. Met wat passen en meten heb ik een aftermarket distributeur met bekabeling geplaatst. Voor de Jungle Jim Camaro funnycar ben ik met de voorwielen bezig. Achter de spaakwielen zit een lelijke pannenkoek die ik wat heb opengewerkt."

rzh p mei2020 41

rzh p mei2020 42

 

19 mei 2020

Edu de Roos: "Ik heb een piloot gevonden in ongeveer dezelfde schaal, en deze passend gemaakt voor de cockpit van de RAF SE 5A. De foto-ets spandraden waren een heel gedoe, maar ook die zitten er nu allemaal in en op. Ik heb een plankje voor het model gemaakt, zodat de SE 5a nu een plaatsje heeft naast de andere WOI modellen van Revell. Deze zijn weliswaar schaal 1/28, maar het valt niet echt op dat deze RAF SE 5A van Merit International schaal 1/24 is. Al met al een leuk model om te bouwen ondanks het geworstel met de foto-ets draden."

rzh p mei2020 43

rzh p mei2020 44

rzh p mei2020 45

rzh p mei2020 46

 

19 mei 2020

Rob de Bie: "Ik ben IPMS-lid geworden in 1983, maar heb toen meteen twee oudere MIPs uit 1978 nabesteld, beide Starfighter specials. Daarin stond ook wat informatie over de startkar, gebouwd door FN in België, met daarin een Boeing straalmotor. Ik heb op Volkel twee maal het opstarten van een F-104 op de lijn van dichtbij meegemaakt, en die startkar maakte nog meer lawaai dan de 104! Zodoende is dat apparaat in mijn geheugen gegrifd, en ik heb altijd het plan gehad om er ooit eentje na te maken. Helaas was de informatie in de oude MIPs te karig om eentje te bouwen. Ik heb op KLu open dagen en in musea altijd gekeken of er eentje bewaard is gebleven, maar helaas. Zodoende is dat plannetje 37 jaar blijven liggen. Recentelijk ontdekte ik de NIMH Beeldbank, een schatkamer met defensiefoto's. In de 700+ F-104 foto's vond ik voldoende informatie om toch eens een poging te doen om het ding zo goed mogelijk te tekenen in 2D. Dat lukte redelijk goed, echter de tekening is nog niet helemaal af, en ook ietwat haastig ingekleurd. Toen ik de tekening aan Ted Spinders liet zien, wist hij iemand die een 'resin 3D printer' had om gedetailleerde warhammer-figuren te printen, die dit mogelijk zou kunnen printen. Dat zou een heleboel scratchbouw-werk schelen, maar het werk verplaatste zich wel naar het tekenen in 3D CAD, en het was al minstens 10 jaar geleden dat ik dat gedaan had. Gisteren de software weer op de computer gezet, en gelukkig beheerste ik het kunstje nog redelijk goed. De export van het (ruwe) 3D-tekenwerk naar STL ('stereolithography') formaat is ook gelukt, en dat STL-model zie je in de derde plaatje."

rzh p mei2020 47

rzh p mei2020 49

rzh p mei2020 48

 

20 mei 2020

Walle Oppedijk van Veen: "Na de M46, M47, M48 is de M60 de vierde en laatste generatie Patton-tank. Recht uit de Tamiya doos gebouwd in de woestijnvariant zoals die gebruikt is in de eerste Golfoorlog van 1990-1991 (de bezetting van Koeweit door Irak). Het bouwen van tanks gaat me inmiddels redelijk af. De zwarte primer en de woestijngele basiskleur zijn gespoten, de rest is bij gebrek aan het betere spuitgereedschap met de hand (penseel) gedaan. Het schilderen en weatheren zijn voor mij nog steeds een hele toer: steeds weer de vrees dat je het 'te' doet en het geheel verknalt."

rzh p mei2020 50

rzh p mei2020 51

 

21 mei 2020

Rob Hamann: "Het prototype van het Fokker S.IIa ambulancevliegtuig is af. Het gedonder met de transparante resin cabineopbouw is redelijk succesvol overwonnen: de onderdelen zijn nu tenminste van goede kwaliteit, al blijft het schilderen lastig (als je tenminste fouten wilt herstellen, want de resin houdt niet erg van organische schoonmaakmiddelen) en is de doorzichtigheid niet super. Reden waarom ik een nieuwe master heb gemaakt, waarvoor je zelf de plastic raampjes op maat moet maken en in het 'frame' zetten."

rzh p mei2020 55

"Dan een paar plaatjes van het model zelf. Voor het in- en uitladen van de brancard:"

rzh p mei2020 52

"En in gesloten toestand:"

rzh p mei2020 53

"Nu duurt het nog een paar maanden voordat alle kits gegoten zijn. Intussen ben ik bezig de doosjes te maken en de inhoud van de kits samen te stellen. Daarna leveren aan IPMSers die een model in de voorverkoop gereserveerd hebben, en aan de Luchtvaart Hobby Shop."

rzh p mei2020 54

 

21 mei 2020

Rob de Bie: "Verder met het 3D-tekenwerk van de Starfighter-startkar. Op avond 1 had ik de bovenbouw in grote lijnen getekend, op avond 2 de onderbouw, en avond 3 is besteed aan het toevoegen en verfijnen van details. In totaal heb ik zo'n twintig details aangepast, waaronder een instrumentenpaneel, pianoscharnieren voor de deuren, een koelluchtrooster, en sleuven voor de lepels van een voorheftruck. Nu nog een brandblusser, een sleepstang, en een poging om de velgen en banden te tekenen. De 'mand' voor de slang wil ik overigens maken van 0,3 mm staaldraad, vandaar dat deze afwezig is. De eindstreep qua 3D tekenwerk is in zicht."

rzh p mei2020 56

 

23 mei 2020

Reinhold Bogaard: "Het is tijd voor proefpassen van de motor op het chassis van de Mustang funny car. Voor de leidingen van brandstofpomp naar de regelklep onder de luchtinlaat en terug moet ik nog geschikte bedrading vinden. Ter aanvulling een schematisch plaatje van het brandstofsysteem van zo'n dragster."

rzh p mei2020 57

rzh p mei2020 58

rzh p mei2020 59

 

23 mei 2020

Rob de Bie: "Deze keer heb ik op de achterkant een trekhaak en een lampje (denk ik) aangebracht. Op de rechterzijkant zijn een brandblusser, een parkeerrem (denk ik), een accu-kastdeur en ronde reflectors toegevoegd. Op de bovenzijde zit nu een uitlaatpijp met deksel op. Aan de voorkant (niet zichtbaar) is een brandstofmeter toegevoegd en is het instrumentenpaneel iets verbeterd. Nu nog de sleepstang en de banden plus wielen tekenen."

rzh p mei2020 60

 

26 mei 2020

Frits Krieg: "Zoals al aangekondigd heb ik maar weer eens een Me 109F gebouwd van het merk Hasegawa in 1/48. Een goed passend model, recht uit de doos gebouwd. Uitstekende decals met keuze uit vier versies. Ik heb gekozen voor een versie met een apart kleurenschema. Dit toestel behoorde bij 9 Staffel van Jagdgeschwader 3, in Rusland gedurende 1941. Het toestel werd gevlogen door Oberfeldwebel Eberhard von Boremski, die 104 luchtoverwinningen zou behalen. Hij overleefde de oorlog en werd krijgsgevangene van de Russen, die hem pas in 1955 naar huis terugstuurden. Hij kwam in 1963 om bij een vliegtuigongeluk in Hamburg. Ik ben nu bezig met een moeilijk resin model, dus daar zal ik wel twee maanden zoet mee zijn."

rzh p mei2020 61

rzh p mei2020 62

 

29 mei 2020

Rob de Bie: "Ik heb het tekenwerk aan de F-104 startkar even stilgelegd om verder te experimenteren met allerlei 3D tekenprojectjes. Eén van die experimenten betrof louvers / louvres voor 1/24 raceauto's. De Nederlandse vertaling is zonneblind dan wel persienne (ook niet echt Nederlands!), maar die woorden heb ik nog nooit gehoord om deze delen te beschrijven. Louvers zijn heel lastig om op schaal na te maken, mij is het nog nooit goed gelukt. In mijn oude CAD-pakket moet ik ook trucs uithalen om ze te tekenen, maar het is gelukt. Ik heb het model zo opgezet dat ik lengte / breedte / hoogte traploos kan aanpassen, zodat ik varianten kan maken. Bijgaande voorbeelden zijn voor de oude Protar 1/24 Lancia LC2 Groep-C racer, een vrij beroerd model dat een half jaar geleden opnieuw is uitgegeven door Italeri. Deze auto heeft louvers boven de voorwielen (bovenste plaatje) en in een paneel rondom de uitlaat (middenste plaatje). Onderaan zie je een ander tekenexperiment: een cameraluik voor de Lockheed U-2. In de 1/72 kits van deze beroemde strategische verkenner zitten vreemd genoeg geen cameraluiken, en ook in oudere boeken (zeg voor 2000) zul je er geen foto's of tekeningen van vinden. Dit is het luik voor de 'B-camera' die steeds in zeven standen een foto maakte, en dan weer opnieuw begon. In mijn 3D-ontwerp ontbreken de vloeiende overgangen tussen de reeks platte raampjes en de ronde schaal, zoals geschetst in rood voor twee raampjes. Dat kan ik niet voor elkaar krijgen in het tekenpakket, en zal ik naderhand met de hand moeten aanpassen op de 3D print."

rzh p mei2020 63

rzh p mei2020 64

rzh p mei2020 65

 

30 mei 2020

Rody Verkruissen: "Deze Meng 1/48 F-35A JSF heb ik de laatste dagen gemaakt. Het model is gespoten met Hataka en Vallejo, en de kitdecals zijn van de F-001 zoals deze in 2019 op de open dag van de KLu in Volkel te zien was. De JDAM-bommen in het bommenruim zijn uit de onderdelendoos."

rzh p mei2020 66

rzh p mei2020 67

rzh p mei2020 68

 

Tekst en foto's: leden / redactie: Rob de Bie