Een bijzondere bijeenkomst vanavond, de 7e februari 2023, want én een presentatie over een voorstel voor onze regiotafel tijdens de ESM van dit jaar én de verkiezing van een nieuwe regiocoördinator. De opkomst was met 35 aanwezigen weer flink, allemaal nieuwe en oude bekenden. Handel was er in overvloed: Ted had materiaal bij zich en kitjes van Chris, Jan en Maarten wisselden van eigenaar, evenals de decals van Luuk. De bouwtafel werd in eerste instantie niet gebruikt en fungeerde als hang-tafel voor de oudere jongeren. Met de komst van Tim werd er weer gebouwd. Voor het overige veel gesprekjes aan de modellentafels, aan de bar en het biljart. Onder leiding van Rob keken we in de presentatie alvast vooruit naar wat het plan zal worden voor de regiotafel voor de ESM dit jaar.

Na de melding, tijdens de vorige bijeenkomst, van Chris dat hij het regiocoördinatorschap wilde overdragen, heeft Rob de regioleden gemaild en gevraagd wie zich beschikbaar wilde stellen voor het coördinatorschap. De verkiezing werd geleid door Ruud van Zoomeren. Hij verhaalde over hoe Chris na de moeilijke periode na verhuisbewegingen van de regio van Nieuwerkerk, naar Zoetermeer, naar weer Nieuwerkerk en ten slotte naar Rijswijk de bijeenkomsten daar organiseerde. In eerste instantie eens in de twee maanden, maar al spoedig iedere maand. Na het dieptepunt in bezoekers in Zoetermeer groeide het aantal aanwezigen in zestien jaar van 15-20 personen tot 25-35 bezoekers per maand. Ruud bedankte Chris voor zijn inzet en overhandigde hem een kadobon en een bloemetje. En uiteraard applaus van de aanwezigen voor Chris. Er bleek zich slechts één kandidaat te hebben aangemeld: Edu de Roos, die Brian Kirwan als plaatsvervanger naast zich opstelt. Edu, pas twintig jaar lid, stelde zich voor aan de aanwezigen. Hij kreeg de instemming van alle aanwezigen en ook voor hem het applaus.

Wat stond er op de modellentafels vanavond? Veel verschillende modellen, 27 stuks, eigenlijk van alles wat. Twee diorama’s in 1/35: van Leningrad in 1941 en van een M16 Halftrack. Voorts zagen we drie schaarser geklede dames in schaal 1/8, Archer, en in 1/24. Het varend materieel bestond uit een Vikingschip in 1/60 en een Higgins LCVP in schaal 1/72. Bij de voertuigen zagen we in schaal 1/24 met een Mitsubishi Fuso K-FV214JR truck in aanbouw, een Marshall Teague's 1953 Fabulous Hudson Hornet Stock Car in schaal 1/25 en in schaal 1/87 sluit een trein de Baureihe 03. De vliegtuigen waren in schaal 1/32 een Messerschmitt Me 163, een V1 en Piper L-18C Cub. Een A4/V2 was het enige model in schaal 1/35. In schaal 1/48 zagen we een F-35, een Dornier Do 215, een AF-3S Guardian en een MiG 17. In de kleinste schaal, 1/72, waren er een Fokker F.II en F.III, een PC-7 in KLu-uitvoering, NH90 in MLD-uitvoering, een Supermarine Spitfire Mk I, een Hawker Hurricane Mk I, de Junkers Ju 87B Stuka, een Handley Page O/400 een Sopwith Camel en tenslotte een De Havilland DH.2.

Tegen tienen braken we de boel weer op en konden we terugzien op een mooie bijeenkomst.

Patrick Verschut

 

Dan het fotoverslag. We hadden vanavond 27 modellen op de tafels staan, waaronder een aantal in diorama. Zoals gebruikelijk laten we ze zien van recht naar links.

