Dinsdag 6 augustus was weer een mooie dag om bijeen te komen in het zaaltje van Inter Amicos in Rijswijk. En dat deden 32 leden, die al vroeg in de avond binnen druppelden. Enkele heren bemanden de bouw- annex kletstafel, anderen de bar of de tafeltjes en weer anderen bogen zich over de handel die Ted had meegenomen. En uiteraard waren er veel gesprekjes bij de modellentafels. Regiocoördinator Edu vertelde ons de laatste nieuwtjes en gaf toelichting over de komende evenementen.
Op de modellentafels konden we 28 modellen aanschouwen. Veel afgebouwd, maar ook in diverse stadia van de bouw, waarbij je goed kan zien wat er allemaal bij de bouw komt kijken. Bij de voertuigen zagen we in schaal 1/12 een Bentley 4.5 litre blower, in 1/16 een Elefant in aanbouw, in 1/24 een rail dragster, een Mercedes C111, een Lancia Beta Montecarlo, en een Scania 142 chassis en autolaadkraan in aanbouw. Voorts in 1/32 een Porsche 917/10 Can-Am Spyder en in 1/35 was er het diorama 'Germany 1944-1945’ met een Sd.Kfz. 251. Tenslotte waren er in 1/76 Diamond T tank transporter met een Sexton op de trailer. Bij de schepen waren er een Type VIIC onderzeëer in 1/125 en in 1/350 een Liberty ship. Het vliegend materieel bestond uit een hele forse Boeing B-17 Flying Fortress in aanbouw in schaal 1/32, geflankeerd door drie figuren. Daarnaast in schaal 1/48 een Battle Star Galactica Viper, een Battlestar Galactica Cyclon Raider, een North American P-51D Mustang 'clear edition', een Fokker S-14 Machtrainer en een Westland Sea King. In 1/70 was er nog een North American P-51D Mustang 'clear edition'. En in 1/72 waren er een Mitsubishi A6M5 Zero, een Arado 68E, een Bloch MB200, een Taurus KEPD 350 kruisraket, een Gee Bee R6 in aanbouw, en een Lockheed P-80C Shooting Star.
De aangekondigde presentatie vanavond was door Rob Hamann over hoe hij modellen ontwerpt en die tot verkoopbare producten verwerkt. Hij vertelde dat hij ooit begon met het wat aanpassen van een Frog Fokker F.VIIb 'Southern Cross' om vervolgens modellen scratch te gaan bouwen, waarvan geen model verkrijgbaar was. Het eerste model dat hij op de markt bracht was een BAT F.K.25. Het is belangrijk dat je goede tekeningen van vliegtuigen hebt, alvorens je gaat nabouwen. Van verschillende van zijn unieke modellen liet hij Powerpoint-sheets zien van de verschillende ontwerpstadia. Het scratchwerk is vaak een combinatie van hout (balsa) en styreen (plaatjes en strips) dat hij bewerkt. Vervolgens liet hij de onderdelen dan in resin gieten, toen bleek dat zelf resin gieten niet de gewenste kwaliteit leverde. Het vervolg was een kleine serieproductie, die dan zijn weg vond naar geïnteresseerde bouwers. Bij de presentatie konden we alvast de master zien van de F.K.49 die er aan staat te komen. En zo sloten we weer een mooie bijeenkomst af.
Patrick Verschut
Voor het fotoverslag zagen we op de modellentafels 28 modellen, die we van rechts naar links langs lopen.
Martin Letterman
1/76 Matchbox Diamond T tank transporter met een Sexton op de trailer
1/48 Millennia Models International Battlestar Galactica Viper
1/48 Fantastic Plastic Battlestar Galactica Cyclon Raider
Chris van Ravesteijn: "Deze Mitsubishi A6M5 Zero van 21st Century in schaal 1/72 wordt in kleur geleverd. De vleugeltips zijn opvouwbaar, de cockpit is echt heel compleet en het gedeelte voor de cockpit is afneembaar om de delen achter de motor en de bovenste machinegeweren te tonen. De propeller kan er makkelijk afgehaald worden om de motor te laten zien. Wel zijn de delen soms erg dun uitgevoerd, wat montage een beetje moeilijker maakt.
De 1/48 North American P-51D Mustang is geheel doorzichtig, met interieur. Het is een al wat oudere kit van Nichimo met wat problemen in de passing van onderdelen, wat lastig is als je doorzichtige delen en rompen moet bewerken. Ik heb deze gekocht op Intermodellbau voor een luttel bedrag terwijl dit soort kits in Amerika soms boven de 200 dollar uitkomt. Om verwering door doffer worden van doorzichtig plastic te voorkomen heb ik met de airbrush een laagje Future floor polish aangebracht.
Nog een doorzichtige kit, nu van Eida/Hasegawa in 1/70, ook een P-51D. Ook dit is een vrij oud model. Het interieur is erg simpel uitgevoerd. En de passing is niet geweldig. Er zijn geen markeringen waar de delen moeten worden geplaatst, dus gewoon je ogen dichtdoen en gokken maar. Het leuke van deze P-51D is dat er nog een oude 1/32 uitvoering is, van origine door Monogram uitgegeven in 1970. Die is compleet met een motor met een draaiende propeller, werkend landingsgestel, die ook nog bommen kan laten vallen. Voor die tijd een dure kit van maar liefst 70 keiharde guldens.”
Edu de Roos: “Dit model van de Boeing B-17 Flying Fortress is schaal 1/32 van HK Models. Met een spanwijdte van 98,9 cm en een lengte van 70,7 cm is het best wel aan de forse kant, maar misstaat niet bij mijn B-24 en Lancaster in dezelfde schaal. Mijn ervaring met HK Models is dat het spuitgietwerk van goede kwaliteit is. Veel aandacht is besteed aan details. Alles heeft een goede passing, waardoor er dus geen of heel weinig plamuur benodigd is. Er is een uitvoerige handleiding, alhoewel ik wel af en toe een vergrootglas nodig had om alle details goed te bekijken. Ik vond het wel leuk om eerst een inkijkje te geven van het interieur en heb daarom eerst een helft gebouwd. Ook moesten er natuurlijk piloten in. Dat gaf wel wat zaag- en plakwerk om ze in de stoelen en aan de stuurknuppels te krijgen. Straks is alles dicht en dan zie je er niet zo veel meer van. Gelukkig hebben we dan nog de foto’s. Met zo’n bommenruim vol met bommen moest er ook een bommenkarretje bij. Het werd een karretje met een pin-up in schaal 1/24, zoals normaal op de romp geschilderd. Toen ik toch met het karretje bezig was, heb ik ook maar gelijk een dametje met scooter, in schaal 1/24 erbij gedaan. Ten slotte een WW1 vliegenier in schaal 1/12 toegevoegd.
De Boeing B-17 Flying Fortress was een Amerikaanse viermotorige zware bommenwerper voor de lange afstand. Het door de firma Boeing in de jaren dertig ontworpen toestel was oorspronkelijk bedoeld voor kustpatrouilles, maar het ontwerp werd aangepast als gevolg van de regeringsopdracht voor een viermotorige bommenwerper. B-17s werden in de Tweede Wereldoorlog ingezet in de Pacific maar vooral boven Europa. Vanwege zijn geduchte en in de loop van zijn ontwikkeling steeds verder verbeterde bewapening kreeg het toestel de bijnaam Flying Fortress (vliegend fort). De B-17 werd geleverd als: B-17A t/m B-17G, met steeds verbeteringen; als meer en zwaardere mitrailleurs, betere bepantsering, een neus uit één stuk perspex, staartschutterskoepel en ten slotte voor het laatste type, een op afstand bediende geschutskoepel onder de kin van het toestel, waarmee het zwakke punt in de verdediging opgelost werd. De mitrailleurs langs de zijkant van de neus bleven ook standaard aanwezig."
Rients Couperus: “De Arado 68E van Replica in 1/72 is een leuke resin bouwdoos om te maken. Hij is redelijk basic, maar toch goed te doen. Ik heb een mooi kleurenschema gekozen van een Oostenrijkse kist. Met de kwast netjes in het zilver gezet. Van plastic wat dunne draden getrokken om de spandraden te maken tussen de vleugels.
De Aero/Bloch MB200 van Kopro (ook 1/72) heeft een aparte bouw van de romp, die een vierkante doos is. Er zitten wat schotjes erin en het heeft een heel minimalistisch interieur. Behalve door de neus (veel glas) zie je er niet veel van. Passing van de neus is slecht, met veel spanning erop gelijmd, en wat putty, dan komt het redelijk goed. De kist is mooi van de lelijkheid. Verder heb ik ‘m met de hand geverfd. Wel opletten, veel kwetsbare onderdeeltjes op onder en bovenkant. Wat zeker heel kwetsbaar is zijn de decals. De vier Tsjechoslowaakse roundels braken in stukken. De rest van de decals heb ik eerst gelakt, voor dat ik hier mee verder ging. Dat ging verder niet slecht. De roundels moesten wat worden bijgeverfd.”
Jos van der Sluijs
1/125 Revell Type VIIC U99
1/350 Trumpeter Liberty ship
Jaap de Vries: “Vanavond meegenomen: een Fokker S-14 Machtrainer van Geromy Models in schaal 1/48. Het is wel een wat oudere kit, die is uitgegeven in 2009. Dat merkte ik ook aan de decals. Drie tellen in lauw water was al iets te lang. Ze kwamen in stukjes los van het papier. Gelukkig heb ik nog veel weten te redden. Het model zelf is van resin. De vleugels moesten met twee kleine rondjes aan de romp bevestigd worden. Dat bleek met resinlijm niet goed vast te zitten. Na drie pogingen heb ik gaten in vleugels en romp geboord en de boel met een lang stuk plastic er doorheen vastgezet. Er zijn diverse kleurenschema’s geweest. Deze is zoals de kit in de doos zat.”
Rob de Bie: “De Reskit 1/72 Taurus KEPD 350 is een Duits-Zweedse kruisraket, die sinds 2006 in gebruik is in Duitsland, Spanje en Zuid-Korea. Het modelletje is 3D geprint, en heeft prachtige details, misschien zelfs iets te veel. Het oorspronkelijke kitje heeft de vleugeltjes ingeklapt, zodat je 'm onder b.v. een Tornado kunt hangen. Ik wilde een 'vliegende' kruisraket, en heb zelf nieuwe vleugeltjes gemaakt, die uitgeklapt in een extreme pijlhoek van 63 graden staan. De Taurus is gespoten met Revell enamel van de juiste RAL-kleur. De vier vinnetjes zijn later nog in Humbrol Metalcote gespoten, waarschijnlijk zijn ze titanium in het echt. Ik heb een Games Workshop voetje gebruikt, en zelf een typeplaatje gemaakt. Het is mijn derde kruisraketje, hier getoond samen met de Brits-Franse Storm Shadow (blauw-grijs) en de Russische Kh-55M (roomwit).
Ik ben de Plastic Passion 1/72 Gee Bee R6 aan het bouwen, de laatste telg van de roemruchte familie van Gee Bee racevliegtuigen. Ik wilde eens een rompvakwerk proberen te maken, om het interieur te detailleren. Ik heb van Albion 0,7 mm micro-tubing eerst twee zijkanten gemaakt op een tekening, daarna de dwarsbuizen aangebracht. De eerste stap was redelijk makkelijk, de tweede erg lastig en drie maal uitgevoerd (grr..). De dikke resin romphelften zijn flink uitgefreesd om meer ruimte te maken voor het rompframe. Desalniettemin is het frame noodgedwongen kleiner dan het eigenlijk zou moeten zijn. Ik moet nu nog stoelen, vloer, sticks en instrumentpanelen aanbrengen.”
Leo Ripken
1/72 Airfix Lockheed P-80C Shooting Star
Rody Verkruissen
1/48 Airfix Westland Sea King
Kees Onderwater: “Mijn Rail Dragster 1/24 van Revell is een kitje dat ik vorige maand eerder van Jan de Wit had overgenomen. Ondanks de gerenommeerde naam van Revell, viel het in sommige opzichten nog niet mee om alles passend te krijgen. De display is opgebouwd met een fotolijstje uit de kringloop, met daarin een passend plaatje blauw XPS hardschuim. Als wegdek werd een velletje 800 schuurpapier gebruikt en de vangrail is van eigen makelij met reclame uitingen uit de reservedoos. Annamarie had het figuurtje weer vakkundig geschilderd en om een momentopname voor het opwarmen van de achterbanden weer te geven, werd de rookpluim gemaakt van afzuigkapfilterwatten."
Annamarie Jongbloed: “Vanavond presenteerde ik mijn Bentley 4.5 litre Blower, van Airfix (1/12) inclusief figuur en bijpassende achtergrondfoto. De auto had ik destijds overgenomen van onze helaas veel te vroeg overleden modelbouwcollega Johan Vester. Bij aankoop was de auto in een slechte staat, veel afgebroken, etc. Het was een uitdaging om deze schitterende racewagen weer nieuw leven in te blazen. De motor heb ik gedetailleerd, het stuur is omwikkeld met touw en ik heb de op de achterbank liggende paraplu en koffers gemaakt uit XPS hardschuim, omwikkeld met een designstof en echte leren riempjes.”
Jörgen van ’t Wel: “Vanavond voor de laatste keer de Mercedes C111 (van ARII in 1/24) meegenomen, omdat hij eindelijk af is. Ondanks alle aanpassingen blijft hij er toch een beetje als een speelgoedauto uitzien, omdat het basismodel zo simpel is. Maar met deze kleur is het wel een uniek exemplaar geworden.
Mijn volgende project is de Porsche 917/10 Can-Am Spyder van Matchbox in schaal 1/32. Een tweedekansmodel: ik bouwde hem al eens in mijn jeugd, zonder te verven. Zag er natuurlijk niet uit in wit en grijs met alle foute chroomdelen. Na het bekijken van foto’s kwam ik erachter dat het door Matchbox gepresenteerde model een niet-bestaande combinatie is van type en sponsorkleuren. De Martini-uitvoering was een vroege 917/30. De Zwitser Herbert Müller pakte er in 1974/75/76 de titel mee in de Interserie, een Europese gemixte competitie voor toerwagens en prototypes. Het grootste uiterlijke verschil is een gladdere neus met minder luchtinlaten, dus dat is een flinke ’nose job’ voor de plastische chirurg. Gelukkig zagen die glasfiber overkappingen er in de jaren zeventig niet al te strak uit. Ik ga Tamiya TS zilver of alu gebruiken, welk nummer weet ik nog niet. De motorkap laat ik openstaan omdat het motorblok aardig gedetailleerd is, met wat eigen toevoegingen zoals een monteur. Veel beter dan de bijgeleverde decals is het mooi scherpe setje van Atalaya slotcar decals dat ik online vond. Ik hoop op een overtuigend resultaat.”
Thomas Hamann: “Wederom had ik de ESCI 1/24 Lancia Beta Montecarlo bij mij, inmiddels in een verder gevorderd stadium. Het chassis heb ik inmiddels grotendeels herbouwd, met een redelijke hoeveelheid modificaties om alles op de juiste plek te krijgen: uitlaten bijgesneden, achterste wielblokken en schokdempers verhoogd zodat wielen ver genoeg naar beneden komen te zitten, één van de assen ingekort, radiators van een ophanging voorzien zodat ze niet in het luchtledige hingen, allerlei zaken vastgepind / van tabs voorzien / bijgewerkt totdat het paste, wat buizenwerk toegevoegd. Dit alles was nodig omdat er blijkbaar twee ontwerpers aan de kit hebben gewerkt: eentje die wist waar het motorschot hoorde (offset t.o.v. het midden dus), en eentje die dat niet wist die de wielophanging heeft ontworpen (die voor geen meter pasten). Ook weken verschillende details af van de specifieke uitvoering van de auto; deze heb ik aangepast. Ik heb ook een rolkooi van Evergreen staaf gebouwd.”
Jan Edelenbos
1/35 Duitsland 1944/45
Tim van Luijk: “Ik heb deze RC tank van een Elefant in schaal 1/16 (van Hooben) voor een relatief prikkie op Marktplaats gekocht. Hij was al grotendeels gebouwd. Ik heb ‘m verder afgebouwd en gespoten in de roodbruine fabriekskleuren van een Ferdinand. Voor dit model bleken er decals te bestaan die in Amerika moesten worden besteld. Ondanks de glanzende vernis onderlaag blijft de decalfilm helaas toch nog zichtbaar. Daarnaast heeft deze Elefant een hamer op de achterzijde (die er op de echte Ferdinand niet op zat) waardoor ik een decal in tweeën moest snijden. Dit model is nog in aanbouw. Eén van de metalen tracks is kapot gegaan. Daar moet een nieuwe voor komen. Het mooie is dat de tank ook rook produceren.”
Wim Hoogendoorn
1/24 Italeri/KFS/zelfbouw Scania 142 chassis en autolaadkraan in aanbouw
En we sluiten af met wat sfeerplaatjes uit Inter Amicos.
Dat was het weer voor deze maand!
Tekst: leden. Eindredactie: Patrick Verschut. foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut