Regioavond Zuid-Holland maart 2022
Zó, het was te merken dat de coronamaatregelen waren afgeschaft: dinsdag 1 maart was het “volle bak” in het zaaltje van speeltuinvereniging Inter Amicos in Rijswijk. 31 bezoekers aan de bijeenkomst, waarbij veel oude bekenden en ook 3 nieuwe gezichten. Vanavond geen presentaties, maar ouderwets kletsen over de modellen en de bouw. Verder hadden Ted, Chris en Jan wat handel meegenomen, waarbij er het een en ander van eigenaar wisselde.
Het was te merken dat mensen “gespaard” hadden voor de modellentafels. Er waren bijna 50 modellen te zien van net gestarte bouw tot en met afgebouwd in een diorama.
Wat stond er op de tafels? Veel dus. Het vliegend materieel: in 1/32: een Nakajima ki 43 Oscar en een Miles Magister. In 1/48: 2 stuks F4E, een CW 21B, 2 stuks Me 109, een Fokker D.XXI, Meteor F8, Tiger Moth en een CH-53D. in 1/72 zagen we een Douglas C-118, Cant Z506 in aanbouw, Heinkel 112, Dornier 17E, Heinkel 51, 4x Fokker D.XVI, Fokker T.9, een Fokker F.27-200, Savoia-Marchetti S.55 en een Macchi M.5. In 1/144 was er een Airbus 321 met authentieke verlichting.
Het rijdend werk bestond uit een 1/16 Abrams M1A2, een 1/24 Volvo FH16 en in 1/35 een Stug IV, Dodge WC62, LVT-(A)1 Amtank in diorama, Sherman M4A3, een Panzer V Panther. Ausf. A in diorama, een ongeschilderde Panther en een Panzerjäger Elephant. Dit werd aangevuld met een King Tiger, Ford T in schaal 1/72. Tenslotte zagen we nog een zeven tal Citroëns en twee treinonderstellen.
In de categorie overige bouwwerken waren er een 4 stroke engine, een Noord-Afrikaans diorama 1942 en een buste in 1/16 schaal.
Patrick Verschut
Opmerking: De IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Dan het fotoverslag.
We hadden vanavond 48 modellen op de tafels staan; met name het vliegend werk en wat rijdend, varend en lopend materieel. Zoals gebruikelijk laten we ze zien van recht naar links.
Leo Ripken Heller 1/72 Douglas C-118 Liftmaster
Patrick Verschut: “In plaats van een vlug-vlugbouw heb ik er met de Supermodel 1/72 Cant. Z 506B voor gekozen om hier een projectje van te maken. Dit model van 1986 is inmiddels door Italeri aangepast met een beter interieur en ingegraveerde paneellijnen ter vervanging van de opliggende lijnen. Ik heb er voor gekozen dit zelf te doen. Het interieur is wel af te kijken van de gedetailleerde bouwbeschrijving van de nieuwe Cant op internet. Ook met de paneellijnen kom je een heel eind. Een uitdaging daarbij zijn kleine ingegraveerde cirkels op de vleugel. Op de romp kom je verschillende plekken tegen die nogal wat plamuur nodig hebben om aansluitproblemen op te lossen. De drijvers zijn inmiddels voorzien van wat lood aan de voorzijde om het model goed staand te krijgen.”
Ruud van Zoomeren: “Ik heb drie modellen meegenomen. De eerste is een ouwe Airfix 1/72 Dornier Do17E van de Ustaše Luchtmacht van Kroatië uit 1943. Ik had hem ooit als Duitser gebouwd, maar nu omgebouwd naar deze versie. De decals zijn van Kora. Die zijn van hele goede kwaliteit. Ze zijn alleen niet los; je moet ze zelf uitknippen, maar ze zilveren niet.
De tweede is de Hasegawa 1/72 Heinkel He 51 van het Kondor Legion uit de Spaanse Burgeroorlog. De kit is van goede kwaliteit. De decals komen uit de sparesbox.
De derdekit is de Encore 1/72 Heinkel 112. Eigenlijk is dit gewoon de ouwe Heller kit van 1979. Die heb ik als testvliegtuig voor de Roemeense luchtmacht gebouwd. Dit testen leidde niet tot orders omdat de IAR 80 veel beter bleek te zijn. “
Hans van Gelder: “Mijn Nakajima Ki-43 model I in aanbouw is een ombouw van de kit van het latere Ki-43 II model van Hasegawa in 1:32. Van voor naar achter moet de propeller en spinner nog worden vervangen, krijgt model een nieuwe motor (dezelfde als de bekende Mitsubishi A6M2 Zero), is de romp voor de cockpit verlengd en gemodificeerd, komt er een nieuw dashboard en een nieuwe cockpitkap en is er een gewijzigd richtingroer. Verder zijn de vleugels en de rolroeren verlengd. Het is de bedoeling om er een model van de maken dat heeft deelgenomen aan de aanval op Nederlands-Indië in 1941-42."
Barend den Ouden: “Ik heb de Tamiya 1/35 Sturmgeschütz IV het recht uit de doos gebouwd. De passing is goed, alleen aan de voorkant tussen het platform en de romp blijft een spleet. Het voertuig is in 1944 ingezet, eerst zonder Zimmerit en later met. Ik heb de vroege versie zonder Zimmerit gebouwd. Het poppetje vond ik ook erg leuk om te schilderen. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van Youtube filmpjes waarvan ik veel leerde. Hierdoor ben ik begonnen met huidskleur en later lichte huidskleur op lichtvlakken en donkere huidskleur voor schaduw, al met al echt een aanrader voor beginners.“
Nick van der Windt: “Mijn Zvezda 1/72 Airbus A321 Vueling Airlines was een uitdaging. De Airbus A321 is onderdeel van de A320 serie en éen van de best verkochte narrow body vliegtuigen. Het model heb ik recht uit de doos gebouwd en gespoten met Tamiya en Vallejo. De uitdaging zat ‘m er vooral in dat er 14 ledjes moesten worden ingebouwd die allemaal moesten worden aangestuurd door een speciaal voor dit doel ontwikkelde printplaat. De verlichting is hiermee gelijk aan die van het origineel. Mede hierdoor ben ik er anderhalf jaar mee bezig geweest. “
Italeri 1/72 King Tiger
Rody Verkruissen Esci/Italeri 1/48 F4E
Italeri 1/48 F4E
Chris van Ravesteijn: ”Mijn 1/16 Tamiya M1A2 Abrams Full Option neemt wel wat ruimte in op de modellentafel. Het is een bestuurbaar model met alle functies door de DMD besturings- en geluidsmodule. Het model is uit verschillende materialen samengesteld; de bovenzijde van de romp en de toren zijn van plastic, de onderzijde van aluminium. Standaard zijn er plastic tracks met een soort van rubber pads bij het model opgenomen, maar bij het oprijden op een 1/16 tanktransporteur wil dat niet helemaal goed gaan omdat hij dan onvoldoende grip heeft. Daarom heb ik e.e.a. vervangen door metalen tracks met losse rubber pads.
Ik heb de Abrams 5 jaar geleden van iemand overgenomen die hem half had gebouwd. Daarna heb ik de tank afgebouwd en overgedaan aan iemand die hem met XF-59 Sand heeft geairbrushed en wat zaken heeft verbeterd. Die persoon wilde hem nu toch weer kwijt. Ik heb nu eenmaal een opvangcentrum voor verweesde 1/16 tankmodellen, dus heb ik ‘m weer onder mijn hoede genomen.”
Rob de Bie: “De Airfix 'Four stroke engine' is een kit uit 1972. Dat is wel te merken: alle onderdelen zijn aanzienlijk ruwer dan we nu gewend zijn. Het model is opengewerkt om de werking van een luchtgekoelde viertakt benzinemotor te laten zien. Het model kan met de hand gedraaid worden, waarbij de zuiger op en neer gaat, en de in- en uitlaatkleppen via de nokkenas, stoterstangen en tuimelaars bediend worden. Ik zie er een instructiemotor in, zoals op technische scholen gebruikt worden. Ik heb het model met wat kleine aanpassingen gebouwd. De meeste aandacht heb ik besteed aan de kleurkeuze. Bij het bestuderen van door anderen gebouwde modellen zag ik ronduit lelijke kleuren, zoals knalgroen voor de krukkast en voet, roestkleur voor de blankmetalen delen, en fel rood voor de randen van de opengewerkte delen. Ik heb gekozen voor een RAL-kleur die 'machinegroen' wordt genoemd, en die ik kende van oude machines in werkplaatsen. Met diverse Humbrol Metalcote kleuren heb ik de meeste blankmetalen delen gespoten. Voor de opengewerkte randen heb ik een bloedrode kleur gebruikt. Deze kleuren passen mijns inziens mooi bij elkaar. De voet heb ik gevuld met gips, waardoor de indruk ontstaat dat het een metalen model is. “
Jan de Wit: “Mijn kitje is een Curtiss CW-21b in 1/48 van Dora Wings uit Oekraine. Een bijzonder model van een toestel dat alleen bij het ML-KNIL heeft gevlogen, maar was bedoeld voor de Nederlandse strijdkrachten. Door het uitbreken van de oorlog in Nederland zijn de toestellen hier nooit gearriveerd. Ik bouw hem dus in de kleuren zoals die in Nederland zou hebben gevlogen.
Het is een mooi uitgevoerd model met fijne lijnen met mooi etchwerk en decals. De pasvorm is zeer goed! Het glaswerk is ook van hoge kwaliteit.
Door de oorlog in Oekraine is het maar de vraag of er meer van deze kits komen, omdat er tot nu toe maar 100 zijn uitgebracht in de speciale ESM editie. “
Frits Krieg: “Ik had 2 Messerschmitt’s 109 meegebracht, t.w. een Fujimi 1/48 Bf 109G-6 die ik recht uit de doos heb gebouwd. Ik heb gekozen voor een nachtjagerversie behorend tot JG300 in een “Wilde Sau” unit, die werd gevlogen door Lt. Dieterle in maart 1944. Het toestel heeft een afwijkend kleurenschema met horizontale lijnen op de romp. Dit heb ik aangebracht met een luciferhoutje.
Op de Zvezda 1/48 Bf 109F-4 is aan te merken dat het staartwiel van een zwakke constructie heeft. De panellijnen zijn te oppervlakkig en het toestel is alleen geschikt om met motor te bouwen. Dat wilde ik niet en heb uit de reservedoos onderdelen gehaald om dit toch mogelijk te maken. De decals van de kit zijn uitstekende. Het toestel behoorde tot JG54 Grunherz en werd gevlogen door Oblt. Max Hellmuth Ostermann in mei 1942 aan het oostfront. “
Rob Hamann: “Ik had de 1/72 Croco Models Fokker T.IX meegebracht, nu voorzien van de correcte oranje driehoeken, door Mika Jernfors van Arctic Decals geprint volgens mijn tekeningen, en met de antennes gemaakt van 50 micron vissnoer. Verder een scratchbuild 1/72 Fokker D.XVI met Curtiss Conqueror, het prototype zoals gebouwd voor de KNIL ML. Dit verschilt nogal van de andere D.XVI versies met Jaguar, Jupiter en Panther stermotoren, die ik ter vergelijking ook meegenomen had. Door de zwaardere watergekoelde motor was de spanwijdte en lengte aardig wat groter, wat ik af kon leiden uit een paar originele Fokker tekeningen die ik had.
Het modelleren van de motor was simpel, al was het wel veel werk: 24 stukjes aluminium buis van 0,6 x 0,4 mm, en dan nog netjes op een rij ook. Voor de lamellenkoeler gold een beetje hetzelfde: een stapeltje lamellen van 0,25 mm dik styreen, gescheiden door stukjes van dezelfde dikte. Ik heb geprobeerd de kinken in de rompzijden er in te krijgen door de dunne styreen zijkanten in te snijden en als fotoets om te zetten. Helaas is dat bij het verven bijna helemaal verdwenen. De wielen en propeller kwamen uit mijn verzameling Aeroclub white metal onderdelen, de pilotenstoel uit de scrapbox en de lange vleugelstijlen zijn van Strutz messing stroomlijn profiel. En voor de samenbouw heb ik natuurlijk weer gebruik gemaakt van de Aeroclub tweedekker samenbouw mal. De decals waren weer geprint door Arctic Decals.
Tenslotte had ook nog een 1/72 resin T-Fordje meegebracht van Classic Plane, uitgemonsterd als Shell tankwagentje. Het schilderwerk is geïnspireerd op foto’s van Internet, net als de zelf geprinte decals. Het modelletje is, dankzij de zeer beperkte instructies, lastig te bouwen, al viel het uiteindelijk resultaat mij mee. “
Edu de Roos: ”De Miles M.14 Magister was een licht lesvliegtuig in de jaren 1930, ontworpen door Frederick George Miles en gebouwd door Phillips Powis Aircraft Ltd. De Magister was de eerste eendekker die specifiek werd ontworpen als trainer voor de Royal Air Force. Het was een laagdekker uitgevoerd in een houten constructie. Het onderstel met een staartwiel was niet intrekbaar. Als laagdekker vormde de Magister een goede introductie tot de Hurricane voor toekomstige gevechtspiloten.
De eerste vlucht van het toestel vond plaats op 20 maart 1937 en productie ving aan in oktober 1937. Bij de aanvang van de >Tweede Wereldoorlog waren reeds meer dan 700 toestellen aan de vliegscholen van de Royal Air Force geleverd. In totaal werden 1293 Magisters gebouwd. Na de oorlog werden talrijke Magisters voor civiel gebruik omgebouwd onder de benaming Hawk Trainer III.
Met een lengte van 7,51 meter en een spanwijdte van 10,31 meter, ledig gewicht van 570 kg en een 130 pk motor was het een wendbaar, licht klein vliegtuigje.
Zo ook dit model van de Oekraïense MicroMir modelbouw fabrikant (hoop dat ze de aanval van Rusland te boven komen) in schaal 1/32. Een mooie kit, alle passingen perfect. Mooi setje ets materiaal, waar ik eerlijk gezegd weinig van hebt gebruikt. Met 2 piloten die passend in de cockpit gemaakt moesten worden, blijft er weinig plek over voor palletjes,, hendeltjes, etc.. Ik heb hem geschilderd in de RAF service kleur Training yellow van Revell nummer 15. Ik was al gewaarschuwd dat geel een lastige kleur is. Er werd aangeraden om eerst een laag rood op te zetten. Eigenwijs als ik ben natuurlijk gelijk met geel begonnen. Gelukkig is het hele vliegtuigje van onder tot boven (op de motorkap na) in de zelfde kleur. Met mijn tamponeer techniek moest ik het model 4x verven voordat ik enigszins tevreden was. Al met al een geinig kistje.
De Dodge Truck WC-62 (zonder winch dus op de voorbumper) van Italeri in schaal 1/35 is niet alleen in werkelijkheid, maar ook als model, eenvoudig uitgevoerd. Gedurende de 2e wereldoorlog vormde dit voertuig met onder andere de bekende Jeep de ruggengraat van de Amerikaanse en geallieerde strijdkrachten. Natuurlijk zit er bij het model een complete aandrijflijn. Ook kan je er een WC-63 van maken door er een winch op te monteren. Details genoeg dus. Direct uit de box gebouwd, maar toen kwam ik er achter dat ik er al eerder een van had gebouwd. Door toch onderscheidend te zijn heb ik er, met een oude zakdoek gedoopt in behangsellijm, een gesloten huif van gemaakt. Het geheel geschilderd met Humbrol nr. 159 en natuurlijk mocht een chauffeur niet ontbreken."
Walle Oppedijke van Veen: “Iemand had een doos over en die mocht ik maken; de Amtank (amfibische tank) LVT-(A)1 van Revell 1:35. Recht u de doos gebouwd en Humbrol geverfd in de voorgeschreven Revellkleuren. Het resultaat zag er een beetje saai uit, dus heb ik het geweathered zodat het leek alsof die uit zee kwam en het strand opreed. Dus veel zand op en rond de tracks, en zwarte wash. Toen ook maar een dergelijk diorama gemaakt. Het strand en het duin zijn een combinatie van zichzelf uithardend fijn voegzand, muurplamuur en veel verdunde houtlijn met een scheut Humbrol buff. De zee is van wc papier met veel houtlijm; zwarte primer en vleugen blauw en legergroen om het water te kleuren. Alles afgemaakt met blanke lak wat extra diepte geeft aan de golfjes. Extra tankbemanning (MiniArt) en ondersteunende Marines van MasterBox zijn na enig plastisch werk toegevoegd om het geheel af te maken. En zo waar, na een hoop geklieder, levert het een aardig actieplaatje op.”
Jaap de Vries: “De Esci 1/72 Fokker F-27-200 van de NLM-Cityhopper is een redelijk oude kit van Esci. Ik heb ‘m recht uit de doos gebouwd, ook met de decals van de kit. Er is wel wat aan te merken op het model. Zo zitten de ramen iets te hoog, daar kom je achter als je een rechte lijn moet verven. En zijn de motorgondels wat te laag aan de achterkant. De moeten verder doorlopen aan de bovenkant van de vleugel. De antennes onderaan de romp ter hoogte van de vleugels worden wel op de tekeningen aangegeven, maar zitten niet bij onderdelen. Bij een vorig gebouwd model -Golden Knights- zaten er wel bij, zij het los verpakt. Het kan dus wel. Al met al staat er wel een aardig model van de F-27.”
Wim Hoogendoorn: ”Voor mijn Italeri 1/24 Volvo FH 16 heb ik een extra achteras van KFS uit Engeland laten komen. Verder is het model verbeterd door er alle luchtventielen, luchtslangen en leidingen op aan te brengen. De autolaadkraan is ook van KFS en daarop heb ik heel veel details aangebracht als hydrauliekleidingen en slangen. Al met al ben ik zo’n maand of 6 bezig geweest met de bouw. Bij het verven heb ik verschillende merken gebruikt zoalsls Humbol, Tamiya, en Zero Paints.”
Jan Edelenbos Diorama 1942 Noord Afrika
P.M. Spoelstra 1/35 Sherman M4A3, Duitsland mrt 1945
1/48 Fokker D.21
Annamarie Jongbloed: “Voortbordurend op mijn collectie 1/72 speciale modellen van het favoriete merk Citroen, heb ik deze keer van het merk M.G.M. uit Duitsland een resin model van een Fr. Citroen Traction Type 11 B 1938 Cabrio meegenomen. Het model heb ik bijgewerkt met wat plasticcard en een achterbankje gemaakt van Styrofoam. De wielasjes en de bumpers van het mooie maar kwetsbare en breekbare resin in deze schaal heb ik verstevigd met wat koperdraad.
De tweede, ook nog in de primer gespoten Citroen, was een Aviation tractor (AFN) P-107-hard top U.304 ( Frans) van het merk A.C.E. ook in schaal 1/72.
Het schijfje hout begint nu al aardig vol te geraken, want er staan nog een paar modellen op stapel om gemaakt te worden. Misschien toch maar eens uitkijken naar een grotere display.”
Verlinden 1/16 buste Duitse officier
Kees Onderwater: “Ik heb een andere setting gemaakt voor de Panther Ausf. A. De Panther had al eens eerder op een display gestaan, maar daar was ik niet tevreden over. Van oud IPMS lid Ian Hay had ik een artikel gekregen met foto’s van The Big Cat, die op de loer ligt voor prooi. Toen wist ik dat dit het moest gaan worden.
Het A4 lijstje heb ik voorzien van een houten verhoging die is opgevuld met platen van styreen, met daar over heen een laagje uitgerolde Das klei. Zo vormde dit de basis voor het geheel.
De zeeschuim bomen komen uit eigen kwekerij, bij de grote boom links achter is de stam aangedikt met instant filter van de Action vermengd met zaagsel. Na ze te hebben gespoten met verschillende soorten bruin, is de boom ingespoten met sluitlijm en licht bevolkt met bladeren strooisel.
Het gras heb ik statisch opgebracht, en in het bos werd wat bosgrond, kreupelhout, brandnetels en varens aangebracht voor de realistische look. Daarna heb ik de Panther geweatherd en verder aangekleed met wat bebladerde takjes zeeschuim en Cinchillazand.
De twee bijbehorende figuren moeten nog worden afgeschilderd, maar dat laat ik altijd liever aan Annamarie over. En de foto met de echte situatie waarin de Panther zich bevond en een naambordjes aanduiding completeren het geheel. “
Luuk Boerman Airfix 1/48 Meteor F.8
Airfix 1/48 DH.82 Tiger Moth
Ron Schouten: “Dit model is een Revell 1/48 Sikorsky CH-53D, een middelgrote helikopter die in 1967 voor het eerst in gebruik werd genomen. Tegenwoordig is hij gewoonlijk vervangen door de CH-53E Super Stallion, die onder andere door de Amerikaanse mariniers en door het Duitse leger in Afghanistan werd gebruikt.
De Revell kit is een ouder en nogal basic model, van dik groen plastic. Er is het nodige aan toegevoegd, zoals een scratchbuilt vrachtruim en cockpit, een aantal luiken en ramen open gezaagd en in open positie gelijmd, een aantal roosters open gezaagd en het plastic vervangen door metalen roosters. Eén van de motoren heb ik vervangen door een gietharsversie van Reskit, de rotorkop is vervangen en de bekabeling daarvoor gemaakt van diverse soorten draad. Het model gespoten in een kleurenschema van de Iraanse marine. Wel even bedenken waar je het model wilt laten, is flink aan de maat.
De Savoia-Marchetti S.55, een opvallend Italiaans ontwerp uit 1924. Er werden zowel een civiele als militaire uitvoering geproduceerd. Het bleek een uiterst betrouwbaar ontwerp, waarmee veel non-stop trans Atlantische vluchten werden gemaakt. Bekend is een vlucht van 1933 van Italië naar Chicago met 24 van deze vliegboten. Totot eind jaren '30 zijn de toestellen bij de Regia Aeronautica in dienst bleven. Deze kit is in 1/72 van Delta 2.
De Macchi M.5 is een eenpersoons jachtvliegboot uit 1917, dat door de Italiaanse en Amerikaanse luchtmacht werd gebruik. Deze Macchi vindt zijn oorsprong in een nagebouwde buitgemaakte Duitse vliegboot, de Lohner L-1. Het model in 1/48 is geheel van giethars en geproduceerd door Lone Star Models. Het model is in de kleuren van Dominica Arcidiocono, van het 261e squadron, gevestigd in Venetië. Zijn Zeedraak met de lijfspreuk "I Casi sono due" (er zijn twee mogelijkheden) opereerde na 1917 boven de Adriatische Zee. Het model is gespoten, de Zeedraakdetails uit de hand geschilderd. “
Tim van Luijk
Anonieme bouwer Panzerjäger Elephant
Afsluitend nog wat sfeerbeelden uit Inter Amicos.
Tekst: leden / Eindredactie: Patrick Verschut / Foto's: Rody Verkruissen, Patrick Verschut