Dick Koppenol: “Mijn Vikingschip is een model van het 9e eeuwse 'Gokstad' schip dat in 1880 uitgegraven is in een grafheuvel van zeeklei in de Sandefjord in Noorwegen. De bemanning bedroeg zo'n 70 man wanneer ze naar zee ging. Vikingschepen, wie droomde daar niet van als jongen? Dus een stukje nostalgie waarbij ik eerder de Aurora-versie heb gebouwd en nu dan deze. Het model van Revell in schaal 1/60 is van 1973, goed gegoten, past goed, weinig flash, alleen de decal voor op het zeil is een miskleun, dus die heb ik vervangen door eigen exemplaar. De bouw heeft mij zo’n 14 dagen gekost. Het touw voor de bekabeling zat bij de kit. Verf en lijm heb ik van Revell gebruikt en al met al was het een leuk model om in de vitrine te hebben.”

 1DSC 0201


Luuk Boerman
1/48 ICM Dornier Do 215
1/48 Meng F-35

2DSC 0272

3DSC 0275


Jos van der Sluijs: ”De Grumman is een Grumman AF-3S Guardian in de 'MAD boom' versie, van Special Hobby in schaal 1/48. Voor 40 eurootjes heb ik die in Houten op de kop getikt. Het is een redelijk model, maar tijdens bouw moet je de beschrijving goed bestuderen, omdat de volgorde van bouwstappen niet altijd klopt en dat maakt het niet echt gemakkelijk. Er zat heel veel werk in het opbrengen van wit-grijze camouflage en de detaillering. Al met al is het een mooie aanwinst in de lijn van mijn 35 Navy-modellen. De Guardian bestond in twee hoofdvarianten, de AF-2 en de AF-3, die naderhand vervangen zijn door de Grumman Tracker. De eerste vlucht was in 1945, het toestel was in dienst van oktober 1950 tot augustus 1955.”

4DSC 0221

 

Edu de Roos: “De Messerschmitt Me 163, bijgenaamd 'Komet', was het eerste door een raketmotor aangedreven jachtvliegtuig dat tijdens een oorlog werd ingezet. Het relatief kleine gevechtsvliegtuig van 5,7 meter lengte en 9,33 meter spanwijdte werd gekenmerkt door het ontbreken van horizontale staartvlakken ('Nurflugel'). De Me 163 werd in januari 1944 aan de Duitse Luftwaffe geleverd en voor het eerst ingezet op 13 mei 1944. Op 28 juli 1944 werd voor het eerst een formatie Amerikaanse B-17 bommenwerpers door een Me 163 aangevallen. De piloten hadden vooral moeite met de korte vliegduur van het toestel. Er was slechts genoeg brandstof voor 7,5 minuten. Hierdoor kon er vaak slechts één aanval op de vijand uitgevoerd worden waarbij de hoge naderingssnelheid slechts een korte schiettijd toeliet. Het met Me 163's uitgeruste Jagdgeschwader 400 had op 16 april 1945 in totaal twaalf vijandige toestellen neergehaald. Hiertegenover stonden een gelijk aantal eigen verliezen. Het model van Hasegawa in schaal 1:32 is dan ook een, voor deze schaal, relatief klein model met een lengte van 17,8 cm en een spanwijdte van 28 cm. Ik heb het recht uit de doos gebouwd, compleet met raketmotor. De kleuren zijn volgens het bijgeleverde kleurenplan. Daar de bijgeleverde beschrijving geheel in het Japans was, heb ik naar de Revell emailkleuren gekeken die ik voor eerder gebouwde Luftwaffe modellen heb gebruikt.
De V1 (Vergeltungswaffe 1) was het eerste Duitse zogenaamde V-wapen uit de Tweede Wereldoorlog en tevens het eerste onbemande straalvliegtuig ter wereld. Het had een explosieve lading, en was daarmee een 'vliegende bom'. De V1 had vliegtuigvleugels en staartvlakken. Hij werd voortgestuwd door een Argus AS-014 pulserende straalmotor. De lengte was 7,90 meter en de spanwijdte 5,37 meter. Een V1 woog 2150 kilogram en had een springkop van 830 kilogram. De motor van de V1 liep op gewone kerosine. De V1's werden gelanceerd vanaf een soort katapultinstallatie; de Abschussrampe. Met een generator werd druk opgebouwd, waarna het toestel door middel van perslucht over een 46 meter lange, onder een hoek van 6° hellende rail de lucht in werd geschoten. Meteen na de start ontstak een bougie de straalmotor. Een V1 lanceerinstallatie in het Haagse Bos en lanceringen van V2’s vanaf mobiele installaties in de wijk, zou de reden zijn van het geallieerde bombardement van de Haagse wijk Bezuidenhout in maart 1945. Het Revell Fieseler Fieseler 103 A/B model in schaal 1/32 is met een lengte van ruim 25 cm en een spanwijdte van 18 cm, net als de Komet een relatief klein model. Ook deze heb ik zo uit de doos gebouwd en volgens de duidelijke Revell beschrijving geschilderd. Niet veel opvallende decals, alleen op de romp allerlei aanduidingen en instructies voor het grondpersoneel. Leuk voor een weekend plakken en schilderen.
De min of meer sexy vrouwelijke 'archer' (boogschutter) resin figuur van 75mm (schaal 1/24) is via AliExpress gekocht. Bij AliExpress weet je niet altijd welk merk dat is. Het model bestaat uit een aantal fragiele onderdeeltjes en is geschilderd met “email color” kleuren van Revell en Humbrol. De andere vrouwelijke krijger is een 1/8 model van alweer langere tijd geleden waar ik dan ook het merk van ben vergeten. Ook dit model is geschilderd met Revell, Humbrol en olieverf.”

5DSC 0205

7DSC 0208

 6DSC 0207

8DSC 0204

 

Jaap de Vries: “Deze keer heb ik een Piper L-18C Cub van het 299 squadron, vliegbasis Deelen van begin jaren vijftig, meegebracht. Het is een model van Revell schaal 1/32. Het is een goed te bouwen en gedetailleerd model. De decals zijn van Dutch Decal. Deze Cub had een 90 pk motor, geen flaps en één brandstoftank. De gele stip op de neus was de aanduiding voor het 299 squadron.”

9DSC 0215

DSC 0265

 

Brian Kirwan: “Mijn derde MiG 17, in dit geval een F-versie, is van Airfix/ Smer/Mister Craft in 1/48. Deze kit is van de jaren negentig en bouwt lekker, zonder problemen. Zorg ervoor dat je veel lood in de neus inbouwt, anders heb je de bekende staartzitter. Ik heb de bewapening en pitotbuis vervangen door een brass setje en dat helpt enorm. De canopy is het enige zwakke punt van de kit; dik en met details die niet helemaal kloppen. Ik wilde nog een Afrikaanse MiG en heb het kleurenschema gebaseerd op foto’s van een voorbeeld in een museum. Meestal zijn de MiG 17’s van Oeganda geschilderd in donker blauwgrijze / bruine kleuren, maar ik vond deze mooier. De kleuren zijn mijn eigen mengsel op basis van de foto’s. De decals komen uit combinatie van Zotz en Berna MiG 17 setje.”  

10DSC 0212

 

Patrick Verschut: “Ik ben geen scheepsbouwer. Veel dichter daarbij in de buurt dan met deze Higgins LCVP van Airfix in schaal 1/72 zal ik niet komen. LCVP staat voor Landing Craft Vehicles Personnel. De Higgins landingsvaartuigen zijn massaal gebruikt bij de landingen in Normandië in 1944. Ik was vooral gefascineerd door het 'exotische' kleurenschema dat voor dit vaartuig werd voorgesteld. Het model heb ik gebruikt om te experimenteren met magneetjes om de klep mee vast te zetten. Dat was een uitdaging omdat de klep slechts een halve millimeter dik is en de magneetjes ook. Helemaal fijn als je een magneetje abusievelijk verkeerd monteert en hij afstoot in plaats van aantrekt. Daarnaast wilde ik eens experimenteren met een scharnier om de klep te laten bewegen. Daarvoor heb ik een stukje staal van de spuitnaald van dunne lijm gebruikt. Vastgezet met superlijm, en dan lijkt het net echt. “

11DSC 0217

 

Rob Hamann:  “Omdat ik eigenlijk geen nieuwe modellen had (ze zijn nog te zeer in aanbouw), had ik twee stuks 'gouwe ouwe' meegenomen: De Fokker F.II en F.III, beide van Classic Plane in 1/72. De eerste een resin model, de tweede vacform, beide in het oude KLM jasje. Ik heb ze lang geleden gebouwd, en ze zijn dan ook grotendeels recht uit de doos. Wel zijn ze voorzien van decals op de vleugels die ik zelf getekend en geprint heb, net zoals de decals op de romp van de F.III. Dat laatste viel niet mee, want 'goud' (geel) geprinte decals zijn te doorzichtig, dus je moet ze printen op een donkerblauwe achtergrond, en match dat maar eens netjes met een geverfde romp. De F.III was ook één van de eerste modellen waar ik stuurkabels heb aangebracht. Nu kan ik niet meer zonder.”

12DSC 0224

 13DSC 0228


Rody Verkruissen
1/72 Aeroclub PC-7 KLu
1/25 Moebius Model Marshall Teague's 1953 Fabulous Hudson Hornet Stock Car
1/72 NH90 MLD

14DSC 0233

 16DSC 0242

15DSC 0231


Rients Couperus: “Van mijn collega's kreeg bij de viering van mijn 35 jaar bij dezelfde werkgever (was door corona al in mijn 36e jaar) een mooi cadeau: een joekel van een Revell 1/72 bouwdoos getiteld 'Battle of Brittain 80th Anniversary', met maar liefst vier modellen erin. Deze avond heb ik de Supermarine Spitfire Mk I, de Hawker Hurricane Mk I en de Junkers Ju 87B Stuka meegenomen; later volgt de Junkers Ju 88A-1. Alle drie modellen heb ik recht uit de (hele grote) doos gebouwd. De eerste twee zijn mooi en relatief eenvoudig te bouwen. De Junkers was wat lastiger, met meer onderdelen en je kan de motor ook bouwen en dan wil je wel dat de motorkap erop past. Ook het schilderen van de cockpitkap van de Junkers is niet eenvoudig. In de doos zitten vijf potjes verf, die gek genoeg dekkend zijn voor de exterieurkleuren van de Junkers, maar niet voor de Engelse kisten. Een potje extra had het afgemaakt! Ik schilder bijna altijd met de kwast. De verf die je er bij krijgt gaat er mooi op. Daarna in de glanslak (spuitbus enamel varniss gloss). De decals is een ander verhaal. Dat zijn er echt heel veel. Kan mij niet herinneren dat ik eerder een model had met zoveel kleine detaildecals. Daar ben je wel even zoet mee, maar maakt de modellen wel mooi af. Nog even twee extra decals opgezocht voor de staart van de Junkers om het af te maken. En tenslotte heb ik het afgespoten in enamel varniss satin.”

19DSC 0239

 18DSC 0238

  17DSC 0236

 

Thomas Hamann: “Mijn model betreft een Mitsubishi Fuso K-FV214JR truck in aanbouw, een 1/24 kit van Fujimi (mallen oorspronkelijk van Mitsuwa, eind jaren '70/begin jaren '80), bestaande uit een trekker en autotransport-aanhanger. Van de trekker heb ik inmiddels de basisdelen gedeeltelijk geassembleerd, waarbij de gebrekkige passing opvalt evenals dat sommige delen versimpeld zijn omdat het van oorsprong een gemotoriseerde kit was. Ik heb een aantal delen van de truck dus flink aangepast met behulp van plasticplaat en Evergreen profieltjes, onder andere het interieur en het motorblok.”

