Het was de eerste fysieke bijeenkomst dit jaar, in onze vaste locatie Luchtvaart Hobby Shop, en met 12 leden was het weer een leerzame en gezellige bijeenkomst. Vanuit de IPMS-redactie mochten wij ook Meindert verwelkomen.
De volgende gereed zijnde modellen waren te bewonderen:
Douglas DC-6B Transavia (Minicraft 1/144, Karel Vos)
Douglas DC-9-15 ALM Antillean Airlines (Atlantis 1/72, Meindert de Vreeze)
Antonov An-225 Antonov Design Bureau (Revell 1/144, Gerard Goeijenbier)
DeHavilland DHC-6 Twin Otter DIvi-Divi Air (Revell 1/72, Meindert de Vreeze)
Antonov An-124 Air Bridge Cargo/HeavyLift (Revell 1/144, Gerard Goeijenbier)
Boeing 737-700BBJ Koninkrijk der Nederlanden (Zvezda 1/144, Jan Groeneveld)
De Havilland DH.89 Dragon Rapide KLM Aerocarto (Airfix 1/72, Jan Groeneveld)
Airbus A350-900XWB Airbus Demonstrator (Revell 1/144, Nick van der Windt)
Handley Page HP.42 Heracles Imperial Airways London (Airfix 1/144, Piet Grootenboer)
DeHavilland DHC-6 Twin Otter Windward Islands Airways (Revell 1/72, Meindert de Vreeze)
De modellen in aanbouw:
Antonov An-22 Aeroflot (Eastern Express 1/144, Louis Charmant)
Vickers Viscount 800 British Caledonian (S&M Models 1/144, Louis Charmant)
Zoals gebruikelijk zijn de modellen tijdens de modelpresentatie uitvoerig besproken. Zo vertelde Nick van der Windt uitvoerig over zijn project om de Airbus A350 van alle externe verlichting te voorzien. De verlichting is geprogrammeerd en functioneert volgens realistische intervallen.
Ook de door Gerard Goeijenbier meegebrachte Antonov-modellen waren opvallende verschijningen, waarbij vooral aandacht uitging naar de An-225.
Jan Groeneveld vertelde enthousiast over de bouw van zijn modellen, waarbij voor de Boeing 737 gebruik werd gemaakt van decals en tv-antenne van Attach Before Flight. Piet Grootenboer gaf de toelichting dat hij zijn Heracles had voorzien van 3 tonen metaalverf, om op die manier het model een realistischer uitstraling te geven.
De DC-6 van Karel Vos bracht nostalgische gevoelens naar boven en was bovenal fraai om te zien.
Louis Charmant gaf bij de toelichting op de bouw van de Antonov An-22 het advies om aan de binnenzijde van de romp langs de randen strips aan te brengen. Door het ontbreken van paspennen is het met de strips dan makkelijker om de romphelften te lijmen, zonder dat er hoogteverschillen ontstaan.
Meindert de Vreeze besprak onder andere het proces van zijn zelfgemaakte decals voor alle door hem meegebrachte Twin Otters en geïnteresseerden in die decals kunnen zich bij Meindert melden. Dat geldt ook voor de DC-9, waarvan een uitvoerig bouwverslag te vinden is op Meinderts website https://aircraftinplastic.com/models/dc-9/dc-9.html.
Nadat de aanwezigen de diverse aankopen hadden afgerekend vertrok een deel van de groep naar de Polderbaan van Schiphol. Daar werd verder gesproken over de modelbouwhobby, met opstijgende vliegtuigen op de achtergrond.
Frank Hougee kon er vandaag niet bij zijn, maar stuurde na afloop van de bijeenkomst informatie en foto’s van zijn actuele project 1:72 KLM Vickers Viscount 800. Het basismodel is de Mach2 Viscount 700 kit. Met kartonnen mallen zijn de afmetingen bepaald en uit scrap plastic de rompverlenging van ca. 1,5 cm gemaakt.
Met dezelfde tekeningen is te zien dat vormen en posities van diverse onderdelen niet kloppen, onder andere de cabineramen, vleugelwortels en motoren. Er zijn veel aanpassingen gedaan met zagen, vijlen, plamuren en schuren. De juiste motoren (Rolls Royce Dart 510) met bolle gondels zijn van een after market set van Transport Wings.
Zoals bekend bij modellen van Mach2 is de uitvoering erg grof, met vervormde delen, veel flash, matige pasvorm en ruw en onregelmatig oppervlak.
Voor data van onze bijeenkomsten verwijzen wij naar de agenda in MIP-magazine en de agenda op de IPMS-site.