Weer een 'volle bak' deze avond, dinsdag 4 april 2023, met 35 aanwezigen tijdens onze maandelijkse bijeenkomst bij Inter Amicos in Rijswijk. De gebruikelijke verdachten waren al vroeg aanwezig en redelijk vlot stroomde de zaal vol met bezoekers, vaak voorzien van modellen. Die modellen waren zowel halffabrikaten als eindproducten en dat geeft een aardig inzicht in de totstandkoming als je ze een paar keer ziet. In ieder geval waren de vele modellen aanleiding voor veel gezellige gesprekjes.
Nieuwe regiocoördinator Edu moest helaas verstek laten gaan, maar met Brian als waardig plaatsvervanger konden de aanwezigen kort bijgepraat worden. Er waren weer enkele nieuwe bezoekers die door Rob welkom werden geheten. Handel vanavond van Ted en Jan op het biljart. Zoals gebruikelijk bemanden Leo en Tim de bouwtafel annex hangtafel voor de oudere jongeren. De frisdrank vloeide rijkelijk aan de bar, alwaar menig modelgesprek werd voortgezet.
Vanavond hadden we de helft meer modellen dan vorige maand: 40 stuks. Veel vliegtuigen, zoals gebruikelijk. Er was één diorama, in de categorie 70mm figuren met het fantasiemodel Pisces. Bij de schepen zagen we de zeesleper Smit Rotterdam nu afgebouwd en voorzien van verlichting. Veel schalen bij de voertuigen, van groot naar klein: in schaal 1/12 een Suzuki Hayabusa en Wolf Racing WR1. In schaal 1/15 was er een Panzer II; in de schaal 1/16 een StuG III Ausf. G (early) in aanbouw. Dan volgen in schaal 1/20 een McLaren M23 Ford en een Alfa Romeo F1 183T in aanbouw en in schaal 1/24 een Mitsubishi-Fuso DV trekker in aanbouw en een VW Kever cabrio. Dan ten slotte in schaal 1/35 zagen we een AMX-13 en een trein BR-52.
Ook bij de vliegtuigen zijn er veel schalen: te beginnen met een flinke Grumman F6F-5 Hellcat in schaal 1/24. In schaal 1/32 waren er een doorzichtige Apollo 11 (met daarbij in schaal 1/8 een astronaut) en twee Iron Maiden Spitfires. Rody had drie verschillende modellen van de Vought F4U Corsair in schaal 1/48 meegenomen. Het merendeel van de toestellen was in schaal 1/72. Daar zagen we maar liefst vijf stuks Sepecat Jaguar, een North American F-86 Sabre, een Lockheed F-94C Starfire, een Avro York in aanbouw, een Armstrong Whitworth F.K.3, een F.K. 10, een F.K. 8, een F.K. 3, een de Havilland DH 34, een Royal Aircraft Factory B.E.2c, een Airco DH4, een Airco DH4a, een Douglas DB 8A-3N en een Fokker D-23. In de kleinste schaal 1/144 waren er 2 stuks Bachem 349 Natter met een lanceertoren.
Ook hadden we vanavond weer een presentatie in het kader van 'Hints en Tips Live', de 71e presentatie in de reeks. Deze keer gegeven door Luuk Boerman, die met zijn Dutch Decals die (de naam zegt het al) decals van Nederlandse vliegtuigen op de aftermarket brengt, sinds 1986. Inmiddels heeft hij al meer dan 200 sets op de markt gebracht in de schalen 1/24 tot en met 1/72. Hij praatte de aanwezigen aan de hand van een aantal Powerpoint sheets door het proces van ontwikkeling en ontwerp van decalsets heen. De ondersteuning van ICT tegenwoordig is een zegen, omdat het in het begin nog met de tekenpen moest worden opgezet. Eén van zijn adviezen was om altijd eerst de decalset te kopen en eerst daarna de kit.
Al met al was het weer een geslaagde bijeenkomst. Op naar de volgende!
Patrick Verschut
Dan het fotoverslag van de 40 modellen die vanavond op de tafels waren opgesteld. Zoals gebruikelijk laten we ze zien van recht naar links.
Chris van Ravesteijn: "De Panzer II is in schaal 1/15 en is uit de roemrijke periode van François Verlinden toen hij deze grote schaal tanks van resin produceerde, hoofdzakelijk Duits uit de tweede wereldoorlog. Deze halfgebouwde kit heb ik jaren geleden overgenomen van iemand die was blijven steken bij die verfoeide resin trackdeeltjes (zoals dat wel vaker gebeurt). Door velen worden deze trackdeeltjes gehaat, maar ze zijn nog altijd beter dan een rubber bandje. Bij elk van die resin trackdeeltjes moest de basis afgekrabt worden, zodat ze in elkaar passen. Ook de flash in de trackdeeltjes is weggekrabt. Wat een monnikkenwerk. De delen goed op elkaar laten passen zonder rare hoeken bij de loop- en aandrijfwielen is ook een klusje. Daarna heb ik het model in een donkergrijze kleur gespoten (weet ik niet meer welke).”
Jan de Wit: ”Mijn twee Iron Maiden Spitfires van Revell in 1/32 zijn ondertussen vaste bezoekers geworden en ze vorderen gestaag! Ik heb ze inmiddels van decals voorzien en als dit helemaal klaar is gaan ze weer in de matlak. Het is nog de bedoeling dat ze op een steun met ondergrond worden geplaatst.
De AMX-13 is van Heller en is heel goed te bouwen met zijn 245 onderdelen voor een 1/35 kitje. Ik heb er zelf ook nog een hoop aan veranderd zoals aftermarket tracks en een nieuw gemaakte mantel. Ook zijn er nog een hoop extra kleine details aangebracht door middel van onderdeeltjes gemaakt met een punch and die set. Uiteindelijk zitten er zo’n rond de vijfhonderd onderdelen in.”
Thomas Hamann
1/24 Fujimi Mitsubishi-Fuso DV trekker – in aanbouw
Meindert de Vreeze: “Ik heb vanavond vijf modellen op schaal 1/72 van de Sepecat Jaguar meegenomen. De eerste Jaguar is een flink verbeterde Airfix kit in een 'desert pink' schema voor een RAF Jaguar GR.1 die vloog tijdens de Golfoorlog. Daarvoor heb ik Gunze Sangyo 313 acrylverf gespoten met een druppeltje rood erin. De bewapening kwam van een C-Scale witmetaal set, AC12. Opvallend zijn de pylons bovenop de vleugel voor de Sidewinder raketten.
De volgende Jaguar is een Hasegawa 1/72 model welke werd aangepast tot een pre-productie Jaguar. Deze heeft inlaten met splitterplates, een puntige neus en nog wat andere aanpassingen. Het heeft een RAF camouflage schema met oude RAF roundels van een Xtradecal set X041-72.
De kleurige ACT Jaguar werd gebruikt om actieve besturing te testen. De basis is een Hasegawa kit maar met plastic plaat werd de grote aerodynamische vlakken voor de vleugel gemaakt. De kleppen werden losgezaagd en met strip en plamuur werden deze neergeklapt gemonteerd. De decals kwamen uit een Combat Decals set CD72-005.
De vierde Jaguar is een Heller kit welke werd omgebouwd tot de Indiase IM-variant met een radarneus. De neus kwam uit de reservedoos en verder werd wat kleine zaken aangepast zoals de veel te grote buikvinnen. De decals kwamen uit Model Alliance set 72138.
De vijfde 1/72 Jaguar werd gebouwd als een Franse marine M-versie welke een heel ander onderstel heeft en kleiner kielvlak. Een Heller kit werd omgebouwd en het onderstel werd aangepast met dikkere poten, verdiepte wielbakken, dikkere wielen en twee neuswieltjes. De Franse decals kwamen uit de reservedoos. Meer bouwdetails kun je vinden mijn website aircraftinplastic.com”
Leo Ripken: "De onderdelen van de Lockheed F-94C Starfire van Emhar (1/72) hadden heel veel flash. Alles moest bijgewerkt worden, heel teleurstellend. De passing was ook niet geweldig. Ik heb het model aluminium gespoten, volgens mijn standaard recept, met een spuitbus zink-alu verf van het merk 'Air Crafts'. Dat levert een iets te grof gespoten resultaat, dus daarna heb ik gepolijst met Tamiya Polishing Compound, eerst 'coarse', daarna 'finish'. Tandpasta trouwens werkt ook. De decals waren hartstikke goed. Ondanks de bouwproblemen ben ik wel heel tevreden over het eindresultaat.”
1/72 Heller North American F-86 Sabre
Patrick Verschut: “Mijn vacvorm Contrail 1/72 Avro York wordt een langdurig project. De York was een zelfstandige ontwikkeling van Avro begin jaren ’40 van een transporttoestel, gebaseerd op een nieuw ontworpen romp en gecombineerd met de vleugels, staart en landingsgestel van de Avro Lancaster. Het prototype vloog in 1942 en de eerste toestellen gingen in 1943 naar 24 squadron van de Engelse Luchtmacht. De vacvorm vleugels zijn natuurlijk niet fantastisch, die vervang ik door de exemplaren van een (veel mooiere) van de Revell Lancaster. Beide toestellen hebben dezelfde spanwijdte, maar met de bredere romp van de York moeten de vleugels van de Lancaster dus een paar mm worden ingekort. De York kon ik via een Belgische website op de kop tikken, de Lancaster van Marktplaats, waarbij vermeld was dat verschillende cockpitonderdelen ontbraken. Dat was geen punt, want die had ik toch niet nodig. De Lanc was wel half geschilderd, maar niets wat met een beetje Mr Muscle en de ultrasoonreiniger niet kan worden verwijderd. De York heb ik eerst verstevigd met ribben alvorens ‘m uit te schuren. Ook had ik een deel van de opliggende (lekker dikke) paneellijnen al verwijderd, om die later in te graveren. De grootste uitdaging voorzie ik in de plaatsing van de canopy/neus.”
Renzo Stuurman: “Ik heb deze VW Beetle van Tamiya in 1/24 zelf tot cabrio verbouwd, waarmee ik een idee van internet heb overgenomen. Het licht- en donkerbruine interieur is met Tamiya geschilderd. Mijn modellen bouw ik graag in kleuren die anders zijn dan aangegeven in de handleiding.
Het kleurenschema van de 1/12 Tamiya Suzuki Hayabusa heb ik van internet, maar later bleek het een standaard kleurenschema van Suzuki te zijn. Het zilver is gespoten met Tamiyaverf, het koper is met de hand gedaan. Tamiya modellen passen altijd goed en zijn het fijnste om te bouwen.”
Jos van der Sluijs
1/32 Revell Apollo 11 Spacecraft
1/8 Revell Apollo astronaut on the moon
Roelof Timmerman
1/144 Brengun Bachem 349 Natter
Rody Verkruissen
1/48 Hobbycraft Vought F4U Corsair
1/48 Revell/Monogram Corsair Red Bull
1/48 Academy Corsair F4U
Brian Kirwan: “Samen met mijn dochter heb ik de World Expo bezocht in Veldhoven en heb toen een 70mm resin fantasiefiguur Pisces uit de serie Zodiac War van Yedharo Models gekocht. Dit is ons nieuwste project van ons samen: het schilderwerk is van haar en papa heeft hier en daar geholpen. Er zijn drie onderdelen in de kit en de rest wat je ziet is een scratch-built diorama. De boom is van elektradraad gemaakt en het landschap is XPS foam van Ted, het water is met Vallejo gemaakt. Alles is gepresenteerd in een doos van de Action en geschilderd met Vallejo kleuren en dat is het.. Quick and easy.”
Jan de Jager: “Net als vorige maand had ik de Heller Smit Rotterdam in schaal 1/200 bij me. Hij is nog steeds onder handen, wel een stuk verder dan alleen de opbouw die ik de vorige maand bij me had. Qua onderdelen uit de kit is het wel bijna compleet. De grootste klus die nog open staat is het maken van alle railings. Die uit de kit zijn een aanfluiting en bovendien zwaar incompleet. Dus ik ben begonnen die met koperdraad en messingdraad te scratchen. Er zijn meer zaken die incompleet zijn aan de kit. Verder is de kit oud, met heel wat gebreken, zoals erg veel flash en gietnaden. En in alle iets dikkere onderdelen zitten krimpdeuken. Je moet dus rekening houden met heel wat extra werk. Gooi je dat er tegen aan, dan is er best wel wat van te maken.”
Ken van Es: ”De Grumman F6F-5 Hellcat vloog bij de Engelse luchtmacht in het Verre Oosten in het zgn. 'Pacific Theatre'. Hoewel het een Amerikaanse toestel is, is het voor mij wel een Engelse jager. Het model van Airfix is in schaal 1:24 en zeer gedetailleerd. Het is een moeilijk model omdat ieder deel dat je bouwt (bv. het motorblok ) een aparte module is, en zo zijn er verschillende modules die aan elkaar moeten worden gekoppeld. Dit moet dan weer worden uitgelijnd, en doe dit wel nauwkeurig anders past het geheel niet in elkaar. Zoals je hoort niet een model voor een beginner. Het model is gespoten met Vallejo, wat ik een prettige verf vind. Tevens heeft het model veel aftermarkt producten zoals een Big Ed set en veel foto-ets. Ik heb een jaar gedaan over het bouwen van het model en dat alleen op woensdagen. Het is een fijn model omdat het zo ingewikkeld is en daar hou ik van."
Aad Tas
1/20 Tamiya McLaren M23 Ford
1/12 Tamiya Wolf Racing WR1
Johan Vester
1/700 Pit Road DDG-173 Kongo in aanbouw
1/700 Kongo 1915 Vickers (gebouwd door Carel Lichtveld)
1/700 Combrig HMS Agincourt 1918 (gebouwd door Carel Lichtveld)
Kees Onderwater: “Ik heb mijn StuG III Ausf. G (early) van Das Werk in schaal 1/16 meegenomen in het tweede stadium. In het eerste stadium was het Sturmgeschutz nog een de kale versie. De StuG is nu in een zwarte primer gezet en vervolgens in de rode grondverf, waar de meeste gevechtsvoertuigen mee waren bewerkt. Vervolgens is daar dan een laag haarlak overheen gezet. En nadat deze droog was, was het de beurt aan de definitieve laklaag van Tamiya Dark Yellow, en Dark Green voor het camouflagepatroon. Na droging heb ik daar met een 50/50 mix van water en Tamiya Thinner en een klein tamponeerkwastje de slijtageplekken op aangebracht. De binnenzijde, inclusief het kanon, zijn gespoten in Old White van Vallejo en daarna behandeld met de sponstechniek om ook daar de slijtage van langdurig gebruik te laten zien. De pantserplaten aan de buitenzijde met ophangsysteem en ook het hekwerk achterop heb ik zelf vervaardigd uit aluminium fotoplaat van een bevriende drukkerij. Wordt vervolgd.”
Loek van Santen
1/20 Neko Alfa Romeo F1 183T
Rob Hamann: "Omdat ik net mijn model van de Armstrong Whitworth F.K.3 af had, had ik mijn hele collectie 1/72 modellen van Koolhoven creaties uit zijn tijd bij die Engelse producent meegenomen, dus ook de F.K.8 en de F.K.10. De vierdekker F.K.10 is een resin kit van Czech Master Resin en was redelijk goed te bouwen, behalve dan het aanbrengen van de spandraden, want die lopen op enkele plaatsen dwars door de vleugels heen en het is lastig de juiste plaats te bepalen. De decals heb ik zelf getekend voor de verschillende versies die van het origineel hebben bestaan; ze zijn geprint door Mika Jernsfors van Arctic Decals.
De F.K.8 is een short run polystyreenkit van Pegasus Models. Ik heb de Windsock Data File van het type gebruikt om het interieur gedetailleerd te modelleren en voor het schema van de (grote) hoeveelheid spandraden. Verder nog wat Aeroclub witmetalen onderdelen geplaatst, omdat die beter waren dat het styreenequivalent in de doos.
De F.K.3 is een relatief nieuwe 3D geprinte kit van Hobartville Models uit Australië. Heel mooi gedetailleerd, maar het plastic is o zo bros en makkelijk breekbaar. Dat is dus mooi een paar keer gebeurd, terwijl ik nauwelijks meer deed dan er naar kijken. Toegegeven, ik had mijn handen niet geheel in bedwang. Bij polyurethaanhars kan je meestal het fout gelijmde onderdeel nog wel netjes loskrijgen op de lijmnaad, maar bij deze hars kan je dat mooi vergeten. En met een mes de roeren losmaken ook, dat leidt onvermijdelijk tot breuk op de verkeerde plaats, dus alles moet gezaagd worden. Ondanks de goede en fijne printkwaliteit ontkom je er niet aan alle vlakken toch nog even te schuren voor het samenbouwen en schilderen. Het schema voor de spandraden komt weer uit de bijbehorende Windsock (Mini) Data File. Daarnaast heb je ook foto’s nodig om een paar zaken uit te vogelen die niet in het schema staan. Ik heb ook alle stuurkabels aangebracht, die grotendeels buiten vleugels en romp lopen. Het is jammer dat de spanwijdte van het model 14 mm te klein is, maar dat zou relatief eenvoudig te corrigeren moeten zijn bij een 3D geprint model.”
Martin Letterman: “Vanavond heb ik vier modellen meegenomen in schaal 1/72. De DH 34 is van het merk Airframe en de andere drie zijn van Airfix. De de Havilland DH 34 uit 1922 is een vroeg passagiersvliegtuig dat vloog tussen Amsterdam en Manchester of Londen en Parijs. Dit model van Airframe is een vacuummodel van de kwaliteit plastic koffiebeker. Je krijgt alleen de vleugels en de romp, meer niet. Ik heb het model versterkt met plastic card en dun multiplex. De motor, wielen en prop komen van de aftermarket. Het motorcompartiment, interieur, landingsgestel, cockpit, raamwerk, uitlaten; alles van scatch gebouwd. De vleugelsteunen zijn van Constanza Struts (mooi spul) en de belettering is een samenraapsel decals en wrijfletters. Het model is geverfd met Vallejo en Humbrol. De bedrading ten slotte is van 0,08 mm vislijn.
De Royal Aircraft Factory B.E.2c uit 1915 is een verkenningsvliegtuig uit de 1e wereldoorlog. Ik vond het leuk om de pop-art versie te maken. Het is een prima model, leuk om te bouwen. Het is geverfd met Humbrol en de bedrading is 0,06 mm vislijn.
De Airco DH4 bommenwerper uit 1918 is van de majoors R. Leckie en E. Cadburry. Zij waren destijds helden omdat zij vier zeppelins te lijf gingen, er twee in brand schoten en twee op de vlucht jaagden. Het toestel is wederom geverfd met Vallejo en Humbrol en ik heb 0,08 mm vislijn voor de bedrading gebruikt.
En ten slotte de Airco DH4A 1919, waarschijnlijk een van de eerste passagiersvliegtuigen. Oude bommerwerpers werden in deze tijd vaak omgebouwd tot passagiersvliegtuigen. Dit toestel vloog vanuit Engeland naar het vasteland van Europa. Ik heb dit model nagemaakt volgens foto's van internet en als basis het bovenstaande model gebruikt en de opbouw en cabine gemaakt van heel dun plastic card. De belettering heb ik gemaakt van wrijfletters op een blanco decal vel. En de verf is weer van Vallejo en Humbrol. De bedrading is 0,08 mm vislijn.”
Rients Couperus: “Mijn model van de Douglas DB 8A-3N is in de kleuren van Nederland in de meidagen van 1940. Het was een lichte aanvalsbommenwerper maar in de meidagen werd het toestel vooral gebruikt om de Fokker C.V en FK-51 te 'beschermen in de vlucht' door gebrek aan echte jagers. Het werd geen succes en in amper drie uur tijd was het over met de elf kisten van Ypenburg. Het model van MPM (1:72) is redelijk gemakkelijk te bouwen. De verf is een speciaal Nederlands kleurensetje van Hataka is op een soort van alcoholbasis. Niet alle kleuren zijn even dekkend, maar gaat er uiteindelijk wel goed op. Ik heb gekozen voor de lichtbruine kleur i.p.v. grijs (wat blijkbaar wel de lichte kleur hoort te zijn op de Fokker D-21). De decals zijn even schrikken, ze lijken te verbrokkelen op de zwarte randen van de oranje driehoeken, maar als ze er eenmaal opzitten valt het mee. Ik heb ze uiteindelijk niet hoeven bij te werken. Verder heb ik alleen de antennes aangebracht.
De Fokker D-23 is een vacuüm gevormd model met wat extra giethars onderdelen erbij. Het is mijn tweede vacuüm vorm model. De Fokker D-23 (D.XXIII) was net voor 1940 gereed en er is slechts één prototype gemaakt, met nummer "X-4". De kist kreeg december 1939 het pseudo ML registratie '998'. Er zijn maar een paar proefvluchten gemaakt tot en met april 1940. De achterste motor had last van koelproblemen. In 1941 is de kist gesloopt. Mijn uitvoering, nog zonder code X-4, heeft gestaan op de luchtvaartbeurs in Parijs. Mogelijk was het slechts een mock-up. Ik heb geen idee welk merk dit model (1:72) is. Het netjes uitsnijden en schuren van de grote delen gaat redelijk voorspoedig. Het uitlijnen is wel een uitdaging. Daarna stevig opvullen en schuren om de naden weg te werken. Ook heb ik een soort van cockpitje gemaakt. In de neus redelijk veel (luchtbuks) lood gelegd. De openingen voor de intrekbare wielen heb ik maar niet ingesneden om de stevigheid niet te verliezen, maar geschilderd. Het plastic doorzichtige kapje is heel dun en moet heel voorzichtig worden uitgesneden. Voor de verf heb ik hetzelfde setje gebruik als de DB 8A-3N, maar het bruin heb ik wat dikker en dekkend gekregen door er een beetje acrylverf bruin van ongeveer dezelfde kleur aan toe te voegen. Het mengt heel lastig, maar is daarna in één laag wel dekkend. Door er een extra laag niet dekkend bruin overheen te verven is het weer precies de juist kleur bruin. Zo te zien had deze uitvoering alleen de rood-wit-blauwe vlag op het kielvlak. Daarna heb ik de opstelling op twee palen en een reling eromheen nagebouwd en klaar is weer een kit.”
Tim van Luyk
1/35 Trumpeter BR 52
En we ronden weer af met een paar uit ons zaaltje van Inter Amicos.
Tekst: leden / Eindredactie: Patrick Verschut / Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut
Dit artikel werd gepubliceerd door de Regio Zuid-Holland 27 april 2023