20DSC 0241

 

Roelof Timmerman: “Er zijn verschillende varianten van Takom kits met een A4/V-2 raket in schaal 1/35. Zo is er een met Meillerwagen (opsteltrailer) en Hanomag SS100 trekker, één met een Vidalwagen (transporttrailer) en Hanomag SS100 trekker en een met Vidalwagen en een 16 tons Strabokran (portaalkraan). De kit die ik bij me had, betreft de simpelste uit de serie met alleen de raket en de lanceertafel. Ik vond het een zeer nette en goed passende kit en hij was goed te bouwen. Enige minpuntjes waren ontbrekende aanzichten voor het verfwerk (want maar één van vier aanzichten getoond) en de wat beperkte decals voor de door mij gebouwde versie.”

 21DSC 0210

 

Tim van Luyk
1/87 Revell Baureihe 03

22DSC 0269

 

Kees Onderwater: “Ook ik heb een 'gouwe ouwe' meegenomen naar de regioavond: de Amerikaanse M16 halftrack/Multiple Gun Motor Carriage van Tamiya in schaal 1/35 met het stranddiorama dat ik jaren geleden heb gezien in een boekje van François Verlinden, de bekende Belgische modelbouwer. Ik heb getracht met de (verf)technieken die hij toen hanteerde na te doen. Vorige week heb ik er nog een andere lijst omheen gemaakt en het grondoppervlak wat opgepimpt. De 'kill markings' op de pantserplaat van de .50 M2  Browning machinegeweren, de tatoeëring op de arm en het woordje 'Peace' op de helm van de soldaat, kon ik toen nog moeiteloos zonder bril aanbrengen. Maar dat zal nu niet meer kunnen zonder bril, ach ja, we worden wat ouder zullen we maar zeggen. “

23DSC 0258

 

Jan Edelenbos
1/35 Leningrad 1941

24DSC 0246

 

Martin Letterman: “Vandaag heb ik weer drie modellen meegenomen. Allereerst de Handley Page O/400 van 1918, in schaal 1/72 van Airfix. Wat hebben we het hier toch over een enorm vliegtuig van hout, linnen en spandraden. Je moet toch wel respect hebben voor de mensen die hiermee gingen vliegen. Om een indruk te krijgen: spanwijdte 30,48 meter, lengte 19,16 meter (bijna even groot als zijn jongere broertje uit WOII, de Halifax) en snelheid 160 km/h met een vliegbereik van 980 km. Het model gaf wel wat hoofdbrekens want van de bouwomschrijving klopt niets. De bedrading met 0,08 en 0,12 mm vislijn moet dubbel uitgevoerd worden, dus daar zitten heel wat uurtjes bouwtijd in. Het bommenruim heeft mooie details, maar daar zie je niets van! Vandaar dat ik een soort museumdisplay heb gebouwd van plasticcard en profielen om een indruk te geven. Ik heb er ook een Sopwith Camel (idem 1/72 en Airfix) bij gezet om een indruk te geven hoe groot het vliegtuig is. De toestellen zijn geverfd met Humbrol en Vallejo. De Sopwith Camel is een bekend jachttoestel dat het vaak aan de stok had met de driedekkers van Fokker en de Rode Baron. Het model gebouwd tijdens de vakantie in de tent. En gewoon met de hand geverfd met Vallejo. Tenslotte de De Havilland DH.2 uit 1916, dit vliegtuig werd eerst ingezet als verkenner om de linies in kaart te brengen. Hier had de vijand natuurlijk last van en begon men te bedenken om ze uit de lucht te schieten. Rond 1916 begonnen de eerste luchtgevechten en werd er een wapen op een vliegtuig gezet voor gevechten met eendekkers van Fokker. De ontwikkeling ging zo hard dat dit vliegtuig snel verouderd was. Het model is van Revell (1/72) en geverfd met Humbrol. De bedrading is 0,06 mm vislijn.”

25DSC 0279

 27DSC 0284

 26DSC 0282

 28DSC 0276

 

We sluiten af met wat sfeerplaatjes uit Inter Amicos.

 25bIMG 5832

 24bIMG 5824

21bIMG 5856

26bIMG 5838

 23bIMG 5823

 22bIMG 5839

27bIMG 5847

 

Tekst: leden / Eindredactie: Patrick Verschut / Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut