Ondanks de wedstrijd Nederland-Turkije en het mooie weer, waren er op 7 september toch 24 of 25 liefhebbers met een flinke tafel vol modellen. Daarnaast ook nog een flink aanbod aan modellen in de aanbieding, nog overgebleven van de vorige regioavond.
Er was maar een schip, een Chinese onderzeeër, in aanbouw en ondanks schaal 1/144 een flinke knaap. Wielvoertuigen waren wat talrijker, een Duits wegtafereeltje in een klein diorama, een Citroën van de Franse binnenlandse strijdkrachten, ook in een klein diorama en verder een Sovjet pantserwagen en een Amerikaanse M4 light tank. Vanuit de uitlaatgassen van Max zagen we ook nog een aantal bolides en een Volvo trekker.
Een Fokker F.VII-3m voor een hangar was een heel apart diorama. In afnemende schaalgrootte zagen we een autogiro in 1/24, toch nog klein en een Dauntless in 1/32 en dus een flink gevaarte. De meer algemene schaal 1/48 was ruimer vertegenwoordigd. Een Tiger Moth, een Bf 109, een T-33 van het Thunderbirds demoteam en een Cougar van het Blue Angels demoteam, een Seafire en tenslotte een B-58 Hustler. Schaal 1/72 sluit de opsomming met een Israëlische Kfir, een Tachikawa Ki-94 die veel op een zwaardere D.XXIII leek, een Ohka, een C-119, twee Lysanders en tenslotte een Bv-155.
De voortgangsrapportage voor de regiotafel op de aanstaande ESM zag er goed uit, zowel qua organisatie als tentoonstellingsmateriaal.
Dick Boogaard
Opmerking: De IPMS website laat de foto's verkleind zien. Als je de pagina vergroot tot 130% zie je de foto's in volle resolutie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de toetscombinatie Ctrl en +
Dan het fotoverslag. We hadden vanavond een kleine 30 modellen en diorama’s op de tafels staan; met name het vliegend werk en wat rijdend en varend materieel. Zoals gebruikelijk laten we ze zien van recht naar links.
Jan de Wit: “Mijn model is een Airfix 1/48 Messerschmitt Bf 109E-1, die gespoten is in een alternatief kleurenschema van het JG 51 dat in 1940 zijn basis had in Friedrichshafen, Duitsland. De kit is een plezier om te bouwen en ziet er goed van vorm uit. Wat fijn is, is dat je er elk type Bf 109E van kunt maken dat je wil (dus van de E1 t/m E7). Eén nadeel is dat het frame op het glas wat te dik is uitgevoerd. Het kleurenschema is een splintercamouflage van de kleuren RLM 70/71/65 met daarover een experimenteel meanderend RLM02 grijs. Dit is uit de vrije hand gespoten."
Rody Verkruissen: Airfix 1/48 De Havilland Tiger Moth
Tamiya 1/24 Volvo 850
Jaap de Vries: “Ik heb mijn Kitty Hawk 1/48 Grumman F9F-8 Cougar uitgevoerd in de bekende blauwe versie van de Blue Angels. Dit is een goede kit. De Great Wall Hobby 1/48 Lockheed T-33 heb ik gebouwd in de uitvoering van de Thunderbirds. Dit is eveneens een heel mooie en fijn te bouwen kit."
Ted Spinders, Italeri 1/72 Kfir
Patrick Verschut: “Op 19 maart schreef ik al op de coronapauzepagina dat ik de ouwe Matchbox 1/72 Westland Lysander weer had opgepakt om mijn mega-oude Airfix Lysander te vervangen. De romp en wielen waren toen gebouwd. Vervolgens waren de vleugels aan de beurt. De vleugelsteunen hadden niet veel “vlees” bij de vleugels. Dat heb ik opgelost met een stukje staalstaaf ter fixatie. Matchbox heeft een (wel slimme) in elkaar hakende constructie bedacht om de vleugels met elkaar en met een wat primitief buizenstelsel in het toestel te verbinden. Alleen is dit niet juist, omdat een buizenconstructie de vleugels met elkaar en met de romp verbindt. Had ik maar een Lysander van Pavla models moeten nemen, die heeft dit wel goed ontworpen. Van de Airfix kit heb ik de droptank en het trapje gepikt. Gaatjes boren op de juiste plek voor de trapmontage bleek lastiger dan voorzien. 6x mis geprikt…..
Het Matchbox model is gespoten in MRP zwart met een wash van Humbrol. Ik had nog de idee de rode identificatieletters van de oude Airfix af te halen, maar die waren niet meer te redden. Marktplaats bood de oplossing.”
Thomas Hamann: “Ik heb drie modellen meegenomen, die ik alle drie heb gebouwd in het kader van een groepsbouw op Modelbrouwers.nl:
Allereerst de Ushi Models 1/72 Tachikawa Ki-94-I. Dit is een resin kit met 3D geprinte onderdelen van het Japanse merk Ushi Models, dat de eerste versie van de IJA Tachikawa Ki-94 voorstelt, een toestel dat in het echt nooit verder is gekomen dan een 1:1 houten mock-up. De kit is recht uit de doos gebouwd en ik heb het met zelfgemengde Tamiya verf geschilderd in het kleurenschema dat het echte vliegtuig zou hebben gehad tijdens het testen. De bij de kit geleverde decals waren dusdanig slecht dat ik overgebleven decals van andere kits heb gebruikt.
Dan de Doyusha 1/72 Mitsubishi A5M2a: Een redelijk fijn gedetailleerde kit, met een ietwat curieuze opbouw waarbij de romp en vleugels maar uit twee onderdelen bestaan: een boven- en een onderhelft. Ik heb een instrumentenpaneel toegevoegd, aangezien dit niet bij de kit zat, evenals riempjes voor de piloot. De kit is geschilderd met Tamiya chrome silver, gevolgd door twee lagen glanslak.
En tenslotte de Hasegawa 1/72 Kugisho MXY7 Ohka-11: Een simpel plastic kitje van een vliegende bom die door kamikaze piloten werd gebruikt in de Tweede Wereldoorlog. De kit is recht uit de doos gebouwd en geschilderd met Tamiya verf. Ik heb riempjes van masking tape toegevoegd.
Frits Krieg: “Ik heb een Airfix 1/48 Supermarine Seafire Mk 46 gebouwd. Dat is een al wat oudere kit. De kwaliteit van het plastic liet zeker te wensen over. Het was m.i. te dun, met name de vleugeldelen. De decals waren ook aan de matige kant. Verder wel een leuke kit om te bouwen. Alles gespoten met Valejo verf.
Het andere model is een Hasegawa 1/48 Messerschmitt Bf 109G-2. Dit merk heeft altijd een goede pasvorm en mooie decals. Het bouwen ging als vanzelf, dat heb je als je er al zoveel gemaakt hebt. Ik heb het model gespoten met kleuren van Vallejo. Het kleurenschema is interessant door de aparte groene kleur onder de cockpit. Dit toestel behoorde tot Jagdgeschwader 54 en werd gevlogen door Major Hannes Trautloft (48 kills) in Rusland in 1942. Trautloft is een interessante figuur. Hij kreeg in 1944 ruzie met Göring en werd gedegradeerd en commandant van een vliegschool gemaakt. Na de oorlog werd hij opgenomen in de nieuwe Duitse luchtmacht."
Leo Ripken: Italeri 1/72 Fairchild C-119
Edu de Roos: HobbyBoss 1/35 Soviet BA-20 Soviet armoured car
Tamiya 1/35 M5A1 US light tank
Revell 1/32 Douglas SBD-5E Dauntless
Dick Boogaard: "Deze 1/72 kit van de Blohm & Voss 155 V1 is van ART Models, en was vrij makkelijk te bouwen, met keurige decals. De Duitsers hielden in WOII in de luchtvaartpers goed bij wat de Amerikanen gingen bouwen. De aankondiging van de B-29 was aanleiding om een jager te laten ontwikkelen met het vereiste hogere plafond. Messerschmitt kreeg de opdracht, maar die had het zo druk, dat Blohm & Voss de ontwikkeling over nam. Die begon met het volledig herzien van het ontwerp, tot ergernis van Messerschmitt, en met veel vertraging tot gevolg. Uiteindelijk bleef het bij vier prototypes, waarvan er een ergens rondzwerft. Over de prestaties is niets bekend. De B-29 is nooit tegen Duitsland ingezet."
Chris van Ravesteijn: Trumpeter 1/44 XIA class SSBN
Tim van Luijk: Monogram 1/48 Convair B-58 Hustler
Reinhold Bogaard: “Ik heb twee dragsters in aanbouw meegenomen die ook al in de Corona pauze pagina's aan bod kwamen. Daarmee zijn ze al weer anderhalf jaar onderhanden. Niet dat ik er wekelijks aan werk, er gaan wel maanden voorbij zonder dat er iets gebeurt. De verf kan zo wel mooi uitharden. De eerste is een Revell 1/25 Heavy Hugger kit uit 1971. Een van de eerste funny car dragster kits. Deze ga ik uitvoeren als een "Jungle Jim" Camaro funny car, naar een echt voorbeeld. Het blijft nog wel een karikatuur, maar wel met charme.
De tweede heeft als basis een Monogram 1/24 7-Eleven Mustang funny car kit. Deze is van latere datum en veel realistischer. Ik ga deze bouwen als een "Blue Max" Ford Mustang Funny Car. Het spuitwerk is gedaan met Tamiya spuitbusjes.“
Rogier Aulbers: “Het model dat ik had meegenomen, de Airfix 1/24 Wallis WA-116 Agile, is van een bijzondere soort nl. een autogiro. Deze autogiro is ontworpen in het begin van de jaren zestig door een voormalige bommenwerperpiloot uit de Tweede Wereldoorlog; wing commander Ken Wallis. Hij bouwde meerdere uitvoeringen en een ervan werd wereldberoemd door gebruik als speeltje en gadget van James Bond in de film You Only Live Twice uit 1967. Het is dit model dat door Airfix op de markt werd gezet. Van dit model is ook een tweede versie te maken en dit model is een uitvoering van het Army Air Corps, dat in het begin van de jaren zestig belangstelling voor de autogiro kreeg. Drie van deze autogiro’s zijn uitgebreid getest, maar uiteindelijk koos het Army Air Corps voor de Westland Scout helikopter.
Ik kende deze bouwdoos niet, totdat ik door medelid Johan Vester twee van deze dozen kreeg aangeboden. Hij was al begonnen aan een kit, maar had deze gedeeltelijk afgebouwd en in de grondverf gezet. Misschien was het wel iets voor mij en na bestudering van de dozen nam ik ze over.Als eerste ben ik begonnen met het model te verven in de kleur Dark Green XF-61 van Tamiya. Daarna heb ik het model verder afgebouwd en geverfd met diverse kleuren van Humbrol en Revell.
Het model is vrij makkelijk in elkaar te zetten, maar omdat het frame al in elkaar zat, was het vrij lastig de slang tussen de motor en de rotorkop te plaatsen. Ik heb dit opgelost door gebruik te maken van een stukje soldeerdraad en de uiteinden van het origineel met superlijm eraan te lijmen.De bedoeling is om het model op een fantasie diorama te plaatsen met een ondergrond gemaakt van ijsstokjes en voorzien van tekst en het embleem van het Army Air Corps. Tot slot moeten de decals erop en als alles meezit is dit model af voor de volgende regio-avond."
Jan Edelenbos: diorama 1/35 Duitsland 1939
Wim Hoogendoorn: “Ik heb mijn Italeri 1/24 Volvo FH4 Globetrotter omgebouwd van een 4x2 naar een 6x4, met een ombouwset van Kit Form Services (KFS) uit Engeland. De autolaadkraan is ook van KFS, daaraan heb ik veel details toegevoegd, waaronder luchtleidingen en ventielen. De opgeklapte stempels van de kraan zelf gebouwd.”
Rob Hamann: “Ik had een driemotorige Fokker F.VIIa meegenomen. Dat was een verbouwing van de Valom 1/72 kit van de Fokker F.VIIb/3m. De versie die ik gebouwd heb was de eerste F.VIIa/3m die in een paar maanden ontworpen en gebouwd is en door Anthony Fokker in 1925 gevlogen is in de Ford Reliability Tour. De aanpassingen waren aanzienlijk. De vleugel moest weer teruggebracht worden tot de spanwijdte van de Fokker F.VIIa, dus er moest twee keer een kleine 17 mm uit het middendeel van de vleugel. Ook moesten de motoren gewijzigd worden in Armstrong Siddeley Lynx van Owl Models met andere uitlaten, hadden cockpit en cabinedeur een andere vorm, bestond het windscherm uit twee in plaats van drie ramen en is er een interieur ingebouwd. Ook de ophanging van de motoren was anders. Tegelijkertijd heb ik een aantal correcties aangebracht, die ook van toepassing zijn voor de oorspronkelijke F.VIIb kit. Dat betrof de vorm van de foto-ets van de midden console, de cockpittrap en de plaats van de onderstelstijlen.
Ik heb ook nieuwe decals getekend en laten printen, want het toestel had een aparte, op de standaard KLM lijkende beschildering. Ik heb het model gespoten in dezelfde kleuren als de KLM kisten. De vleugel is afgewerkt met sterk verdunde rauwe sienna olieverf om de houtnerven van de blank gelakte vleugel te simuleren. Zoals ik meestal doe, zijn de roeren losgemaakt en onder een hoek vastgelijmd. Ook zijn alle stuurkabels aangebracht. Ik had het model opgesteld in een hangar van laser gesneden karton, een kit van GPM uit Polen.”
Annamarie Jongbloed: “Mijn diorama getiteld ‘Eten uit blik’ heb ik in een echt uit WW2 (1943) militair etensblik gebouwd, bestaande uit de German Feldkuche van Tamiya in schaal 1/35, inclusief twee paarden. Het etensblik is gevuld met styrodurplaat. Het oppervlak van de plaat is bewerkt met zand en struiken, de boom is een spuitenstronk, die na verloop van tijd op het land te hebben gestaan, is verhout. De Feldkuche had als bijnaam Goulash Kanone, omdat tijdens het vervoer de kachelpijp naar achteren werd geplaatst en dit dan veel weg had van een kanon. De figuren zijn in elkaar gelijmd, in de primer gezet en vervolgens af gewerkt met Vallejoverf. De huid van handen en gezicht werden met olieverf behandeld.”
Kees Onderwater: “Ik ben bezig met een diorama waarin opgenomen de Trumpeter 1/35 BR-2 Russian 152 mm gun M1935. Ik was geïnspireerd geraakt door een filmpje op internet over dit kanon, bijgenaamd ‘The Hammer of God’. Het geschut is in de late jaren 1930 gebouwd in beperkte aantallen en heeft bij de belegering van Berlijn in WW2 zijn steentje bijgedragen. Om het geschut te verplaatsen was er een tractor nodig voor de ammunitie en voor de manschappen om het geschut te bedienen. Daarvoor heb ik de Trumpeter 1/35 Voroshilovets gekozen. Het geheel wordt in een diorama verwerkt wat een door de oorlog gebombardeerd fabriekspand moet gaan worden, de muurgedeelten van de fabriek zijn van Miniart die ik heb gekregen van collega modelbouwer Jan Edelenbos. Het geheel wordt met materiaal uit de scrapbox aangekleed. De extra 152 mm ammunitie heeft een bevriende collega voor mij 3D geprint.”
Ten slotte nog een paar sfeerplaatjes.
Tekst: leden / Eindredactie: Patrick Verschut / Foto's: Rody Verkruissen, Patrick Verschut