Aan de vooravond van Sinterklaas hadden ruim dertig mensen tijd gevonden om de regioavond te bezoeken tussen het surprises maken. De modellentafel stond zo vol dat laatkomers moeite hadden hun modellen te plaatsen.
Dit keer beginnend met de 1:48 vliegtuigen, de grootste groep: een Corsair met Red Bull tekst (dus vast niet uit de Pacific), een HA-112 (de Spaanse Me-109), een Apache, een Texan, een P-40N, een Spitfire, een F-84F, een A-7 Corsair, een F3H Demon (een zeldzame verschijning) en een A6M3 Zero. Uiteraard ontbrak schaal 1:72 niet: onze jongste bouwer zette twee Fw-190’s neer, verder twee NF-5’s in demo outfit, de FK.49 nu helemaal klaar, een scratchbuilt Scheldemusch (let op de spelling), een Me-262, een Reggiane 2001, een zelden geziene Boeing 247 in Chinese outfit, een Anson in KLu-kleuren, een Norseman die naar verluidt in Nieuw-Guinea vloog, een Adam A-700 en ten slotte een collectie drones, die nietig leken tussen de echte vliegtuigen. Ook stond er een 1:100 Me-109.
Bij de voer- en vaartuigen was ook veel te zien. De Lockheed Sea Shadow (een futuristisch vaartuig), een spectaculaire haai, een woeste Viking, een gecrashte V1, twee voertuigen uit de Thunderbirds, twee Rolls Royces uit oude tijden, vijf Citroëns in schaal 1:72, een 1:24 Porsche 911, een 1:35 Panhard pantserwagen en een Vickers tank, en ten slotte twee Britse kernonderzeeërs. Er was ook een diorama met een scene uit de slag bij Kursk, echter zonder tanks, maar een stel Kozakken en een Duitse motorrijder.
Wim Hoogendoorn gaf opnieuw een demonstratie van het maken van resin onderdelen, dit met verbeterde apparatuur in de vorm van een vacuümkamer. De demonstratie was goed te volgen via een camera en een beamer.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Het fotoverslag is het grootste ooit, met maar liefst 58 foto's. Dat was ook niet raar, want de modellentafel stond helemaal vol. Ook hebben dit keer extra foto's van de 'Hints & Tips Live' presentatie. We begonnen volgens traditie met de vliegtuigmodellen, gevolgd door de auto's, tanks, schepen en figuren.
Kees Kleijwegt bracht twee vliegtuigmodellen mee. Bovenaan een Tamiya 1/48 Spitfire Mark Vb, recht uit de doos gebouwd afgezien van de stoelriempjes en de decals. De passing, het bouwgemak en het detail van de Tamiya Spitfire zijn erg goed, het was één van de fijnste kits die Kees ooit gebouwd had. De stoelriempjes zijn van HGW, het model is met verf van Tamiya gespoten in het 'RAF day fighter scheme'. Voor de decals is een setje van Flevo decals gebruikt: het model stelt een Mark V van het 322 Dutch Squadron RAF voor, de 'Prinses Beatrix'. Onderaan een Hasegawa 1/48 A-7E Corsair II. Dit model geldt nog steeds als de beste Corsair qua vorm. De passing is zeer goed zoals gebruikelijk bij Hasegawa. Het vouwmechanisme voor de vleugels zit standaard in deze doos. Aan de afwerking van de inlaatpijp heeft Kees veel tijd besteed, omdat dit zo’n typerend kenmerk van de A-7. Voor de cockpit is een resin set van Aires gebruikt. De romp en vleugels zijn gespoten met Gunze verf, voor de kleinere onderdelen heeft Kees Tamiya acryl gebruikt en Vallejo voor het kleine penseelwerk. De decals zijn van Airdoc, de bewapening is van Eduard Brassin. Het model stelt een A-7E voor ten tijde van operatie 'Desert Storm', vliegend vanaf de USS John F. Kennedy. De zware verwering is op basis van foto’s nagebootst met verschillende filters van AK en pigmenten van Mig.
