Zondag 23 februar 2014. Lekker lenteweer, maar nog geen tuintemperaturen. We gaan op bezoek in de noordelijkste uithoek van regio zuid; Arnhem. We zijn te gast bij Hans die inmiddels al weer een half jaar onze regiocoördinator is. Hans en Charlotte hebben ons een warme ontvangst voorbereid. De koffie staat klaar en wordt spoedig gevolgd door soep en broodjes. Zo'n twintig mensen zijn naar Arnhem afgereisd. Sommige, zoals Nico gewoon op de fiets, anderen, zoals John met gecompliceerdere vervoermiddelen.
Natuurlijk is er ook een en ander te kijken op de showtafel. Onze gastheer heeft goed uitgepakt met een 1/48 Sabre, in tweeën gedeeld, zodat de motor eruit kan, een vroege Fw 190 D-13 (wat er vroeg is aan nummer 13 heb ik niet kunnen achterhalen) en natuurlijk de Stug III en Pak 40 met Duitse troepen, die vast nog ergens een mooi plaatsje in de regio gaat krijgen.
Rob had een waterput op 1/76 bij zich. Hij bouwt dat ding van afzonderlijke steentjes onder regie van onze archeoloog en streekdeskundige Godfried.
Verder had hij een Aerommacchi MB-326 mee, geschilderd in de kleuren van het Italiaanse showteam. Italeri heeft een doos met drie kisten van de Frecce Tricolori (Italiaans voor de driekleurige pijlen) uitgebracht. Helaas is het wit van de decals net iets te doorzichtig.
Het gespreksonderwerp van Rob was echter niet dit mooi gebouwde stuntertje maar een aftandse Monogram Maurauder. Zo'n lelijk bakbeest met overdreven klinknagels. Dit is tegenwoordig Rob"s testkist en dit keer zaten daar zelf ontworpen decals op, die van een Duitse printer kwamen. Een alternatief voor de ALPS printer, waarvan de inkt en reserveonderdelen bijna niet meer te krijgen zijn. Het zag er strak uit, en dubbel aangebracht dekte het wit zelfs over een glanzend zwarte ondergrond. Hier gaan we vast meer van horen.
Nico had een mooie 1/48 Morane MS 405 meegenomen, een jager uit mei '40, ook één van mijn favorieten uit die periode, waar een grote variëteit aan bijzondere camouflages op geschilderd geweest is.
Ton had een Oostenrijks-Hongaarse helikopter bij zich. de enige helikopter die in de eerste wereldoorlog gevlogen heeft, al lijkt het me geen pretje om bovenin een grote gehaktmolen te moeten staan. Het ding heeft dan ook niet operationeel gevlogen.
Willem had een paar zware jongens bij zich, een 1/48 Typhoon en een 1/35 Sherman. Die kon meteen vergeleken worden met de ongebouwde 1/72 Sherman van Heller die Godfried mee had.
Godfried tenslotte had een model van een BMW 501 vliegtuigmoter mee en een bijbehorende 1/72 Messerschmitt 109F-2, een lekker gestippeld model. Ik had zelf niets gebouwd, maar om toch wat op tafel te kunnen leggen was de Airfix 2014 catalogus een mooie uitkomst. Deze konden we ondertussen vergelijken met de Frog geschiedenis, waarvan ik ook een boek had meegenomen (geleend uit het plaatselijke plastic modelbouwmuseum).
Met zijn allen in de huiskamer was een gezellige drukte, af en toe werd het gekakel zelfs wel erg hard, maar daar schonk de gastvrouw gelukkig een rustgevend kopje kamillethee voor. Hans had een klein deel van zijn zoldervoorraad naar beneden gehaald om te verkopen en menigeen verliet het huis dan ook verrijkt met een of meerdere doosjes van Heller, KP, Revell en zelfs Smer.
Hans en Charlotte, hartstikke bedankt voor de leuke dag,
Maarten van Ginkel