Regioavond Zuid-Holland maart 2014
Zoals haast normaal begint te worden waren er weer dertig aanwezigen en een overvolle tafel met modellen. Ook was er veel aanbod van handel in de vorm van modellen en benodigdheden. Het was ook al weer tijd voor de planning van de ESM en dit keer werd in een tweetraps inspraakprocedure en met behulp van een beamer een keuze gemaakt van het regiothema. Tevens werden de lessen besproken die uit de vorige manifestatie zijn getrokken.
Dit keer opmerkelijk veel modellen in aanbouw: we zagen onder andere een 1/48 Mustang, de inmiddels bekende Heinkel 219, een Focke Wulf 190, een Junkers 88, een Bae Hawk en tenslotte een Russische tank, gedeeltelijk scratchbuilt. Ook in gebouwde modellen was er veel te zien. Een diorama, Ardennen 1944, een drietal auto’s, waarvan twee Ferrari’s, een halftrack, en een weelderig gevormd vrouwspersoon met krijgshaftige uitstraling. Uiteraard was de gevleugelde sector weer het grootst, niet in het minst door het aantal grootschalige modellen. Een Mosquito 1:48 (RAAF?) en een Spiteful 1/48 in KLu outfit, een Vimy 1/48, een Fokker Eindecker ook 1/48, een MB 339 in Frecce Tricolorekleuren, ook 1/48 en als overtreffende trap een Mosquito 1/24. Tussen al dit grote spul stonden nog wat klassieke 1/72 kitjes: een Mistel, een F-100F, een Gripen tweezitter, een Cessna O-2 en een Belgische F-16 in demokleuren.
We beginnen traditiegetrouw aan de barzijde van de modellentafel. Dick Boogaard had drie 1/72 modellen meegenomen: een Airfix Cessna O-2 van de USAF in Vietnamkleuren, een Italeri 1/72 F-100F in Deense kleuren, en een Italeri 1/72 JAS 39B Gripen in Zweedse Luchtmacht kleuren.
Rob van Basten heeft in december 2011 een presentatie getiteld 'Verspanning tweedekkers' gegeven, inclusief een demonstratie. Bij deze Alley Cat 1/48 Vickers Vimy (in resin en witmetaal) kwam zijn vaardigheid weer goed van pas. Rob vertelde over het model: "Een vreselijk model om te bouwen. Alles krom, scheef, soms wel aardig gedetailleerd maar vaak grof, vaak slecht passend, de 'white metal' delen te slap, het geheel onhandelbaar. Rampzalig slechte decals."
Patrick Verschut had de 1/72 Mistel 1 van Italeri afgerond. Hinderlijk was dat één van de motorkappen zoek was geraakt, maar hij had het onderdeel via een omweg van de importeur (met dank aan Ted Spinders) weer op de kop kunnen tikken. Door een verkeerde productiebatch was de matte vernis van de Junkers helaas wat wittig uitgeslagen.
Jaap de Vries had een Tamiya 1/32 P-51D in aanbouw meegenomen, en een Frems 1/48 MB 339 in de kleuren van Frecce Tricolori.
Luuk Boerman had twee modellen meegebracht. De Mosquito B.IV, schaal 1/48 van Tamiya, had hij een aantal jaren gelden gebouwd. Ogenschijnlijk een merkwaardige versie met vierbladige propellers in plaats van driebladige, maar dat heeft te maken met een Paragon conversie naar een versie die twee 'Highball' bommen kon vervoeren. Hij was bedoeld om Japanse schepen aan te vallen, alleen was de oorlog in het oosten voorbij voor het toestel daar beschikbaar kwam. Het tweede model was een Trumpeter 1/48 Spiteful van het 306XHFsqn dat op 1 april 1945 werd opgericht?
Ronald Koning had zijn Wingnut 1/32 Fokker E.III bijna af, zo te zien ontbraken alleen de prop en de spandraden nog. De Revell 1/32 Hawk T1A was ook ver gevorderd.
Hans van Gelder had drie modellen in aanbouw meegenomen: twee Hasegawa 1/32 Focke-Wulfs 190A, en wel de A-8/R-11 en A-6/R-11 versies, waarvan één in de nachtjagervariant gebouwd gaat worden. De aanhechtingen voor de antennes (van een ombouwsetje) zitten al op de vleugel. Daarnaast heeft hij de Revell 1/32 Ju 88A-4 weer meegenomen, die we vorige maand ook gezien hadden. Deze kit heeft een heel goede passing en een fraaie cockpitinrichting. Die inrichting is ook met plaatsing van de zeer heldere cockpitkappen goed zichtbaar.
Edu de Roos had zijn Revell Heinkel 111P-1 in aanbouw, schaal 1/32, meegenomen. De passing van deze nieuwe kit is uitstekend. De inhoud van de cockpit is erg fraai in deze schaal. Enkele plaatsen rond de raamopeningen had hij al geverfd tijdens de bouw, zodat erna de ramen geplaatst konden worden. Hij verft kits met de hand met een tamponeertechniek. Dat geeft bijna net zo’n mooi resultaat als spuiten. De kwaliteit van de kwast is dan wel van belang.
Een primeur was deze halfnaakte mevrouw met snode plannen. Volgens het kaartje was de fabrikant Pegasus, de schaal 1/8, en haar naam Josephine.
Rody Verkruissen had zijn gerestaureerde 1/24 Mosquito FB IV van Airfix meegenomen. Deze kit uit 2009 had hij een paar maanden eerder, gebouwd en wel, tijdens een regioavond gekocht. De wielen en poten leken te ontbreken, maar kwamen bij de restauratie boven water toen ze in de wielbakken bleken te zitten. Met ovenreiniger van 'Mr Muscle' kon alle oude verf verwijderd worden en liet soms ook de oude lijm nog los. Verder had Rody een Hasegawa 1/48 F-16A in de kleuren van de solo display van de Belgische Luchtmacht meegenomen.
Chris van Ravesteijn had zijn collectie 1/16 tanks en voertuigen uitgebreid. De radiografische Hong Leng 1/16 KV-1 werd met behulp van heel veel plastic card omgebouwd tot een Su-152. De Trumpeter 1/16 M16 Halftrack quad-gun had 482 onderdelen, waarvan een deel nog gemonteerd moest worden.
Jan Edelenbos had een 1/35 display meegenomen van een scene uit de Ardennen in 1944. De display had hij een jaar of tien geleden ingeschreven voor de Nationals, maar hij had er helaas geen prijs gewonnen. Hij heeft zeker een half jaar werk gehad aan de twee tanks, twee voertuigen en twee half stukgeschoten huizen en verschillende figuren.
Leo Ripken had de Matchbox 1/32 Rolls-Royce Phantom MkI uit 1928 gebouwd in zijn bekende stijl, ongeschilderd maar wel met vernis. Deze kleine automodellen zijn opvallend mooi voor hun leeftijd. Revell heeft het model in 2009 opnieuw uitgebracht.
Wim Hoogendoorn had twee Revell 1/24 Ferrari's gebouwd: in rood de Superamerica met de motor voorin, en in geel de 458 Italia met de motor achterin. Beide modellen waren leuk om te bouwen volgens Wim.
Middels een beamer werden 25 ideeën voor de regiotafel voor de ESM 2014 gepresenteerd, waaruit een selectie van 5 is gemaakt door een stemronde. De definitieve keuze moet echter nog gemaakt worden. Aangezien het thema pas op de ESM 2014 openbaar wordt, is de tekst van de presentatie vaag gemaakt.
Verder veel kletsen, modellen bekijken en de handel besnuffelen.
Verslag: Dick Boogaard, Patrick Verschut en Rob de Bie / Foto's: Patrick Verschut