Erik Leijdens had vier vliegtuigmodellen meegenomen. Bovenaan de Kinetic 1/48 F-84F Thunderstreak, met een vervangende neus van Quickboost omdat de neus van de kit ei-vormig is terwijl dat ovaal met twee vlakke zijden moet zijn. De Kinetic kit zou een kopie zijn van de Monogram Streak, echter voorzien van inliggende paneellijnen, die op sommige plekken best diep zijn. De cockpit is van Aires, de kleuren zijn van Humbrol en Xtracolor, de decals van Dutch Decal (48052). De tweede foto toont de Kinetic 1/48 NF-5A, een prima basis voor een redelijk accurate NF-5. Het instrumentenpaneel heeft Erik deels gladgeschuurd en voorzien van nieuwe klokjes en de voor de NF-5 unieke 'roller map', een detail wat zeker niet mag ontbreken in een NF-5 model. Het model is ook voorzien van andere details die typerend zijn voor de NF-5. Het is gespoten met Gunze Aqueous Hobby Color, de decals komen van de set 48045 van Dutch Decal. Het derde model is de Hasegawa 1/48 P-40N. Een prachtige kit volgens Erik, het enige minpunt is de modulaire opbouw waardoor je naden weg moet werken. Hij heeft de kit voorzien van uitlaten van Quickboost en wielen van True Details. Voor de cockpit had hij een foto-ets setje maar aangezien de kit cockpit zeer mooie details heeft is die op de riemen na overbodig geweest. De decals komen van het setje van Dutch Profile 10, de vlaggen zijn gespoten. Het vierde en laatste model is de Occidental 1/48 AT-6 Texan. Een mooie kit van een Portugees merk, helemaal recht uit de doos gebouwd en gespoten met vier kleuren van AK Extreme Metal. De decals komen van het setje 48060 van Dutch Decal, voor een kist van de Royal Netherlands Military Flying School welke tijdens WW2 in Jackson, Mississippi zat.
Patrick Verschut had een hele oude Italaerei (let op de spelling) 1/72 Reggiane Re 2001 meegenomen, die hij lang geleden bij een schuurverkoop van de Luchtvaarthobbyshop had gekocht. Deze kit is uit 1970 en dus met opliggende paneellijnen. De paneellijnen op de vleugels heeft Patrick gegraveerd. De vleugels hadden geen V-stelling terwijl dat ~3 graden moet zijn. Dat vergde wat lijmwerk met de vleugels onder spanning gezet. Hij heeft het model verder recht uit de doos gebouwd.
Nick van der Windt was al eerder begonnen met de Revell 1/48 AH-64D, maar de motivatie om hem af te maken was er niet meer. Tot hij op Scale Model Challenge de juiste kleur groen te pakken kreeg: Hataka 'helicopter drab'. Dit model was de ideale kandidaat voor airbrush-experimenten met deze verf, en dat is erg goed bevallen. Het model was de meest slechtst passende dat Nick tot nu toe gebouwd had; de mallen zijn uit de jaren tachtig en de extra's voor de D-versie hadden veel gietdeuken. De Tamiya 1/48 A6M3 Zero heeft Nick gebouwd met volledig foto-etsset van Eduard, dit maakte de bouw erg uitdagend maar de details zijn fantastisch. Helaas zit het meeste hiervan in de cockpit en valt er weinig van te zien. Voor de verf heeft hij de Vallejo verfset 'Imperial Japanese Navy' gebruikt, tot grote tevredenheid. De decals van Tamiya waren een ramp: ze waren dik en scheurden snel, waardoor sommige delen gespoten moesten worden. Dit is Nicks eerste verweerde model. Japanse vliegtuigen stonden er om bekend slechte verf te hebben die snel afbladderde, dit heeft hij geprobeerd te reproduceren.
Jan de Wit had de nieuwe Airfix 1/72 Me-262 als IPMS reviewmodel gebouwd, en mag er daarom niet te veel over vertellen totdat het verslag in de MIP gepubliceerd is. Hij vond het een fijn model.
Rob Hamann was begonnen met een 1/72 scratchbouw van de De Schelde Scheldemeeuw. Het rompje was af, en ter vergelijking had hij zusje (of broertje) Scheldemusch meegenomen. Ook had Rob het voltooide prototype van de 1/72 Koolhoven F.K.49 resin kit in LVA uitmonstering meegenomen. Bij het bouwen daarvan bleek dat de kit in ieder geval goed te bouwen was. Enkele aanpassingen in de bouwvolgorde en bouwwijze waren wel nodig: zo moesten eerst alle stuurorganen op het neuspaneel bevestigd worden, voordat het paneel op de romp gelijmd kon worden. Ook moest de resin bevestigingspen voor het staartwiel vervangen worden door eentje van messing. Alle wijzigingen zijn opgenomen in de handleiding, en nu is het wachten tot de eerste productiekits geleverd gaan worden.
Dick Boogaard liet weer drie 1/72 modellen uit zijn collectie zien. Bovenaan de Amodel Adam A-700, een ontwerp waaraan ontwerper Burt Rutan bijdroeg. Het project is niet verder gekomen dan een prototype en zeven productietoestellen, gevolgd door een serie faillissementen en overnames. De N700LJ was het eerste toestel van de serieproductie. In het midden de Matchbox Norduyn Norseman. In een heel oude MIP staat een artikeltje hoe dit toestel, achtergelaten door de Amerikanen op Nieuw-Guinea, aldaar door de MLD gebruikt is, en zo is het model gebouwd. Onderaan de Airfix Avro Anson uit de late jaren veertig. De motoren van de kit zijn vervangen door die van een Oxford, omdat de Nederlandse Ansons verschilden van de Airfix-uitvoering.
Rob de Bie had drie 1/72 AQM-34L/LTV modelletjes gebouwd. De basis ervan was een Italeri 1/72 BQM-34A Firebee, een onbemand doelvliegtuigje dat bij de DC-130 kit zit. Hiervan is de romp verlengd en de neus omgebouwd, en nog wat andere details aangepast om er een AQM-34L van te maken. Daarna zijn er mallen van gemaakt om er resin kits van te gieten. De modellen zijn gespoten met Mr Paint, zelf gemengd om tot de juiste kleuren te komen. Deze drie modellen zijn tests van drie sets decals, die Rob recentelijk getekend en geprint had. Het zijn nog geen definitieve modellen, daarvoor ontbreken nog wat details, bijvoorbeeld de pitotbuizen bij twee van de drie. Rob had eerder al drie grijze gebouwd, eveneens om decals te testen. Met deze toestelletjes werd op het einde van de Vietnam-oorlog het merendeel van de fotoverkenning gedaan. De twee oranje Firebees waren testkisten in de VS, de grijze vloog operationeel in Vietnam.
Jaap de Vries had twee Esci 1/72 NF-5A's gebouwd, natuurlijk van KLu-demo teams. De grijze is van het 314 squadron te Eindhoven in 1988, als Double Dutch / 75 jaar KLu, met decals van Almark. De grijs-groene met de rood-wit-blauwe staart is van het 316 squadron te Gilze-Rijen in 1978, met Dutch Decal set 72059. Het zijn goede kits waar een mooie NF-5A van te bouwen is.
Rody Verkruissen liet twee modellen zien. Bovenaan de Hobbycraft 1/48 Hispano Ha-1112 Bouchon. Het model is gebouwd als één van de Bouchons in de film 'Battle of Britain' (1969) waarin ze Me 109s moesten voorstellen. Rody heeft de vleugeltips de juiste vorm gegeven, de decals zijn uit de doos en de eigen onderdelendoos, en hij heeft een embleem zelf geschilderd. Onderaan de Revell (ex Monogram) 1/48 F4U Corsair met Red Bull sponsoring. Het model is aangepast, zo zijn alle bewegende onderdelen vervangen of opgevuld. De verf is Revell Aquacolor ultramarijn blauw.
Luuk Boerman had twee vroege KLu-straaljagers meegenomen. Bovenaan de Tamiya 1/48 F-84E Thunderjet. Het was de vroege versie, nog zonder de glasvezel verstevigingstrips op de cockpitkap. De tiptanks hadden uitsluitend een rode baan en nog geen 'pijl' zoals later. De markeringen zijn van 311 squadron op Volkel, van Luuks eigen decalserie. Onderaan de Tamiya 1/48 Meteor F Mark 3 omgebouwd tot F Mark 4 met een conversieset voor de vleugels en motoren van Heritage Aviation. De markeringen zijn van 323 squadron op Leeuwarden.
Ruud van Zoomeren toonde zijn Williams Brothers 1/72 Boeing 247D. Een draak om te bouwen, aldus Ruud, maar de enige keuze voor een Boeing 247. Hij had gekozen voor een militaire uitvoering, die wel in de bouwtekening was aangegeven, maar de onderdelen zaten er niet bij. Voor de rugkoepel heeft hij een reserve canopy van een Seversky SEV-3 van Kora Models en een Breda-SAFAT 12,7 mm mitrailleur gebruikt. Het was het toestel van Chang Hsueh-Liang, een Chinese krijgsheer van 27 jaar bijgenaamd 'De jonge maarschalk'. Ruud had dit model gebouwd omdat China het thema was van de SIG Oost-Europa op de ESM.
Tim van Luijk had twee Matchbox 1/72 Focke-Wulf Fw 190A's gebouwd met de decaloptie voor de III. Gruppe van Jagdgeschwader 51. Het duurde een dag om de modellen in elkaar te zetten. Het tweede model heeft een vervangende canopy. Daaronder een Airfix 1/100 'Mini Kit' van de Messerschmitt Bf 109F zoals gevlogen door Hans Hahn. Dit model wordt geverfd geleverd, Tim hoefde alleen onderdelen in elkaar te klikken.
Benno Groot Wassink toonde zijn AZ Models 1/48 McDonnell F3H-2M Demon in de kleuren van VF-112, één van de drie operationele squadrons van de US Navy die met deze versie gevlogen heeft in de periode 1957-1959. Het is een mooi model compleet met foto-ets en resin onderdelen. De bouw was niet al te moeilijk, maar alles moest goed voorbereid worden aangezien paspennetjes ontbreken. De bouwbeschrijving is niet altijd even duidelijk. Het model is recht uit de doos gebouwd, echter afgewerkt met merendeels eigen spuitmaskers in plaats van de kitdecals. Benno heeft Tamiya-verf voor het model en Xtracolor voor de markings gebruikt. Hij heeft veel hulp gehad van de digitale versie van Detail & Scale over de Demon, die uitkomst bood wanneer de bouwbeschrijving het liet afweten.
Rob de Bie is bezig het complete wapenpakket van de Nederlandse F-84F Thunderstreak in de schaal 1/48 te bouwen. De set was echter nog niet compleet. In het midden twee sets van vier verschillende brandstoftanks, waarvan er twee recht uit de doos zijn en twee veel zaagwerk nodig hadden. In de voorste rij liggen in het midden drie atoomwapens, geflankeerd door vier conventionele bommen en een napalmtank. Deze wapens zijn deels plastic en deels resin, en stammen van allerlei bronnen. Alle pylons, tanks en wapens zijn voorzien van miniatuurmagneetjes, en de Streak in aanbouw heeft ook magneetjes in de vleugels. Zodoende kun je in een paar ogenblikken elke gewenste configuratie aan elkaar klikken. De plastic plaat heeft ook magneetjes, waardoor het wapenpakket merendeels netjes opgelijnd ligt.
Kees Kleijwegt had naast zijn vliegtuigmodellen ook een Fujimi / Scale Productions 1/24 Porsche 911 GT3 RSR meegenomen, zoals ingezet in de 24-uurs race van Le Mans in 2011. De basis voor dit model is de kit van Fujimi, maar hiervan is alleen het onderstel en het interieur met rolkooi gebruikt. De rest is een uitgebreide conversieset van Scale Production. De resin carrosserie past goed over het Fujimi onderstel, maar om de raampjes van Fujimi in de carrosserie te laten passen is wel wat geduld en wat lef nodig. Het model is gespoten met lacquers van Zero Paints uit een speciale verfset voor dit raceteam. De glanslak is de twee-componenten glanslak van Zero Paints. De decals zijn van Scale Motorsport.
Frans Verkruissen had deze keer twee Airfix 1/32 Rolls Royce 40/50 hp Silver Ghosts uit 1911 meegenomen. De bovenste is de originele uitgave uit 1955 in een zakje, lang geleden recht uit de doos gebouwd. De onderste is recent gebouwd uit een wrak, nadat Frans foto's vond van de auto van tsaar Nicolas II van Rusland. Deze auto had een carrosserie van Mulbacher et Fills te Parijs 1912, en is in 1950 in de VS weer opgedoken, met het wapen van de Romanoffs op de deuren en achterzijde. De bladveren achter zijn aangepast en de vooras verhoogd, waardoor het model een stuk realistischer oogde. Frans heeft een kap aan de achterkant en een dak voor de bestuurder gemaakt, daarna voorzien van ramen uit de onderdelendoos. Ook zijn de spatborden/treeplanken afgezaagd en vervangen door nieuwe. Het schilderwerk is gedaan met Humbrol. Na een maand of drie werk was Frans redelijk tevreden met het resultaat, al ontbreken de wapens op de deuren en achterkant.
Ruud van Zoomeren had een Revell 1/48 Packard Victoria 1930 in goed twee uur gebouwd. Hij had geen verf gebruikt, alleen karmijnrood voor de achterlichten. De ondergrond is van Silesian Modell uit Duitsland. De Packard Victoria was een snelle sportcoupé. Hij haalde 100 mph, wat voor die tijd zeer snel was.
Reinhold Bogaard heeft de Tamiya 1/24 kit van de Lotus Europa gebouwd. Het is recht uit de doos gebouwd en met de kwast geschilderd. Bijzonder aan dit model is dat het mogelijk bleek de carrosserie en het chassis demontabel te houden zodat je een goede blik op het Y-vormige 'backbone' chassis kunt werpen. Foto's op internet laten zien dat de echte auto ook zo in elkaar zit.
Annamarie Jongbloed had haar verzameling 1/72 Citroën-miniaturen weer uitgebreid. Als we van links naar rechts tellen waren de nummers 2 en 5 de nieuwe modellen: twee C4P halftracks van het Poolse merk 'Wrzesien 1939'. In mei hadden we de andere drie al eens gezien: de Traction 11 BL Fourgonette 1937 van het merk MGM, de Traction Avant CV11 van het merk Ace Models en de CV4 1,5t lichte vrachtwagen van MGM.
Brian Kirwan bracht een Azimuth 1/35 Panhard AML-90 mee. Dit is een resin kit en heeft niets met de Takom model te maken. De kit heeft betrekkelijk weinig onderdelen en past goed in elkaar. De kleurenschema is van een Ierse AML-90 van de 1st Recon Company van Irish Battalion, tijdens de UNIFIL missie in Libanon in de jaren tachtig.
Ruud van Zoomeren toonde een Mirage Models 1/35 Vickers 6 tons Type-B. Een makkelijk te bouwen model volgens Ruud, dat hij geverfd had met Revell en Vallejo. Hij had gekozen voor een aparte versie: deze tank is in 1933 geleverd aan Bolivia, samen met twee 6-tons Type-A met dubbele koepel. Ze waren voor gebruik in de 'Guerra de Gran Chaco' tegen Paraguay, een conflict over een olierijk gebied. Deze Type B werd nog in hetzelfde jaar buiten gevecht gesteld.
Jan Edelenbos liet zijn 'Kursk 1943' diorama in de schaal 1/35 zien. De Duitse motorrijder is van Tamiya, de Kozakken zijn een set van Italeri. De bodem komt ook uit een kit maar het merk was verloren gegaan.
