Dinsdag 6 maart 2023 al weer de derde bijeenkomst dit jaar, in - zoals gebruikelijk - het gebouw van speeltuinvereniging Inter Amicos in Rijswijk. Vanaf 7 uur kwamen de bezoekers binnen. Het leek een rustige avond te worden, maar uiteindelijk telde ik toch nog 30 bezoekers. Na een lange afwezigheid, mede door de coronabeperkingen, zagen we vanavond Ken en Claus weer. Goed om deze oudgedienden weer te zien.

Het was de eerste bijeenkomst met Edu de Roos in de rol van regiocoördinator. Hij stelde zich nog een keer kort voor en ook zijn ondersteuningsteam. Ted en Chris hadden weer wat handel uitgespreid over het biljart. Later op de avond kwam Stef Biemans, een oude bekende uit de Nieuwerkerk aan de IJsselse periode, nog langs die zijn modellen van Nederlandse te koop aan bood. Hij bracht ook een tafelpaneel mee, waarvan er rond 1984 twaalf van gemaakt zijn. Daarvan waren er vier overgebleven, dachten we, maar er was er dus nog eentje. We gebruiken ze elke bijeenkomst. Leo zorgde voor bezetting aan de bouwtafel, die voor het overige deel als kletstafel diende, evenals de bar.

Op de modellentafels hadden we vanavond 26 modellen staan waarvan het grootste deel vliegend materieel. In 1/35 zagen we diorama’s van een science fiction Maschinen Krieger Fireball SG Prowler en van een Tweede Wereldoorlog begraafplaats. De schepen bestonden in schaal 1/144 uit een HMCS Snowberry Flower Class Corvette, een Landing Ship Medium (early) en de U-99 onderzeeboot. In schaal 1/200 was er de zeesleper Smit Rotterdam in aanbouw en voorzien van verlichting. Slechts één voertuig vanavond: Thomas had zijn 1/24 Mazda FC3S RX-7 meegenomen. Vliegtuigen volop, in volgorde van kleiner wordende schalen: schaal 1/24 een Supermarine Spitfire Mk IX in aanbouw en Hawker Typhoon Mk 1B 'car door'. In schaal 1/32 was er een North American P-51D Mustang. En vervolgens in schaal 1/48 een Lockheed T-33 Shooting Star, een Grumman F2F, een Brewster Buffalo, een Grumman F3F Wildcat, een NF-5B in aanbouw in KLu-uitvoering en een General Dynamics F-16AM Block 15. Dan volgen in 1/72 een Fairchild C-123 Provider, een Amiot 143, de familie Scheldemusch, Scheldemeeuw en De Schelde S.20 en S.21, een Junkers Ju 86K, een Junkers Ju 88A-1 en een Saab 29 Tunnan. En de hekkensluiter wass de Bristol Bloodhound in schaal 1/76.

Patrick Verschut

 

We vervolgen met het fotoverslag met 26 modellen op de tafels, waaronder twee diorama's. Zoals gebruikelijk laten we ze zien van rechts naar links.

Leo Ripken
1/72 Roden Fairchild C-123 Provider

01DSC 0312

 

Luuk Boerman
1/24 Airfix Supermarine Spitfire Mk IX
1/48 Lockheed T-33 Shooting Star

02DSC 0342

03DSC 0339

 

Ken van Es: ”De Hawker Typhoon Mk 1B, 'Car Door' heb ik direct uit de doos gebouwd. Het model is van Airfix in schaal 1/24; een geweldig model, met een pracht aan details. Ik bouw graag in een grote schaal omdat ze zo mooi gedetailleerd zijn. Voor dit model heb ik alle aftermarkt producten aangeschaft die er te krijgen waren, o.a. een “Big Ed” set en heel veel foto-ets. De motor die je moet samenstellen is een model op zich en vergt veel geduld. Mijn bedoeling is om alle jagers uit de Tweede Wereldoorlog te bouwen in deze schaal. Alleen voor zover ze gevlogen hebben bij de Engelse luchtmacht, zoals de Typhoon, Spitfire, Hellcat, Hurricane en Mosquito. Over de bouw doe ik een jaar, maar ik bouw alleen op woensdag.
De North American P-51D Mustang is een geheel ander model en eentje van een kleinere schaal namelijk 1/32, maar niet minder in detail. Hij is uitgevoerd in de kleuren en kentekens van de “ML/KNIL/RNEIAAF”. Het is een mooi model van Acadamy, zo uit de doos gebouwd. Ook hierbij zijn veel aftermarkt producten aangeschaft zoals een “Big Ed” set en foto-ets. De modellen zijn gespoten met Vallejo. De bouw van de modellen was goed, alleen de motor van de Typhoon was erg ingewikkeld en vergde nogal wat concentratie en geduld.”

04DSC 0310

 05DSC 0317

 

Jos van der Sluijs:
1/48 Grumman F2F
1/48 Brewster Buffalo
1/48 Grumman F3F Wildcat

06DSC 0308

07DSC 0305

08DSC 0304

 

Rody Verkruissen
1/48 Kinetic NF-5B KLu

08DSC 0318

 

Patrick Verschut: “Jeetje, wat konden die Fransen toch een lelijke vliegtuigen maken. De Amiot 143 is er eentje die wel in die categorie past: vleugels dikker dan de romp breed is, een hoogdekker met korte pootjes. Een soort gebochelde van de Notre Dame. Heller heeft dit model in 1/72 geproduceerd vanaf 1966. Geen moderne mal dus. En dat zie je: totaal lege cockpit, geen motoren en lekker vette dikke klinknagels op romp en vleugels. Ik heb wat aanpassingen gedaan: klinknagels op de vleugels grotendeels weggehaald en paneellijnen ingegraveerd, de cockpit een beetje ingericht. De afdekplaat voor op de motorgondels is veel te breed, die is versmald. Er achter motoren geplaatst die wat lijken op de Gnome Rhone, en acht uitlaten aangebracht. Het toestel is gespoten met Humbrol 98 en Xtracolor 502. Om het monochrome bruin wat te breken heb ik bij de tweede spuitronde een beetje geel toegevoegd.”

10DSC 0300

 

Edu de Roos: “De Revell 1/144 HMCS Snowberry Flower Class Corvette is een model van een schip dat als escorte voor geallieerde scheepskonvooien de strijd aanging tegen de Duitse onderzeeërs in de Tweede Wereldoorlog. HMCS Snowberry werd oorspronkelijk gebouwd voor de Royal Navy, maar het grootste deel van de oorlog was het in dienst bij de Royal Canadian Navy. Ze vocht voornamelijk als konvooi-escorte in de slag om de Atlantische Oceaan. Het is een leuk model van Matchbox op een redelijke schaal in 1/72, dat ik al in de negentiger jaren eens had gebouwd. De Revell kit heeft een leuk kleurenschema en is recht uit de box gebouwd. Het model is 44 cm lang.
Landingsschepen van de U.S. Navy LSM-klasse (Landing Ship Medium) werden vanaf midden 1944 door de Amerikaanse Marine gebruikt in de strijd tegen Japan in de Stille Oceaan. Met meer dan 550 schepen waren ze het belangrijkste onderdeel van de amfibische krachten om troepen en voertuigen op vijandelijke stranden te landen. De laadcapaciteit van een LSM kwam ongeveer overeen met een gemechaniseerd peloton. De stalen romp had negen waterdichte schotten. Met een anker aan de achterkant konden de schepen zich zonder hulp van het strand terug de zee op trekken. De vroege LSM was meestal uitgerust met zes 20 mm Oerlikon kanonnen voor zelfverdediging. De laadruimte besloeg bijna de hele lengte van het schip en was maximaal 7,9 m breed. Aan het eind van de oorlog waren negen schepen verloren gegaan, vooral wegens kamikaze-aanvallen. In schaal 1/144 met een lengte 44 cm past dit Revell model leuk bij het korvet. Ik heb ‘m recht uit de doos gebouwd in camouflage, compleet met vier Sherman tanks, vier GMC trucks en vier M8 Greyhounds. Als extra zijn nog twee Willy’s jeeps toegevoegd.
Otto Kretschmer was een Duitse onderzeebootkapitein bij de Kriegsmarine en commandant van de U-99. Tussen 1939 en 1941 bracht hij in totaal 47 transportschepen en 5 oorlogsschepen tot zinken voor een totaal van 274.333 ton. Daarmee was hij een van de meest succesvolle U-bootkapiteins aller tijden en kreeg hij het Ridderkruis van het IJzeren Kruis met Eikenloof en Zwaarden. Kretschmer stond bekend als een briljant zeestrateeg. Tevens stond hij bekend om zijn moed en de daaraan gekoppelde roekeloosheid. Hij kreeg de bijnaam 'Silent Otto' zowel voor zijn succesvolle gebruik van de 'stille vaart', alsmede omwille van zijn radiostilte tijdens zijn patrouilles. De U-99 onderzeeboot was een Duitse Type VIIB-klasse onderzeeboot van de Duitse Kriegsmarine. Tijdens de aanval op konvooi HX-112 in de nacht van 16 op 17 maart 1941 werd de U-99 opgepikt door de ASDIC van de torpedobootjager HMS Walker. De jager viel de U-99 aan met een serie dieptebommen en de U-99 moest gehavend naar de oppervlakte komen. De Duitse bemanning werd door de Britse torpedojager krijgsgevangen genomen. Deze U-boot van Revell in schaal 1:144 komt mooi tot zijn recht tussen bovengenoemde schepen. Je ziet nu ook dat het met een lengte 53,5 cm best een groot vaartuig was. Meestal zie je maar een beperkt gedeelte van het vaartuig boven water. Dit is een wat ouder model, dat kan je onder meer zien aan de standaard met torpedo."

11DSC 0298

 

Rients Couperus: “Twee toestellen heb ik deze keer meegenomen, allebei Junkers producten. Allereerst de Junkers Ju 86K, in aluminiumkleur. Blijkbaar heeft het toestel zo voorgevlogen in september 1937 voor de Oostenrijkse luchtmacht die belangstelling had. Een mooi 1:72 model van Italeri van de Junkers Ju 86E1-E2 , de K versie was de export variant. Met heel veel verschillende decals. Het model bouwt netjes maar de vleugels hebben wel de nodige aandacht nodig. De kleppen aan de achterkant van de vleugel wordt in één geheel (heel fragiel) aan de vleugel bevestigd met kleine onderdeeltjes die lastig te plaatsen en te lijmen zijn. Ook komen er nog contragewichtjes op te staan. Na de bouw heb ik het met Humbrol enamel chroomzilver in de eindkleur gezet met de kwast. Met wat kleurvariaties is wat verschil aangebracht in de anders wat saaie kleurstelling. Er gaan mooie rode contrasterende decals op.
De Junkers Ju 88A-1. Dit is de laatste uit de 1/72 'Battle of Britain' doos van Revell, waarvan ik de vorige keer vertelde. Het is een heel mooi model, waar je start met een behoorlijk ingewikkeld in elkaar zittende cockpit die door het vele glas ook goed zichtbaar blijft. Voor deze kist heb ik de verf uit de doos gebruikt, en die gaat er prima op met de kwast. Daarna de vele kleine en grote decals. Op de regioavond stond hij nog in de glanslak voor het aanbrengen van de decals, maar ondertussen al in de satijn matlak gezet.”

12DSC 0334

13DSC 0338

 

Rob Hamann: “Ik had mijn serie 1/72 De Schelde vliegtuigen meegebracht, die op de De Schelde S.12, een vierpersoons reisvliegtuig, na compleet is. Dat was het eerste ontwerp van Theo Slot voor De Schelde dat daadwerkelijk gebouwd is. Het was geen succes en er is geen kit van. Daarna volgende de Scheldemusch, een lichtgewicht eenpersoons tweedekkertje met duwschroef en zijn zusje Scheldemeeuw, een eenpersoons vliegbootje met duwschroef, ook een tweedekker. Deze twee modellen heb ik scratch gebouwd volgens een verkleinde tekening van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers. De rompjes zijn opgebouwd uit spanten overtrokken met dunne styreen plaat, waarna ik de spanten er uit gesloopt heb om plaats voor de cockpit te maken. De vleugels zijn opgebouwd uit een boven- en onderhuid van 0,25 mm polystyreen, waarin de ribben op de achterzijde zijn ingekrast en toen lichtjes gevouwen, die op liggers van polystyreen strip zijn gelijmd. Na de vlakke bouw zijn de vleugels in het midden doorgesneden om de vereiste V-stelling te krijgen. Staartbomen en vleugelstijlen zijn van messing staf, gesoldeerd, polystyreen zou te slap zijn geweest. Staartvlakken simpel van twee laagjes polystyreen met ingekraste ribben. Motor en landingsgestel van stukjes polystyreen en wat nog in de restjesdoos zat. De schroef is uit laagjes triplex gemaakt en de Handley Page slats uit zo’n aluminium weggooi-asbakje. Het vliegbootje volgt ongeveer hetzelfde recept, alleen de romp is wat anders. De cockpitkap heb ik gemaakt van een stukje transparant plastic, warm gemaakt en over een malletje getrokken. De decals voor beide modellen heb ik getekend met CorelDraw en laten printen, want er zat wit in en dat lukt niet met de inkjet printer. De registraties op de vleugel zijn wel zelf geprint.
De De Schelde S.20 is een van mijn eigen HA Models resin kits. Het vierpersoons les- en taxivliegtuig met twee staartbomen en duwschroef heeft nog net voor WO II gevlogen. Ik heb het volgens de handleiding gebouwd; alleen de landingskleppen zijn scratch toegevoegd. Het lastigste aan de bouw was het netjes afwerken van de overgang tussen de transparante vacform cabineopbouw en het resin rompachterstuk.
Ook de De Schelde S.21 had een duwschroef tussen de twee staartbomen. In de motoras was ook nog een kanon voor achterwaartse verdediging, terwijl in de neus een 23 mm kanon was ingebouwd die ook naar beneden gericht kon worden. Het heeft het niet verder gebracht dan een gedeeltelijk voltooid prototype en de verdere bouw is gestopt bij het begin van WO II. Ook dit polystyreen model van RS Models wilde ik gewoon recht uit de doos bouwen. Maar een simpele check voor de maat van de prop, die bij de Daimler Benz DB600 motor hoorde, gaf aan dat de prop in de doos veel te klein was. Die is dus vergroot tot de juiste maat, wat er toe leidde dat ook de poten van het landingsgestel verlengd moesten worden. Verder was het wat gepruts om het interieur van de cockpit, inclusief de vier machinegeweren, in de kleine cockpit te wurmen.

13DSC 0297

 14DSC 0295

 

Nick van der Windt
1/48 Kinetic General Dynamics F-16 AM Block 15

15DSC 0288

 

Roelof Timmerman
1/72 Heller Saab 29 Tunnan
1/76 Airfix Bristol Bloodhound

16DSC 0323

17DSC 0327

 

Brian Kirwan: “De ma.K  Fireball SG Prowler van Hasegawa (1/35) is een figurant van de Japanse 'Maschinen Krieger' serie. Het is fantasie robotpak met daarin een mannetje of een vrouwtje. Deze SG is de tweede van een doos van twee die ik heb gemaakt. In het 'Maschinen Krieger' verhaal is Fireball SG Prowler een verkenner. Ver in de toekomst gaan zij de strijd aan met een vijandelijke machineleger. Ik heb het figuur aangepast met extra onderdelen en accessoires uit de reservedoos. Het kleurenschema heb ik simpel gehouden en is overwegend rood, aangevuld met wit hier en daar. Het schilderwerk is vervolgens zwaar verweerd met de gebruikelijke methoden.Het diorama heeft als basis een bamboe zeepdoos van de Action. Het leek mij leuk om Fireball SG Prowler in vlucht af te beelden. Het landschap is gecreëerd met XPS foam, gedetailleerd met steentjes en een waterpartij gemaakt van resin water. Ik heb de Ma.K gemonteerd op een doorzichtig acryl staafje en voila!”

18DSC 0289

 

Thomas Hamann: “Mijn model betreft een Aoshima 1/24 Mazda FC3S RX-7 met Re-Amemiya aero delen. De kit is recht uit de doos gebouwd en afgewerkt met Tamiya spuitbusverf. Op zich is het een goede kit, op een paar kleine dingen na die voornamelijk met de aerodelen te maken hebben. De doorzichtige knipperlichten op de bumper hebben een vervelende vorm en moeten worden afgeplakt omdat ze niet achteraf geplaatst kunnen worden, de mistlampen in de bumper waren bijna niet op hun plek te krijgen, en de passing van de body op het chassis is te ruim. Verder was het goud van de decals niet gelijkmatig geprint, maar gelukkig zie je dat bijna niet. “

19DSC 0291

 

Jan de Jager: “Deze keer had ik een deel van een model bij me dat ik al enige tijd onder handen heb. Deze bovenbouw van de zeesleper Smit Rotterdam van Heller (1/200) is in elkaar gezet, maar moet nog wel bijgewerkt en afgewerkt worden. Het overgrote deel van de bouwtijd tot nu zit in de toevoeging van elektronica. Er zitten heel wat LEDs op en in: navigatie verlichting, cabineverlichting, gangboord- en deklichten en floodlights voor het sleepdek. Die LEDs worden aangestuurd door een microcontroller, een Raspberry Pi Pico. De verlichting loopt door verschillende scenario's, die op een LCD-schermpje van ondertiteling worden voorzien. Heel leuke toevoeging van de hobby, geïnspireerd door de presentatie van Nick van der Windt in december. Wel een hele uitzoekerij geweest, waarbij ik veel heb bijgeleerd."

20DSC 0329

 

Kees Onderwater: “Ik heb weer een gouwe ouwe meegenomen naar onze regioavond. Het diorama in schaal 1/35 geeft een kleine begraafplaats weer, ergens in Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. De figuren vond ik passend in deze situatie, daar zij een gesneuvelde kameraad op het slagveld hebben begraven. De muren van het stukje omheinde begraafplaats zijn muren uit de H0 modelspoorhobby. Het boompje is uit eigen tuin en verfijnd met zeeschuim en bladeren die er één voor één zijn opgeplakt. Het ijzerwerk om het toegangshek is uit koperdraad vervaardigd. Het geheel is op toepasselijke wijze verouderd."

21DSC 0332

 

En we sluiten weer af met een paar sfeerplaatjes uit Inter Amicos.

50bIMG 5866

51bIMG 5867

52bIMG 5871

53bIMG 5878

55bIMG 5894

56bIMG 5874

534IMG 5889

 

Tekst: leden / Eindredactie: Patrick Verschut / Foto's: Rody Verkruissen en Patrick Verschut