Met 39 bezoekers was het weer een lekker drukke avond op deze dinsdag 5 februari in het zaaltje van speeltuinvereniging Inter Amicos in Rijswijk. Je zou denken “De ESM net geweest”, maar vanavond keken we al vooruit naar wat we willen met onze regiotafel tijdens de editie van dit jaar. Rob de Bie gaf een presentatie over de groslijst van 22 aangedragen ideeën, waaruit we een keuze mogen maken. Als vanouds zaten Tim, Chris en Leo aan de bouwtafel en het biljart was voorzien van handel van Ted, Jan en Chris. Veel gesprekjes voorts bij de bouwtafels, aan de bar en eigenlijk overal in het zaaltje.
Vanavond hadden we wat minder modellen dan gebruikelijk op de tafels staan; 25 om precies te zijn. In schaal 1/24 was er een piraat. Er waren drie diorama’s: eentje getiteld "Le retour a la maison", een met een Franse FT1 tank, en een derde met de 'Stoomstichting Nederland Jongerenwerkplaats' in schaal 1/87. Slechts twee schepen waren er te zien: in schaal 1/144 een oorlogsviskotter en een Yamato in 1/700. Bij de voertuigen waren er een Leopard 1A5 in 1/16 in aanbouw, in schaal 1/24 een Unimog U 1300L en een Mercedes-Benz C111, in 1/25 een Pro Street Mustang 1966 en in 1/35 een Oekraïense Leopard 2A6. In 1/76 zagen we een Churchill Crocodile. Het vliegend materieel bestond uit een 1/32 Spitfire LF Mk 16, in schaal 1/48 een Kaman SH-2F Seasprite, een Bristol Beaufort, een F-16A in aanbouw en een Republic P-47D Thunderbolt. Vervolgens was er in 1/50 een Aerospatiale SA 315B Lama en in 1/72 een Lockheed D-21 drone, twee stuks Fokker D.XVI en een Polikarpov I-16 Rata. Afsluitend in schaal 1/144 een Vostok/Sputnik 1 en een Mir ruimtestation.
Het was weer een mooie bijeenkomst om op terug te kijken.
Patrick Verschut
We vervolgen met het fotoverslag van de 25 modellen die vanavond op de tafels waren opgesteld. Zoals gebruikelijk laten we ze zien van rechts naar links.
Frits Krieg: “Dit is mijn laatste model: de Bristol Beaufort in schaal 1/48 van ICM. Het is van 22 squadron van Coastal Command van de Royal Air Force. Het was in 1940 in North Coates in Lincolnshire gestationeerd en is op 18 december, na de start, verloren gegaan.“
Dick Koppenol: “Het model van mij is van Tamiya 1/48 Republic P-47D-25 Thunderbolt, de eerste versie die met de ‘bubble top’ was uitgerust. De kit is recht uit de doos gebouwd en paste goed, ik heb weinig tot geen plamuur gebruikt. Het schilderwerk is met de kwast gedaan met Tamiya acrylic verf en de decals zijn uit de kit. Wel een puntje van aandacht is het decallen van de neus. Zelf zou ik als ik deze opnieuw zou maken deze decal in repen van twee blokken breed snijden, zodat het allemaal wat makkelijker erop gaat. Maar ik heb er plezier aan gehad om deze ‘melkfles’ (de bijnaam van de P-47) te maken en de D-Day uitvoering vond ik een mooi eerbetoon.”
Nick v.d. Windt 1/48 Kinetic F-16A
Martin Letterman: “De Churchill Crocodile (Airfix, 1/76) is een van generaal Hobarts ‘funnies’, die ontwikkeld werd als vuurspuwende tank met bereik van 140 meter. Hij is gebouwd vanaf 1943 en gebruikt tijdens D-Day. Het was een leuk model om te bouwen en ik heb het geverfd met Vallejo en bewerkt met poeders.
Het Mir ruimtestation (Mir betekent vrede) was een belangrijke ontwikkeling in de ruimtevaart. Het bestond uit met elkaar verbonden modules. De eerste was van februari 1986 en de laatste werd aangesloten in 1996. In maart 2001 was het einde oefening en liet men het op aarde storten. Er zijn diverse records mee gebroken waaronder een verblijf van 437 dagen en 18 uur door Valeri Poljakof. Een leuk detail is dat de Mir in de film Armageddon werd gebruikt als tankstation. Het model in schaal 1/144 is voor ongeveer 20% van Revell, 30% after market en de andere 50% zelfbouw. Het Revell-deel is niet veel soeps, maar goed te gebruiken als basis. Op een regio-bijeenkomst kreeg ik een set te zien van de zonnepanelen en de grote antenne, maar na aanschaf bleek het lang niet genoeg voor alle details, dus alles nagebouwd van foto's. Ik heb van alles gebruikt, zoals 0,2 t/m 0,8mm messing en plastic-card, Vallejo verf, crêpepapier en behanglijm. Na 450 uur was er een mooi resultaat.”
Patrick Verschut: “Jan de Wit had geen interesse meer in de kit en schonk mij in 2023 een Polikarpov I-16 ‘Rata’ van Hasegawa in 1/72. Het is een mooie kit, een mal van 1995 met aardige details en ruimschoots beter dan mijn 25 jaar geleden gebouwde versie van Matchbox (ex Revell uit 1964). De kit was grotendeels gebouwd, dus het was een kwestie van een enkel plekje plamuren en schuren en de kit kon gespoten worden. Voor de onderzijde heb ik Humbrol 115 (Russian blue) gebruikt en voor de bovenzijde Humbrol 116. Appeltje-eitje. En weg dus met de ouwe Matchbox. De eerste ‘Rata’ vloog in 1933. Gedurende de gehele Tweede Wereldoorlog zijn de toestellen in dienst geweest. Er werden er ruim 10.000 van gebouwd.”
Rob de Bie: “Ik ga één maal per jaar naar de IPMS regio Zuid, als die te gast is bij Flash Aviation in Eindhoven voor een gezellige nieuwjaarsborrel met drank en spijzen. Winkeleigenaar Coen van de Heuvel organiseert dan altijd een wedstrijdje met een thema, en dat was dit jaar de Fokker D-21. Bij gebrek aan kennis over de echte Fokker D-21 dwaalden mijn gedachten af naar de Lockheed D-21 drone, die bij Mach 3 vanaf een A-12 (voorloper van de SR-71) gelanceerd werd, en later door een B-52 met een grote booster gelanceerd werd. Wat nu als Fokker die drone in licentie had gebouwd, als de 'Fokker-Lockheed D-21'? Middels een fantasieverhaal vond ik een reden om de mooie camouflage van de oorspronkelijke D-21 te gebruiken. Ik nam Prins Bernard ook nog even mee in het verhaal, voor een smeuïg omkoopschandaal. Het 1/72 model is van Monogram, uit de SR-71 kit. Ik heb de opliggende paneellijnen omgezet in gegraveerde lijnen, altijd een vervelende klus. Daarna heb ik de set van drie LVA-kleuren van White Ensign Models gebruikt. De inlaatring is koperkleurig, een verwijzing naar de koperkleurige uitlaatring bij de oude D-21. De decals komen van meerdere sets. De drone ligt op een karretje, met een tractor ervoor, beide van de oude Revell F-16 kit. Het modelletje is 100% geworden zoals ik het gepland had, en dat lukt niet vaak.”
Rob Hamann: “Ik had twee 1/72 modelletjes meegenomen van de Fokker D.XVI met Jupiter motor. De eerste was een verbouwde kit van de D.XVI met Armstrong Siddeley Jaguar motor van Omega Models, omdat er toen geen kit van het vliegtuig met Jupitermotor bestond. Daarvoor had ik de neus gewijzigd, zodat er een Jupitermotor op paste en er een resin motor van Engines & Things ingebouwd. De uitlaatjes zijn gemaakt van 0,5 mm messing draad. De oliekoeler is gemaakt van 0,25 mm styreen plaat, en de cockpit is verder gedetailleerd. Ik heb de decals getekend en die zijn voor mij geprint door Mika Jernfors van Arctic Decals. Verder is het onderstel aangepast en zijn nieuwe vleugelstijlen gemaakt. De propellerspinner is de neus van een Duitse bom. Samenbouw van de bovenvleugel heb ik gedaan in de Aeroclub tweedekker samenbouwmal en de verspanning is gemaakt met 0,08 mm vissnoer. Het verfschema volgens het prototype uit 1930. Natuurlijk kwam Omega Models kort daarna met hun eigen Hongaarse D.XVI Jupiter. Die heb ook gebouwd en het grootste verschil was de motor. Die moest samengebouwd worden uit liefst 19 onderdelen en vooral de uitlaat ziet er heel anders uit dan die van het prototype. Voor de samenbouw van de bovenvleugel heb ik een styreen malletje gemaakt volgens de maten van een originele Fokker tekening. Als gevolg daarvan moest ik alle vleugelstijlen opnieuw uit styreen staf maken. Ik heb de decals uit de kit niet gebruikt; ze zijn geprint op wit decal papier en daardoor moet je de verf matchen met het khaki van de decals. Dat werkt nooit netjes (bij mij), dus heb ik de witte registraties opnieuw getekend en door Mika laten printen. De Hongaarse staart heb ik geschilderd.”
Edu de Roos: ‘‘De Kriegsfischkutter waren boten ontworpen als kleine hulpoorlogsschepen van de Duitse Kriegsmarine tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze werden gebruikt in kustposten en veiligheidsdiensten, in onderzeebootjachtflottieljes en in de naoorlogse periode voor het opruimen van mijnen. De ontwikkeling van een nationale vissersboot werd in 1920 begonnen. De Reichsfischkutter was grotendeels gemaakt van hout en kon door particuliere exploitanten worden besteld met een goedkope lening. In ruil daarvoor moest het vaartuig tijdens de oorlog aan de marine worden gegeven. De bemanningen van de voorheen civiele eenheden werden opgeroepen voor militaire dienst. In 1942 bestelde de Kriegsmarine 1072 van deze kotters, waarmee de grootste scheepsbouwserie in de Duitse maritieme geschiedenis begon. De boten zijn gebouwd door 42 scheepswerven in zeven Europese landen. Dit model van ICM is een nieuwe uitgave in 1/144 uit 2023. Vers van de pers dus. Ondanks de schaal is dit een klein model. In werkelijkheid 24 meter lang, nu dus nog geen 17 cm. Valt een beetje in het niet tussen de Revell Flowerclass corvette en Fletcherclass destroyer in de zelfde schaal. Wel heel leuk om te bouwen. Duidelijke beschrijving en alles goed passend. Ook hier weer gebruik gemaakt van Humbrol en Revell email colours.
De piraat is in schaal 1/24, materiaal resin, verf zoals hierboven vermeld.’’
Roelof Timmerman 1/144 Airfix Vostok/Sputnik 1
Luuk Boerman 1/32 Tamiya Spitfire LF Mark 16
Chris van Ravesteijn: ”Takara heeft rond 2005 deze serie van Yamato’s, Mushasi’s, Yahagi’s en Aegis class uitgebracht. Het waren éénmalige uitgaves, waarvan de kits al geheel in kleur al waren. Wel moest je een hoop onderdeeltjes zelf monteren. Het bijzondere was dat ze in meerdere ‘moten’ waren onderverdeeld, met een interieur erin. Het waren zeven delen voor de slagschepen en drie delen voor de andere schepen. Diverse delen van de bovenbouw konden ook losgehaald worden voor het interieur. Deze Yamato in schaal 1/700 was een bijzondere, namelijk de A-150, een van de ontwerpen die na de gewone Yamato en de Mushasi gebouwd zouden gaan worden. Deze kits zijn schreeuwend duur geworden omdat Takara gestopt is en de mallen ook zijn verdwenen. Dit exemplaar had ik via een bevriende Japanner en is het enige exemplaar wat ik ooit ben tegengekomen.
Mijn tweede model is een Leopard 1A5 van Tamiya in schaal 1/16 uit 1977. Dit was de tweede 1/16 tank, na de Sherman van 1974. Er is nog een 1A4 uit 1978 , maar die was geheel plastic met een kabelbediening. Dit exemplaar is dus de gedeeltelijk aluminium uitvoering. Ik had deze gekocht zonder de koepel, want ik had al een Nederlandse 1A5 toren (de ronde toren met die extra pantserplaten) van Scale Perfect kunnen kopen, met een gedraaide driedelige aluminium loop. De bak en de bovenkant van de romp waren wel compleet, maar in een beroerde staat. De bak met was met siliconen afgedicht (een ramp om eraf te krijgen). Ik heb alles losgehaald en weer als nieuw gemaakt. De bovenromp was compleet verziekt, want alle gereedschappen, uitlaatzijkanten, luiken, opbergkisten waren eraf gehakt (het leek wel of er met een beitel was gewerkt). Met nodige geduld alles weer in orde gebracht en compleet gemaakt. De metalen tracks waren wel zeer goed. De bedoeling is deze tank RC te maken. De oude aandrijving is al eruit en komen er twee moderne aandrijvingen voor links en rechts en een Heng Long TK6.0 besturing.”
Rients Couperus: “De Aerospatiale SA 315B Lama is een hele oude doos van Heller in schaal 1/50. In het algemeen viel het bouwen mee. De omschrijving is op zich duidelijk, maar waar sommige onderdelen moeten komen zie je niet goed in de omschrijving. Als je goed op het plastic kijkt, zie je wel vaan een klein rondje, blokje streepje of iets dergelijks dat aangeeft waar het geplakt moet worden. Vooral de staartboom was een uitdaging. Dat moest een open vakwerk worden in een driehoekige vorm. Het bestaat uit drie onderdelen die lastig bij elkaar te krijgen waren omdat de drie delen wat vervormd waren. Met geduld, klemmen en secondelijm is het gelukt. Ik heb het model bijna recht uit de doos gebouwd. Alleen stoelriempjes en het dubbele zonnescherm boven de piloten zijn toegevoegd. Het model is met de kwast geverfd met Tamiya verf. Alles bij elkaar heeft het bouwen toch de nodige tijd gekost, maar door elke keer een klein deel te doen heb ik veel plezier aan het bouwen en verven beleefd.
De andere helikopter is de Kaman SH-2F Seasprite van Matchbox in schaal 1/48. Deze heb ik vele jaren teruggebouwd. Indertijd bouwde ik geheel recht uit de doos en verfde ik altijd met enamel verf.”
Walle Oppedijke van Veen: “Het diorama toont een Oekraïense Leopard 2A6 tank als representant van de Leopard Main Battle Tanks die door onder andere Duitsland, Denemarken en Nederland geleverd worden als bijdrage aan de Oekraïense oorlogsinspanning. De opstelling tegen een achtergrond van de Oekraïense vlag te midden van twee vlaggen met het VOLJA-Vrijheid schild, beoogt een eerbetoon te zijn aan het Oekraïense volk en de dappere strijdkrachten. De Leopard is van Tamiya in schaal 1/35, met Oekraïense decals als update. De tank is recht uit de doos gebouwd met de Natokleuren groen, bruin en zwart. Zo geairbrushed alsof de tank recht uit de fabriek komt; het moest een presentatiemodel worden. Een hele toer want het was mijn eerste keer dat ik serieus met de airbrush aan de slag ging. De basis is van mahoniehout in blanke matlak en de vlaggen zijn via Modelbouwshop Nederland aangeschaft. Achteraf, qua schaal hadden de vlaggen een maatje kleiner gekund. Nu nog zien waar ik het geheel zal laten.”
Annamarie Jongbloed: “Ik heb mijn diorama met een Frans onderwerp afgerond. Het geeft de terugkeer van Franse burgers naar huis weer: "Le retour a la maison". De hoofdrol is weggelegd voor een Citroen Traction Avant Gazogene. Toen brandstof schaars werd, ging men andere manieren vinden om zich toch te blijven verplaatsen. Zo reed deze auto op hout. Het diorama is voor een gedeelte opgebouwd uit een bouwmodelletje van Italeri (1/35), twee gedeeltes zijn van een gipsen makelij en een derde heb ik vervaardigd uit Balsa Foam. Het geheel is flink verouderd en aangevuld met huisraad en wat er zoal te vinden was na een verwoesting van een woning. Kees heeft de boom gemaakt uit een rond stokje balsahout met takjes Asparagus."
Wim Hoogendoorn: “Ik had bij me een Unimog U 1300L brandweeruitvoering van Revell in schaal 1/24. De achteropbouw heb ik ingekort en ik heb een Effer autolaadkraan van Italeri tussen de achteropbouw en de cabine gezet. De kraan is gedetailleerd met diverse hydrauliekslangen. Alles is gespoten met Revell en Humbrol email verf."
Reinhold Bogaard 1/25 AMT ERTL Pro Street Mustang 1966
Kees Onderwater: “Mijn diorama gaat over de Franse FT1 tank van het merk Meng in schaal 1/35. Een prettige bijkomstigheid is dat Meng modellen levert met een bijpassend display. De tank is geschilderd in een niet alledaags camouflagepatroon met vlakken in Frans blauw. De display is geairbrusht in verschillende aardentinten en het hout heeft een verouderingsbehandeling gehad. Ook de zandzakken zijn na de basiskleur verweerd met buff; een fijne kleur om detail mee op te halen. Het diorama zal op een later tijdstip worden aangevuld met twee Franse WW1 soldaten.”
Tim van Luijk 1/87 Stoomstichting Nederland Jongerenwerkplaats
Jörgen van ’t Wel: “Deze keer heb ik ‘werk in uitvoering' meegenomen: een model van de Mercedes-Benz C111, een fabrieksprototype uit de jaren ’70. Mercedes gebruikte deze auto’s als innovatieplatform, bijvoorbeeld voor wankelmotorexperimenten. Ik vind hem vooral mooi door de radicale stroomlijn - ze haalden snelheden over de 300 km/u - en de vleugeldeuren. Toen ik de doos voor het eerst openmaakte, was de 1/24 kit van Arii een enorme teleurstelling door het totale gebrek aan detaillering. Bij de wielkasten keek je dwars door het interieur heen en de racekuipen leken meer op campingstoeltjes! Hoe langer ik naar referentiefoto’s keek, hoe meer dingen ik zag die niet klopten (ken je dat?). Daarop besloot ik dit model te gebruiken om mijn beperkte scratch-build vaardigheden op te verbeteren. Enkele modificaties: aangepaste motorkap, gesloten interieur, opengewerkte voor- en achtergrille, opengeklapte koplampen, 3D-geprinte AMG Penta velgen en Recarostoelen (van ScaleProduction) en foto-ets Mercedessterren (van Modelmakershop). De volgende uitdaging is hem spuiten in een overeenkomende kleur metallic geeloranje.”
En afsluitend hierna wat sfeerbeelden van de avond.
Tekst: leden. Eindredactie: Patrick Verschut. Foto's: Jörgen van 't Wel en Patrick Verschut