Regioavond Zuid-Holland maart 2016
Bezoekers werden onaangenaam verrast door nieuw parkeerbeleid, maar met wat rondrijden lukte het iedereen toch een plek te vinden en meer dan dertig liefhebbers waren aanwezig. Dit keer geen lezing, dus extra tijd voor bezichtiging en bespreking van de modellen en sociaal contact ook over zaken buiten de modelbouw.
De tafel was weer goed en divers gevuld. Een diorama in aanbouw, een kleintje idem met Duitse troepen en nog een scratchbuilt soort torentje. Een cockpit in aanbouw met een soort buizenframe belooft iets fraais te worden. Auto’s in diverse soorten. Een brandweerauto in 1:24 en iets verderop net zo iets, maar dan 1:72. Zoals bijna gebruikelijk een groepje antieke auto’s in 1:32 met daarnaast nog een Auto Union in 1:32. Verder nog drie tanks: een Sherman variant, een Tiger variant en een zogenaamde Jagdpanzer.
Vliegtuigen uiteraard te kust en te keur. Een letterlijk dominante plaats voor een Hercules 1:72 geflankeerd door een Skyraider in 1:48, nog in aanbouw. Ook in aanbouw waren een P-61 Black Widow en een Fokker G-1. Schaal 1:48 was overigens ruim vertegenwoordigd. Luuk Boerman had er drie: een KNIL Buffalo, een KNIL P-40 en een Spitfire PR1. Verder nog een Mustang in deze schaal en een Hurricane met stermotor, een fantasiemodel dat er zeer overtuigend uitzag. Ook in 1:72 was er genoeg te zien. Twee Italiaanse demo Thunderjets met een zeer aparte beschildering, twee Henschel 123’s, een Jak-17UTI en twee Saab J-21R’s, een nieuw uitgebracht en een oude conversie. Tenslotte nog het vermelden waard: de VFW614 in aanbouw, weer een indrukwekkend karwei!
Op de achtergrond werd in stilte weer gewerkt aan de ESM-presentatie.
Dick Boogaard
Het fotoverslag opent met een heleboel scratchbouw. Rob Hamann had hard gewerkt aan het interieur van zijn Airmodel 1/72 VFW-614, en hiervoor had hij onder andere 30 stoeltjes met de hand uitgezaagd en gevijld, en kasten met testapparatuur gebouwd. Ook zichtbaar is de ligger van de vleugel, met wielbakken erachter.
Dick Boogaard toonde traditiegetrouw drie 1/72 modellen uit zijn grote collectie. Allereerst de Special Hobby Jak-17UTI met Poolse kentekens, de trainerversie van de Jak-17 waarvan hij de familiegeschiedens in juni 2014 al eens getoond had. De Heller J-21 uit 1980 had Dick lang geleden met een conversiekit omgebouwd tot de 21R versie met straalmotor. Hetzelfde model heeft Special Hobby 31 jaar later ook uitgegeven, en die had hij ook gebouwd aangezien dit model veel beter van vorm is.
Luuk Boerman had de Hasegawa 1/48 P-40N met Dutch Decals gebouwd in na-oorlogse kleuren, die de overgang van oud naar nieuw registratiesysteem (C3-649 naar J-649) lieten zien. De Tamiya 1/48 B-339 Buffalo was eveneens met Dutch Decals gebouwd, in het afleverschema met een Amerikaanse registratie. De Tamiya 1/48 Spitfire PR1 was recht uit de doos gebouwd. De eigenaardige positie van de roundels op de vleugels was misschien om visueel een kleinere indruk te maken of verwarring te scheppen.
Patrick Verschut liet de vorderingen met de Eagles Talon vacform 1/72 Kawanishi N1K1 'Rex' zien. In het kader van het programma 'Nieuw voor oud' had hij twee Airfix Henschel 123s meegenomen. Dit is een oude kit uit 1970, die gelukkig makkelijk te bouwen is. De nieuwe Henschel was geschilderd in de kleuren van het Condor-legioen in de Spanje burgeroorlog . De oude 123 gaat nu de sparesbox in.
Frits Krieg had twee 1/48 WO2-jagers meegenomen. Allereerst een 'what-if' Hurricane met een stermotor en het landingsgestel van een Fokker D21. De Tamiya 1/48 P-51B is in de kleuren van Don Gentile, die 27 kills had aan het einde van de oorlog. De rij ijzeren kruizen onder cockpit zijn daar getuige van.
Jaap de Vries had twee Italiaanse Thunderjets in de schaal 1/72 meegenomen. De eerste is de oude kit van Heller, in de kleuren van de Tigri Bianche (witte tijgers) van de 51e Aerobrigata op Istrana. Het team gaf op 30 juni 1955 een show op Ypenburg. De tweede is de nieuwere kit van Tamiya, in de kleuren van een team dat eerst Pattuglia Guizzo (patrouille bliksemschicht) heette, en later Getti Tonanti (donderende jets), van de 5e Aerobrigata op Villafranca. Het team gaf op 18 juli 1953 op Soesterberg een optreden.
Annamarie Jongbloed had een Matchbox 1/72 Fw 190A zonder verf gebouwd, in Leo Ripkens stijl.
Rody Verkruissen had een Airfix 1/72 AC-130H gebouwd, en een origineel uitgekozen dat de zwarte camouflage combineerde met de Vietnam (South East Asia) camouflage. Hiervoor moest Rody wel de registratienummers in rood overschilderen. Het model had wat lood nodig om te voorkomen dat het op zijn staart ging staan. Verder had hij een Crossley 4x4 foam tender in de schaal 1/72 - 1/76 gebouwd, zoals die vanaf 1946 bij de KLu werd gebruikt, inclusief KLu roundel op de voorkant. De Crossley is gebouwd met onderdelen van de crash tender gebaseerd op een Austin K.6 uit de Airfix 'RAF Emergency Set', gecombineerd met het chassis en de grille van de Leyland Retriever uit de Matchbox 'Monty's caravan' set, aangevuld met plastic card.
Johan Bijl had met een collega Twenot-er de weg gevonden naar onze regioavond, en had drie tankmodellen (verderop besproken) en een vliegtuigmodel meegenomen. Deze Tamiya 1/48 A-1H was nog in aanbouw maar dat ging heel voorspoedig vanwege de perfecte passing: plakken en klaar. Het schilderwerk had hij met veel dunne laagjes gedaan om de paneellijnen te accentueren. Het was Johans tweede vliegtuig.
Rob van Basten had twee 1/48 modellen in aanbouw meegenomen die verrassend weinig verschilden in afmetingen. De resin Classic Airframes 1/48 Fokker G1 was volgens Rob "verreweg de allerberoerdste kit ooit geproduceerd". Vrijwel niets past, als voorbeeld moest het horizontale staartvlak 4 mm smaller gemaakt worden voordat het tussen de staartbomen paste, en ook de cockpitramen zijn allemaal te klein. De vleugels en staartbomen moeten koud aan elkaar worden gezet, zonder bevestigingslippen of pennen, wat de stevigheid niet ten goede komt. De hoek waaronder de vleugel was geplaatst was ook veel te groot. Het andere was de Monogram 1/48 P-61 Black Widow, een mooie en goed te bouwen kit, waar Rob aan werkte als de bloeddruk bij de G1 weer eens te hoog dreigde op te lopen. In de cockpit heeft hij delen van een Eduard setje verwerkt. Beide modellen waren ongeveer spuitklaar.
Leo Ripken had weer een ongeschilderde Matchbox toegevoegd aan zijn collectie: de 1/32 Auto Union Type D uit 1938. Deze auto werd door Ferdinand Porsche voor Auto Union ontwikkeld, en had een 3 liter V12 van bijna 500 pk.
Frans Verkruissen had zoals gebruikelijk weer een aantal 1/32 automodellen uit zijn verzameling meegenomen. Hij heeft ze 40 tot 50 jaar geleden gebouwd, maar ontdaan van een paar decennia fijnstof zien ze eruit alsof ze gisteren zijn gebouwd. Helaas wordt het plastic na zoveel tijd wel wat broos en breken er onderdelen af, en de verf is soms lokaal verkleurd door de zon. De eerste drie modellen zijn van Pyro: de Lincoln KB Phaeton 1932, de Rolls-Royce Sedanca Coupe 1932 en de Rolls-Royce Sedanca Deville 1934. Het vierde model is van Lindberg, de Lincoln Sport Touring 1928, met voorin een 6,3 liter V8 van 90 pk.
Rob de Bie had een tweede buizenframe gebouwd, na het Locost (Lotus Seven replica) autochassis dat achteraan staat. Het stelt de cockpitsectie voor van een denkbeeldig eenpersoons vliegtuigje, schaal 1 op 10. Een houten 'ledenpop' die een man van 1,95 meter voorstelt past er nog net in.
Wim Hoogendoorn had Revells 1/24 Mercedes-Benz 1017 LF16 brandweerwagen gebouwd. Het is een dertig jaar oud model, dus er was wel wat werk aan. De zachte banden waren niet meer rond na zoveel jaar, maar Wim had dat opgelost door ze te vullen met kunststof touw om ze weer mooi rond en stevig te maken.
Zoals eerder vermeld had Johan Bijl drie tanks meegenomen. Allereerst de Tamiya 1/48 Jagdtiger in aanbouw, zo te zien was Johan net met de verwering begonnen. Vervolgens de Tamiya 1/48 M4 Sherman 'Early production', en als laatste de Tamiya 1/35 Tiran 5. De Tiran 5 is een buitgemaakte T55, door de IDF voorzien van een 105 mm kanon. Johan had de loop vervangen door een metalen loop van RB Model, en de vinyl tracks door witmetalen tracks van Friulmodel.
Annamarie Jongbloed toonde een oorlogsdiorama in aanbouw. De ondergrond was van witte plamuur, voorzien van zelfgemaakte en gekochte muren van gebouwen. Het diorama zal onder andere een Hotchkiss tank en een Traction Avant omvatten.
Kees Onderwater had weer een component voor zijn grote treindiorama gebouwd: een Belgisch elektriciteitshuisje. We worden steeds nieuwsgieriger naar het geheel..
Jan Edelenbos had twee nieuwe 1/35 diorama's gebouwd: 'German assault troops' en 'Somme battle 1916'. Het zijn zelf verzonnen situaties met diverse materialen uit de reservedelendoos.
Verder was het natuurlijk gezellig, en was er de tradionele handel op het biljart. Behalve onze 'huisdealer' Ted Spinders van Ted's RC Shop (link) was ook Roman Bussem van ROBI Modelbouw (link) uit Dordrecht aanwezig.
Tekst: Rob de Bie & Patrick Verschut / Foto's: Rody Verkruissen