Omdat ik vergeten heb te tellen, alleen maar een schatting van het aantal bezoekers, minder dan gebruikelijk, dit keer zo'n 25. De modellentafel was ook niet zo vol als anders, wat het werk van de fotograaf makkelijker maakte.
Om te beginnen een mooi rijtje racers: drie Ferrari's, een Jaguar, een Maserati, een Connaught en een Alfa Romeo, allen uit vroeger tijden. Daarnaast nog een Polski Fiat truck en een opengewerkt chassis met motor en aandrijflijn van een personenauto. Een opengewerkte zescilindermotor was iets aparts.
Verder waren er natuurlijk vliegtuigen, om te beginnen de schaal 1:48: een Breitling L-39, een F4U Corsair, een F-86K (KLu), een Lysander, een Hunter T7 en een T-33 (beide KLu). Uiteraard ook nog wat 1:72 werk: een Avia B-35 (zelden gezien), een Seversky P-35, een Douglas Skystreak en een Etendard IVM. Verder een diorama in aanbouw van een gecrashte Catalina. Opvallend waren de eerste stukken vacform voor een Koolhoven FK.58 schaal 1:48. Onze Engelse gast bracht zes eggplanes mee.
In deze bijeenkomst werd na de elektronische volksraadpleging democratisch besloten wat het regiothema voor de ESM 2019 gaat worden.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Het fotoverslag is deze keer overzichtelijk met 24 foto's. Opvallend was dat er alleen modellen van vliegtuigen en auto's op de modellentafel stond, dat gebeurt niet vaak. We beginnen zoals gebruikelijk bij de bar, waar de vliegtuigmodellen op de 40 jaar oude vliegveldpanelen tentoongesteld staan.
Hans van Gelder toonde de mallen en zelfgemaakte vacuümgevormde onderdelen voor zijn 1/32 Koolhoven FK 58.
David Kirton had een flinke collectie Hasegawa Eggplanes meegenomen. De Phantom in het midden had hij omgebouwd tot een RAF-versie.
Jaap de Vries had zijn MustHave 1/48 North-American F-86K Sabre gebouwd met de korte vleugels, van het 701 AWX squadron op Twenthe in de periode 1956-1963. Een heel goede kit volgens Jaap; de romp komt van MustHave en de rest van de Revell F-86D. De decals zijn uit de doos.
Frits Krieg had de Heller 1/48 Change-Vought F4U Corsair recht uit de doos gebouwd. Hij had gekozen voor een uitvoering van de Royal Navy, die deze toestellen gebruikte op vliegdekschepen. Frits had wat details veranderd aan het model: het geschut in de vleugels is aangepast en wat antennes zijn weggelaten. Het doel van dit model was om te testen hoe je werkt met een wash van olieverf. Hij heeft na het gebruik van glanzende vernis en het aanbrengen van de decals de olieverfkleuren bruin en zwart vermengd met wat terpentine en dat grof uitgesmeerd op het model. Na circa 1 uur heeft hij de wash zoveel mogelijk proberen te verwijderen, en kwam er toen achter dat veertig minuten wachten beter was geweest. De test is redelijk geslaagd en Frits gaat verder experimenteren op een volgend model.
Rody Verkruissen had zijn Trumpeter 1/48 L-39 van Breitling recht uit de doos gebouwd en gespoten met Vallejo. De enige aanpassingen zijn de kleuren van het toestel: volgens de bouwtekening moet de romp zwart zijn maar het is een heel donker grijs met een metallic gloed. Ook decals van de cijfers zijn in een verkeerde kleur en zodat Rody deze overgeschilderd heeft.
Rients Couperus bracht twee modellen mee. Hier de Italaerei 1/48 Westland Lysander Mark III, een voormalig Hawk-model. Het model is zeker 15 jaar geleden recht uit de doos gebouwd, en met Humbrol enamel geschilderd in de kleuren zoals gebruikt voor nachtelijke missies boven Frankrijk.
Luuk Boerman had een tweetal modellen de Koninklijke Luchtmacht meegenomen, beide voorzien van zijn eigen Dutch Decals. Bovenaan de Academy 1/48 Hunter met een conversieset van Aeroclub voor de tweezitsversie van deze jager, de T-7. Onderaan de Great Wall Hobby 1/48 T-33, volgens Luuk de beste T-33 kit in deze schaal.
Dick Boogaard had drie 1/72 modellen op de modellentafel gezet. Bovenaan de Heller Etendard IVM, volgens Dick van prima kwaliteit, en hij had zelfs nog de juiste blauwgrijze kleur uit de oude Humbrol Authentic Colour serie, die stopgezet werd in 1989. In het midden de Special Hobby Douglas D-558-1 Skystreak, een simpele kit van een simpel vliegtuig. Het was een van de vele experimentele toestellen uit het begin van het straaltijdperk. Onderaan de Special Hobby Seversky P-35, een redelijk goed te bouwen model, alleen de kleine raampjes in de romp kun je beter met Kristal Klear maken. Het origineel werd afgekeurd voor de US Army Air Force, maar mocht wel verkocht worden naar het buitenland. De Zweden kochten er enige tientallen en noemden het de J-6.
Rients Couperus' tweede model was een KP 1/72 Avia B35, die hij direct uit doos gebouwd had. Echter het schilderen heeft zeker 15 jaar op zich laten wachten door een druk gezinsleven en andere prioriteiten. Het model is met de kwast geschilderd met Humbrol enamel volgens de instructies. Rients heeft op internet nog wat extra feiten opgezocht en de beschildering in detail aangepast. Het gebruik van glans spuitlak van Humbrol gaf op de onderkant wat barstjes in de onderliggende verf, maar na licht opschuren is het goedgekomen. Daarna heeft hij met een wash de lijntjes op het toestel naar voren gehaald. Rients was tevreden over resultaat op de cockpit na, deze is toch een klein beetje dof, ondanks polijsten.
Tim van Luijk was bezig met een Revell 1/72 PBY-5 Catalina in een crashlanding-diorama. Hij had dit model gekregen, alleen er misten een paar onderdelen, dus Tim kreeg het idee om een gecrasht vliegtuig te maken. De ondergrond is van gips, en het project is nog niet af.
Leo Ripken had vorderdingen gemaakt met zijn Revell 1/4 'Slant Six' motor, een Chrysler 2,8 liter zescilinder lijnmotor, door Revell in 1961 uitgebracht. Hij had vorig jaar juni anderhalf gebouwd model gekocht bij Tom's Modelauto's in Purmerend. Helaas bleken er meer onderdelen te ontbreken dan in eerste instantie gedacht, maar gelukkig had Chris van Ravesteijn een groot deel ervan toch weer op de kop kunnen tikken. Diverse delen van het model zijn losneembaar zodat de werking zichtbaar is.
Chris van Ravesteijn toonde zijn Remco 1/8 Automobile Lab. In de zestiger jaren kwamen veel van dit soort 'onderwijzende' modellen voor de jeugd uit, zoals de Visible V-8, Visible Cow, Visible Man en Woman. Deze Remco kit is uit 1963. Bij deze kit komt bijna geen lijm te pas, het is schroeven en in elkaar klikken of schuiven. Echter gezien de slechte passing van vele onderdelen moet er flink wat gevijld en gevormd worden. De doorzichtige en werkende versnellingsbak moest met grof geweld en een verfafbrander in model gebracht worden. Zowel de versnellingsbak als het differentieel (beide echt werkend) zijn van een soort plastic gemaakt dat zeer makkelijk vervormt, en vervormd blijft. De doorzichtige behuizing van het differentieel was dusdanig misvormd dat Chris er het grootste gedeelte van heeft weg moeten zagen, maar het is werkend geworden.
Ruud van Zoomeren toonde zijn First to Fight 1/72 Polski Fiat 621. Een makkelijk te bouwen model volgens Ruud, maar je moet het chassis en de spatborden van tevoren schilderen. De ruitjes zijn zelf gemaakt, en het model is geschilderd met Revell verf, deels zelf gemengd. Ruud had op de beurs in Lingen vier van deze modelletjes gekocht. Drie ervan heeft hij gebouwd als Italiaanse Fiats in woestijnuitvoering. De vierde heeft hij in een civiele uitvoering gebouwd. Deze werd geleverd in twee kleuren, namelijk stemmig grijs en glimmend rood en zwart. Het is de tweede geworden.
Rody Verkruissen had twee automodellen meegenomen. Bovenaan de Smer/Mister Craft (origineel Merit) 1/24 Alfa Romeo Alfetta, de winnaar van de Franse Grand Prix in 1950. Het motorblok is wat verder gedetailleerd, en het model is gespoten met Vallejo. Onderaan de Merit 1/24 Connaught uit 1956, handgeschilderd met Humbrol. Rody had dit model gekocht op Marktplaats, in een opruimpartij. Het model had nog maar één wiel, de andere wielen zijn gegoten door Wim Hoogendoorn zodat het model toch afgemaakt kon worden.
Frans Verkruissen had zijn twee automodellen gebroederlijk (gevaderlijk?) naast die van Rody geparkeerd. Bovenaan de Merit 1/24 Maserati 4/CLT/48 San Remo, die hij in 1971 recht uit de doos gebouwd had, met penseel en Humbrol enamel geschilderd. Het origineel won direct de eerste race waarbij dit type meedeed, de 1948 San Remo Grand Prix, vandaar de bijnaam San Remo. Onderaan de Merit 1/24 Jaguar D-Type uit 1954, eveneens recht uit de doos (net als de Maserati een zeer simpel model) en zoals altijd met de hand geschilderd met Humbrol enamel. De D-Type werd speciaal ontworpen voor de 24 uur van Le Mans, die Jaguar in 1955, 1956 en 1957 won, daarna stopte het fabrieksteam.
Wim Hoogendoorn had drie Ferrari-modellen in de schaal 1/24 meegenomen, die hij alle recht uit de doos gebouwd had. Bovenaan de Tamiya Ferrari Mythos, een conceptauto uit 1989 op basis van de Testarossa. In het midden de Italeri Ferrari 458 Italia, van 2010 tot 2015 geproduceerd. Onderaan de Italeri Ferrari F40, een van de beroemdste modellen van de fabriek uit Maranello.
Tot slot nog twee sfeerfoto's van de avond.
Tekst: leden / Eindredactie: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen