Ondanks stevige herfstbuien, tractoroptochten en daardoor flinke files waren er toch bijna dertig bezoekers. Helaas waren er dit keer weinig modellen.
Diverse werkstukken voor de ESM-regiotafel waren in diverse stadia van constructie te bekijken, waarover uiteraard nog geen details. Verder een Morgan driewielauto, een 1/35 Sherman in aanbouw, en een werkend model van een Chrysler motorblok, volgens de bouwer lastig omdat de instructies heel beknopt waren. Ook nu was de vliegende afdeling de grootste. In de schaal 1:32 een Hurricane met invasiestrepen - ik wist niet dat ze toen nog operationeel waren. In de schaal 1:48 een Huey, een F-84F in KLu demokleuren, een Curtiss H75A Hawk (KNIL), een Hurricane en een G-1 in aanbouw waar nog veel aan moest gebeuren. Ten slotte drie 1:72 toestellen: een MiG-21 E8 prototype, een Curtiss XP-55 Ascender en een Alpha Jet op zoek naar de juiste decals.
EĆ©n van de clubleden hield opruiming en bracht zeven volle dozen met modelbouw-tijdschriften mee om uit te delen. Er werd gretig gesnuffeld in de stapels Fine Scale Modeler, Modell Fan, Scale Modeler International en Truck Model World. En dat was nog niet alles: de voormalige IPMS-voorzitter Joan Groenewegen bracht de restanten van zijn hobby en schonk ze aan de regio. Een flinke stapel modelbouwdozen, een aantal modellen in aanbouw, twee ordners met decals, een doos met catalogi en tijdschriften en een doos vol met MIPs en PIMs (wie kent ze nog?) werden met dank in ontvangst genomen. Veel van deze spullen vonden direct een nieuwe eigenaar, en de clubkas werd ook nog wat gespekt met zachte prijsjes voor de modellen. Kortom, het leek wel Sinterklaasavond.
Aan het einde van de regioavond moest de buienradar aangeven wanneer het even droog was om de geparkeerde auto's enigszins droog te bereiken.
Dick Boogaard
Opmerking: de IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Het fotoverslag is deze keer ongebruikelijk kort, want er stonden deze keer slechts veertien modellen op de tafels. Bovendien was onze sfeerfotograaf afwezig, zodat er bijvoorbeeld geen foto's zijn van de grote stapels tijdschriften en kits die een nieuwe eigenaar zochten.
Dick Boogaard bracht traditiegetrouw drie modellen mee. Bovenaan de ART Model 1/72 MiG-21 E-8 (ook wel Ye-8), een poging om de MiG-21 een upgrade te geven met een buikinlaat waardoor meer ruimte voor de radar ontstond, plus canards voor betere vliegeigenschappen. Van de twee prototypes ontplofte er een in de lucht, en verder was het kennelijk ook geen succes. In het midden een Heller 1/72 Alpha Jet in Franse kleuren maar nog zonder decals. Na het schilderen bleken Dicks decals niet meer bruikbaar, vandaar het briefje bij het model met de vraag om vervangende decals. Onderaan de MPM 1/72 Curtiss XP-55. Dit canard-vliegtuig zou door de aparte vorm betere prestaties leveren, maar dat bleek niet het geval. Van de drie prototypes crashten er twee.
Luuk Boerman had de nieuwe Mikro-Mir 1/48 Fokker G-1 bij zich. Het model stond nog in de steigers, maar het zal naar verwachting in november gereed zijn. Onderaan een 1/48 Thunderstreak van de KLu in de kleuren van het demoteam 'Dash-4', gebouwd met eigen decals uit de Dutch Decal range.
Frits Krieg had een Airfix 1/48 Hawker Hurricane Mk I gebouwd. Een goed model met prima pasvorm. Frits had gekozen voor het toestel van Robert Stanford Tuck die vloog bij No.257 'Burma' squadron, gestationeerd op North Weald in december 1940. De verf is van Vallejo, de decals zijn van Super Scale.
Frans en Rody Verkruissen hadden samen de Revell 1/32 Hawker Hurricane Mk IIC gebouwd. Frans heeft het model gebouwd, waarbij hij nieuwe kanonlopen gemaakt heeft en de uitlaten aangepast heeft. Rody heeft het model gespoten. Daarna is het squadron callsign 'DR-B' met een handgesneden masker van Frans gespoten. Rody heeft de invasiestrepen met de hand geschilderd om het effect te krijgen van haastig opgebrachte strepen. Het model stelt de MW367 voor van No 1697 'Flight Air Despatch Letter Service' (een soort vliegende postbodes) op 7 juni 1944 te Northolt.
Onbekende bouwer.
Rody Verkruissen had een Monogram 1/48 UH-1B Huey gebouwd met de kitdecals.
Roelof Timmerman bracht twee raketmodellen mee. Bovenaan de Glencoe Models 1/6 Explorer 1, een model dat oorspronkelijk door ITC Model Craft in 1959 is uitgebracht. De Explorer 1 was de eerste satelliet die met succes werd gelanceerd door de Verenigde Staten. De satelliet was 2,05 meter hoog, had een diameter van 15 centimeter en werd op 1 februari 1958 gelanceerd met een gemodificeerde Jupiter-C raket. In Explorer 1 werden 29 transistors toegepast om gewicht te besparen, zowel van de gebruikte componenten als van de benodigde batterijen. Het was een goed te bouwen simpel model, maar doordat er veel foto's van testmodellen in omloop zijn was het bepalen van de juiste kleuren lastig. De gelanceerde Explorer 1 bestond uit een gezandstraalde RVS behuizing met daarop witte strepen (de handleiding geeft zwart met witte strepen aan). De buitenzijde en grote vlakken zijn gespoten met Vallejo Model Air en Vallejo Metal Color, de details aan de binnenzijde zijn handgeschilderd. Onderaan de New Ware 1/144 Mercury-Redstone 'Freedom 7'. De vijfde gelanceerde Mercury-Redstone (MR-3 gecodeerd) bracht Alan Sheppard als eerste Amerikaan in de ruimte voor een suborbitale vlucht van 15 minuten. Dit was Roelofs eerste resin model, en het viel hem uiteindelijk mee om te bouwen. Vooral de dunne decals vormden een uitdaging, alsook de kleine foto-ets deeltjes. Het model is geschilderd met Vallejo Model Air met airbrush en details met de hand.
Leo Ripken had zijn Revell 1/6 'Slant Six' van begin jaren zestig afgerond. Het was een zware bevalling geweest. De imposante spruitstukken van de inlaat en uitlaat zijn niet te zien op deze foto. Leo demonstreerde op verzoek de aandrijving met een electrisch motortje om de werking van de motor te laten zien.
Frans Verkruissen had zijn Gakken 1/16 Morgan 3-Wheeler Super Sport (1935) van zolder gehaald en een schoonmaakbeurt gegeven.
Onbekende bouwer.
Tekst: leden / Eindredactie: Rob de Bie / Foto's: Rody Verkruissen