Op deze warme herfstavond waren er weer bijna 30 bezoekers van Inter Amicos. Ze werden dit keer uitgenodigd een donatie te geven voor het onderhoud van de speeltuin van de speeltuinvereniging, als dank voor de getoonde gastvrijheid. Verder konden we een eerste blik werpen op het materiaal voor de regiostand op de ESM, het zag er weer prima uit. Ook werden de laatste logistieke afspraken gemaakt voor de levering van de nodige modellen.
Modellen waren er deze keer in alle maten. Tafelvullend was een fors diorama met twee Lancasters 1:48, klaar om een Tallboy dan wel Grand Slam bom in te laden. Een kleiner diorama toonde een Citroen Mehari, schaal 1:24. Dit keer stonder er veel voertuigen op de modellentafels: een 1:24 Iveco oplegger met zware lading, een 1:12 Suzuki motorfiets, een 1/35 Beep (grote jeep) en een Gun Tractor. Verder drie vaartuigen in aanbouw. Toepasselijk in 2018, want 100 jaar geleden: twee minidiorama's met soldaten uit WO I. Ter contrast stond er ook een figuur uit de Simpsons.
Vliegtuigen te over, om te beginnen schaal 1:48: een Su-17, een Jak-28, een Meteor in demo-kleuren, een Hunter, een Finse Caudron, een P-40 en een P-51 en tenslotte een Ju-88. In de categorie 'extra groot' stond er een Me-109 in schaal 1:24. Uiteraard was er ook het nodige te zien in de klassieke schaal 1:72: de G-1 met 'badkuip', een Beaver in KLu-kleuren, de lifting bodies X-24A en X-24B en ten slotte een Zweedse J-22 in aanbouw. Van de FK49 lag er nu een complete kit, de productie is begonnen. Ook in aanbouw de 1:32 Postjager, weer wat gevorderd.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Ken van Es had wederom twee Russische gevechtsvliegtuigen in de schaal 1/48 gebouwd. Bovenaan de KP / Kopro Sukhoi Su-17M-4 Fitter (Su-22M-4 in de exportversie), gespoten met Akan kleuren. Onderaan de Bobcat Yak-28P Firebar, die nog niet zo lang geleden uitgebracht is. Beide modellen zijn uit de doos gebouwd, de passing was heel goed, zeker die van de Fitter. De modellen zijn gedetaileerd met foto-ets van Eduard, zowel inwendig als uitwendig.
Rogier Aulbers toonde een Marivox 1/72 FFVS J-22A in aanbouw. Het is zeker geen kit voor beginners, want helaas is de passing niet geweldig. Rogier heeft riemen van loodfolie toegevoegd aan het model, plus twee kanonnen gemaakt van een injectienaald. De grootste problemen ondervond hij bij het opnieuw maken van de koelkleppen op de motorbehuizing, die echter niet getoond worden op de foto. Hij hoopt dat dit model nog voor het einde van dit jaar af te maken.
Dick Boogaard had drie 1/72 modellen meegenomen. Bovenaan de DHC Beaver, een oud Airfix model uit 1971 met decals van Modeldecal voor 334 squadron. Daaronder de Martin-Marietta X-24A (zilver) en X-24B (wit). Beide ontwerpen zijn 'lifting bodies' zonder vleugels, voorstudies voor wat de Space Shuttle zou worden. Ze werden per B-52 gelanceerd en een raketmotor bracht ze nog wat hoger. De X-24A vloog heel slecht, en is omgebouwd tot de X-24B (let op de overeenkomsten van de staartvlakken en de cockpit); deze vloog veel beter. De modellen zijn van de fabrikant Mach 2, dus er was werk aan de winkel volgens Dick.
Luuk Boerman had twee KNIL-toestellen gebouwd. Bovenaan de Airfix 1/48 P-51D, onderaan de Hasegawa 1/48 P-40N. Beide deden dienst in Nederlands-Indië eind jaren vijftig.
Jaap de Vries had had eveneens twee 1/48 modellen meegenomen. Bovenaan de Airfix Gloster Meteor F Mark 8 van 327 squadron op Soesterberg in 1953, in demo-uitvoering van 'Ruiten Vier' (Dutch Decal DD48040). Een uitstekend model volgens Jaap. Onderaan de Academy Hawker Hunter F Mark 4 van 325 squadron op Leeuwarden in 1957. Het model is gebouwd met Aeroclub aanpassingen voor cockpit en landingsgestel, en voorzien van Dutch Decals (DD48042).
Hans van Gelder toonde zijn scratch 1/32 Postjager, met de fairings (of in goed Nederlands de vloeistukken) van de vleugels in aanbouw. De omtrek ervan is gekopieerd van de Pandertekening en gelijmd op stukjes afplaktape. Hierna zijn de vormen op de juiste plek op romp en vleugels geplaatst. De malletjes voor de doorsnedes van de fairings zijn ook overgenomen van de tekening en geplaatst in sleuven in de romp en de vleugels. De fairings zijn daarna opgebouwd met Milliput. De bedoeling is dat als de vloeistukken klaar zijn, ze weer losgemaakt kunnen worden van de romp en de vleugels, en er verder aan de romp en vleugels kan worden gewerkt. Als de romp en vleugels aan elkaar zijn gelijmd, kunnen de fairings op hun definitieve plek worden geplakt.
Frits Krieg had een Trumpeter 1/24 Messerschmitt 109G-2 recht uit de doos gebouwd. Trumpeter is het enige merk dat in de schaal 1/24 Me 109s maakt van het type G en K. De motor van het model is te klein, maar zolang je de motorkappen dicht laat is dat verder niet te zien. De belijning op het vliegtuig is te ondiep en nauwelijks zichtbaar. De grootste ramp zijn de decals, die in lauw water uit elkaar brokkelen. Je kunt de decals beter vantevoren overspuiten met vernis of dergelijke om ze heel te houden. Verder was het een leuk model om te bouwen. Dit toestel werd gevlogen door Oberst Günther Rall (275 kills) bij het 8e Staffel van JG52 in de herfst van 1942.
Edu de Roos liet zijn Azur 1/32 Caudron C.714C.1 in Finse kleuren zien. Slechts zes machines hebben Finland bereikt, en de Caudron was tegen de tijd van de 'winteroorlog' (de Sovjet aanval op Finland) al verouderd. Alhoewel goed manoeuvreerbaar, was de klimsnelheid vergelijkbaar met die van een baksteen volgens één van de piloten. Edu: "Ik vond dit model van Azur er leuk uitzien met die lange neus en slanke taille, echt Frans. Een apart modelletje, makkelijk te bouwen, compleet met resin en ets-onderdelen. Eerlijk gezegd zie je de meeste van deze onderdelen niet als je er een piloot in zet zoals ik altijd doe, dus kan je een boel van die onderdeeltjes net zo goed weglaten. De camouflagekleuren zijn weer getamponeerd. Zoals gebruikelijk klopte er ook nu weer niks van de kleurbeschrijving, beetje mengen dus."
Rob Hamann had twee modellen tentoongesteld. Bovenaan zijn scratchbouw 1/72 Koolhoven F.K.49 in de LVA-uitvoering, door een collega modelbouwer gekarakteriseerd als 'vliegende tram'. Het is de pre-productie kit in aanbouw om de handleiding te ontwikkelen. De bouw verloopt tot nu toe zonder grote problemen. Verwachting is dat de resin kit eind dit jaar uit zal komen. Onderaan de MPM 1/72 Fokker G.IA in de verkennerversie, die eindelijk af was. De G.I met 'badkuip' onder de romp (nog net te zien) is indertijd als optie gedemonstreerd aan luchtmachten van verschillende landen, hiervoor zijn de G.Is met serienummers 302 en 304 gebruikt. Uiteindelijk is de 'badkuip' alleen door Zweden besteld, maar door het uitbreken van de oorlog zijn die G.I's met waarnemerskuip nooit geleverd. Rob vertelt: "Het model is gebaseerd op de MPM kit, waarvan de bommenluiken uit de romp verwijderd zijn (zoals bij het origineel ook gebeurde) en een vacform kuip pasgemaakt is op de romp onderzijde. Voordat dat bevredigend afgerond was, is er heel wat tijd verlopen: daarvoor moest eerst het resin gietproces min of meer onder controle gekregen worden en ook het vacformen van transparante onderdelen. Het aanbrengen van de kuip eiste ook nogal wat wijzigingen van het interieur, zoals een nieuwe vloer en stoelen. Andere wijzigingen aan het model waren openzetten van de canopy en de toegangsluiken voor staartschutter en waarnemer, uitgeslagen kleppen en duikremmen, die ook gedemonstreerd zijn op de 302, maar nooit samen met de waarnemerskuip."
Chris van Ravesteijn had een Entex 1/320 Super Guppy 201 gebouwd, een tussendoortje om bij te komen van de Sea Shadow perikelen (zie verderop). Bij de bouw waren er problemen met de decals: scheurden in stukken en wilden niet schuiven, en waren zodoende slechts met moeite op hun plek te krijgen. Ze waren bovendien anders dan op de box art, maar gelukkig bood het internet uitkomst.
Frans en Rody Verkruissen hadden samen een groot diorama met twee Tamiya 1/48 Lancasters gebouwd, die beladen werden met de grootste bommen van de tweede wereldoorlog. Bovenaan de Lancaster van Rody, de DV385/KC-T gevlogen door J. Castagonia, die op 3 februari 1945 samen met 17 andere Lancasters ieder een Tallboy van 12.000 lbs gooiden op haventje voor Biber mini-onderzeeërs van Poortershaven bij Maassluis. Castagonia's bom viel ten noorden van de haven op de spoorlijn. De bomdeuren zijn vergroot om de bolle vorm te maken. Het model is gespoten met Vallejo en Revell, de decals zijn van Kitsworld. Rody heeft de Tallboy bom, de David Brown tractor en de bomkar allemaal scratch gebouwd. Onderaan de Lancaster van Frans, de PD112/YZ-S gevlogen door second lieutenant Calderdie, die op 14 maart 1945 de eerste Grand Slam bom (22.000 lbs) met succes afgooide op het Bielefeld spoorwegviaduct. Deze versie heeft geen bomdeuren meer, de bom hing vrij onder de romp. De Grand Slam is van Tamiya zelf, de bomkar is zelf gebouwd. Het model heeft kleine aanpassingen zoals de uitlaatpijpen en een groter raam onder de neuskoepel, en ook dit model is gespoten met Vallejo en Revell.
Edu de Roos had ook twee militaire voertuigen meegenomen. Bovenaan de AFV Club 1/35 Dodge WC51 'Beep', een 3/4 ton 4x4, primair voor het vervoer van GI's met lichte wapens. Het model kan in de WC51 of WC52 uitvoering gebouwd worden, Edu koos voor de WC51 zonder lier op de bumper. De kleur is olive drab, Humbrol 159. Onderaan de Italeri 1/35 Chevrolet Gun Tractor, die voornamelijk gebruikt door Groot-Brittannië en de Gemenebestlanden als artillerietrekker. Het is veel gebruikt in Europa en na de oorlog nog lang gebruikt voor civiele doeleinden. Het model heeft decals van de 4th Canadian Armoured Division uitvoering. De kleur is iets donkerder dan Humbrol 159.
Jan Edelenbos had twee dioramaatjes met paarden gebouwd. Bovenaan de Master Box 1/35 'British and German cavalrymen, WW1', onderaan Dragon 1/35 'Cavalry Division Florian Geyer'.
Ted Spinders had een Tamiya 1/12 Suzuki GSX 1100S Katana recht uit de doos gebouwd, en geschilderd met Tamiya verf. Het was volgens Ted wel lastig dat je delen in sub-assemblies moet maken en schilderen, en dan pas kunt monteren, zoals bijvoorbeeld de motor in frame.
Wim Hoogendoorn had zijn Italeri 1/24 Iveco Stralis Hi-Way 6x4, die we eerder gezien hadden, verder uitgebreid tot een imposant transport. De dieplader is van Kit Form Services, en helemaal van resin. De lading bestaat uit een rupsgraafmachinhe, ook van Kit Form Services en ook helemaal van resin. Wim heeft wel alle hydraulische leidingen zelf moeten toevoegen. Op de dieplader staat verder een zelfgebouwde brandstoftank. De bouwperiode besloeg ongeveer driekwart jaar.
Annamarie Jongbloed had een diorama gebouwd rondom de Heller 1/24 Citroën Mehari, die we in mei al in aanbouw hadden gezien. Het vrouwelijke figuurtje is van Master Box, het mannelijke figuurtje komt van Ali Express. Veel kijkers dachten dat dit vast en zeker door een man gebouwd was, maar dat klopt dus niet. Het diorama leverde op de ESM een 'Highly Commended' op.
Leo Ripken was bezig met de bouw van een Airfix 1/76 'Harrow School Class' locomotief. Hij had het model in losse onderdelen geschilderd, en gaat het nu assembleren.
Chris van Ravesteijn had drie schepen in aanbouw. Bovenaan de Trumpeter 1/144 Type 22 Missile Boat, de nieuwste raketboot van de Chinese marine. De romp bestaat uit een onderhelft die uit vijf stukken samengesteld moet worden, het was even puzzelen hoe al die stukken in elkaar moesten passen. De bovenromp heeft doorzichtige delen zodat je de raketlanceercannisters kunt zien. Het kleurenschema gaf nog wel een probleem, maar foto's op het internet gaven aan dat er maar één kleur grijs op zit. Onderaan en vooraan de Revell 1/144 Sea Shadow, een stealth prototype ontworpen door Lockheed. De antennes/radars boven op de romp waren slecht negen keer afgebroken, omdat het model door zijn vorm zo moeilijk te hanteren was. De bijgeleverde decals waren een ramp, ze scheurden en 'silverden' vreselijk. Het origineel is in 2008 gesloopt, het lag jaren opgeborgen in de Hughes Mining barge. Erachter ligt een Armageddon (lees Mach 2) 1/72 LCT-6 landingsvaartuig. Chris: "Zoals de fabrieksnaam al zegt valt deze short run kit onder de noemer armageddon: ondergang van de wereld, of enorme katastrofe. In vergelijking met gewone kits nodig heb je hier het volgende nodig: slijptol, zware hamer, beitels, zak cement en vooral een stofzuiger voor die berg plastic schaafsel, want alles moet pasgemaakt worden. Maar het is het enige model in deze schaal helaas, dus.."
Edu de Roos had ook nog twee figuren van Wargamer Limited gebouwd, uit de serie 'Hot & Dangerous', resin 54 mm pin-up stijl miniatuurtjes in uniformen van bekende militaire eenheden, jagers en krijgers. In het midden 'Lagertha the shieldmaiden', een stoere Vikingvrouw, 'She is as dangerous as she is beautiful'. Rechts 'Ruby the trapper' in Davy Crockett outfit, haar ontgaat niets, ze is altijd op jacht naar mooie bevervelletjes. Edu meldt dat het leuke figuurtjes zijn om te bouwen en schilderen.
Chris van Ravesteijns wederhelft had de Heller Bart Simpson gebouwd en geschilderd, en Chris had het verfwerk wat verbeterd en het figuurtje gevernist.
Tot slot twee sfeerfoto's van de avond.
Tekst: leden / Eindredactie: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen