Voorbereidingen
De voorbereidingen van onze regiotafel begonnen op de regioavond in februari 2019, toen de leden geraadpleegd werden om het thema te kiezen van de regiotafel. We hadden de keuze uit zestien ideeën, deels nieuw, deels eerder geopperd. De thema's werden op de regioavond toegelicht door de bedenkers. Per e-mail werden 24 stemmen uitgebracht, en op de regioavond van maart werd de top drie besproken.
Besloten werd om het thema 'Apollo 11' te nemen, de maanlanding die precies 50 jaar geleden plaatsvond. Het plan was om de missie in aantal stappen uit te beelden, elk tegen een achtergrondposter, indien nodig met een dioramaplaat. Hieronder twee schetsen van het oorspronkelijke voorstel van Rob de Bie, dat toen nog vijf stappen omvatte met 'liggende' panelen, of met vier stappen en 'staande' panelen. Hoe dan ook, het zou een gewaagde uitvoering worden: we hadden nog nooit eerder acht meter tafels gevuld met slechts een paar modellen.
Na de grote horde van de themakeuze genomen te hebben, doemde de volgende op: voldoende bouwers. We hadden als regio nog nooit een thema gekozen waarvoor alle modellen nog gebouwd moesten worden. Zodoende betekende deelnemen ook een echte verplichting. Maar al snel waren er vijf clubleden gevonden die interesse hadden: themabedenker Rob de Bie, Reinhold Bogaard, Hans van Gelder, regiocoördinator Chris van Ravesteijn en Jan de Wit. Het plan was ondertussen om zes vluchtfases te laten zien, omdat de missie zo het best in beeld gebracht kon worden. Op de volgende regioavond werd daarom Nick van der Windt als zesde bouwer gestrikt. In goed overleg werden de zes vluchtfases verdeeld over de deelnemers.
De deelnemers moesten nog een keuze maken: de constante schaal voor alle modellen. Het was een afweging tussen 1/144 (relatief goedkoop en klein), 1/96 (meeste modellen beschikbaar, aanzienlijk duurder) en 1/72 (nog groter en nog veel duurder). Het werd 1/96, de schaal die Revell had gekozen voor zijn beroemde grote Saturn V kit uit 1969. Naast deze modellen zou doelbewust niets anders tentoongesteld worden: geen foto's, boeken, patches of wat dan ook. De aandacht moest 100% uitgaan naar de zes vluchtfases.
De volgende horde was eigenlijk ook groot: het budget. Rob de Bie had berekend dat er 300 euro nodig zou zijn voor het hele project, met de aannames dat we een Saturn V van clublid Cees den Hartog voor de gereduceerde prijs van 50 euro konden overnemen, en een Saturn V door de Nederlandse Revell-importeur gesponsord zouden kunnen krijgen. Dat laatste zou via de contacten van Ted Spinders kunnen gebeuren. De achtergronden zouden uit kostenoverweging zelf geschilderd worden. Tegenover de uitgaven moesten inkomsten staan. Besloten werd om de helft van de kosten uit de clubkas en een kleine collecte te financieren, en de andere helft zou voor rekening van de deelnemers zijn, die tenslotte een mooi model zouden overhouden aan het project. Gelukkig klopte de budgettering en waren er geen overschrijdingen.
Bouwactiviteiten
De modellen, decals en andere materialen werden aangeschaft, en iedereen kon aan de slag. Er moesten schilderafspraken gemaakt worden om uniformiteit van de modellen te bereiken. Ook moest er vaak gezocht worden naar de juiste kleuren, wat vaak veel studie vereiste. Diverse modellen kregen voorzieningen om ze op te hangen voor hun achtergrond. Voor de ophanging werd 1 mm verenstaal en twee tuidraden van visdraad gebruikt. Tijdens de bouw zijn diverse foto's gemaakt; we laten ze hier zonder toelichting zien omdat het anders een erg lang verhaal zou worden.
De achtergronden zouden oorspronkelijk geschilderd worden, en dat baarde toch wel zorgen vanwege onze beperkte schilderkunsten. Printen leek geen optie, dat was bij copyshops erg duur op dit formaat. Het was dan ook een uitkomst en een opluchting toen bleek dat posters voor een bescheiden bedrag geprint kunnen worden, plusminus 10 euro per stuk. Opeens hadden we een oplossing, maar toen moesten wel met veel haast zes geschikte foto's in hoge resolutie gevonden worden. Maar ook dat lukte uiteindelijk. We waren klaar voor de ESM!
De regiotafel op de ESM
23 november 2019, 09:45: de stand was zonder problemen opgebouwd en klaar voor actie. Eerst wat foto's van voor de opening, net voor het publiek de zalen bestormde. De foto recht van voren is aardig om te vergelijken met de concepttekeningen. De kale witte muren van Expo Houten maken het plaatje minder fraai. Maar voor de rest is het concept helemaal gerealiseerd. De regio-banner steekt een beetje zielig boven de achtergronden uit..
Het aanzicht van de stand van de linkerzijde. We hadden stilzwijgend aangenomen dat de kijker hier zou beginnen.
Het aanzicht van de rechterzijde. De looprichting van de zaal precies andersom dan onze tijdslijn, waardoor kijkers waarschijnlijk even nodig hadden om te begrijpen wat de bedoeling was.
Grappig om ook het aanzicht van de achterkant te laten zien: zes grote witte platen en wat lijmtangen.
Over naar de individuele vluchtfases. Jan de Wit had heel wat gecorrigeerd aan het oude Revell-model, en het was fraai geworden. De detailfoto laat de motoren zien die ingepakt waren met Milliput met daarover keukenfolie om de thermische mantels na te maken. Kroonstuk was de verlichte rookkolom onder de raket.
Nick van der Windt had de derde trap van de Saturn V gebouwd, een combinatie van de Revell kit met de RealSpace resin Command & Service Module er bovenop. De combinatie is bezig met de 'translunar injection', de overgang van cirkelen rond de aarde naar de route naar de maan.
Rob de Bie had de RealSpace resin Command & Service Module gecombineerd met de Revell Lunar Module. De combinatie draait in een lage baan om de maan. Ter voorbereiding van het loskoppelen en de daaropvolgende de maanlanding zijn de poten van de maanlander uitgeklapt. Er zijn complete bouwverslagen te lezen op Robs website: de Lunar Module en de Command & Service Module
Hans van Gelder had Revells 1/96 Lunar Module gebouwd met veel grote en kleine aanpassingen. Neil Armstrong stapt net op het maanoppervlak. De grote kale ruimte rondom het Lunar Module modelletje beeldde de nietigheid van de mens en deze missie uit.
Reinhold Bogaard had ook een RealSpace resin Command & Service Module gebouwd om de terugvlucht van de maan naar de aarde uit te beelden. Het grote antenne-cluster zorgde voor de communicatie met Houston.
Chris van Ravesteijn had eveneens de Command Module van RealSpace gebruikt, en deze flink verweerd om de schade door de hitte van de terugkeer in de dampkring na te bootsen. De rubberboot kwam uit een 1/72 Schnellboot, de drijvers waren scratch gebouwd. De Tamiya 1/100 Sea King was recht uit de doos gebouwd met nieuwe decals.
De hele dag maakten de beursbezoekers foto's van de zes modellen tegen hun achtergronden. Ook viel het op dat bezoekers uitleg gaven aan hun kinderen. Het was voor de bouwers een waar genoegen om naar de reacties van de bezoekers te kijken. Helaas hebben we geen groepsfoto gemaakt.
Er waren ook kleine problemen, zoals de themabordjes op de hoeken, die nauwelijks opvielen. Ook was er nergens 'Apollo 11' te lezen. De geluidsband van Reinhold Bogaard viel weg tegen het zaalrumoer. Maar dat viel allemaal in het niet bij het succes van de stand bij de beursbezoekers. En als bekroning mochten we ook de prijs voor de 'Best group display' ontvangen. De stand was toen al afgebroken, zodoende is de foto van de trofee op de volgende regioavond gemaakt.
Tekst Rob de Bie / Foto's Rob de Bie, Jan de Wit, Reinhold Bogaard, Rody Verkruissen