Chris van Ravesteijn had drie scheepsmodellen meegenomen. Achteraan de Bronco 1/350 HMS Vanguard SSBN onderzeeboot. De bouw was redelijk simpel, echter de vele periscopen rechtzetten ging niet altijd soepeltjes door het slappe plastic. Vooraan de Airfix 1/350 Trafalgar Class onderzeeboot. De decals van beide modellen zijn hoofdzakelijk dunne streepjes, deze moeten vooral nuchter aangebracht worden en een timmermansoog is wenselijk! Onderaan de Revell 1/144 Lockheed Sea Shadow die nu helemaal klaar was. Het model was sinds de regioavond van november subtiel opgeschuurd, waarna een nieuwe satijnzwarte verflaag was geairbrushed. Chris had de kleine decals met 'Sea Shadow' kunnen redden na de eerste mislukte poging. Er zit bij deze kit geen standaard, maar in de onderdelendoos had hij een mooi voetje gevonden met twee doorzichtige pilaartjes. Op de voet is een stukje doorzichtig plastic met reliëf geplakt, geschilderd met een mix van groene en blauwe doorzichtige verf om een idee van zeeoppervlak.
Kees Kleijwegt had ook nog drie figuurmodellen meegenomen. Bovenaan de Bronco 1/35 Fieseler Fi 103 V-1 met de titel 'Blindganger'. De inspiratie kwam uit een documentaire van de NPO over Nederland na de bevrijding, met daarin een scene (in kleur!) waarin een vrouw rondom een rechtopstaande V1 loopt. Het figuurtje heeft hij samengesteld uit verschillende onderdeeltjes van Masterbox figurensetjes, plus het nodige zelf geboetseerd van epoxy klei. De V1 is gespoten met Tamiya acryl, het figuurtje is geschilderd met verf van Andrea, Vallejo en Games Workshop. In het midden de Nocturna 75mm Viking uit 9e eeuw. Dit resin figuur wordt geleverd inclusief de boeg van een vikingschip. Hiermee kan een dynamisch vignetje worden gecreëerd. De passing en de details zijn erg goed. Voor het schilderwerk heeft Kees verf van Andrea, Vallejo, Games Workshop en MR Metal Color gebruikt. Onderaan de Pegasus 1/18 'Great White Shark'. Kees wilde graag een model maken van dit fascinerende dier. De kit van Pegasus is naar zijn weten het enige anatomisch correcte model van een grote witte haai. Het model is gegoten in vinyl, en bevat ook een duiker met camera in een haaienkooi. De passing is goed, maar het heeft nog wel wat plamuur gekost om alle naden volledig weg te werken. Kees heeft verf van Vallejo gebruikt.
Tim van Luijk had ook twee modelletjes van de Thunderbirds gebouwd: de 'Thunderbird 2' en 'The Mole'. Het merk en de schaal weten we echter niet.
Kees Onderwater toonde een HO-schaal Pacific Electric 34 foot transfer Caboose van het Amerikaanse merk Roundhouse Products, dat in 2004 met de productie stopte. Kees is van plan om de caboose om te spuiten als een goederenwagon, om in een Amerikaans bosbouwdiorama te gaan meerijden achter een Shay locomotief.
Wim Hoogendoorn gaf een vernieuwde versie van zijn presentatie uit 2015 over het gieten van siliconenrubber mallen en resin onderdelen. Een belangrijke verbetering was het gebruik van een vacuümpomp en -kamer, waarmee zowel het siliconenrubber (vierde foto) en als de giethars (vijfde foto) ontlucht kan worden. Hiermee zijn perfecte gietstukken te maken. Wim demonstreerde het proces met een grote terreinband als voorbeeld. In de eerste foto zien we hoe het publiek zich al verzameld had bij de beamer. Hiermee werd middels een videocamera een close-up van de vacuümkamer geprojecteerd. Voor wie interesse heeft om het zelf te doen: de eenvoudigste set van vacuümpomp en vacuümkamer is al voor 150 euro te koop.
De modellentafel stond flink vol, met voor elk wat wils. Het biljart stond ook weer goed vol met handel van Ted's RC shop en de leden zelf. Het was weer een drukke en gezellige avond.
Tekst: leden / Eindredactie: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut