Regioavond Zuid-Holland oktober 2015
Dat het vakantieseizoen voorbij is, bleek uit het aantal bezoekers van ongeveer dertig en de volle modellentafel. Op die tafel prijkte de prijs van Rob Hamann voor zijn scratchbuilt Fokker F.XX. Verder waren de vliegtuigen dit keer wel erg dominant aanwezig. Daarom toch maar eerst de andere modellen genoemd. Een leuke collectie gamefiguren, helemaal aan het eind van de tafel. Verderop een Whippet-tank 1:16 in aanbouw, een Lotus in aanbouw, een schip van NedLloyd en een hot rod 1:24.
Bij de vliegtuigen diverse zeldzame verschijningen en veel in schaal 1:48. In aanbouw stonden er een He 177 1:72 en een PC-7 1:48, de laatste scratchbuilt. In schaal 1:48 een Martin Baker MB5, een IAR-81C, een FW190 V18, een Sea Hurricane, een F11F Tiger en een A-6E Intruder. In 1:72 zagen we een drietal Ouragans in verschillende Patrouille de Francekleuren, twee Sea Fury tweezitters, twee Blackburn Sharks (een met wielen en een met drijvers), een Fokker Dr.1 en een Fokker C.IV. Nog kleiner waren de Piper Cub 1:144 en de Airbus 319 in dezelfde schaal.
Wim Hoogendoorn demonstreerde het vervaardigen en gebruik van gietmallen en de voorbeelden die hij meebracht zagen er prima uit. Intussen werden de laatste minutieuze voorbereidingen getroffen voor de regiotafel straks in Nieuwegein.
Dick Boogaard
Het fotoverslag begint met Reinhold Bogaards Revell-Monogram 1/48 A-6E Intruder. Hij had het model gebouwd als een exemplaar van VA-196 op de USS Coral Sea, en bewapend met twaalf Mk 82 Snakeye en acht Mk 20 Rockeye bommen.
Dick Boogaard had twee Pioneer 1/72 Sea Furies met dubbele cockpits meegenomen. De eerste was een Sea Fury T61 van de Iraakse luchtmacht, de tweede een Sea Fury T20 van de Deutscher Luftfahrt Beratungsdienst, een doelsleepbedrijf op het vliegveld van Lübeck. Beide modellen waren met de kitdecals gebouwd.
De bouwer van deze Piper Cub heeft geen gegevens achtergelaten, dus hij blijft anoniem.
Rob Hamann toonde drie 1/72 Fokkers, alle van het bouwjaar 1923 maar met aanzienlijke contrasten. Bovenaan de resin Fokker C.IV van Vami Models, gebouwd naar een tekening van Thijs Postma van serienummer 560. Vervolgens de scratch Fokker D.XIII die we al in eerdere bouwfases hadden kunnen bekijken, en goed vorderde. Als laatste de resin Fokker DC.I van Omega Models. Rob had Jan Pala van Omega Models documentatie voor de kit aangeleverd.
Jaap de Vries toonde drie Heller 1/72 MD450 Ouragans in blank metaal geschilderd. De bovenste twee zijn twee verschillende kleurenschema's van de 'Patrouille de France' in 1956. Het derde model was met de kitdecals als operationeel toestel gebouwd.
Rody Verkruissen liet voor het eerst zijn scratch 1/48 PC-7 zien. Rody had dit model al een aantal jaren geleden gebouwd, maar hij was gestrand op de cockpit, waar hij niet voldoende informatie over kon vinden. Gelukkig bleek een regiolid het een en ander aan informatie te hebben, zodat hij nu weer verder kan.
Frits Krieg had weer drie 1/48 fighters uit de Tweede Wereldoorlog meegenomen. Allereerst een Silver Cloud Martin-Baker MB5, van de fabriek die later beroemd zou worden met schietstoelen. Het model was een short-run spuitgietmodel met witmetalen details. Er zijn slechts duizend modellen geproduceerd, en na lang zoeken heeft hij de kit via internet in Frankrijk op de kop kunnen tikken. Vervolgens een Icaerodesign IAR 81C. Dit was een mooie resin kit met heel veel details. Helaas is er van al die fraaie details nauwelijks iets te zien als de kit in elkaar zit, en daarom had Frits de bouwbeschrijving meegenomen om te laten zien wat er allemaal in zat. Hij vertelde ook dat het een kit is die je niet moet maken als je last hebt van een hoge bloeddruk.. De derde was een Planet Resin Focke-Wulf 190 V18. Deze uitvoering heeft bijzondere in- en uitlaten. De luchtinlaat onder het toestel heeft iets weg van die van de Mustang.
Patrick Verschut had twee Frog/Novo 1/72 Blackburn Sharks meegenomen, waarvan er eentje helaas niet op de foto is gezet. De Shark was een vooroorlogs toestel dat in het begin van de tweede wereldoorlog in Canada nog ingezet is als trainer. Het model betreft een mal van Frog uit 1968. Patrick had een oorspronkelijke Frog kit lang geleden gebouwd met wielen, en recent een Novo versie met drijvers. Het model van Novo had, zoals vaak bij dit Russische merk, veel flash en kromme onderdelen. De Shark is een lastige kit om te bouwen omdat veel onderdelen net niet passen, zoals de diverse vleugelsteunen en de steunen voor de drijvers, en sommige onderdelen zijn vervangen door eigengebouwde delen. Ook zijn op diverse plaatsen paperclips in het model geplaatst om onderdelen steviger te maken. De cockpit was leeg en moest gevuld worden, en het motorblok leek nergens op, dat is ook vervangen. Voor de Mk III versie had Patrick in de spares box een enigszins gelijkende gesloten cockpitkap gevonden.
Rody Verkruissens tweede model was een Airfix 1/48 Sea Hurricane. Dit model is gebouwd uit de nieuwe Hurricane kit. De onderdelen voor de 'Sea' versie zitten ook in de doos, maar worden niet als bouwoptie genoemd. Het model was met Revell Aqua Color handgeschilderd, en voorzien van decals uit de voorraad restanten. Het uitsnijden van de wapen- en munitieluiken in de vleugel moest heel voorzichtig gedaan worden.
Nick van der Windt was voor het eerst op een regioavond, en bracht een Revell 1/144 Airbus A319 mee. Het model was met Vallejo geschilderd, op Tamiya primer. Nick had wel wat problemen met de hechting gehad, niet ongebruikelijk met acrylverf. Op Modelbrouwers is Nicks bouwverslag na te lezen.
Benno Groot Wassink toonde een Fonderie Miniatures 1/48 Grumman F11F-1 Tiger. Bijzonder aan het model is dat het zowat zonder decals gebouwd is. De markeringen zijn namelijk gespoten met behulp van maskers die hij zelf gesneden heeft op een Silhouette plotter-snijder. Alleen de kleine serienummers waren decals.
Rob van Basten toonde een 1/400 Nedlloyd Bahrein, uitgegeven door Nedlloyd als relatiegeschenk. De containers waren gemaakt van een verkleinde Wilhelmshafen bouwplaat van een Belgisch containerschip, en dus van papier. Het model was voorzien van zelfgemaakt relingen, die Rob zelf maakt op een mal.
Ted Botten was al een paar jaar bezig de Revell 1/72 Heinkel 177 A-5 te bouwen, met veel hak-, breek- en zaagwerk om het model goed te krijgen. Op verschillende plaatsen heeft hij CMK resin delen gemonteerd, herkenbaar aan de gelige kleur. Het model is nu klaar op het schilderen na. Ted was voor het laatst op een regioavond in de Stortenbekerstraat in Den Haag geweest, en de laatste daarvan was in 1989, meer dan 25 jaar geleden dus. Leuk om te zien dat leden de weg weer weten te vinden naar de regioavonden.
Rob de Bie had twee avonden geleden zijn scratch 1/10 Locost (Lotus Seven replica) chassis in aanbouw laten zien. Nu was het chassis af en in Humbrol Polished Steel gespoten. Het chassis is een model op zichzelf en wordt niet afgebouwd tot een complete auto.
Ted Spinders had van Games Workshop een eenheid Sigmar strijders gebouwd, met veel gedetailleerd schilderwerk.
Vincent Widdershoven had eveneens van Games Workshop een eenheid Khorne strijders gebouwd, maar ze waren nog niet helemaal af. Ze kwamen uit een nieuwe Games Workshop startdoos 'Warhammer Age of Sigmar', en Vincent had ze geschilderd voor demo games in Teds winkel.
Chris van Ravesteijn liet een 1/16 Whippet Mark I in aanbouw zien. Dit is een scratchbuild projekt van een Duitse bouwer die 1/16 schaal figuren uit de Eerste Wereldoorlog maakt en ze dan afgiet in resin. Hij was bezig een Engelse 1/16 Whippet te bouwen. Chris had hem bezig gezien op een Belgische modelbeurs, en gevraagd of hij een extra exemplaar kon gieten. Hij heeft de basisconstructie samengebouwd aangeleverd, en Chris moet nu alle kleine(re) delen monteren aan de hand van tekeningen en foto's van het eerste exemplaar.
Reinhold Bogaard had een Monogram 1/24 Ford Bronco tot '4 by 4 hot rod' omgebouwd, inclusief een 'chop' van de bouwenbouw.
Wim Hoogendoorn gaf een presentatie getiteld 'Het maken van rubber mallen en het gieten van kunsthars'. Het publiek keek aandachtig toe bij de live demonstraties van het gieten van een siliconenrubber mal, en een resin truckwiel.
Er was natuurlijk ook alle tijd om de modellen op de tafels te bestuderen en bespreken, en de handel op het biljart te bekijken.
Tekst: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen