Als ik goed telde waren er 28 bezoekers op deze tweede post-corona bijeenkomst op 3 augustus 2021. Onze coördinator had 250 modellen ter verkoop meegebracht en een flink aantal wisselde van eigenaar. De modellentafel was niet zo vol als de vorige keer, maar er was een leuke verscheidenheid. Om niet met de vliegtuigen te beginnen eerst de schepen. Drie onderzeeërs op verschillende schalen, maar zonder verdere informatie. Dan de USS United States in 1/600, bij mijn weten het laatste schip dat de Blauwe Wimpel won, een onderscheiding die (passagiers)schepen krijgen als ze een nieuw snelheidsrecord vestigen bij het oversteken van de Atlantische Oceaan. Ten slotte het jacht van Antony Fokker, de QED in 1/144.
Verder een fraaie Scania truck met daarachter een aanhanger met boomstammen. Twee voertuigen van het Afrikakorps waarvan ik de typeaanduiding niet kon ontcijferen. Voorts een bijzonder diorama van een Mistel geleid wapen op het punt om in een dam te slaan. Uit de science fiction-hoek een Space 1999 Eagle op schaal 1/72.
Dan de vliegtuigen. Schaal 1/72 is uiteraard ruim aanwezig met een serie jagers van Italiaans fabrikaat. Verder een Fokker F-27, een Lockheed U-2, een Caproni 313 en tenslotte een Hansajet. In 1/48 een Hawker Hunter in aanbouw, verder een Spitfire Mk XIV, een Curtiss P-40, een Fw-190, een Bf 109G en een Me-262 en tenslotte een Focke-Wulf Ta 152. Daarnaast in 1/32 een Me-262 en een Fw-190. En ten slotte een Bf-109 op schaal 1/24 en dat is echt groot.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Dan het fotoverslag. We hadden vanavond een 30-tal modellen op de tafels staan; met name het vliegend werk en wat rijdend en varend materieel. Zoals gebruikelijk laten we ze zien van recht naar links.
Brian Kirwan: "Ik heb een scene van ‘Operation Eisenhammer‘ meegenomen, waarmee ik het thema diorama’s onder de aandacht wil brengen. Hierin zie je een Dragon 1:48 Junkers Ju 88 G1 Mistel en Ace 1:48 GAZ M415. De Duitsers zochten een manier om de oorlogsproductie van de Sovjet-Unie te verstoren door o.a. een hydro-elektrische krachtcentrale te bombarderen. Om dit soort doelwitten te raken moesten ze improviseren door verouderde bommenwerpers en nachtjagers tjokvol explosieven in te zetten als vliegende bommen. Operation Eisenhammer is wegens het verliezen van vliegvelden in het oosten uiteindelijk niet doorgegaan.
De Dragon-kit heb ik in 1996 gekocht en dacht drie jaar geleden dat het hoog tijd was om deze te maken. Ik had natuurlijk de bom-versie van de Mistel nodig, dus zonder cockpit, en wilde het als een vliegend model maken. Dat betekende dat het bouwen best snel is gegaan. De kit past goed in elkaar op de vleugeltippen na. De detaillering van extra Mistelonderdelen ziet er goed uit. Het schilderen is puur fantasie en de decals zijn beperkt in aantal. De bijbehorende Focke-Wulf Fw 190 is overbodig voor het diorama. De stuwdam is gemaakt uit oase en de betonplaten aan de voorkant zijn gemaakt met gips. Deze combinatie geeft ook een stevige basis om het gewicht van de Ju 88 te dragen. Ik heb deze via een lange ijzerdraad bevestigd in de muur en het loopt door de buis van de ontsteker naar de neus van de Junkers. Het water is op de houten bodemplaat geschilderd en aangekleed met diverse waterproducten. Boven op de dam heb ik Ace GAZ M415 gebruikt met een aantal scratch-built accessoires en twee onfortuinlijk werklui die de ontmoeting met de Mistel niet gaan overleven. Nog een aantal details toevoegen aan het geheel, et voilà!".
Henk Slikker. 1/32 Messerschmitt Bf 109, 1/24 Messerschmitt Bf 109
Tim van Luijk. Airfix 1/144 Messerschmitt Bf 109F, Revell 1/72 Messerschmitt Bf 109G-10, Revell 1/48 Messerschmitt Bf 109G-10
Ruud van Zoomeren. Italeri 1/72 Caproni CA 313 Sverige
Dick Boogaard: "Ik heb weer een model klaar: de Amodel 1/72 HFB 320 Hansa Jet. De voorwaartse pijlstand schijnt aerodynamisch veel voordelen te hebben, maar bouwtechnisch weer extra moeilijk te zijn. In elk geval is deze Hansa Jet een uitzondering gebleven en zeker geen verkoopsucces. Deze kit van de Duitse ECM-versie laat zich vlot bouwen, alleen de grote canopy past niet lekker. Een groter probleem waren de voorgeschreven Humbrolkleuren. Die lijken totaal niet op de foto's en ik kon ook geen betere aanwijzingen vinden. Dus heb ik zelf keuzes gemaakt, waar ik ook niet echt tevreden over ben. De decals zijn dun, maar niet zo fragiel als ik wel eens eerder ervaren heb. De grote decals met paneellijnen op de vleugels heb ik weggelaten. Die lijnen zijn sowieso al duidelijk en het gevaar van zilvering van die grote lappen is niet denkbeeldig."
Frits Krieg: “Ik heb een Dragon 1/48 Focke-Wulf Ta 152 gebouwd met een Jumo 222 motor. Dit toestel was een ontwikkelingsproject van de Luftwaffe in de laatste maanden van de oorlog. De basiskit is een Ta 512 C-0 van Dragon. De resin Jumo motor is een conversiekit van Antares met motor, uitlaten en een vierbladige propeller. Aan de voorzijde van het vliegtuig moet je een gedeelte afzagen en vervangen door de resin motor. Dit was redelijk eenvoudig te doen met minimaal gebruik van plamuur. Alles is geverfd met Vallejo verf.
Jaap de Vries: “Mijn model is een Esci 1/72 Fokker F-27 Troopship, of C-31A Troopship zoals deze in de Verenigde Staten werd aangeduid. Het is van een wat oudere en niet heel erg gedetailleerde kit. De decals van het US Army parachute-team Golden Knights zaten bij de doos. Het werd gebruikt vanaf 1985. Er is later nog een tweede F-27/C-31A in gebruik genomen. Deze staat nu op het vliegveld Lelystad en zal wellicht t.z.t. wel getoond worden.”
Rody Verkruissen: “Vandaag heb ik drie modellen meegenomen. Allereerst mijn Airfix 1/48 Curtiss P-40 Warhawk Deze heb ik gemaakt in de uitvoering van Pearl Harbor en die heb ik ook nog zien vliegen tijdens een luchtshow op Duxford. De decals zijn uit de doos. De cijfers zijn met de hand uitgesneden uit afplaktape en vervolgens gespoten. De Academy 1/48 Spitfire Mk XIV is voorzien van decals van Dutch Decal, de piloot is van een kit van Revell/ICM. De 1/48 Hawker Hunter T7 in aanbouw is in de basis een Airfix model waaraan een conversieset van Aerocraft is toegevoegd. Dit model gaat de Hunter worden zoals die nu op vliegveld Leeuwarden staat.”
Rients Couperus: “Deze keer had ik mijn Corona 1/72 modellen meegenomen oftewel de modellen gebouwd en beschreven op onze Pauzepagina. Het gaat om de Revell Fiat C.R. 42 Falco, de Aliplast/Italaerei Fiat G55 Centauro, Frog Macchi MC 202 Folgore, Italarei Reggiane Re 2001 en Italeri Reggiane Re 2002. Natuurlijk zijn dit al wat oudere kitjes, maar ik heb ze dan ook circa 30 jaar geleden gekocht. Het bouwen was niet heel uitdagend, er was niet heel veel putty of vijlwerk nodig. Ik verf met Humbrol enamel. De decals uit de doosjes waren nog prima. ik denk dat ieder toestelletje twee tot vier weken werk gaf, maar soms startte ik de volgende op als ik het schilderen was gestart bij de vorige. Omdat Corona weinig invloed had op mijn werk, had ik geen extra tijd om te bouwen. Extra aanpassingen betroffen voornamelijk de antennedraden.”
Ted Spinders: “Dit keer het Round 2 (heruitgave van MPC) model in 1/48 van de Eagle transporter van de TV-serie “Space 1999” uit 1979. De kit is waarschijnlijk de zelfde mal als vroeger maar past best goed. De decals zijn een verbetering en het zijn er veel meer dan vroeger. Het model is gespoten met Tamiya, voornamelijk wit, met wat lichtgrijze blokpatronen. Hier en daar is wat Citadel wash gebruikt en Tamiya smoke op de straalpijpen. Er is inmiddels een super gedetailleerd model van 60cm uitgebracht en die is fors aan de prijs. Inmiddels is een Hawk MK IX uit de zelfde serie ook in de maak.”
Chris van Ravesteijn: “Ik heb 3 modellen neergezet. Allereerst de Alanger 1/350 Typhoon Class SSBN. Dit model is uitgekomen in 2007 en kwam ik een keer tegen in Berlijn. Ik heb toen gelijk wat van die Alanger modellen meegenomen. Hij is wel heel stuk nauwkeuriger dan de oude Typhoon 1/400 van Revell, maar er ontbreken de rubber tegels op de romp en boegvleugels zitten er niet op. Dat was dus nog scratchen met een heel plat bakje met boegvleugels erin in de romp te maken. De statorringen om de schroeven en de vulstukjes ervoor moesten van boven naar beneden en van links naar rechts in plaats van andersom; foutjes in de handleiding. De dunne witte strepen rond de romp zijn erg lastig te maken. Ik gebruik daarvoor dunne witte zelf gesneden 1 mm stroken uit een rolletje heel dun plaktape. Daarmee kan je ook makkelijk een flauwe bocht aanbrengen. Wat mij betreft kan je beter de Hobby Boss uitvoering van de Typhoon kopen.
Dan de Zvezda 1/350 K-19 Widowmaker. Dit model heeft weinig onderdelen. Droog passen is zeker nodig. De hydroplanes (boeg- en hekvleugels) moesten wel goed uitgelijnd en vastzetten worden met tapejes, omdat de boel anders snel scheef zit. De kit is uitgerust met twee mooie doorzichtige blauwe voetjes, maar de uitsparingen er voor moet je zelf uitfrezen in de romp. De periscopen zijn mooi dun uitgevoerd en zijn gelukkig vrij flexibel. De decals daarentegen zijn vrij dik.
Tenslotte de Fujimi 1/350 Maru-Yu (Yu-1) bevoorraadingsonderzeeër. Deze onderzeeër behoorde niet tot de Japanse marine, maar was een legerduikboot. Het werd primair gebruikt voor de bevoorrading van de afgesneden Japanse garnizoenen op de eilanden in de Pacific. Het was ook maar 41 meter lang, had geen torpedobuizen en alleen maar vrachtruimen. Wel stond er een klein kanon op dek. Er zit een klein foto-ets fretje bij dat om de toren heen moet. De railing moet je zelf rond buigen. Er zit zelfs een doorzichtige romp bij. De winkelprijs is rond de 27 euro en echt te duur. De mijne kon ik voor 10 euro op een beurs kopen.
Rob Hamann: "Mijn model is Q.E.D. (Quod Erat Demonstrandum), het jacht van Anthony Fokker van HA Models in 1:144 in resin (multi-media). De kit komt waarschijnlijk dit najaar uit en is een gezamenlijk product van mij en Maarten Schönfeld. We zijn op 6 juni 2020 begonnen met het maken van de masters voor de kit, nadat we al in december 2019 met "marktonderzoek" waren gestart. Ach, twee jaar is een tamelijk gewone duur voor een resin project. De gekozen schaal is een compromis tussen de mate van detail en de prijs, die voor resinkits ongeveer omhoog gaat met de derde macht van de afmetingen.
In de doos zitten alle materialen die je nodig hebt (decals, styreen, transparant plastic, foto-ets), een uitgebreide handleiding en schaaltekeningen. De eerste gietsels waren 19 juni 2020 klaar. Daarna nog wat weekjes bouwen tot 3 augustus, dus op de regioavond was het echt een primeur. Het prototype model was niet echt makkelijk te bouwen, veel kleine onderdeeltjes en veel verfwerk, maar dat krijg je met veel detail op deze schaal.
Het origineel is in de U.S.A. gebouwd in 1938 naar het ontwerp van en voor Fokker, en er is een fors aantal vliegtuigbouwtechnieken bij toegepast. Het futuristische jacht heeft niet lang geleefd: in 1939 is het uitgebrand en gezonken toen Fokker het had uitgeleend aan vrienden voor hun huwelijksreis. Ik heb het onderwerp gekozen op verzoek de nakomelingen van de zuster van Anthony Fokker, met wie ik een aantal trips heb gemaakt naar Schwerin, waar de oude Fokker fabriek uit WO I nog staat. Als vliegtuigbouwer had ik de hulp van Maarten hard nodig, zowel voor het maken van de romp als voor alle mij volledig vreemde terminologie."
Leo Ripken. Revell 1/600 USS United States, Airfix 1/72 Lockheed U-2, Matchbox 1/72 Folland Gnat T.1
Jan Edelenbos AFV Club 1/35 Sd. Kfz 11 en Diorama Africa 1942 1/35
Wim Hoogendoorn: “De 1/24 Scania T730 is in de basis van Italeri die verbouwd is naar een T serie. De T-serie wordt niet door Scania zelf gebouwd, maar door Vlastuin Truckopbouw, op aanvraag. Het model is aangepast met een tweede achteras van KFS, en de T-serie ombouw is ook van KFS uit Engeland. Het model is gespoten met Zero Paint. De 1/24 bomentrailer is ook van Italeri en de kraan die er op zit is een stevig verbouwde EMEK logliftkraan gespoten met Humbrol lak. Over de hele bouw heb ik een klein jaar gedaan.”
En voor de rest was er natuurlijk genoeg tijd om de modellen te bekijken en bespreken, kijken of er nog interessante handel is en lekker bij te kletsen.
Tekst: leden / Eindredactie: Patrick / Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut