Zaterdag 20 juli was de vijfde bijeenkomst van 2024. Op deze dag hadden tien personen de weg naar de ‘Koffieshop’ van Luchtvaart Hobbyshop gevonden.
De bijeenkomst verliep in vertrouwde en gezellige sfeer en de volgende gereed zijnde modellen waren te zien:
Airbus A321 Transavia (1/144, Jan Groeneveld)
Boeing 727-200 KLM (1/144, Gerard Goeijenbier)
Boeing 767-300 Delta Airlines (1/144, André Verduijn)
Boeing 767-400 Delta Airlines (1/144, André Verduijn)
Boeing 757-200 Icelandair ‘Hekla Aurora’ (1/144, Johan Eijkenaar)
Er was 1 model in aanbouw te zien:
McDonnel-Douglas MD-82 ALM (1/144, Louis Charmant)
De inhoud van deze bouwdoos is getoond en besproken:
Airbus A330-300 (Zvezda 1/144, André Verduijn)
Tijdens de modelpresentatie besprak elke bouwer zijn model(len). Het leek Gerard Goeijenbier een leuk idee om een ‘wat als’-project te maken van een Boeing 727-200 in KLM kleuren, want als KLM destijds niet de DC-9 maar de Boeing 727 had besteld, dan had de Boeing 727 er uit gezien zoals Gerard het had gebouwd.
André Verduijn toonde twee Boeings 767, een serie 300 en een serie 400. Van de laatstgenoemde bestaat geen bouwdoos en is een romp uit een tweede bouwdoos nodig om de serie 300 te verlengen naar een serie 400. Overige verschillen zijn onder andere de vleugeluiteinden en de vorm van de ramen.
Jan Groeneveld praatte ons bij over zijn ervaringen met de bouw van de Transavia A321 en de imperfecties van het gebruikte 8A Decals decalsheet.
Johan Eijkenaar liet ons zijn schitterende ‘Hekla Aurora’ van Icelandair zien. De bouw verliep probleemloos, het afwerken had de nodige voeten in de aarde. De aansluiting van de decals liet te wensen over, waardoor Johan praktische oplossingen moest uitvoeren.
Louis Charmant nam ons mee in de bouw van de MD-82 van ALM. Om er een beter gelijkend model van te maken is een aantal aanpassingen nodig. Zo moet de bovenkant van het verticaal stabilo iets worden verhoogd en worden ‘puinvangers’ aangebracht bij alle landingsgestellen.
Tenslotte nam André Verduijn de aanwezigen mee naar de fraai gedetailleerde inhoud van de bouwdoos van de Zvezda Airbus A330-300. Op een aantal onderdelen werd aandachtig naar de details gekeken. Gezien de vorm van de vleugelbevestiging lijkt het er op dat Zvezda de mal ook wil gebruiken voor een A330-900.
Nadat de diverse aankopen waren afgerekend ging eenieder zijns weegs, waarbij een deel van de aanwezigen naar de Polderbaan ging. Onder het genot van landende vliegtuigen werd daar nagepraat over de bijeenkomst.
Op de IPMS-website staan meer foto’s van deze bijeenkomst. Voor data van onze bijeenkomsten verwijzen wij naar de agenda achterin MIP-magazine en op deze website.