Ondanks de regen waren er dit keer 31 bezoekers, als ik goed geteld heb. De tafels waren ook flink gevuld, er lijkt steeds meer 1:48 gebouwd te worden.
In een vitrine de Musashi, een Japans slagschip. In 1:32 de scratch Postjager in aanbouw, weer wat gevorderd. Om alle 1:48 modellen in één keer te noemen: een F-89 Scorpion (op deze schaal echt groot), een Kaman Seasprite, een KLu Starfighter, twee Sukhois (een -15 en een -27, zeg maar twee generaties), een Sea Fury en een Spitfire (beide van Historic Flights), een fictieve Skyhawk in KLu-kleuren en nog twee Sea Furies, beide MLD. Verder uiteraard de nodige 1:72 modellen: een Fiat CR39, een Junkers Ju 52, twee Saunders-Roe SR53’s, een Hudson in Nederlandse outfit, een DFS Kranich (we zien niet vaak een zweefvliegtuig) en ook op deze schaal twee Sea Furies. Kennelijk was er een Sea Fury happening deze keer. In 1:144 een Boeing 737 in aanbouw.
Het Warschau diorama stond er weer, zo te zien nu klaar, evenals de Citroën Kegresse in nood. De laatste was naar ik vernam in Antwerpen groot succes bij Franse bezoekers. Een Iveco truck, 1:24, twee Engelse oldtimers en een Königstiger tank sloten de rij. Patrick Verschut gaf een uiteenzetting over lijn graveren op modellen, wat toch redelijk hard werken blijkt. Ten slotte werd op de gebruikelijke democratische wijze de besluitvorming over het ESM-thema afgerond en kunnen de voorbereidingen beginnen.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Dit is het eerste verslag van een regioavond waarbij de teksten compleet aangeleverd zijn door de leden zelf. Hiermee wordt het werk voor ondergetekende en Patrick Verschut minder, en de informatie veelzijdiger. Bij ontbrekende informatie wordt alleen de naam genoemd.
Rob Leidekker was een aantal maanden mee bezig geweest met zijn Tamiya 1/350 Musashi, met veel plezier. Hij heeft het model gedetailleerd met een houten dek van het merk ArtwoxModel, metalen kanonnen uit Polen (merk vergeten) en Eduard railings en vloerplaten. Zijn volgende schip wordt de King George.
Jaap de Vries had een Hasegawa 1/48 Lockheed TF-104G Starfighter meegenomen. Het was een goed model om te bouwen, en hij had een Eduard cockpit set gebruikt. De decals zijn van Dutch Decal voor een tweezitter van de Operationele Conversie Unit 'The Dutch Masters' op Twenthe in 1966. In die tijd waren de Nederlandse Starfighters helemaal grijs, maar alleen bij de tweezitters was de rompachterkant in blank metaal gelaten.
Rody Verkruissen had de nieuwe Airfix 1/48 Hawker Sea Fury recht uit de doos gebouwd, en de decaloptie voor de 'Royal Navy Historical Flight' gebruikt. Rody's tweede model was de Revell 1/32 Spitfire Mk IIa, gebouwd als de P7350/YT-F van de 'Battle of Britain Memorial Flight' van de seizoenen 1991-1993. Om de correcte details te maken had hij het volgende gebruikt: een Hasegawa Mk Vb propeller, Revell Mk IX uitlaten, en decals deels uit de doos (maar aangepast) en deels van een Dutch Decal set (de registratie).
Luuk Boerman bracht twee 1/48 Sea Furies mee: de F-26 (als '6-26' op de romp) van Trumpeter en de J-9 (als '10-9') van Airfix nog in aanbouw, beide in 1/48, decals uiteraard van Dutch Decal. De J-9 heeft één vleugel met FAA roundels, aangebracht in Engeland door Hawker, aangezien de originele vleugel was beschadigd tijdens een oefening. Verder een Hobby Boss 1/48 Skyhawk van de KLu, een grijze van 313 Squadron. De decals zijn uit de 'Facts and Fiction' serie van Dutch Decal.
Nick van der Windt liet een Revell 1/144 Boeing 737-700 van de KLM in aanbouw zien. Het model begon als een 737-800 maar is ingekort naar de 700 variant. Hierbij zijn resin winglets en motoren van Brassin gebruikt aangezien deze meer overheen komen met de werkelijkheid. De verf is een eigen mengsel van Tamiya voor het KLM blauw en een eigen mengsel Gunze voor het off-white van de onderkant. Gunze beviel Nick helaas slecht, omdat het zelfs na lang drogen reageerde met Tamiya tape.
Willem Lesterhuis had de Revell 1/48 F-89D Scorpion recht uit de doos gebouwd, met Royale Resin wielen. "Verder geen bijzonderheden" volgens Willem.
Frans Verkruissen had twee modellen van rond 1986 meegenomen, waarover hij vertelde: "Na jaren van weinig modelbouw was de bevrijdingsvliegshow op Zestienhoven in 1985 de motivatie om weer eens wat te gaan bouwen. En wel voor mijn jongens: voor Rody de vliegtuigen van de show en voor Rick (brandweergek) fire bombers." Bovenaan een Matchbox 1/72 Hawker Sea Fury FB51 (gebouwd bij Fokker), een ombouw van de Matchbox Hawker Tempest omdat Frans toen nog niet wist dat er Sea Fury van Novo was. De propeller is van een 4-blad naar een 5-blad model omgebouwd en de radiators/luchtkoelers van de vleugels zijn omgedraaid. De decals zijn van Dutch Decals. Onderaan een Pioneer 1/72 Hawker Sea Fury, ook van de MLD, recht uit de doos met Dutch Decals.
Patrick Verschut had zijn AZ Models 1:72 DFS Kranich II meegenomen. Een klein en simpel model van een zweefvliegtuigje dat de Duitsers voor trainingsdoeleinden gebruikten. Hij had het tijdens de laatste ESM gescoord en snel gebouwd. Met nog geen vijftien onderdelen ben je snel klaar. Het lastigste was om de flinterdunne canopy te plaatsen. Tijdens de regioavond liet Luuk Boerman zien dat er zelfs nog een exemplaar in Nederland heeft gevlogen in oranje uitvoering, waarvoor Luuk de decals had gemaakt.
Ruud van Zoomerens model was een Supermodel 1/72 Fiat CR-32 'Chirri' van de Aviación Nacional uit 1938. Hij had het geschilderd met Humbrol verf. Volgens Ruud zijn kits van Supermodel, zeker voor die tijd (deze is uit 1973), erg goed om te bouwen. Hij had bijvoorbeeld geen plamuur nodig gehad.
Leo Ripken had de Matchbox 1/48 Kaman SH-2F Seasprite 'au naturel' gebouwd. De Seasprite was het laatste 1/48 model dat Matchbox uitbracht.
Dick Boogaard bracht twee 1/72 Saunders-Roe SR.53s mee: eenmaal het prototype van het vage Poolse merk Ursus (een copie van het Airfix model), en een 'What-if' versie van AZ Models. Daarnaast toonde Dick ook een Airfix 1/72 Lockheed Hudson in Nederlandse outfit van eind jaren veertig, voorzien van Dutch Decals.
Hans van Gelder liet de vorderingen met zijn 1/32 Pander Postjager zien. Er is een gat gezaagd in de romphelften waar de cockpitkap moet komen, de cockpitkap wordt t.z.t. vacuümgetrokken over een mal. De vleugels zijn bedekt met een laagje tweecomponenten epoxyplamuur over het XPS-schuim (expanded polystyrene), dat tussen de vleugelribben is geplakt om gewicht te sparen. Na het gladschuren kunnen de vleugels verder worden afgewerkt.
Tim van Luijk bracht een Airfix 1/72 Junkers Ju 52-3m mee. Dit model heeft sinds begin jaren tachtig bij zijn opa in de woonkamer gehangen. Na het overlijden van opa, augustus vorig jaar, is Tim de trotse eigenaar. Het toestel heeft wat liefde nodig en een paar nieuwe decals. Mocht iemand deze nog over hebben zou Tim er erg blij mee zijn.
Frits Krieg had weer twee 1/48 Me 109 modellen gebouwd. Boven de AMG Models Me 109G-6/N met FuG 217 'Neptun', te herkennen aan de vele verticale antennes op de vleugels en romp. Dit was een experimentele nachtjager, maar na enkele testen werd het project geschrapt op dit vliegtuigtype omdat de piloot een te hoge werkdruk had. Het project ging verder op Junkers 88 en Messerschmitt 110. Het model is recht uit de doos gebouwd. Onderaan de Me 109F-4 van Hasegawa. Een 'limited edition' uitgave voor 'Luftwaffe experten', en ook zo uit de doos gebouwd. Deze uitvoering werd gevlogen door Günther Rall bij JG52, die 275 kills op zijn naam bracht. Vanaf 1956 was hij één van de trekkers van de naoorlogse Luftwaffe.
Ken van Es bracht drie modellen mee, Revell 1:48 Sukhoi Su-25 Frogfoot, Academy 1:48 Sukhoi Su-27 Flanker-B en een Trumpeter 1:48 Sukhoi Su-15TM Flagon-F. Ken vertelt over zijn nieuwe bouwthema: "Al bouwend aan 1:72 modellen ondervond ik nogal wat irritatie, ik vond het allemaal te klein en moeilijk bereikbaar. Toen ik een model kocht op schaal 1:48 (de Flanker) veranderde mijn interesse in de modelbouw op slag. Tijdens de bouw werd ik geboeid door de Russische vliegtuigbouw en daardoor ging ik er meer over lezen. Zodoende volgden er meer modellen, en ik presenteer nu deze drie toestellen. Er zullen in de komende tijd meer Russische vliegtuigen volgen."
Wim Hoogendoorn had zijn Italeri 1:24 Iveco Stralis nu helemaal af. Hij had deze verbouwd van een 4x2 naar een 6x4, dus een extra achteras toegevoegd, in combinatie met een langer chassis. Het model is gespoten met Audi blauw van Zero Paints en afgelakt met de twee-componenten glanslak van hetzelfde merk.
Frans Verkruissen had natuurlijk ook 1/32 automodellen meegenomen. Bovenaan de Pyro Bentley Speed Six 6.5ltr uit 1930, met een Vandenplas body, dit model was kortgeleden gerestaureerd. Onderaan de Aurora Triumph TR3, een model dat Frans ongeveer een jaar geleden gerestaureerd had. Daarbij is voor het chroom radiatortape gebruikt.
Jan Edelenbos had een Academy 1/35 Panzer VI Ausf.B Königstiger (King Tiger) gebouwd, en hij liet zijn 'Warsaw 1944' diorama nog eens zien. In het riool onder de straat houden zich een paar verzetsstrijders op, bewapend met onder andere een pantservuist. Onder het zeiltje lijkt een verslagen tegenstander te liggen.
Annamarie Jongbloeds 1/35 diorama is ontstaan naar aanleiding van een foto in een boek 'La Croisiére jaune', over het ontstaan van de Citroën Kégresse halftrack en de expeditie met deze voertuigen in de periode 1929-1933 in Azië. Het model is van het merk Blitz, en samen met expeditieleider en Hindoe-personeel geeft het de ontberingen tijdens deze expeditie weer. Op Flanders in Antwerpen (afgelopen 17 maart) heeft dit diorama een Highly Commended gewonnen.
Patrick Verschut gaf een presentatie getiteld 'Lijnen trekken' over het onderwerp paneellijnen graveren. Alle technieken en gereedschappen passeerden de revue. Ongeveer de helft van de clubleden deed dat wel eens, zo had hij geconcludeerd uit een kleine enquête.
De modellentafel stond vol, zo vol dat hoffotograaf Rody soms moeilijke hoeken moest zoeken om alle modellen op de foto te krijgen.
Verder was het natuurlijk ook gezellig.
De Haarlemmermeerders bouwden gevieren aan de grote tafel. Aan een kleine tafel bouwde Leo Ripken en Tim van Luijk ook lekker weg. Eerstgenoemde was een Matchbox 1/72 Lightning aan het bouwen, laatstgenoemde een 1/87 treinwagon.
De handel van Ted's RC Shop en diverse leden op het biljart zijn natuurlijk ook een vast onderdeel van de avond.
Tekst: leden / Eindredactie: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut